woensdag 16 juli 2014

Een andere betaalrekening?

Elke keer als ik mijn begroting bekijk stoor ik mij aan de kosten voor de betaalrekeningen. Vooral onze rekening bij de S.parkasse is duur, hiervoor betalen wij € 3,- per maand. Daarnaast kan je alleen bij de S.parkasse zelf geld opnemen, als ik dat bij een andere bank zou doen dan moet ik extra betalen. Het is ons een keer gebeurt dat we per ongeluk bij een andere bank geld opgenomen hebben, dit koste ons € 2,50! Belachelijk

Wij hebben een bankrekening bij de sparkasse omdat wij daar ook onze hypotheek hebben. Ik moet eerlijk bekennen dat wij zo blij waren dat wij een hypotheek kregen dat wij niet verder gekeken hebben naar andere banken. En achteraf gezien is dat natuurlijk niet verstandig geweest. Natuurlijk kenden wij ons nog niet zo uit op de Duitse markt, maar dat gaat inmiddels natuurlijk niet meer op.

Dus ik heb eens rondgekeken online, en er zijn blijkbaar gratis betaalrekeningen in Duitsland. Dit is veelal bij online-banken,  waar je eventueel ook een minimaal maandelijks inkomen moet laten storten. Maar dan heb je geen maandelijkse lasten meer.  En ook de pinpassen zijn veelal gratis bij deze rekeningen, zeker als je een inkomen op de rekening hebt. Ik heb een aantal  aanbiedingen gezien waarbij je zelfs een geldbedrag krijgt ( van €80,- tot € 100,-) als je een gratis rekening opend en hierop je loon laat binnenkomen.

Dat is natuurlijk intressant! Hoewel ik een beetje opkijk tegen het veranderen van bankrekening, ik moet dan wel overal mijn nieuwe bankrekeningnummer doorgeven. Aan de andere kant bespaart het € 36,- per jaar, dat ist toch € 360,- over een periode van tien jaar. Wat zouden jullie doen? En is er misschien iemand die ervaring heeft met zo’n (Duitse) bank? Ik ben benieuwd!

17 opmerkingen:

  1. Wij zijn dit jaar overgestapt naar een andere bank (in Nederland) en het is ons alles meegevallen. In Nederland heb je de overstapservice, die het gemakkelijker maakt om van bank te veranderen. Tot 13 maanden na afsluiten van de rekening wordt het geld automatisch naar/van de nieuwe rekening doorgesluisd. Ik weet niet of er in Duitsland ook zo'n service bestaat.
    Wij betalen wel kosten voor de betaalpas, zo'n twee euro per maand.
    Met Duitse banken heb ik geen ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, maar lees ook even de kleine lettertjes van je hypotheek. Soms is het een voorwaarde dat je je salaris op dezelfde rekening laat storten waar ook de hypotheek afgaat.

    Wij wonen in België en kregen 0,3% korting op de hypotheekrente als we ons salaris bij diezelfde bank op een rekening lieten storten (èn daar een levensverzekering namen, wat ze vervolgens vergaten om af te schrijven.....).

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons was dat geen voorwaarde voor de hypotheek. Wij hebben nu een betaalrekening bij een andere bank dan de hypotheek.

      Verwijderen
    2. Dat is wel een goed punt, ik zal het binnenkort eens nazien.

      Verwijderen
  3. Wij wonen in Duitsland, hebben een hypotheek en een betaalrekening bij de Deutsche bank. Mijn inkomen wordt gestort op de betaalrekening van de Deutsche bank, hierdoor betalen wij geen kosten voor de betaalrekening. Je zou kunnen nagaan of dit ook bij jullie bank geldt.
    Mijn man zijn inkomen wordt gestort op een NL rekening. Wij pinnen voornamelijk van deze rekening, omdat voor ons het pinnen bij een andere bank €4,00 kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wilde al precies hetzelfde schrijven dan Siebrie. Normaal gesproken moet je salaris gestort worden op de bank waar je ook de hypotheek hebt lopen. Even navragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kan natuurlijk ook twee bankrekeningen nemen. Een voor de vaste lasten en hypotheek, en een voor de rest...die laatste bij een bank die geen geld kost met opnemen en voor de rekening zelf.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben nu al twee rekeningen, een Nederlandse en een Duitse. Het punt van de nieuwe rekening zou een geldbesparing zijn, dus om er een bij te nemen en de Sparkasse te houden zou ik zonde vinden.
      Ik merk dat ik in de praktijk toch het meeste bij de Nederlandse bank doe, omdat deze niet overal kosten voor vraagt.

      Verwijderen
  6. Hoi Maya,

    Gratis rekeningen in Duitsland zijn leuk, maar niet zaligmakend..

    Splits dit even op in de Bankkosten en de kosten voor opname:

    Bankkosten; Klopt inderdaad dat er Banken zijn met een gratis rekenig.. Vaak als er 650 of meer euro´s per maand binnen komen. Com.Direkt (lees Commerzbank) is er daar een van. Op zich prima, meeste gaat online, maar wee als er wat is, dan hang je omdat er geen bankfiliaal is..

    Kosten voor Opname:
    Klopt inderdaad dat als je vreemd pint, je kosten moet betalen, zelfs in het buitenland. (Splits weer even; Duitsland en Buitenland..)
    Duitsland: Gratis banken zijn leuk, maar werken vaak via geselecteerde banken (Meestal Cashgroep waaronder Postbank, OLB, Commerz, Deutsche Bank vallen.) Deze hebben over het algemeen een beperktere dekkingsgraad qua geldautomaten dan de Sparkassen en Volksbanken.. Dat is iets om rekening mee te houden, zeker als je wat landelijker woont. Pinnen in de winkel is trouwens wel gratis, en bij sommige supermarkten mag je net als in NL meer pinnen!

    Buitenland: Heb nog geen bank meegemaakt waarmee ik in NL zonder kosten geld kon halen bij de geldautomaat, dus of ik pin, of ik heb genoeg cash mee..(Pinnen in NL is wel gratis, maar doe dat waar ook minder graag vanwege Big Brother ;-)) )

    Als ik jou was zou ik de Sparkasse behouden..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het nu al vrij lastig om te pinnen bij de sparkasse. Ik merk dat ik eigenlijk geen geld opneem bij een geldautomaat met mijn Duitse bankrekening. Ik gebruik daarvoor altijd mijn Nederlandse.
      Bedankt voor je inzichten, ik zal er nog eens goed over na denken!

      Verwijderen
  7. Ik heb hier geen verstand van en zit al vanaf kleins af aan bij de zelfde bank ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Informeer heel goed want er kunnen addertjes onder het gras zitten oftewel lees goed de kleine lettertjes en informeer gewoon bij diverse banken. Vragen staat immers vrij. Wij hebben bij de iNG in Roemeniè een rekening lopen en krijgen daar iets rente op. Maar hebben eerst goed rond gekeken ook of het allemaal klopte.Veel succes met jullie beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik inderdaad ook van plan, alles eens goed bekijken en vergelijken. Geen overhaaste beslissingen hier :)

      Verwijderen
  9. Je hebt ondertussen vast te beslissing al genomen maar zo niet: wellicht heb je in Duitsland net als in Nederland iets als de eerlijke bankwijzer. Want natuurlijk is de kostenbesparing belangrijk, maar hoe goed voel je je er bij als de bank die je kiest investeert in wapens of kinderarbeid? Dat wil dan dus zeggen dat het geld dat jij op je rekening hebt staan, wordt uitgeleend aan een bedrijf dat wapens produceert of aan kinderarbeid doet. Succes bij het kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt zeg! Ik heb nog steeds geen beslissing gemaakt dus je bent nog prima op tijd. Onze Nederlandse betaalrekening is ook bij een duurzame bank, dus ik ben daar echt wel voor!

      Verwijderen
  10. Ik woon ook in Duitsland (in Bayern, is toch meestal weer net ff anders als de rest van Duitsland :-P ) maar de banken zijn hier wel hetzelfde als in de rest van het land.
    Ik weet er niet al te veel van maar qua dekkingsgraad met pinautomaten zijn de Volksbank en de Sparkasse de besten. Bij alle Duitse banken is het zo dat je extra moet betalen als je bij een automaat van een andere bank pint. Bovendien moet je ook bij alle banken extra betalen als je in het buitenland pint. Het Duitse bankensysteem is daar behoorlijk anders als het Nederlandse helaas. Bij de meeste rekeningen, ook bij de Sparkasse, is het meestal wel zo dat als er maandelijks meer als ca. €1.000 op wordt gestort, de Kontogebühren komen te vervallen. Dat zou je in je papieren eens moeten kijken of bij de bank navragen.
    Liebe Grüsse aus Bayern :-)

    BeantwoordenVerwijderen