maandag 21 juli 2014

Wisselen van stroomaanbieder

Onlangs kreeg ik bericht van mijn huidige stroomaanbieder dat ik een 'nieuwe klanten bonus' ontvang. Omdat ik inmiddels een jaar klant bij ze ben ontvang ik een bonus van € 150,- welke in mindering gebracht gaat worden op de aankomende rekening. Ik verwacht deze rekening in september ongeveer.

Dit bericht zette mij wel aan het denken, blijkbaar was ik alweer een jaar klant bij deze aanbieder. Dus het was hoog tijd om eens wat nieuwe aanbiedingen te vergelijken. Ik zag al snel dat het elkaar in prijs helemaal niet zo heel veel scheelt, je ziet dat de ene aanbieder een iets lager tarief per kWh heeft en de andere heeft lagere vaste kosten. De goedkoopste aanbieders komen allemaal ongeveer op hetzelfde bedrag uit. Wat echter het verschil maakt met mijn huidige aanbieder is de bonus die ze voor nieuwe klanten uitgeven. Deze bonus zit ergens tussen de € 80,- en de € 115,- afhankelijk van hoeveel je verbruikt, veel aanbieders bieden een bonus in procenten van je jaarafrekening. Als ik uitga van een verwacht verbruik van 1500 kWh zou ik door een lager tarief en een bonus ongeveer € 150,- per jaar kunnen besparen, dat vind ik de moeite waard om over te stappen.

Eerst heb ik nog mijn huidige aanbieder gebeld, en gevraagd of ze mij niet nog een keer een bonus konden geven, maar dat konden zij helaas niet. Ik heb daarom aangegeven dat ik over zou gaan stappen naar een andere aanbieder. Na wat wikken en wegen (en overleg met vriend) heb ik gekozen voor een aanbieder met lage vaste lasten per maand, waarbij de kosten per kWh iets hoger zijn. Dit omdat wij verwachten (en hopen!) dat wij dit jaar nog onze zonnepanelen gaan plaatsen, en in dat geval zal ons verbruik natuurlijk dalen terwijl je de vaste kosten altijd moet betalen. De verwachtte kosten per jaar zijn, uitgaande van een verbruik van 1500 kWh, ongeveer € 360,- dus dat komt neer op een maandelijks bedrag van ongeveer € 30,- per maand. Mocht ons verbruik toch veel lager uitvallen vanwege de zonnepanelen, dan krijgen wij natuurlijk ook minder korting. Maar minder korting vind ik dan niet zo erg, omdat ik dan ook minder betaal.

Op dit moment betalen wij nog € 50,- per maand, ik verwacht bij de jaarafrekening nog wel wat terug te krijgen. Ons verbruik was vooraf op ongeveer 1800 kWh ingeschat, en blijkt nu ongeveer 1550 kWh te zijn. Ik vind het stroomverbruik zelf nog wel wat aan de hoge kant, maar omdat wij ook koken op elektra en zelf brood bakken krijg ik het op dit moment niet echt veel lager. Wij blijven het gewoon wekelijks in de gaten houden en proberen natuurlijk altijd het verbruik te verminderen.

Ik heb inmiddels een bevestiging ontvangen dat wij per 1 september naar de nieuwe aanbieder overgaan, dus rond die tijd zullen wij ook een eindafrekening gaan ontvangen van de oude aanbieder. Ik ben benieuwd! En ik kijk natuurlijk uit naar de nieuwe, lagere maandlasten!

7 opmerkingen:

  1. Wij doen dat tegenwoordig ook elk jaar. Zonde om bij dezelfde te blijven, het scheelt toch elk jaar weer :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Ik deed het in Nederland ook al elk jaar inderdaad, hier blijkt het hetzelfde te gaan. Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je bij je vaste aanbieder blijft.

      Verwijderen
  2. Het wordt voor ons ook eens tijd om ons hier in te verdiepen. Wat is de beste periode om over te stappen zodat je een beetje op een gemiddelde rekening komt? Blijf erbij dat de maatschappijen ook eens naar hun bestaande klanten moeten kijken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad heel jammer dat er geen bestaande-klanten-korting is.
      Wat betreft overstappen, het maakt niet uit wanneer je dat doet. Meestal krijg je gewoon na een jaar de jaarfactuur.

      Verwijderen
  3. Je kunt je tot 30 juli in ieder geval nog aansluiten bij het energiecollectief van de consumentenbond. Er zijn ook andere collectieven en ik krijg het idee dat de meeste mensen vooral in de zomer overstappen. Zelf ben ik in ieder geval vandaag ook maar weer eens overgestapt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. overstappen, F is hier ook net overgestapt geloof ik, en wij verbruiken veel minder dan het gemiddelde schijnbaar! Dus allemaal leuke weetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen