maandag 22 juli 2013

Moestuinieren

Eigenlijk zou ik wachten. Ik zou dit jaar nog niet aan de moestuin beginnen, want daar heb ik toch nog helemaal geen tijd voor. Bovendien moet ik de tuin nog leren kennen, en goed nadenken hoe ik alles in wil delen. Maar het kriebelt toch, al die ruimte het is toch zonde om er niks mee te doen. Dus heb ik mijn (eigenwijze) stoute schoenen aangetrokken en ben ik aan de slag gegaan.


 


 Zo zag het er eerst uit, ik bedacht dat er nog wel wat vierkante meters bij zouden kunnen. Op de low-budget manier, ik zou wel even wat gras uitsteken.




 Ik kan je vertellen, dat valt vies tegen! Het gras (en mos) heeft een dikte van ongeveer 10-15 cm als je de wortels meerekent. Er was bijna niet in te komen met de schep. Uiteindelijk heb ik met een oud broodmes het vierkant eerst " uitgezaagd".





Het tweede vierkant is al flink op weg. Ik heb gewacht tot de schaduw kwam, het was niet te doen in de hitte van de zon. En ik wil er natuurlijk minstens drie.



Zo, drie bedden uitgestoken, omgespit en gezaaid. Ik heb voornamelijk winterwortels en bieten gezaaid. Ik wil eigenlijk nog meer bedden, maar voorlopig heb ik in ieder geval het gevoel dat ik er wat aan gedaan heb. Ik heb de bedden afgedekt met een laagje compost en gras, zodat de grond niet te veel uitdroogt met dit weer. En nu maar afwachten tot ik de eerste groene puntjes zie, dat kan nog wel even duren.

9 opmerkingen:

  1. t Ziet er veelbelovend uit :) je kan ook nog oa paksoi en spinazie zaaien en dan natuurlijk nog andijvie boerenkool en dat soort plantjes uitplanten.

    Dapper van je om met dit hete weer je tuintje te doen.

    liefs Jottum

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paksoi lijkt me leuk. Spinazie zit nog in de planning evenals veldsla, winter/lenteui, snijbiet en rammenas. Ook heb ik weer wat nieuwe radijsjes gezaaid, zodat ik kan blijven oogsten.

      Verwijderen
  2. Oefff, wat een ijver met dit warme weer! Knap dat je dat aangegaan bent, ik doe het je niet na.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Achteraf gezien was het ook niet het slimste plan, het zweet goot van mij af!

      Verwijderen
    2. Haha, ja dat is niet zo heel gek... :-D

      Ik heb je al 'n paar keer ook op mijn blog gezien, als je mijn wachtwoord wilt om alles te lezen kan je me mailen hè...of heb je die al, dat weet ik zo ff niet meer. (Staat op mijn blog bij ABOUT)

      Verwijderen
  3. Wat een hard werken met deze hoge temperaturen. Maar het resultaat mag er zeker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je toch begonnen bent. Verhoogde bedden/bakken zijn echt geweldig. En je hoeft echt niet heel veel te zaaien om er toch aardig wat maaltijden mee te kunnen maken.
    Binnen een jaar hebben we nu een moestuin in rechthoekige bakken aangelegd. Niet van die wierkante ( prijzig) maar gewoon zelf bakken gemaakt van tuinhout en paaltjes.
    We eten nu echt een aantal dagen in de week van eigen bodem. In het begin had ik het idee dat je er dan ook bijzondere dingen mee moest maken, maar nu ik weer gewoon kok merk ik het in de uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk he? Ik heb er ook zin in! Hoewel ik volgend jaar pas echt van start ga :)

      Verwijderen