maandag 28 juli 2014

Plantaardig broodbeleg

Omdat ik probeer minder dierlijke eiwitten te eten, betekend dat dat ik niet meer een broodje kaas of vleeswaren mee neem naar mijn werk. Maar de vraag is, wat eet je dan op je brood?  Ik heb online wat inspiratie op gedaan, en wat uitgeprobeerd en ik heb een aantal favorieten ontdekt. Sommige dingen zijn heel simpel, andere vereisen wat meer voorbereiding.

Ik bak mijn brood zelf en ik kies er voor om mijn beleg los mee te nemen naast mijn brood. Eenmaal op mijn werk smeer (of leg) ik het op mijn brood, zo blijft alles zo vers mogelijk. Natuurlijk hoef je niet altijd brood te eten bij de lunch, er zijn mogelijkheden te over. Van wraps en kliekjes tot een maaltijdsalade, je kan echt alle kanten op. Maar wat broodbeleg betreft zit je toch sneller in een sleur, dus hier mijn variaties:

  • Zelfgemaakte Jam, met minder suiker. (pruimenjam, appeljam, aardbeienjam, vlierbessenjam e.d.)
  • Hummus, zelfgemaakt natuurlijk, met plakjes komkommer (en/of paprika) er op
  • Hummus een variant met zongedroogde tomaat erdoor, hmm lekker! Bederft wel sneller.
  • (Appel)stroop
  • Bruschetta ( veganistisch recept , zelf maken)
  • Pindakaas (Eventueel met plankjes komkommer of banaan)
  • Spread van witte bonen, knoflook en rosemarijn
  • Banaan
  • Gebakken uitje, knoflook, paprika en courgette in een tomatensausje met italiaanse kruiden
  • Guacamole
  • Broodje gezond, avocado, sla, komkommer en paprika
  • Aardbeien 
  • Plakjes appel met kaneel

Hebben jullie nog leuke ideeen voor plantaardig broodbeleg? Ik kan altijd meer inspiratie gebruiken!

17 opmerkingen:

  1. Hoi, als je "broodbeleg zelfvoorzieningsbijbel" googelt kom je terecht op een heel jaar maandelijks een nieuw plantaardig broodbeleg zelf maken!
    Hopelijk zit er iets bij dat je lust ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf pak ik ook wel eens een boterham met honing, banaan en een snufje kaneel of koekkruiden. Lekker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier als sinds jaren favoriet: een zure appel raspen en daar een banaan doorheen prakken en dat dan op brood. (ook heerlijk op geroosterd brood.

    En zelfgemaakte pindakaas van verschillende noten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben altijd heel simpel eigenlijk met me lunch tijdens werk. Altijd een broodje puur vlokken. Daarnaast word er een banaantje, appeltje, komkommer, enz gegeten :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het bevalt hoef je het natuurlijk niet te veranderen ;)
      Klinkt lekker genoeg!

      Verwijderen
  5. Je noemt zelf al guacamole, maar ik doe nog iets simpeler geprakte avocado met plakjes tomaat.
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij ook wel lekker, het is waarschijnlijk wat sneller dan guacamole.

      Verwijderen
  6. Oh ja en natuurlijk een slaatje van geraspte wortel knolselderij kool appel etc of een combo daarvan...
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat wij nogal een doen is zelf een broodje rauwkost maken , dus wat sla , komkommer en tomaat of alleen dunne plakjes komkommer erop op brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snij een blok tempe in dunne plakjes, marineren met ketjap, wat olie, wat azijn, peper, zout, koenjit. Paar uur in laten trekken en dan de plakjes aan iedere kant een minuutje bakken in olie. Kun je warm eten maar ook koud op brood, lekker pittig. Natuurlijk kun je het op iedere manier marineren die je zelf lekker vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maak zelf piccallily.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben gek op piccalilly! Hoewel ik het nog nooit op brood gegeten heb, is misschien wel een experimentje waard!

      Verwijderen
  10. baba ganoush! gemaakt van geroosterde aubergines, met knoflook, olijfolie en evt een lepeltje sesampasta (tahin). su-per-lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je het zo leest op een rijtje is er best genoeg keuze...ik moet ook altijd erg nadenken over vega beleg. Ikzelf vind een boterhammetje met notenpasta,sambal badjak en komkommer erg lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen