donderdag 17 juli 2014

Boodschappengeld en weekmenu’s samenstellen

Om geld en tijd te besparen maak ik elke week een menu en een bijbehorend boodschappenlijstje. Ik vind het handig om hiervoor exel te gebruiken, vooral omdat ik uit de oude menu’s weer inspiratie kan halen. Daarnaast kan ik zo het geschatte bedrag aan boodschappen makkelijk optellen. 
 
Om het samenstellen van de menu’s makkelijk te maken heb ik een lijst met favoriete maaltijden. Ik heb de maaltijden gesorteerd op een aantal categorieën, zo heb ik  soepen, ..met pasta, .. met rijst, gevulde groenten en overige. Natuurlijk heb ik in de zomer- en winter andere maaltijdlijsten, ik eet meestal geen boerenkool in de zomer en geen courgette in de winter. Voor een makkelijke planning kan ik gewoon uit elke categorie een maaltijd kiezen. Mijn keuzes baseer ik op wat er in de tuin groeit, wat ik nog heb liggen en waar ik zin in heb.

Ook kies ik er voor om een aantal keren per week dubbel te koken. Zo kook ik op zaterdag en zondag graag extra, zodat ik maandag en dinsdag niet meer hoef te koken. Hiermee spaar ik niet alleen tijd maar ook geld en zelfs energie. Ik vind het heerlijk als ik uit mijn werk kom en ik het eten alleen maar hoef op te warmen, zeker als ik nog brood moet wil bakken scheelt het mij heel veel tijd.

Als ik besloten heb wat ik wil gaan eten ga ik kijken wat ik nog heb liggen, vaak weet ik dat wel uit mijn hoofd. Ik ga elke maaltijd na en bedenk wat ik hiervoor nodig heb. Als ik bijvoorbeeld groentestoofschotel op het menu heb staan, ga ik na of ik nog genoeg wortelen, uien en kikkererwten heb. Zo kan ik mijn lijst goed opstellen. Naast de dingen die ik nodig heb voor het avondeten heb ik natuurlijk ook nog andere dingen nodig, zoals fruit en tussendoortjes. In mijn geval zijn dit vaak dezelfde dingen. Doordat ik mijn lijstjes digitaal maak kan ik goed zien wat ik die week ervoor heb gehaald, en daardoor vergeet ik niet snel iets.

Uiteindelijk zet ik alle gewenste producten onder elkaar in een lijst, met naast elk product het bedrag wat ik verwacht hieraan uit te geven. Als ik niet weet wat iets kost schat ik het wat ruim in zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Als mijn lijst klaar is tel ik alles bij elkaar op, en kijk ik of het bedrag binnen mijn budget valt. Als het bedrag te hoog is kan ik ervoor kiezen nog aanpassingen te doen, misschien kan ik een aankoop uitstellen of nog een goedkopere maaltijd invoegen. Door mijn ervaring, komt mijn menu meestal wel binnen budget uit. 

Ik vind het heel apart om van andere mensen te lezen dat ze altijd  ‘ over budget’  gaan. Wat mij betreft is dat een keuze. Afhankelijk van je financiële situatie kan je er natuurlijk voor kiezen om iets over budget te gaan, maar het blijft een keuze. In 2008 had ik het redelijk krap, ik had voor twee personen  € 100,- per maand te besteden (voor eten, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen). Als je niet meer hebt, kan je ook niet meer uitgeven. Dus ik pinde een vast bedrag per maand, en deed hier contant boodschappen mee. Dan geld op=op. Het lukte mij zelfs nog om hiervan te sparen. 

Nu ben ik iets minder streng, maar ik kom meestal wel uit met mijn boodschappengeld. Op dit moment staat het budget op € 30,- per week voor twee personen, dit is voor eten, drinken, schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten. Wij hebben het voordeel dat de boodschappen hier in Duitsland natuurlijk wat goedkoper zijn dan in Nederland. Daarnaast drinken wij geen koffie, alcohol of frisdrank, ook dit scheelt veel. Ik bak ons eigen brood, en kook zonder pakjes en zakjes. Wel probeer ik zo veel mogelijk biologische producten te kopen, en kom daardoor toch wat duurder uit. Maar alles bij elkaar denk ik dat wij het heel goed doen.

Omdat wij de laatste tijd meer plantaardig eten moet ik even uitvinden hoe dat uitkomt met het budget. Ook al eten wij minder vlees en kaas, de noten en de grote hoeveelheden verse (biologische) groente en fruit kunnen flink aantikken. En omdat wij nu allebei werken is het niet nodig om een heel krap budget te hebben, dus mocht het echt niet uitkomen dan zal ik het zeker aanpassen.

13 opmerkingen:

  1. 30 euro per week......dat vind ik knap. Wij zijn ook met 2 maar dat zou me niet lukken. Hoe doe je dat met visite, heb je dan ook geen frisdrank?
    Ik word erg benieuwd naar je menu's.

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb altijd een paar biertjes, een fles cola en wat rose in huis. Maar omdat wij het zelf niet dagelijks gebruiken loopt het niet zo hard.

      Verwijderen
  2. 30 euro per week voor 2 personen vind ik een heel laag bedrag. Wij zijn ook 'maar' met 2 en gemiddeld hebben we per maand ongeveer 180 euro aan huishouduitgaven (voeding, verzorgingsproducten, wasproducten,....) Wij hebben wel wekelijks 'eters' : zoon komt hier een keer of twee per week 's middags eten tijdens de middagpauze, onze oudste eet hier meestal één keer per week met haar gezin. Indien zij minder zouden komen eten, zou onze huishoudkost ook wel iets lager uitvallen In de zomer is de kost voor aankoop van groenten en fruit zowiezo al lager omdat ik veel groenten en fruit uit de tuin kan gebruiken en we meestal een heel goede oogst hebben. Ik heb dan vaak 'teveel) en dat vries ik in. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind € 180,- voor een maand ook heel netjes hoor, dat is niet meer dan €10,- per week meer dan wat wij besteden.

      Verwijderen
  3. joh, wat knap doe je dat toch: wij zijn met z'n 2-en gemiddeld 60 euro per week kwijt en daarvoor moet ik goed oppassen anders is het snel meer.
    wel drinken wij veel koffie en met regelmaat een biertje of zo.
    groetjes Nicol.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het bedrag is bijzonder laag waar jullie elke week van eten.
    Is Duitsland echt veel goedkoper dan?
    Vind het wel erg knap dat jullie het zo doen! Ondanks drukke werkweek toch nog alle aandacht om niet uit de band te springen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel goedkoper Duitsland is, ik denk gemiddeld wel 10%. Ik plaats af en toe boodschappenlijstjes, daarmee zou je wat kunnen vergelijken.

      Verwijderen
    2. Volgens mij is daar geen echt eenduidig antwoord op te geven. Je moet het bijna per product afwegen (tenminste in de grensstreek waar ik woon). Maar een blok feta kaas voor 0,89 euro vind ik in Nederland echt niet, ananas voor 0,99 euro vind ik in Nederland niet vaak (dit weekend wel bij de Al.di) en 10 eieren voor 1,- euro vind ik ook een mooi bedrag. Maar veel dingen zijn ook niet goedkoper of zelfs nog net iets duurder, diepvriesaardappeltjes is loten-om-oud-ijzer, franse kaasjes waren net iets duurder. Alleen als je kijkt naar alcohol dan 'wint' duitsland het bijna altijd. Hoewel A.H komende week dan weer radler in de aanbieding heeft die onder de standaardprijzen in Duitsland duikt..

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  5. Ik vind het heel knap dat jij het met 30 euro per week kunt redden.
    Ondanks dat ik heel zuinig ben en altijd scherp inkoop zou ik het niet redden met 60 euro per week. Gezin met vier volwassen personen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ons streven is altijd €50.= in de week voor 4 personen maar dat redden we meestal niet. Ook ik maak n menu en gebruik veel van wat we al hebben liggen en ik vind verse groenten al dan niet biologisch wel belangrijk en ook lekkerder. Als ik dit nu bij je lees en dit bij je opschrijf moet ik zeggen dat we t eigenlijk helemaal niet slecht doen :0))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook wij hebben een weekbudget en wat overblijft gaat in een potje voor extra dingen . Een weekmenu maken werkt bij ons niet omdat ik op de markt kijk wat er is en daar dan onze maaltijden naar maak of kijk wat erin huis is. Ook komt weleens de vraag mam wanneer eten we dat of dat ? Als we door Duitsland terug rijden gaan we wel altijd even bij de Aldi en Lidl kijken hebben toch weer andere dingen dan in Nederland en dat is altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Graag wil ik zo'n 50 euro per week besteden maar helaas door dat F nu 4 keer per week sport en wij zo veel mogelijk vega eten ben ik er achter gekomen dat het niet meer haalbaar is. Gezond, vega eten is nu eenmaal duur en vooral dan met een man die zo veel sport...

    Ik ben benieuwt hoe het bij jou gaat met het plantaardig eten en je butget.

    BeantwoordenVerwijderen