donderdag 25 juli 2013

Eigen baksels

Ik bak graag brood. Het heeft een tijdje geduurd, maar ik ben er inmiddels ook redelijk handig in.Omdat hier in Duitsland bijna geen gistbrood verkocht wordt, bak ik nu regelmatig een gistbrood voor vriend. En als ik dan toch de oven gebruik, bak ik gelijk een lading koekjes. Hieronder mijn recept en het verslag van mijn bak activiteiten van gisteren.


Ingrediënten volkorenbrood:
250 gr bloem
250 gr volkorenmeel
5 gr zout
4 gr gist
20 gr zonnebloemolie
ongeveer 300 ml water

Neem een beslagkom en weeg de bloem en het meel af. Voeg de zout toe en roer alles even door elkaar met een lepel. Voeg hierna de gist toe en de olie. Nu kan je langzaam beginnen het water toe te voegen, roer het met een lepel erdoor. 


Als je ongeveer 250 ml erdoor geroerd hebt kan je met je handen beginnen te kneden, nu kan je voelen of het nat genoeg is.  (Het is mijn ervaring dat het beter te nat kan zijn, en dat je er dan weer bloem door kneed om het droger te maken. In het begin was mijn deeg vaak te droog, moest ik te hard kneden en mislukte het brood. Kneed nu het deeg tot het soepel is, ongeveer 5 tot 10 minuten. Maak nu een bal van het deeg en leg het in de kom. Daarna dek je het af met een vochtige theedoek en zet je het weg op een tochtvrije plek voor 30 minuten.



Ik gebruik de eerste rijs van het brood om het deeg voor de koekjes te maken.  De volgende ingrediënten geven ongeveer 20 koekjes, dat is een bakplaat vol.


Ingrediënten koekjes:
2 delen suiker - 100gr
3 delen boter - 150 gr
4 delen bloem - 200gr

Snijd de boter in stukjes in de beslagkom, voeg de suiker en de bloem toe en kneed het door elkaar. Kneed tot het een mooie gladde massa is en vorm er een rol van, deze rol je in een klein stukje huishoudfolie en leg je in de koelkast om op te stijven.


Pak alvast een bakblik voor het brood. Deze vet je in en bestrooi je met bloem.
Ondertussen is het brood dan klaar met de eerste rijs. Het ziet er nu ongeveer zo uit:


Kneed het deeg nog even goed door, één of twee minuutjes. Daarna maak je het in de juiste vorm en leg je het in het bakblik. Bestrooi het met bloem en snijd het brood in. Het kan nu afgedekt worden en in de tweede rijs worden gezet. De tweede rijs duurt 45 minuten.



Dus weer verder met de koekjes, verwarm de oven voor op 160 graden.
Haal de rol deeg uit de koelkast en maak het folie open. Snij nu plakken van ongeveer een halve cm dik en leg ze op een bakblik. Ik vorm ze nog een beetje met mijn handen bij,zodat ze allemaal ongeveer even groot en dik zijn. 



Mijn oven is precies voorverwarmd als ik klaar ben met koekjes maken en ik kan ze dus gelijk de oven in schuiven. Ik bak ze in het midden van de oven in ongeveer 15 minuten goudbruin.



Zodra de koekjes klaar zijn verwarm ik de oven door naar 200 graden. Meestal heb ik nu nog ongeveer 5 minuten voordat het brood klaar is met de tweede rijs, het ziet er dan zo uit:


Het brood kan nu de oven in en in 30 minuten afgebakken worden. Let op dat het brood niet te donker word, je kan het eventueel afdekken met een stukje aluminium folie. Na de 30 minuten kan je het brood uit de vorm halen en op de onderkant kloppen, als het hol klinkt is het brood gaar. Ik leg het vervolgens op een rooster om af te koelen, met een theedoek eroverheen. Zo wordt de korst wat zachter. En dan ruikt mijn keuken inmiddels heerlijk naar brood en koekjes!



Kostenplaatje

In totaal staat de oven hiervoor ongeveer een uur aan, uitgaande van een vermogen van 2500W en een kWh prijs van € 0,26 kom je op ongeveer € 0,60 aan kosten voor het gebruik van de oven. Hiervan is 3/4 voor het brood en 1/4 voor de koekjes.

Kosten brood:
250 gr bloem (€ 0,95 per kg)  € 0,24
250 gr volkorenmeel (€ 1,29 per kg) € 0,32
5 gr zout € 0,01
4 gr gist (6 zakjes a 7 gram € 0,50)  € 0,05
20 gr zonnebloemolie ( € 2,40 per liter) € 0,05
ongeveer 300 ml water € 0,02
Stroomkosten € 0,45
Totaal voor 1 brood a 800 gr  € 1,14


Kosten koekjes
suiker - 100gr (€1,11 per 500 gr ) € 0,23
boter - 150 gr (€ 1,50 per 500 gr) € 0,45
bloem - 200gr (€ 0,95 per kg) € 0,19
Stroomkosten € 0,15
Totaal voor 20 koekjes € 1,02

In deze berekening heb ik gebruik gemaakt van voornamelijk biologische producten, het kan dus nog een stuk goedkoper. Conclusie: zelf brood en koekjes bakken is goedkoper dan in de winkel, én het resultaat is lekkerder. Als je de tijd ervoor hebt is het zeker de moeite waard!



2 opmerkingen:

  1. Ziet er weer goed uit!
    Ik ga toevallig vanaf deze week op zaterdag aan het bakken en ga daar ook een blogje over plaatsen. (tenzij het mislukt :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ik ben benieuwd. Ik voel me altijd zeer voldaan na het bakken :)

      Verwijderen