woensdag 30 juli 2014

Kledingkosten

Om inzicht te krijgen in mijn uitgaven houd ik van veel dingen bij wat ik koop. Zo ook van kleding, inmiddels heb ik al redelijk wat data dus het leek mij leuk om deze kostenpost eens onder de loep te nemen. Hier eerst een overzicht van de kledingkosten van 01.04.2014 tot 31.07.2014.


Wat vooral opvalt is dat ik in de laatste periode heel veel kleding heb gekocht. Het is best confronterend als je het zo allemaal bij elkaar ziet. Dat kwam voornamelijk omdat ik een nieuwe baan heb, en ik wilde graag representatief voor de dag komen. Nu moet ik zeggen dat dat ook goed gelukt is, ik heb inmiddels een goede collectie met nette kleding en ik kan hiermee fijn combineren. Voorlopig kan ik ook weer een flinke tijd vooruit met deze kleding, en hoef ik dus ook niet meer veel te kopen.

De kosten voor de afgelopen 15 maanden waren dus € 118,49 omgerekend heb ik dus voor een jaar ongeveer € 95,- uitgegeven. Als je de kosten terug rekent per maand kom je op een bedrag van € 7,90 per maand. Natuurlijk is het ook leuk om de kosten van man mee te rekenen.


Een heel ander lijstje dus, hoewel hij in dezelfde periode minder gekocht heeft is het bedrag hoger. Dat komt voornamelijk omdat hij twee paar schoenen gekocht heeft. Al met al zitten wij redelijk in de buurt van elkaar, hij gaf in de laatste 15 maanden gemiddeld € 8,66 per maand uit aan kleding.

Het bedrag dat ik aan kleding reserveer per maand is € 25,- voor ons tweeën, wij geven samen gemiddeld (€ 7,90+ € 8,66 ) € 16,57 per maand uit. Dat valt dus netjes binnen het budget. Het valt mij eigenlijk allemaal reuze mee wat wij uitgeven aan kleding. Dat komt doordat wij voornamelijk tweedehands kleding kopen. Normaal gesproken koop ik alleen ondergoed, sokken, schoenen en pyjama's nieuw, hoewel ook ik mij af en toe laat verleiden door een 'nieuwe' aankoop. Daarnaast repareren wij kleding ook, soms zelf en soms laten wij het doen. Dat scheelt ook veel, zeker op jassen en schoenen.

Vooral bij schoenen ben ik kieskeurig. Ik koop alleen schoenen van hoge kwaliteit, die lekker zitten. Vervolgens probeer ik zuinig met mijn schoenen om te springen en ze (indien) nodig op tijd te laten repareren. Ik doe zeker 5 jaar met een paar schoenen, en met sommige wel 10 jaar. De kosten voor schoenen blijven zo gemiddeld gezien erg laag, hoewel het soms een flinke uitgave kan zijn.

Ik ben erg blij dat ik deze kosten heb bij gehouden, het geeft mij veel inzicht en ik zal het ook zeker blijven bijhouden. Ik denk dat ik het budget voorlopig op € 20,- zet, als het uiteindelijk nog te laag of hoog blijkt kan ik het altijd nog bijstellen. Ik ben heel benieuwd hoeveel jullie aan kleding uitgeven en houd je dat ook bij?

14 opmerkingen:

  1. Dat kringloopgebeuren lees ik vaker. Hier kun je bij de kringloop alleen maar huisraad, kinderwagens e.d. kopen. Echt nog bruikbare kleding is niet te vinden.....
    Ik koop alles nieuw want marktplaatsaankopen vallen vaak tegen.Of de kleur klopt niet,of het artikel is erg verschoten of iets dergelijks. Dan vind ik het alsnog zonde van het geld. Wel probeer ik gebruik te maken van de uitverkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verschilt inderdaad erg per winkel, toch kan ik met regelmaat wat moois vinden :) Eigenlijk alles wat ik gekocht heb ziet er uit als nieuw.

      Verwijderen
  2. hier koop ik vrijwel alles op vlooienmarkten.erg goedkoop en mooi.zelden dat het tegenvalt.gr Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als er al eens iets hangt in mijn maat bij de kringloop.. Gaten, scheuren, vlekken, vormeloos, versleten. Dan zijn mijn oude kleren netter.
    Ik mis trouwens de post be.ha. Ik ben elke jaar zo'n 100 tot 200 euro kwijt. Afwijkende maat, ik reis er al gauw 200 km naar een winkel met een bepaald merk.
    Ik koop meestal in de sale bij didi een broek, een hemdje, een shirt met korte mouwen, een shirt met lange mouwen, een legging en een jurkje. Die kleding gaat ongeveer vijf jaar mee. Vestjes brei ik zelf.
    Schoenen koop ik van twee verschillende merken ongeveer eens per vier jaar twee paar ( tweede paar voor. 1 euro).
    Mijn man koopt vaak de laatste restjes uit de aanbiedingen. Ook in zijn maat is de kringloop niet interressant.
    Hij koopt elk jaar drie lange broeken, twee korte, twee shirts met lange mouw, een trui, vier shirts met korte mouw.
    Ook hij doet lang met kleding. Schoenen gaan echter bij de vleet. Of ze duur of niet zijn, na een maand vallen de gaten er vaak al in.
    Samen komen we op 500 euro per jaar. Ik vind niet altijd een jurkje, hij niet altijd een trui.

    Ik zou alleen het bedrag terugschroeven als je het geld dat overgebleven is apart houdt, of als je een extra uitgave uit een potje onvoorzien kunt halen.

    Ik heb niet een maandbudget. Ik spaar elke maand geld en een deel is voor de kleding, als we geld nodig hebben betaal ik van de lopende rekening. Die maand spaar ik dan niet zo'n hoog bedrag. ( ik kan ook een extra rekening nemen en geld daarheen boeken, maar dat kost geld en meer tijd, voor mij werkt deze methode prima)
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn lijst is ook geen begroting, gewoon een lijst met aankopen. Ik heb toevallig in de laatste tijd geen BH gekocht en ook bijvoorbeeld geen schoenen. Al met al kom ik wel prima uit.
      Ik stop elke maand het vaste bedrag in het potje, dus wat ik niet uitgeef spaart gewoon op.

      Verwijderen
  4. Gemiddeld geef ik per jaar ongeveer 300 euro aan kleding en schoenen uit. Meer dan de helft hiervan gaat 1 paar schoenen (het ene jaar zomer-en het andere jaar winterschoenen). Ik draag meestal merkkleding maar altijd tweedehands!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn jou schoenen dan ook na twee jaar 'op'? Of heb je zoveel schoenen :)

      Verwijderen
    2. Ik heb inderdaad veel schoenen maar loop enigszins scheef en daarom slijten ze sneller dan bij andere mensen!

      Verwijderen
    3. Heb je wel eens overwogen om onder een nieuw paar schoenen gelijk nieuwe zolen te laten zetten? Als je dan op tijd de zolen laat verwisselen kan je langer met je schoenen doen.

      Ik heb momenteel een paar schoenen wat aan de zolen kapot is, helaas kan de originele zool niet vervangen worden. Ik zal bij mijn volgende paar zeker gelijk een vervangbare zool eronder zetten.

      Verwijderen
  5. De kosten hou ik wel een beetje in de gaten maar ik noteer niet wat ik ervoor heb gekocht. Ik heb in 2013 bijna niets gekocht (beviel wel goed) op een paar bh's na en aangezien ik die nieuw en van goede kwaliteit wil (en moet met mijn cupmaat om rugproblemen te minimaliseren) kopen was ik daar wel wat aan kwijt. Gelukkig had ik er eerst eentje om te proberen en waren ze daarna in de aanbieding! In de afgelopen 19 maanden (jan. 2013 tot nu) kom ik tot 9,20 per maand. Dat komt ook door de aanschaf van de bh's want dat was de helft zo'n beetje. Daarnaast voorzie ik de komende tijd sollicitatiegesprekken en daarvoor heb ik de laatste maand aanvullingen op wat ik al had gekocht van samen ruim 60,- euro. Ik budgetteer 15,- euro per maand dus er zit nog wat ruimte in het potje en dat vind ik wel een prettige gedachte aangezien ik eigenlijk altijd al bij buien veel of juist bijna niets uitgeef aan kleding.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met die 120 euro red ik het 2 jaar wel koop zelden wat, T-shirts van 20 jaar oud en nog veel meer en het zit oh zo lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen apart budget voor kleding en het is heel wisselend waar ik koop, hoeveel en voor welke prijs. Ik heb 2 jaar geleden een jaar lang geen kleding gekocht, ook geen ondergoed en sokken want ik had van alles meer dan genoeg, wel schoenen, maar verder niks. En dat ging prima, dat was een weddenschap met mn vriend. Daarna ben ik meer gaan kopen en nu koop ik weer minder. Ik koop vnl bij goedkope winkels, in de uitverkoop bij de iets duurdere winkels, en ik heb ook veel kleding van mijn zus gekregen de afgelopen jaren. Nu heb ik mijn kleding grondig uitgezocht en ik heb nog meer dan genoeg om aan te trekken. Alle kleine kleding is er uit, Ik vond zelfs nog een spiksplinternieuwe broek terug. Ik koop heel soms kleding bij de kringloop. We hebben nu 3 kringloopwinkels en t leger des heils, Bij de laatste ben ik nog nooit geweest. Maar ik vind de kringlopen niet zo goedkoop. Als ik in de uitverkoop koop ben ik ongeveer net zo duur uit. Ik bewaar kleding ook best lang. Zolang het nog past en ik het mooi vind, hou ik het. Schoenen moet ik vaak wel duur kopen, op andere kan ik slecht lopen. Ik heb vorig jaar een onderdeel van een rits van een paar laarsen laten vervangen, zodat ik er weer een tijg mee vooruit kan. Goed van je dat je zo'n mooi overzicht hebt gemaakt en precies weet wat je hebt gekocht en hoe duur het was. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel nette lijst hoor, veel spullen voor weinig geld.
    Dat is het fijne aan kringlopen ...
    Wij sparen 20 euro per maand voor kleding.

    BeantwoordenVerwijderen