zaterdag 6 juli 2013

Verzekeringen vergelijken


Afgelopen week was hier de verzekeringsman van de bank, voor het aanbieden van een opstal verzekering. Omdat wij een resthoff hebben kunnen we geen gewone woonhuis verzekering nemen. De man is met ons het hele terrein overgelopen en heeft de bijgebouwen bekeken, daarna konden wij aangeven welk gebouw wij in welke mate verzekerd wilden hebben.
Wij hebben een woondeel, een schuurdeel aan huis, stal 1, stal 2, de loods en de garage. Als wij alles compleet verzekerd willen hebben (en dus eventueel compleet opnieuw opgebouwd in geval van bijv. brand) zou ons dat ongeveer € 170,- in de maand kosten. Dat is veel geld, zeker omdat wij geen nieuwe stallen zouden willen als ze afbranden. Dus wij hebben de stallen en de loods minimaal verzekerd, als ze nu afbranden word het opgeruimd en krijgen we een som geld voor ons verlies. Daarnaast hebben we het schuurdeel aan huis voor minder dan volledig verzekerd. Een schade krijgen we gewoon vergoed, maar als het af zou branden zouden we slechts 40% van het gebouw opnieuw opbouwen. Ook dit is een afweging, de schuren zijn veel te groot voor ons. Al met al hebben we het bedrag van de Wohngebäudeversicherung terug kunnen krijgen tot ongeveer € 66,- per maand. Dit op de voorwaarde dat we alle hooi van de hooizolder halen, in verband met brandgevaar.

Daarnaast had de beste man nog een voorstel voor de inboedel en aansprakelijkheidsverzekeringen. De inboedelverzekering kon hij aanbieden voor €22,10 per maand, het verzekerde bedrag is in dat geval € 110.500,- en het is gedekt tegen vuur, blikseminslag, inbraak, schade van leidingwater enz. De aansprakelijkheidsverzekering bood hij aan voor € 7,49 per maand, het verzekerde bedrag is hierbij € 10 miljoen euro en deze polis is dan voor 2 personen.

Gisteren ben ik er eens goed voor gaan zitten en heb een Duitse vergelijkingssite gebruikt om de tarieven voor deze verzekeringen te vergelijken (ik gebruik check24). Dat uurtje uitzoeken heeft mij toch weer flink opgeleverd. Mijn inboedelverzekering heb ik nu afgesloten voor € 5,88 per maand, iets andere voorwaarden maar wel hetzelfde bedrag. De aansprakelijkheidsverzekering heb ik voor € 4,91 per maand kunnen afsluiten. Dit is een totale besparing van € 18,80 per maand, dat is € 225,- per jaar.

Ik twijfel nog of ik nog iemand laat langskomen om een aanbod te doen voor de opstal verzekering. Misschien is het wel de moeite waard, het is een dure verzekering dus er valt wellicht ook veel op te besparen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten