zaterdag 26 juli 2014

Recept: Bananenijs

Dit is een heel belangrijke mededeling, ik zou willen dat ik dit eerder geweten had. Er is dus een manier om gezond en super makkelijk ijs te maken, wat betaalbaar is en heerlijk smaakt! Wist je dat nog niet?? Lees dan vooral verder.

Het gaat als volgt. Men neme bananen, lekkere rijpe bananen. Deze snijd je in stukjes en stop je in de vriezer. Als de stukjes goed bevroren zijn, haal je ze uit de vriezer en stop je ze in een keukenmachine. Ik zou uit gaan van ongeveer 100 gram per persoon. Je zet de keukenmachine aan, en gaat door tot het geheel crèmig en smeerbaar is. En dan ben je al klaar! Het bananenijs is heerlijk romig, alsof het roomijs is. Ik heb mij er echt over verbaasd. Inmiddels eet ik regelmatig een heerlijk schaaltje (veganistisch) ijs.

Als je wilt afwisselen, kan je het geheel wat zoeter maken met wat agavesiroop erdoor. En als je wat cacao en agavesiroop toevoegt heb je banaan-chocolade-ijs, heel luxe en lekker. Ook kan je fruitijs maken door er aardbeien of bessen bij te mengen. En als je nog meer wilt variëren kan je er een flinke theelepel pindakaas bijgooien, want banaan-pindakaas-ijs is ook om je vingers bij af te likken.
Zo komen we de zomer wel door!




18 opmerkingen:

  1. Dat klinkt wel heel erg lekker! Dat moet ik ook maar eens proberen! Bedankt voor de tip. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad lekker. Ook lekker, die bevroren bananen blenderen met een geperste sinasappel, meteen opeten, hmmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kun je met meerdere soorten fruit doen.
    Aardbeien door het bananenijs is ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, dáárom had je laatst zo veel bananen gekocht! Het lijkt me een heerlijke tip, ik ga het ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mede daarom! Als aan het eind van de week wat (over)rijpe bananen over heb dan gaan ze in de vriezer, helaas heb ik er deze week maar twee over gehouden.

      Verwijderen
  5. Erg lekker inderdaad!
    Ik doe 't ook vaak met mango... Jummie.. Of met yoghurt erdoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ook lekker is...prak of pureer elk soort fruit dat je wil. Doe daar een beker Griekse Yoghurt bij (eventueel zoeten) . Door elkaar mengen en in vriezen. Eigen gemaakte yoghurtijs! Ook om je vingers bij f te likken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu weet ik wat ik in het vervolg met de overrijpe bananen doe!

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker he, toevallig heb ik het vorige week ontdekt. Had een kudde rijpe bananen en nog wat bevroren vruchtjes. Dacht een milkshake te kunnen maken, maar kon de blender niet vinden. Deed een poging met de staafmixer en kreeg een heerlijke substantie. Dank je voor de tip met cacaopoeder. Pindakaas klinkt ook veelbelovend trouwens. Zou het dan ook lekker zijn met nog wat noten erdoor? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt mij zeker lekker met noten, ik wil nog eens banaan-walnoot ijs maken. Maar dan de noten gewoon in kleine stukjes erdoor denk ik. Ik ga het gewoon eens proberen :)

      Verwijderen
  9. Na het blenderen nog stukjes chocolade erdoor roeren. Heb je de luxe toetjes versie, jum jum.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm heb ik ook al aan gedacht, maar ik wil het graag veganistisch houden. Volgens mij heb je wel speciale vegan chocolade maar ik heb nog niet gezocht.

      Verwijderen
  10. Dat klinkt lekker en simpel, dat ga ik zeker ook proberen. Bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen