zaterdag 19 juli 2014

Boodschappen en menu week 30

Menu
19-jul     zaterdag Groentestoofschotel met kikkererwten en rijst
20-jul     zondag Zwarte bonensoep met aardappel en avocado
21-jul     maandag Groentestoofschotel met kikkererwten en rijst
22-jul     dinsdag Zwarte bonensoep met aardappel en avocado
23-jul     woensdag Pasta met rode saus en kikkererwten
24-jul     donderdag Pasta met rode saus en kikkererwten
25-jul     vrijdag Rijst met kapucijners, ui, champignon en bio worstjes

Boodschappen
Soort aantal artikel  bedrag   totaal 
Fruit 2,964 Bananen bio/ fair trade   1,69   5,01
0,416 Druiven wit   2,39   0,99
5 Kiwi's   0,25   1,25
Groente 0,662 Paprika geel 3 stuk   1,89   1,25
1 Wortelen Bio 1 kg   0,99   0,99
1 netje uien 1 kg   0,95   0,95
2 Avocado's   0,99   1,98
1 Knoflook 250 gram   0,99   0,99
2 Blik gepelde tomaten a 400gr   0,39   0,78
Noten 1 Walnoten gepeld 200gr   2,59   2,59
1 Pistache noten ongezouten 250gr   2,99   2,99
1 Zonnebloempitten biologisch 500gr   1,69   1,69
Brood e.d. 1 Bio havermout (5 granen) 500gr   1,69   1,69
1 Langkorrelrijst biologisch 500gr   0,99   0,99
Overige 1 Kattenvoer   0,89   0,89
Lekkers 1 Kauwgom zakje 45gr   0,59   0,59
1 Biologische bananenchips 150gr   0,99   0,99
1 Koekjes biologisch 250 gr   0,99   0,99
2 Notenrepen bio 3 st a 25 gr   0,75   1,50
1 Zoute stokjes 250 gr   0,39   0,39
totaal € 29,49


Tegenwoordig doe ik op vrijdagmiddag boodschappen, gelijk uit mijn werk. Dit omdat er in de plaats waarin in werk een Lidl en een Rossmann zitten, dus dan hoef ik zaterdags niet speciaal voor de boodschappen te rijden. Dat scheelt niet alleen benzine maar ook tijd, bovendien kan ik zaterdags lekker thuisblijven.

Ik had niet heel veel nodig deze week. Ik haal de courgette voor de groentestoofschotel uit de tuin, evenals  de kapucijners. Daarnaast haal ik nog veel komkommer en sla uit de tuin op dit moment, er lijkt geen einde aan te komen!

Ik heb vorige week meel gehaald, dus ik had nu nog genoeg voorraad om deze week brood mee te bakken. Wel had ik fruit en ook noten nodig, en vooral de noten slaan een flink gat in het budget.

Ook heb ik mij laten verleiden tot het aankopen van biologische noten en fruitrepen en koekjes, beide voor de helft van de prijs. Ik vind het lekker om af en toe mee te nemen naar het werk. En ach, het paste in het budget.

Het menu deze week is lekker simpel, en dus ook goedkoop. Het belangrijkste is dat ik goed op tijd de peulvruchten in de week zet, omdat ik anders niet kan koken. Omdat ik mijn vriezer wat wil legen eten wij vrijdag biologische worstjes, hmm ook weer eens lekker!

5 opmerkingen:

  1. Een mooi nagenoeg vegetarisch weekmenu!
    Ik moet hoognodig de mogelijkheden van kikkererwten gaan verkennen zie ik wel. Ik zou ook graag wat vaker vegetarisch willen koken.

    Het valt me op dat je zoveel bananen hebt gekocht: bijna 3 kilo!
    Tjee, dat zijn er zeker een stuk of 18. Heb je daar misschien een speciaal gerechtje voor bedacht :) ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben echt helemaal gek op bananen! Ik eet er ongeveer 3 per dag (op werkdagen). Daarnaast maak ik er graag ijs van. Ik heb mij deze week nog ingehouden :)

      Wat kikkererwten betreft, ik ben er ook pas zeer laat achter gekomen dat ze zo lekker en veelzijdig zijn. Ze zijn echt de moeite waard!

      Verwijderen
  2. Hallo, het valt me op dat dingen die prima zelf (heel eenvoudig) te verbouwen zijn toch nog gekocht worden, zoals aardappelen, paprika (in een serre, mag plastic zijn of oude ramen), knoflook, ajuin en tomaten (maar die heb je al dacht ik) bovendien zijn deze ook prima te bewaren in de schuur (koel en droog) en paprika in de diepvries.
    Lukt het met je lemongrass?
    Ik merk ook op dat je nooit/amper schoonmaakmiddelen koopt. poets en was je ook met soda/zeepvlokken? (http://www.earth-matters.nl/7/5560/duurzaam-20/zelf-wasmiddel-maken.html) ik doe dit intussen een jaar. mijn kleding houdt zijn kleur langer en ik heb geen last meer van psoriasis/eczeem... heerlijk. en het kost me per jaar enkele euro's. Ik ben alleen nog op zoek naar een recept voor afwasmiddel en douchegel. Als je tips hebt....
    de vaatwasblokjes diy zijn ons niet goed bevallen, dus volgende week probeer ik opnieuw.
    Verder wil ik je warmmaken voor een boomgaard (die heb je nog niet he?). Onze bomen zijn 4 jaar oud, we hebben er 10. Ik heb dit jaar 4 kilo zure kersen, 3 kilo abrikozen, ruim 2 kilo pruimen. naar schatting nog 5 kilo appels (voor appelmoes en appelsap, ohja en appelcake) en 4 kilo perziken te oogsten. heerlijk!!
    Bramen en frambozen, net als bosbessen hebben we ook aangeplant. veenbessen volgen volgend najaar.
    we hebben een kleine eetbare tuin (400m²)

    Ik lees met veel plezier je verdere avonturen!
    Groetjes,
    Lien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil inderdaad pas paprika verbouwen als ik een kasje heb, ik verwacht/ hoop dat het volgend jaar wordt. Aardappels had ik, dit is helaas niet goed gegaan. Ik heb er wel wat van kunnen eten maar helaas niet genoeg.
      Het blijft toch altijd even aankijken en uitproberen met alles, ik verwacht de komende jaren steeds meer zelf te kunnen verbouwen. Nu is het eigenlijk nog een beetje hobby-en, zeker door gebrek aan tijd.

      Ik gebruik inderdaad soda, azijn en gele zeep om te poetsen. Af en toe ook zuiveringszout. Wasmiddel maak ik ook al jaren zelf, bevalt prima. En even als jij had ik altijd last van eczeem, sinds ik azijn als wasverzachter gebruik heb ik nergens last meer van.

      Ik heb al eens een recept voor afwasmiddel geplaats, en ik heb gemerkt dat een theelepeltje soda in je afwaswater ook super werkt. Ik gebruik geen douchegel, ik heb een blok zeep. Ik doe hier makkelijk een jaar mee, omdat ik het niet veel gebruik. Ook shampoo gebruik ik niet, ik gebruik zuiveringszout en azijn.

      Een boomgaard, super! Wij hebben hier op het terrein wel verschillende bomen. Wij hebben een aantal jonge bomen geplaatst, die nog niet echt vrucht dragen. Maar wij hebben wel 3 oude appelbomen, die allemaal in verschillende tijd rijp zijn. Ook hebben wij een paar pruimenbomen en morellen. Wij hebben heel veel bessenstruiken maar het was dit jaar geen goed jaar, de vogels hebben alles op. Volgend jaar gaat daar op tijd een net over! Wat leuk dat je zo veel geoogst hebt! Heerlijk zeg! Leuk om te lezen hoe je het allemaal doet!

      Verwijderen