donderdag 24 juli 2014

Brandstofverbruik

Zoals sommigen van jullie wel weten houd ik mijn brandstofverbruik altijd goed in de gaten. Elke keer als ik tank noteer ik daarbij de gemaakte kilometers op de bon en deze informatie vul ik later in mijn begroting in. Nu valt mij de laatste tijd op dat ik lang niet zoveel kilometers uit mijn tank haal als dat ik vroeger deed. Eerst dacht het dat het kwam omdat ik niet zo zuinig rijd, maar zelf als ik mijn best doe haal ik niet meer dan 600 km uit mijn tank. In het verleden haalde ik meestal tussen de 600 en de 800 km uit een tank van 30 liter. Nu kwam ik meestal iets boven de 500 uit. Een behoorlijk verschil.

Toen bedacht ik mij dat ik tegenwoordig andere brandstof tank, niet meer de normale euro 95 maar een variant die aangelengd is met 10% ethanol de super E10. Het zou zomaar aan de andere brandstof zou kunnen liggen. De E10 brandstof is iets goedkoper, het scheelt ongeveer 5 cent per liter. Maar als het mij echt 100 km per tank scheelt, dan zou ik ruim 16% meer brandstof verbruiken met deze brandstof. En dat terwijl het prijsverschil ongeveer € 0,04 is, uitgerekend is de brandstof dus 2,6% duurder. Als ik dat naast elkaar leg is het wat mij betreft wel duidelijk, en is de normale euro 95 een betere keus.

De eerst volgende keer dat ik tank ga ik dus weer euro 95 tanken, en dan weer een tijdje bijhouden hoeveel het nu echt scheelt. Als het echt zoveel zuiniger is dan is de keus snel gemaakt. Ik zal over een paar weken nog wel berichten hoe mijn experiment vergaan is.

16 opmerkingen:

  1. als wij in Duitsland zijn tanken we bij A.ral het blijkt dat we dan vele kilometers meer rijden met een volle tank dan met de benzine in Nederland en dan gaat het om echt heel veel kilometers meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mijn man klopt het dat je met e10 minder km rijdt. Ook rijden alle auto's er niet even geweldig op. Als wij zelf in dld tanken nemen wij ook altijd super op super plus. (man is automonteur)
    Gr. Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. deze benzine is niet goed voor iedere auto, dus wees voorzichtig
    ik doe het er echt niet meer in anders wordt het geen goedkoop maar
    duurkoop Dicky

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo 800 km op slecht 30 liter dat is een zuinig karretje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wie wij rijden mer onze diesel tussen de 900 en 1000 km op een volle tank 42 liter.. Een vrij nieuwe extra zuinige auto.
    Ik ben heel benieuwd wat voor auto jij rijdt. Zo'n zuinige benzine auto wil ik best rijden als straks de lease voor deze auto afloopt.

    Het kan trouwens wel maar zo zijn dat je drie of vier keer moet tanken voordat het restje onderin de tank dusdanig verdund is dat het je verbruik niet meer beïnvloed.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rijd een Daihatsu Cuore uit 2001.
      Ik heb er ook eens over geschreven: http://wegnaarzelfvoorziening.blogspot.de/2013/05/autogebruik.html
      Het is echt een enorm fijne en zuinige auto. Ik zou geen andere meer willen ;)

      Verwijderen
  6. Nooit geweten dat het zo'n verschil maakt. Wij rijden diesel .Ben benieuwd of je verschil gaat zien als je weer op de andere brandstof overgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij gaan ook altijd tanken in duitsland. Met de normale euro 95 kan er op 50 liter ongeveer 600 kilometer worden gereden.
    Met de super plus, kan er met 50 liter bijna 850 kilometer worden gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat scheelt veel! Ik heb begrepen dat het ook aan je motor ligt of het met deze brandstof zuiniger is. Voor mijn auto is euro 95 aangeraden dus daar houd ik mij maar aan.

      Verwijderen
  8. Toevallig las ik hier van de week iets over in de Kampioen (juli 2014, p. 62).
    'Wat is E10? E10 is een milieuvriendelijkere variant op gewone benzine, omdat er maximaal 10% bio-ethanol aan is toegevoegd. [...] Doel is om de CO2-uitstoot van auto's te verminderen en ze minder afhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. [...] Het verbruik kan iets stijgen ten opzichte van normale benzine. Ethanol bevat minder energie, waardoor je motor er meer van nodig heeft. Maar dat verschil is minimaal.'

    Volgens jouw berekeningen is dat verschil dus wel iets meer als 'minimaal'. Wij hebben het op vakantie ook gemerkt, maar hadden het aantal gereden kilometers niet bijgehouden, dus we konden onze vermoedens niet hard maken. Zal er op gaan letten de volgende keer :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig houd ik altijd nauwkeurig mijn brandstofverbruik en gereden kilometers bij, dus ik kan goed vergelijken. Wordt vervolgd dus :)

      Verwijderen
  9. wij wonen ook aan de grens en vriend tankt ook altijd e10. Hij zegt dat het niet uitmaakt bij hem ( en hij houd het ook goed bij ) Nu is het wel zo dat we het alleen in de nieuwe auto gooien omdat ( zo eerder al geschreven ) niet elke auto het fijn vind. Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar onze auto houd bij hoe zuinig hij heeft gereden en ik kan zien of mijn vriend de vorige dacht wat haast had. Je hoeft maar wat harder te rijden op de snelweg of een tractor in te halen om je hele gemiddelde onderuit te halen ( tja we maken er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden hahaha ) Maar ik ben wel benieuwd naar je uitslag. Want ik heb het altijd wel raar gevonden al die soorten bezine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier word er altijd 95 in gegooid. Ik probeer zo min mogelijk met mijn auto te rijden. Enkel naar mijn werk eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat een andere brandstof zo verschil kan opleveren. Zelf rij ik dieselolie, maar tegen mijn vriend ga ik dit wel even vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is altijd weer goed opletten waar je tankt. Ik tank meestal diesel bij dezelfde. Lekker in de buurt en niet al te duur. Anders rij je het vervolgens weer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het zou inderdaad best aan de andere soort brandstof kunnen liggen. Of het wel of niet een andere stof ethanol bevat, maakt volgens mij best een groot verschil uit. Ik ga het volgende keer ook eens bijhouden, kijken of ik ook verschil merk.

    BeantwoordenVerwijderen