zaterdag 12 mei 2018

Einde ouderschapsverlof

Toen ik zwanger was van Vera ben ik 6 weken voor de uitgerekende datum in Mutterschutz gegaan, dit duurt tot 8 weken na de geboorte en in deze periode krijg je Mutterschaftsgeld (een uitkering die gelijk is aan je loon). Op mijn werk hebben we het over mijn daaropvolgende verlof periode gehad en mijn leidinggevende zei nog dat er voor mij altijd werk zou zijn, omdat ze zo tevreden waren.

Aansluitend op de periode van het moederschapverlof heb ik betaald ouderschapverlof opgenomen. Deze elternzeit is bij de wet geregeld, je mag tot 3 jaar verlof opnemen en daarnaast kan je elterngeld krijgen van de staat (in dit geval de Landkreis geloof ik). Hierbij kan je 12 maanden lang een uitkering van 60-65% van je nettoloon uitbetaald krijgen. Ik koos ervoor om bijna twee jaar elternzeit te nemen en de uitkering van elterngeld te laten uitsmeren over die periode, en kreeg dus een uitkering van 30-33% van mijn nettoloon over die periode. (dit is de simpele, verkorte uitleg ;)

In de tussentijd heb ik contact met mijn werk gehouden, ik zou eind maart weer aan het werk gaan en dan deeltijd. Dit hebben we concreet besproken vanaf half 2017, dus ik dacht dat alles wel goed zat. Maar helaas, mijn werkgever (eigenlijk opdrachtgever omdat ik een vast contract had bij een uitzendbureau) werd steeds vager en twee weken voordat ik zou beginnen vertelden ze mij dat ze mij niet terug wilden. Of in elk geval niet op de functie die ik had, want daar hadden ze geen plek.

Ik vermoed dat ze van hogerop geen toestemming kregen om mij een deeltijdfunctie te geven, ze zoeken wel iemand voor mijn oude baan maar perse in voltijd. Mijn contactpersoon bij het uitzendbureau gaf ook aan dat ze blijkbaar erg ouderwets daarin zijn, als ik direct bij hun in dienst zou zijn dan zouden ze mij een deeltijdfunctie niet mogen weigeren maar ja... ik zit bij een uitzendbureau.

Thuis zitten we ook niet stil.. de voortuin

Ze gaven aan dat ze zo tevreden waren geweest, en dat ze nog wel wilden kijken of ze elders binnen het bedrijf een functie voor mij hadden. Maar ik zag het eigenlijk al niet meer zitten, ik vond het nogal respectloos om het zo kort dag af te zeggen terwijl we al minimaal 6 maanden contact hadden hierover. Het uitzendbureau gaf aan dat ze hun best zouden doen om wat te zoeken, maar dat als ze niets hadden dat ze mij gingen ontslaan zodra mijn ontslagbescherming weg zou vallen. Dan zou de maand opzegtermijn ingaan en dan zou ik per 1 mei werkloos zijn. Ik zat zo uiteindelijk dus nog de laatste week van maart en de hele maand april betaald thuis.

Voor mij was dit een klap, maar besloot het als een teken te zien. Ik was eigenlijk nooit gelukkig geweest daar, en deed het omdat ik nu eenmaal geld binnen moest halen. Ik wilde iets anders, iets in lijn met mijn dromen en idealen, iets waarbij ik het gevoel had deel van de oplossing te zijn en niet bij te dragen aan alle problemen in de wereld. Dat was wel heel ambitieus...

Ik overwoog of ik zelf wat op zou zetten, een groentewinkel aan huis.. een verpakkingsvrije winkel.. allemaal heel tof maar ook een enorme investering met bijbehorende risico's. En ik heb niet het gevoel dat ik daar klaar voor ben, dus ik krabbelde wat terug. Uiteindelijk heb ik ons adres opgezocht op googlemaps, en ben langzaam uit gaan zoomen. Wat zit er hier in de buurt? Wat is in lijn met mijn idealen? Wat zou leuk zijn en bij mij passen?

Ik vond een boerderij met kleine winkel eraan op ongeveer 10 kilometer hier vandaan (een redelijk korte afstand hier op het platteland) en ik ben er gewoon langsgegaan en heb gevraagd of ze misschien nog een mini-jobber zoeken. (een mini-job is een bijbaan waarin je niet verzekeringsplichtig bent, zolang je niet meer dan € 450,- per maand verdient is bruto ongeveer gelijk aan netto, je zorgverzekering loopt dan via je partner of een andere baan waarbij je wel premie betaald)

Ik had geluk! Ze zochten nog iemand, in eerste instantie vooral in de normale tuin en dan in de loop van het seizoen ook in de groentetuin. Ze hebben een prachtige bauernhof met uitgebreide tuinen, wat boerenvelden met mais en pompoenen en een stuk moestuin en een paar polytunnels waarin ze groente verbouwen om in hun winkeltje te verkopen. In het winkeltje verkopen ze naast eigen groente ook jonge plantjes, honing van de lokale imker, en zelfgemaakte dingen zoals jam, siroop e.d.


De mensen zijn ontzettend aardig en ik kan het heel goed met ze vinden, het zijn mensen met een enorme liefde voor planten en mensen. De winkel aan huis is als een hobby ontstaan en loopt steeds beter. Het werk kan ik zo indelen als ik zelf wil qua tijden en dagen waardoor we het heel goed met Maarten zijn werk kunnen combineren. En als klap op de vuurpijl is het zo dichtbij dat ik lekker op de elektrische scooter erheen kan rijden, dus dat spaart 100km met de auto per week ten opzichte van mijn oude werkplek.

Natuurlijk zijn er nadelen: Ik verdien nu (veel) minder dan bij een kantoorbaan en het is geen echte baan (wat gevolgen heeft voor uitkeringen en pensioen). Maar ik ben gelukkig! Het is leuk werk, het voelt nuttiger, ik kom tot rust met buitenwerken, ik kan gratis leuke en bijzondere stekjes en zaden krijgen en de reistijd is korter. En had ik al gezegd dat ik het heel erg leuk vind? :)

Dus nu werk ik maandags en vrijdags en Maarten dinsdag, woensdag en donderdag. Zo is er altijd iemand thuis voor Vera en hoeft zij voorlopig niet naar een opvang. Ook hebben we zo de tijd en het werk wat 'eerlijker' verdeeld én we hebben meer tijd als gezin. Voor ons is het ideaal zo, en daar gaat het tenslotte om :)

23 opmerkingen:

  1. Dat klinkt goed allemaal, helemaal in jullie straatje en ook nog mooi dat je geen oppas nodig hebt.

    Ga je nu wat vaker bloggen over de veranderingen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag, het is wel mijn voornemen om regelmatig wat te schrijven maar ik merk dat ik vooral druk ben met leven.
      Maar ik heb nog wel wat ideeën die ik wil uitschrijven dus er komt zeker nog een vervolg ☺

      Verwijderen
  2. Fijn werk is zo belangrijk voor je welzijn. Goed gevonden die baan.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat jullie het werk zo kunnen regelen dat Vera niet naar een oppas moet en in haar eigen vertrouwde milieu kan opgroeien. Hoe oud is Vera nu ? Ze ziet er al een echt kleutertje uit....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook heel blij met onze huidige regeling. Het gaat zo snel en het is fijn om zo min mogelijk te missen :)
      Vera is bijna 2 nu, ze wordt al groot!

      Verwijderen
  4. ..wat fijn voor jullie en vooral voor jou! Geld is erg belangrijk maar gelukkig word je niet van geld alleen! Wat ‘n schattig meisje ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt als een heerlijke "baan". Zoals je zelf al aangeeft geeft het rust, fijne lichamelijke arbeid en voldoening. Beter kan je het niet krijgen. Wat is Vera al een hele dame geworden zeg! En Ik sluit me helemaal aan bij Lot; zal graag weer meer blogjes van je lezen��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi dat je hier voor kan kiezen omdat je je leven financieel zo mooi op orde hebt! "Niks moet". En zo zie je.. alles valt op zijn eigen tijd op z'n plek. En hier kun je veel leren over wat je werkelijk interessant vindt! Ik ben blij voor je. En ja, ook ik volg graag je levenspad. Dus zo blij weer met een update. Dat mag vaker. En wat een mooie lieve tuinhulp heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, dit is alleen mogelijk doordat we onze zaakjes financieel op orde hebben. Het is een luxe!

      Verwijderen
  7. Wat leuk zeg! Dat klinkt echt als iets wat helemaal bij je past. En wat een leuke lieve foto van Vera!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind de manier waarop je hier gekomen bent echt niet chique (vanuit je vorige werkgever bedoel ik) en heel vervelend voor je. Maar het klinkt echt geweldig, iets waar je helemaal op je plek bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk! Dat klinkt echt als een droombaan :) En in zo'n klein bedrijfje kom je misschien ook wel in de winkel terecht op een dag dat het nodig is? :D
    Leuk de manier waarop je naar je nieuwe werk gezocht hebt :)

    Wat is Vera een wijs peutertje geworden zeg! Ze wordt bijna 2 zeker? Heerlijk dat samen werken in de tuin. Hoewel vandaag de hogedrukspuit (van mn vader) sneuvelde toen Jesse een kliko op de hogedrukspuit duwde. Hij deed het niet expres, maar ja balen is het wel. Hoop dat het te repareren is. Soms wel een handenbindertje dus ;-p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk/hoop ook dat er in de toekomst weer werk zal zijn voor mij daar. Zeker als het allemaal goed loopt en groeit.
      In de zomer hebben ze ook hulp nodig met oogsten, tomaten oogsten is al een uur per dag aan werk. En als het veld pompoenen leeg moet, dat zijn meerdere hectaren.. dus ook daarmee hebben ze extra hulp nodig.

      Vera is inderdaad bijna 2, en een echt handebindertje ook. Ze heeft echt dr eigen willetje maar dat is ook wel weer leuk (meestal dan ;)

      Verwijderen
    2. Ja leuk. Misschien dat je toch ooit nog een winkeltje begint zelf en dan is alle ervaring mooi meegenomen!
      Oogsten is vaak hard werken, maar de sfeer is heerlijk dan! :-)

      Verwijderen
  10. Wat fijn dat het financieel mogelijk is om een baan te kiezen met je hart ipv met je portemonnee. Ik heb het idee dat jullie nu het soort leven leiden dat Maarten, jou en jullie meisje gelukkig maakt en, op dit moment, bij jullie past. Tijd om beiden veel bij Vera te kunnen zijn en haar te zien opgroeien, op deze tijd zul je later met zoveel plezier terugkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toeval bestaat niet, het moest gewoon zo zijn.. nu heb je en werk wat je heel leuk vind, niet te ver is en ook nog eens genoeg tijd voor je gezin, en wie weet ben je ooit zover om zelf ook zo iets op te zetten.
    Oke het verdiend dan wel minder maar daarin tegen hoef je weer niet zo ver te rijden met de auto dus dat scheelt ook weer benzine ;-)
    Hoe dan ook.. heel veel succes!
    Wat een mooie foto van Vera, ze wordt al een hele peuter he :-D geniet er van meis het gaat zo ontzettend hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is er buiten het seizoen nog werk voor je? Je kunt hiervan leren. Wie weet ben je in de toekomst een concurrent, door een eigen winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nog een beetje afwachten of er in de wintermaanden werk is. Als mini-jobber mag je niet meer dan 12 uur per week werken dus het kan zijn dat we overuren opsparen en dan in de winter uitbetalen.

      En leren, ja! Daar ben ik ook enthousiast over, zij hebben veel ervaring dus het is te gek om mee te kunne kijken!

      Verwijderen
  13. Goed om weer iets van jullie te horen/lezen! Positief dat je kunt kiezen voor iets wat je graag doet en niet noodgedwongen voor de centen moet kiezen. Geld maakt immers niet gelukkig ... maar je hebt er wel nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie oplossing zo! En wat heerlijk dat je zo'n fijne baan hebt! En de luxe dat je de mogelijkheid hebt om in deeltijd te werken. Vera is alweer groot geworden zeg! Leuke foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou ja zeg, wat flauw om je zo lang aan het lijntje te houden, maar ook jippie! Omdat je hierdoor een fijne plek hebt gevonden. Ik vind het super dat je zelf naar iets hebt gezocht wat echt bij je past.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie het trouwens niet als luxe dat je deze baan kunt doen,maar als iets waar jullie hard voor gewerkt hebben en veel dingen voor hebben gelaten.

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad ook wel deels zo ja, wij leven in wat sommige mensen als armoede zouden beschrijven. Door die keus hebben we meer vrije tijd :)

      Verwijderen