zondag 14 juli 2013

Soepje?


Vanavond had ik een onverwachte gast bij het avondeten. Nu was ik eigenlijk van plan om een simpel groentesoepje te serveren met wat geroosterd oud brood, lekker zuinig. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de hardwerkende mannen een licht groentesoepje te serveren, dus heb ik mijn recept gepimpt.

Ingrediënten soep ( goed voor zeker 5 porties):
1 pot runderbouillon
1 uitje, gesnipperd
1 aardappel, in blokjes
2 grote tenen knoflook, in stukjes
300 gr prei, in ringen gesneden
200 gr wortel, in stukjes gesneden
200 gr bloemkool, in kleine roosjes
bosje selderij, fijngesneden
1 blik gepelde tomaten
3 handjes soep pasta (zoals vermicelli)
1 grote schep sambal badjak
1 el Ketjap
Italiaanse kruiden ( Tijm, oregano, basilicum) naar smaak

Fruit het gesnipperde uitje met de knoflook en sambal in een beetje olie.
Voeg daarna de runderbouillon en het benodigde water toe, breng het aan de kook.
Voeg vervolgens de prei, wortel, aardappel, bloemkool en de inhoud van het blik gepelde tomaten toe en laat het even doorkoken. Neem de staafmixer en pureer een deel van de soep zodat deze goed dik wordt. Voeg als laatst de selderij, Italiaanse kruiden en de pasta toe, en laat de soep nog even staan.

De soep viel goed in de smaak, maar wat helemaal goed in de smaak viel waren mijn broodsoldaatjes. Ik had een stuk oud (zelfgebakken) brood, dit heb ik ik langwerpige stukken gesneden. Ik heb in een bakje wat olijfolie gegoten en hier 2 tenen knoflook in uitgeperst en wat tijm toegevoegd. Dit heb ik even laten intrekken, daarna heb ik de broodreepjes ermee ingesmeerd. Als laatste heb ik alle knoflook die nog in het bakje zat over de broodjes verdeeld en er wat grof zeezout overheen gestrooid. Dit heb ik even afgebakken in de oven. De keuken geurde heerlijk naar brood en knoflook, en dat deed de eetlust goed.

Ik had nog even mijn twijfels, maar de reacties waren zó lovend dat ik het recept met jullie deel. Heerlijk is dat, als je kookkunsten zo gewaardeerd worden.


2 opmerkingen:

  1. Klinkt goed! Ik kopieer het recept ff, ook van die broodsoldaatjes, lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen