donderdag 18 juli 2013

Gas en Stroom

Ook hier in Duitsland loont het om zelf je aanbieder voor gas en stroom uit te kiezen. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een vergelijkingssite (ik gebruik check24.de). Onze netbeheerder hier is EWE, net na de verhuizing hebben wij daar ons aangemeld op ons leveringsadres. Nu heb ik wat meer tijd en niet onbelangrijk : internet, en daarom heb ik even uitgezocht wat de beste aanbieder voor ons is.

Een heel belangrijk verschil hier, zij geven gas aan in kWh. Dit was voor mij erg verwarrend, maar blijkbaar kan je gewoon delen door 10. Dus 10.000kwh gas is 1000m3 gas. En daarnaast, ik heb geen aanbod gezien waarbij het voordelig was om gas en stroom bij dezelfde aanbieder te nemen, dit gaat dus beide apart.

Net als in Nederland hebben ze hier ook voor gas en stroom een vast bedrag in de maand ( de Grundpreis) en een bedrag per kWh ( de Arbeitspreis). De vaste aanbieder in deze regio EWE deed mij het volgende aanbod:

Stroom (tarief tot 10.000kwh)
Grundpreis € 71,40 per jaar ( € 5,95 per maand)
Arbeitspreis € 0,2806 per kWh

Gas ( tarief tot 374.000kwh)
Grundpreis € 142,80 per jaar ( €11,90 per maand)
Arbeitspreis € 0,0511 per kWh ( De prijs per m3 is dan € 0,511)

Wij verwachten op dit moment een jaarlijks stroomverbruik van 2000kWh.
Met de tarieven van EWE zouden wij uitkomen op een maandbedrag van € 52,72.

Het gasverbruik is zeer lastig te schatten, maar ik ga voor nu uit van 35.000kWh per jaar (3000m3). Met de tarieven van EWE zouden wij uitkomen op een maandbedrag van € 160,94.

Dit aanbod zet de prijs vast voor een jaar. Het is een jaarcontract en wordt met een jaar verlengd als je niet op tijd opzegt.

Vervolgens ben ik aan het vergelijken geslagen. Het vergelijken is erg lastig als je niet weet wat je verbruik zal zijn. Het verschil zit namelijk niet alleen in de prijs per kWh, maar ook in de grundpreis. Dat betekend dat er een omslagpunt zal zijn. Ook zijn de meeste prijzen voor langere tijd vast, en heb je ook hier te maken met welkomstbonussen.  Er zijn hier zelfscontracten waarbij je een vaste hoeveelheid kWh's inkoopt en buiten je "bundel" meer betaald. Deze aanbiedingen lijken heel voordelig, maar zijn dat alleen als je precies kan schatten wat je verbruikt en dat kan ik op dit moment natuurlijk nog niet.


Na lang wikken en wegen heb ik voor stroom gekozen voor ESWE. Hier is de vaste prijs per maand wel wat hoger namelijk €7,95. Daarentegen is de prijs per kWh hier  € 0,2589. Na een jaar klant te zijn krijg ik een welkomstbonus van € 150,-. De prijs van deze aanbieding staat vast tot 31-12-2015, maar ik kan maandelijks het contract opzeggen. Ook betreft dit natuurstroom, wat ik een voordeel vind. Al met al kom ik hier op een maandbedrag van € 51,10.

Voor gas heb ik gekozen voor Logo!Enerie. Ook hier is de vaste prijs per maand wat hoger, namelijk € 14,95. De prijs per kWh is weer lager € 0.0440 per kWh. Hier geen welkomst bonus, maar een van de laagste tarieven per kWh. Aangezien ik geen idee heb wat ik zal verbruiken, en bang ben dat het veel gaat worden ( denk 3000m3 tot 5000m3) lijkt mij dat het voordeligst. Stel dat ik toch maar heel weinig verbruik, dan geeft het niet dat ik niet bij de voordeligste aanbieder zit omdat ik dan evengoed minder betaal.
Het maandbedrag hier zou dan € 145,- zijn. Deze aanbieding is maandelijks opzegbaar en de prijs is vast tot 31-12-2013. Eind dit jaar moet ik dus weer kijken of dit nog steeds de beste keus is, maar misschien kan ik dan al weer een betere schatting geven over mijn verbruik.

Al met al is het ook hier een beetje een jungle op de energiemarkt. Met mijn geschatte verbruik van 2000kwh stroom en 3000m3 gas zal ik uitkomen op een jaarbedrag van € 2353,20. In Nederland zou ik hier (volgens de vergelijkingssite gaslicht.nl) een bedrag van € 2084,32 voor moeten betalen. Volgens deze vergelijking is Duitsland toch wel duurder in Energie.

Wat ons nog zou schelen zijn de zonnepanelen, zoals het er nu naar uit ziet zouden de panelen ons complete stroomverbruik kunnen dekken. Dat scheelt dus € 50,- per maand. Helaas hebben wij nog geen tijd gehad om de panelen te monteren, ik hoop hier wel binnenkort aan toe te komen.

1 opmerking:

  1. Wel vreemd dat gas in kWh uitgedrukt wordt. Hopelijk raak je het overzicht niet kwijt bij 2 verschillende bedrijven. En dat je, als je een probleem met stroom hebt, niet je gas leverancier belt ;)

    BeantwoordenVerwijderen