Posts tonen met het label Huis. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Huis. Alle posts tonen

zondag 24 januari 2021

De Badkamer is klaar!

We zijn eindelijk klaar met de badkamer, nou ja.. soort van. Er moet nog een handdoekenrek opgehangen worden, en een paar kleine details afgewerkt worden maar we hebben het opgegeven 😉. We waren het zo zat, (of eigenlijk ik, want ik geloof dat ik (een beetje) overspannen ben) dat we een pauze van al het werk hebben ingevoerd. En dat bevalt goed, ik krijg langzaam aan weer een beetje ruimte in mijn hoofd.

 

Maar de badkamer dus, daar maken wij inmiddels al weer een paar maanden gebruik van en het bevalt zo goed! Het is een beetje een rare ruimte, langwerpig en smal. Rond de 1,7 meter breed en 3,7 meter lang, en een rare nis (door een oude schoorsteen) achter de deur.

De vorige bewoners hadden er een bad in gepropt, en een aparte douche. Daarmee was de achterwand helemaal vol, en dan om de hoek bij de deur als je binnenkwam zat de wastafel aan de muur. Zodat je daar amper je kont kon keren. Ik heb maar 1 oude foto van hoe het was, want ik ben in de laatste 6 a 7 jaar misschien 2 keer daar binnen geweest. Het was zo'n vieze oude bende met spinnen en muizenpoep, brrr.

 


Dus dat hebben we helemaal leeg gemaakt, alles moest eruit tot aan het zand toe. En toen moest de vloer wat meer uitgediept worden zodat wij er vloerisolatie en verwarming in konden leggen. Maarten heeft echt keihard gewerkt, om alle tegels en oude stuc lagen van de muur te krijgen en al het puin af te voeren. Het was rotwerk; vies, zwaar en stoffig. Maar ergens komt dan een punt waar het slopen stopt en het opbouwen begint. En toen begon het leuker te worden.





 

Wij hebben er voor gekozen om geen bad te nemen. Maar wel een grote douchecabine. Die hebben we over de hele breedte van de kamer aan het eind geplaatst. De douchewand hebben we gemaakt door een kunststof raam met balkondeur element in te plaatsten. Onze cabine is nu 1 meter bij 1,70 meter. Alleen in de douchecabine hebben we wand tegels, en achter de wastafel ook een strook. Verder hebben we de wanden gewoon gestuct en daarna geverfd met (zelfgemaakte) kalkverf.

In de ene hoek zit dus de douchecabine, waar ook een raam zit zodat je lekker kunt luchten. In de andere hoek hebben we de wasmachine staan. Hoewel we eerst van plan waren de muren wit te houden, ben ik van gedachten verandert en heb ik de muren roze geverfd. Het voordeel van de gewone muur in de badkamer is, dat je makkelijk eens een ander kleurtje kunt nemen :)

 

Ik wilde wel heel graag houten kastjes in de badkamer. Tot op heden had ik altijd van die goedkope witte kastjes van multiplex of zo, en dat was ik zo zat. Ik wilde iets met karakter en warmte, van echt hout. Dus wij hebben rondgekeken en twee tweedehands kastjes op de kop getikt. Het spiegelkastje kon zo boven de wastafel, en het ladekastje hebben we wat aan moeten passen zodat hij onder de wastafel past. 


We hebben bijna alles zelf gedaan. De betonvloer hebben we laten storten (2 lagen) maar daarbij kon Maarten meehelpen zodat het iets goedkoper was. In de zomer heeft mijn vader geholpen met het stucen van de muren en het leggen van de tegels in het (aparte) toilet. En de tegels in de badkamer hebben wij laten doen, omdat het allemaal wat lang begon te duren en we wilden er graag klaar mee zijn. 

Een aantal dingen hebben wij gebruikt gekocht, om het milieu en onze portemonnee te sparen. Dingen als de kastjes, wastafel, lampen, radiator en ook de douchestang (had iemand gekocht maar niet gebruikt). De tegels waren restpartijen, daar hebben we ook veel op bespaard. We hebben besloten om de huidige deurkozijnen en deuren er gewoon in te laten zitten ook al moet Maarten bukken. Ze zijn wel oud maar nog goed en vervangen zou zonde zijn, bovendien vind ik dat het wel bij het karakter van het huis hoort. Het is nu eenmaal geen nieuwbouwhuis. 

Veel van het overige geld is gaan zitten in alle leidingen, koppelingen en alle kleine dingen, dat tikt behoorlijk aan. Het blijft een kostbaar grapje, dat verbouwen.

Ik heb natuurlijk alle uitgaven nauwkeurig bijgehouden, en  uiteindelijk zijn wij in totaal zo'n € 6000,- kwijt geweest voor het vernieuwen van deze badkamer en het toilet. En dat vinden wij een heel acceptabel bedrag. Daarvoor hebben wij nu een hele fijne badkamer die wij elke dag met veel plezier gebruiken.

dinsdag 12 januari 2021

Hypotheek Update

Het is al weer een tijdje geleden dat we een hypotheek update gedaan hebben, dus ik zal beginnen met een korte samenvatting: 
 
Huis gekocht: juli 2013 
Aankoopbedrag huis: € 103.000,- 
Hypotheekbedrag: € 92.000.- 
Extra familielening: € 5.000,- (afgelost in 2015) 
Looptijd hypotheek: 15½ jaar, annuïtair -186 aflossingen van € 600,- per maand
 
 
Onze voortuin de afgelopen zomer

Op 1 januari van 2021 hebben we weer de maximale aflossing gedaan. We mogen helaas maar € 4.500,- per jaar boetevrij extra aflossen (maar 5%!). We sparen dat altijd in het voorgaande jaar, zodat we direct aan het begin van het jaar de aflossing kunnen doen en zo onze betaalde rente minimaliseren.

Het openstaande hypotheekbedrag is hiermee gedaald naar € 13.932,-!! Dat zouden we zelfs in 1x af kunnen betalen van ons spaargeld, maar dat doen wij natuurlijk niet want we willen geen boete betalen. Zoals het er nu naar uit ziet moeten we nog 25 maanden betalen, als we niet meer extra aflossen. Maar dat zijn wij natuurlijk wel van plan, we kunnen dan nog 1x een extra aflossing doen volgend jaar en dan zouden we in mei van volgend jaar klaar zijn met het afbetalen!! We zijn hier zo enthousiast over :) 

Wat wij ook altijd leuk vinden om te berekenen, is voor hoeveel % wij al eigenaar zijn van ons huis. En dat is inmiddels op 86% aangekomen. Een fijn gevoel is dat.

En nog een belangrijk ding; we hebben inmiddels al € 8.245,- aan rente bespaard door versneld af te lossen. Want dat is natuurlijk een van de grote voordelen van versneld aflossen. Onze rente was voor 2013 vrij laag (2,5%) maar inmiddels zijn er volgens mij veel lagere rentes te krijgen.

Wij zijn nu toch echt wel aan het aftellen, wat een heerlijk vooruitzicht om straks maandelijks € 600,- "over" te houden. We hebben het de laatste jaren niet breed gehad, omdat we beide part-time werken. En we hebben amper kunnen sparen (enkel voor de extra aflossing). Dus dat gaan we dan eindelijk weer kunnen doen. En ik verwacht ook dat we een extra gevoel van veiligheid/zekerheid hebben, voor onverwachte situaties en financiële tegenslagen. Want met zulke lage vaste lasten kan je gewoon wat meer klappen opvangen. Dus nog 16 maanden en dan hebben we hier een klein feestje!

maandag 28 december 2020

Het eerste jaar met onze nieuwe CV installatie

 Inmiddels hebben wij onze nieuwe CV installatie een jaar in gebruik. Onze oude gasketel was een dikke 20 jaar oud, en die hebben wij vervangen door een gloed nieuwe die ondersteund word door een houtgestookt fornuis. Het was veel werk, en een flinke investering. Maar wij zijn er nog elke dag heel blij mee. Nu kunnen wij in elk geval deels verantwoordelijk zijn voor onze eigen energie, door hout te "produceren" op ons grondstuk(je).


 

Dat de gasketel ondersteund word door de houtkachel is goed te merken aan het gasverbruik. Het eerste jaar hebben wij nu 350m3 gas verbruikt! En dat met onze reusachtige, oude en vrijstaande woning. Vorig jaar was ons tot dan toe laagste verbruik met 990m3, en dit is een vermindering in ons gasverbruik van 65% ten opzichte van vorig jaar. Natuurlijk verbruiken wij ook hout, best veel ook. Maar tot nu toe hebben we niks gekocht en komt het allemaal uit de tuin.

 

 

Nu de nieuwe badkamer zo goed als klaar is, hebben we ook extra korte leidingen naar de douche en wasmachine. De wasmachine hebben we zelfs op warm water aangesloten, om stroom te besparen. Wij proberen ook zo veel mogelijk efficiënt om te gaan met de warmte als we vuur stoken. Dat betekend dat we vaak eerst vuur maken, en als het buffervat dan warm genoeg is zetten we pas radiatoren in andere ruimtes open. Zo hoeven we het water niet met gas na te verwarmen. 

Ook draaien we eigenlijk alleen een was als we ook vuur hebben. Zo warmt het vuur eerst het water voor de wasmachine op, en daarna helpt het vuurtje de was drogen (omdat we de was rekken naast de kachel zetten). Hetzelfde doen we met douchen, meestal wachten wij tot het water in het buffervat rond de 60 graden heeft. Zo hoeven we geen gas te verbruiken om te douchen. 

Dit alles vereist wat planning, maar dat vinden wij niet erg. En het is een streven, geen moeten. Als ik mij echt wil douchen kan dan natuurlijk wanneer ik wil, maar wij vinden het wel leuk om te kijken hoe zuinig het kan. We zijn wel wat zuinig met hout, het gasverbruik zou nog veel lager  kunnen zijn als we echt onbeperkt hout zouden hebben. Maar nu het nog niet zo koud is, stoken wij meestal om de dag een vuurtje.

 

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Coppicing
 

Wij willen in de nabije toekomst ons bos weer aanvullen met goede coppice (hakhout) bomen. Er zijn in de afgelopen periode flink wat kale plekken ontstaan doordat veel ondiep wortelende naaldbomen die hier stonden gesneuveld zijn in de droge zomers. Door extra bomen te planten zullen wij in de toekomst niet om hout verlegen zitten.
 

Wij zijn echt heel blij met onze nieuwe cv installatie, en de houtkachel. Het is zo heerlijk om een behaaglijke keuken te hebben. En de kachel staat ook nog heel gezellig. Het heeft flink wat geld gekost maar we hebben er elke dag plezier van. De keuken is nu een van onze favorieten plekken in het huis.

zondag 25 oktober 2020

Verbouwings update

We zijn hier nog steeds druk met de badkamer, maar gelukkig wel de laatste loodjes. We zijn nu al bezig sinds het voorjaar en ik persoonlijk kan niet wachten tot het af is, ben het behoorlijk zat. Aan het begin van dit jaar voelde ik mij heel goed, en had eindelijk een goed ritme gevonden waarin ik goed voor mijzelf zorgde. Helaas ben ik dat rond mei ergens kwijt geraakt en heb het niet meer terug kunnen vinden. Ik heb het gevoel dat er geen tijd is om voor mijzelf te zorgen, ik kan de ruimte in mijn hoofd ook niet vinden. 

Natuurlijk is het ook druk geweest. Ik neem altijd veel hooi op mijn vork met de tuin, dan waren we nog bezig met  de badkamer, hadden we nog gewoon werk en er loopt hier natuurlijk nog een meisje rond wat aandacht nodig heeft. En zo moet ik bekennen dat het nu weer niet zo goed met mij gaat. 

Mijn lijf voelt niet goed, ik voel mij snel moe, buiten adem en heb overgewicht. Dus ik heb mij voorgenomen om als wij met dit project klaar zijn, eerst een jaar voor mijzelf te zorgen en geen nieuwe projecten te starten. Mijzelf een prioriteit maken, ik kijk er naar uit.

 

De badkamer is al ver gevorderd

 

Nu eerst nog even door, ben nu bezig om de badkamermeubels op te knappen. We hebben een oud houten kastje op de kop getikt die we tot wastafelmeubel maken. De tegels en de douche zitten er al in. En gisteren hebben we de wasmachine erin gezet! Zo fijn om niet meer steeds achterin de schuur te hoeven voor de was. 

 

Dit kastjes komt onder de wastafel

De bijkeuken hebben we leeg gehaald, daar moet de zanderige stuc nog van de muur en opnieuw gedaan worden. En dan de muren in de kalkverf en dan is het wel klaar voor nu. Dat is makkelijker geschreven dan gedaan. Maar wel het laatste stukje van het huis om af te maken. Daar vonden we weer wat rare dingen. Zoveel lagen behang over elkaar, zeker 10! En ergens onder het behang vonden we een paar tegeltjes en een oude kraan aansluiting. Waarschijnlijk was dat de plek waar ze vroeger hun handen waste als ze van de stal het huis ingingen en andersom. 

Sommige tegeltjes vielen van de muur bij aanraking

Ziet er heel anders uit zonder keukenblok
 

Ik was blij om te zien dat er onder het oude keukenblok gewoon vloertegeltjes zaten, want ik wilde graag de originele vloer houden. Die oude tegeltjes zijn niet ieders smaak, maar karakter hebben ze zeker. Ik vind het leuk om zulke details te houden, het is nu eenmaal geen nieuwbouw woning. Helaas zat er wel een hele rare 'heuvel' plek waarbij een paar tegels miste. Wij hebben de theorie dat er misschien een stukje muur stond wat later weg gehaald is.Altijd leuk om te raden met zo'n gek oud huis. We moeten maar even kijken hoe we dat op gaan lossen.

Ik hoop over een week (of 2) echt klaar te zijn met de badkamer, het gaat nu hard. De bijkeuken... kan hard gaan, maar dat zien we wel. Die hoeft ook niet helemaal af deze winter.

donderdag 17 september 2020

Project Badkamer, een update

Ik heb al weer een flinke tijd niks geschreven. Inmiddels loopt de zomer al weer ten einde. Het is een drukke tijd geweest bij ons. Nu zijn zomers altijd druk hier, vanwege de moestuin en het feit dat ik (meer) werk in de zomer. Maar nu zijn we ook bezig geweest met het verbouwen van onze oude badkamer en wc. Omdat Maarten dat grotendeels alleen doet (met hulp van mijn vader) gaat daar veel tijd inzitten. Een voordeel is wel dat het daardoor minder geld kost.

In Maart schreef ik er al eens over, het wat en hoe van onze badkamerverbouwing. En het ging eigenlijk redelijk voorspoedig. Totdat Maarten zijn teen brak en 3 weken niks kon doen, precies daarna ging mijn vader door zijn rug en hij heeft ook weken herstel tijd nodig. De vraag is nu of we het wel klaar gaan krijgen voor de winter. Want het eerstvolgende wat gebeuren moet is een klus voor 2 personen.  Misschien dat we toch nog wat externe hulp inschakelen, want het zou wel fijn zijn als we het dit jaar nog af krijgen.

De Badkamer helemaal gestript

De wc is al klaar, daar zijn we heel blij mee. Hoewel ik het ook wel leuk vond zoals het was, met die ouderwetse tegeltjes en appeltjesgroene pot. Maar het was oud, niet meer in orde en het moest echt vervangen worden. Nu hebben we gelijk een moderne pot uitgezocht, die geen onbereikbare rand meer heeft. Zo zal het in de toekomst hopelijk makkelijk schoon te houden zijn.

De badkamer is ook al een flink eind op weg. Zeker als je bedenkt dat Maarten in het begin van de zomer nog zand aan het scheppen was daar. Inmiddels zijn de wanden gestuct, en de vloer heeft 2 lagen beton met daartussen isolatie/ leidingen en vloerverwarming. De douchewand is geleverd en dat zal de volgende stap zijn, waarna we eindelijk kunnen tegelen. Dan nog een hoop kleine dingetjes en dan zijn we klaar.

Dieper maken voor de isolering

 

Hier al weer een vloer erin en gestucte wanden

Het lijkt nu nog ver weg, maar het kán hard gaan. Ik ben er wel weer achter gekomen dat het niet mijn ding is. Al die rotzooi in huis, het stof, alle vrije uurtjes is Maarten bezig en al het andere komt dan op mijn schouders. Maar als het af is, dan is het vast genieten. Daar focussen we ons maar op.


De Wc begon zo


Ook weer helemaal gestript, gestuct en betegeld


En ziet er nu zo uit

Wij zijn er in elk geval al heel blij mee. Ik ben benieuwd of we de badkamer nog af krijgen voor de winter. Daarover zal ik zeker nog een update geven :)

dinsdag 31 maart 2020

Het gasverbruik met onze nieuwe CV Installatie

Normaal stoken wij ongeveer van oktober tot eind maart, in die periode verbruiken wij ongeveer 80% van ons jaarlijkse gasverbruik. Nu hebben wij ons gasverbuik bijna elk jaar meer naar beneden gekregen.  Hier ter vergelijking het overzicht van de laatste jaren:

2015 - 1792m3
2016 - 2119m3 (extra hoog omdat we dat jaar een baby in huis hadden)
2017 - 1972m3
2018 - 1308m3
2019 -  994m3

Deze winter kregen wij onze lang verwachtte nieuwe Cv-installatie, vanaf december is hij in gebruik genomen. Dus nu kunnen we eindelijk zien hoe ons nieuwe gasverbruik uitpakt. Onze jaarrekening gaat over de periode 01-04-2019 tot 31-03-2020, in deze periode verbruikten wij dit jaar 650m3.

Onze nieuwe favoriete plek

Dit jaar dus ons laagste verbruik ooit, en dat terwijl de nieuwe Cv-installatie pas in december in gebruik genomen werd. Dit komt natuurlijk omdat onze Cv-installatie werkt met ondersteuning van de houtkachel. En we hebben ook flink wat hout verbruikt in deze periode, maar dit hout komt allemaal van ons grondstuk en hiervoor hebben wij niets betaald (enkel in zweet ;)) Dat het een extra zachte winter was speelt natuurlijk ook mee.

We hadden dit jaar een voorschot van € 65,- per maand, en ik verwacht ruim € 300,- terug te krijgen. Daarmee waren de werkelijke kosten van ons gasverbruik eerder rond de € 38,- per maand. (En dat voor een grote vrijstaande en slecht geïsoleerde woning.)

Onze hout voorraad
Al met al zijn wij heel tevreden. Het is voor ons mogelijk (zeker op milde dagen) om het hele huis enkel op hout te stoken. Natuurlijk betekend dit, dat het huis niet direct warm is als je opstaat omdat je eerst vuur moet maken. Dat is een keus, soms doen we dat en soms ook niet. Maar wij vinden het niet erg om ons verbruik een beetje aan te passen. Zo douchen wij pas nadat het buffervat met water is opgewarmd door het vuur, daardoor kost het douchen geen gas. Die kleine dingen zorgen ervoor dat we zuiniger omgaan met het gas, en wij vinden dat geen probleem.

Het fijne is dat, we wel de mogelijkheid hebben om het huis te verwarmen op gas. Dus op dagen dat we ziek zijn, of het grootste deel van de dag weg zijn (en het niet loont om een vuur aan te maken) gebruiken we gewoon de cv.

Voor het aankomend jaar vond ik het heel lastig het verbruik te schatten (je weet natuurlijk ook nooit wat voor winter het wordt) maar ik heb het gegokt op 500m3 (dat is nog vrij ruim gegokt, voor de zekerheid). Daarmee komt onze maandelijkse voorschot bij de gasaanbieder op € 30,- ik ben heel benieuwd of we het daarmee gaan redden.





vrijdag 27 maart 2020

Hypotheekupdate en Coronapraat

Het is al weer een tijdje geleden dat we een hypotheek update gedaan hebben, dus ik zal beginnen met een korte samenvatting:

Huis gekocht: juli 2013
Aankoopbedrag huis: € 103.000,-
Hypotheekbedrag: € 92.000.-
Extra familielening: € 5.000,- (afgelost in 2015)
Looptijd hypotheek: 15½ jaar, annuïtair -186 aflossingen van € 600,- per maand


Er begint echt flink schot in te zitten qua afbetalen. Zoals gewoonlijk hebben wij dit jaar direct op 1 januari het maximale boetevrije bedrag van € 4.500,- overgemaakt. Daarmee staat het overgebleven bedrag nu op € 23.975,-

Het voelt bijzonder om het resterende hypotheekbedrag nu onder de € 25.000,-  te hebben. Toch gaat het nog wel even duren voordat de hypotheek afbetaald is, dat komt voornamelijk omdat we maar heel minimaal boetevrij mogen afbetalen. Op het huidige tempo ziet het er naar uit dat we in de zomer van 2022 hypotheekvrij gaan zijn.  Dus nog 2 jaar en 2 maanden om precies te zijn, we kunnen haast niet wachten!

Een bijkomend voordeel van ons lage hypotheekbedrag én ons spaargeld is, dat we ons nu geen zorgen hoeven te maken over onze financiële situatie. Ook al is de huidige economische situatie onzeker, onze financiële situatie is dat niet. Zelfs als we allebei vanaf morgen ineens geen cent inkomen meer zouden krijgen, zouden we de komende anderhalf jaar kunnen leven van ons spaargeld (als we zuinig aan doen). Voorlopig is dat niet aan de orde, Maarten heeft een technisch beroep waar eigenlijk altijd wel werk in te vinden is. En vooralsnog gaat het werk bij hem door als voorheen.

Wij hebben geluk dat wij niet zo getroffen worden door deze crisis, want er zijn genoeg mensen die nu enorm in de problemen komen. Ik kan mij niet voorstellen hoeveel onzekerheid ondernemers nu hebben, als ze hun bedrijf wekenlang moeten sluiten terwijl de kosten gewoon door lopen. En ook de mensen die momenteel slechts deeltijd mogen werken, of (dreigen) hun baan kwijt (te) raken.

Natuurlijk is de financiële kant slechts 'bijzaak', maar wij weten uit persoonlijke ervaring hoeveel stress dat met zich mee kan brengen. De onzekerheid over je inkomen, of je je rekeningen wel kan betalen, of je je huis uit moet. Dat is op persoonlijk niveau ook een enorme crisis. En ik leef enorm mee met die mensen.

Tot nu toe heeft de coronacrisis voor ons weinig gevolgen, behalve dan dat Vera nu hele dagen thuis is (omdat de kindergarten dicht is) en we de opa's en oma's niet zien (behalve via skype). Wij waren sowieso al huismussen, dus daar veranderd niets. Wij hebben hier de ruimte en werken gewoon wat in de tuin, maken over de heg een praatje met de buren en ik rijd 1 keer per week kort naar de supermarkt voor de boodschappen. Maar het zijn wel aparte tijden, ben benieuwd hoe het verder gaat.

maandag 23 maart 2020

Project Badkamer

We zijn nu klaar met ons "nieuwe CV project" maar we maken nu al plannen voor ons volgende project. We zijn namelijk van plan om hierna van de  "oude badkamer" de "nieuwe badkamer" te maken.

Ons huis heeft 2 badkamers, hoewel de "oude badkamer" al lang niet meer in gebruik was zo te zien. Aan de tegels te zien is hij minimaal 50 jaar oud, wellicht ouder. De "nieuwe badkamer" ligt aan de andere kant van het huis en is vermoedelijk uit de jaren 90. Maar deze badkamer heeft illegale aansluitingen op een gierput in plaats van op een septic tank, heeft vochtproblemen en ligt aan een enkelsteense buitenmuur. Bijkomend ding is dat de leidingen dat hele eind ongeisoleerd onder de vloer lopen en zo duurt het natuurlijk een eeuwigheid tot er warm water is.


Dus ons idee is om de oude badkamer te vernieuwen, zodat we ook daar naartoe super korte leidingen hebben. Zo hebben we minimaal warmteverlies. Bovendien kunnen we deze badkamer heerlijk comfortabel maken, iets wat bij de huidige niet het geval is.

De enige foto van de "oude badkamer". Sorry voor de slechte kwaliteit

Een extra pluspunt is, dat we daar in de hoek dan de wasmachine neer kunnen zetten. Hij krijgt daar ook een nieuwe korte leiding en word op warm water aangesloten (hot fill) om zo energie te besparen.

We willen eerst wat rust nemen, maar we hebben er best wel zin in om dit project ook aan te pakken. (Maar vooral zin om gebruik te kunnen maken van een fijne nieuwe badkamer.)

Helaas hebben we geen groot budget, dus we hebben besloten vast wat rond te kijken of we (gebruikte) spullen kunnen vinden tegen een klein prijsje zodat we die al kunnen verzamelen. En dat lukt aardig :)

Zo hebben we al:
* Een (gebruikte) handdoek/design radiator voor €50,-
* Prachtige vloertegels die iemand over had, 19m2 voor €170,- (genoeg voor badkamer en toilet)
* Een mooie wastafel met planchet en spiegel voor €20,-
* 7m2 wandtegels (genoeg) voor het toilet, een restpost voor €36,-
* 15m2 wandtegels (genoeg) voor de badkamer, een restpost voor €74,-

Door slim vooruit dingen in te slaan besparen we veel geld ten opzichte van alles op stel en sprong nieuw kopen. Gelukkig hebben we veel ruimte hier en kunnen we makkelijk veel spullen opslaan.

We zijn van plan om weer veel zelf te doen, maar er is in elk geval 1 ding wat we gaan laten doen. We willen een nieuwe betonvloer laten gieten, die komt iets lager te liggen dan de huidige zodat we de vloer ook goed kunnen isoleren. Dat zouden we eventueel zelf kunnen doen maar zo makkelijk is dat natuurlijk niet. Omdat we het graag goed willen hebben, hebben we besloten het te laten doen. De totale kosten hiervoor zullen waarschijnlijk rond de € 800,- bedragen. Maar dat scheelt ons dan ook veel tijd en gedoe, dus dat hebben wij er wel voor over.

De huidige stand

We weten nog niet precies wanneer we gaan beginnen, maar wellicht deze zomer nog. De eerste stap is om alles leeg te maken, alle tegeltjes en de hele vloer eruit. Daar zouden we eventueel mee kunnen beginnen als we de tuin op orde hebben, maar we hebben nog geen vaste planning. We weten ook nog niet hoe lang het allemaal gaat duren. Gelukkig hebben we nog een andere, werkende badkamer dus we hebben geen haast.

woensdag 4 december 2019

De keuken: voor en na

De kachel doet het!  Op 25 november kwam uiteindelijk de lasser om de naad dicht te lassen, helaas bleek dat het na die eerste keer niet helemaal goed zat. Het lekte minder, maar we zagen in de ochtend toch nog een druppel lopen.  Toen is hij afgelopen zaterdag (de 30e) nog een keer gekomen en tot nu toe lijkt het probleem opgelost, we hebben geen druppels meer gezien! We zijn echt heel blij hiermee!

Het houtfornuis is zo heerlijk, de keuken is behaaglijk warm en hij warmt het water echt super op. In de laatste week hebben we de kachel gebruikt en we hebben gemiddeld gezien maar 1m3 gas per dag verbruikt, in die week daarvoor verbruikten wij per dag ongeveer 10m3 per dag! Een enorm verschil dus. Het is zo fijn, ik kook erop (en dus niet meer op elektra), heb altijd een ketel water erop staan (dus de waterkoker gaat niet meer aan), de was droogt er naast, hij warmt het tapwater voor de keuken en douche én de radiatoren in het huis. Echt multifunctioneel. Het voelt echt als het hart van het huis :)


En omdat we in de keuken klaar zijn met alle grote klussen, was ik vast begonnen met andere klusjes. Ik heb mij voorgenomen dat ik de keuken wat meer naar mijn smaak zou maken. Toen wij hier kwamen wonen hebben we eigenlijk niets veranderd, het behang was nog prima dus dat hebben we gewoon zo gelaten. Alles was functioneel en niet lelijk, en verhuizen is al duur genoeg. (Ik zou de keuken zelf nooit zo ingedeeld hebben, maar ik ga ook geen goede keuken slopen ;)).

Maar omdat we nu toch bezig waren in de keuken wilde ik alle wanden een likje verf geven. Zo heb je voor een relatief kleine investering toch alles wat meer naar eigen smaak.

Een ander ding in de keuken waren de tegeltjes die als achterwand waren gebruikt. Onze keuken is groot, aan twee kanten van de keuken zitten kastjes en een aanrechtblad. Daar zit ook een spatachtergrond van tegeltjes, maar de tegeltjes waren niet aan beide kanten hetzelfde. Omdat ik ook tegeltjes achter de houtkachel wilde, en dit weer andere zijn natuurlijk, vond ik het wat onrustig worden.

Tegeltjes aan de ene kant

Tegeltjes aan de andere kant
Daarom wilde ik de tegeltjes bij het aanrecht veranderen. Omdat de tegeltjes deels achter de bovenkastjes zitten kan je ze allen vervangen als je ook al die kastjes weghaalt, en daar hadden wij ook geen zin in. Online had ik wat voorbeelden gezien van geverfde tegeltjes, en besloot dat te proberen.

De muren wilde ik deels roomwit en deels groen, dus ik koos roomwitte tegelverf zodat het allemaal wat rustiger zou ogen. Met 1 blik verf van ongeveer €18,- heb ik alle tegeltjes kunnen verven, en ik ben heel blij met het resultaat. Het lijkt wel een andere keuken!

Bezoek wat langskwam was ook onder de indruk. Veel mensen zijn sceptisch als je het hebt over geverfde tegels, maar van het resultaat was iedereen (positief) onder de indruk. Ik heb geprobeerd het op de foto vast te leggen (maar ik vind dat de foto's er geen recht aan doen):





Met de groene verf ben ik ook heel blij, ik was helemaal verliefd op die kleur. De kleur veranderd steeds afhankelijk van het licht, en ik vind hem heel sfeervol. Het is wel een wat donkere kleur, maar omdat onze keuken zo groot is vind ik dat prima kunnen. Het maakt het wat knusser.

Met het verven ben ik nu redelijk klaar. Ik wil alleen de radiator en de leidingen nog roomwit verven. Nu kan ik de keuken nog wat verder aankleden. Een plankje hier, een tafeltje daar, wat plantjes, de klok weer ophangen. Wat extra gezellig maken. Oh.. en er mist nog een deurtje :D

dinsdag 5 november 2019

Flink Balen!

Na lang klussen, en een aantal dagen met werklui over de vloer was het afgelopen vrijdag eindelijk zo ver, alles was aangesloten!! De nieuwe cv en ook de watergevoerde houtkachel. Wij waren super blij, helaas bleek er al snel een probleem met de houtkachel te zijn.

In volle glorie

Na 2 keer gebruikt te hebben zagen wij zondagochtend water in de brandkamer van de kachel, oh nee! Na een inspectie bleek dat te komen uit een van de buizen die het water door de kachel leiden. Wij vermoeden dat een lasnaad niet goed dicht was, en dat het door de hitte tot lekken komt. De druk op de installatie was ook met 0.2 bar gedaald.

De verkoper leek ons niet te geloven toen wij hem bellen "zoiets had hij in 15 jaar niet meegemaakt". Hoe dan ook, hij zou maandag wel langskomen om te kijken.

Toen hij hier maandag was praatte hij wat over condensatie via de schoorsteen omdat er niet genoeg trek zou zijn. "Natuurlijk, want condens vormt zich altijd op 1 plekje en daar verschijnt dan 2 liter water" aldus Maarten. Maar we moesten het afwachten want hij moest het bespreken met zijn verkoper.

Gelukkig was later die dag onze installateur nog hier, en hij heeft samen met Maarten een druktest gedaan (want wij wilden niet te lang afwachten). Waaruit bleek dat er inderdaad 2 kleine lek plekjes waren. Hij was ook bereid om hier een verklaring van op te maken, zodat wij die aan de verkoper konden doorgeven.

Dus nu zijn we aan het afwachten, er word contact opgenomen met de fabrikant van de houtkachel. Tot die tijd kunnen we hem niet gebruiken. Hij is ook al helemaal aangesloten en weegt bijna 300 kilo, het gaat een enorm gedoe worden om hem weg te halen en dat moet hij weer opnieuw aangesloten worden. En hij is natuurlijk ook al aan het roesten aan de binnenkant, want gietijzer en water zijn een slechte combinatie.

Het is een flinke domper op onze vreugde, want wij waren zo blij dat het klaar was en hij deed het zo goed. Gelukkig werkt de nieuwe cv goed, en verder zijn we heel tevreden over de installatie. Het is een vrij complex geheel, iets wat we zelf nooit zo hadden kunnen aansluiten.  Er komt een hoop bij kijken. Vooral omdat we de cv ook niet op de plek van de oude cv hebben gezet. Nu moest de gasleiding hiernaar toe getrokken worden en ook de waterleiding. Ook moest er een afvoer zijn voor het geval dat de stroom uitvalt terwijl de kachel brand, en de pomp niet meer zou werken. Dan moet de kachel zijn hete water kunnen dumpen. Er lopen nu heel veel leidingen over de muren.

De aansluitingen achter de kachel

Hier komen de leidingen door de muur van de kachel af

Hier lopen ze dan naar het buffervat

En hier het buffervat en de cv


Terwijl we wachten op een oplossing focussen wij ons hier maar op de klusjes die nog op onze lijstjes staan. Maarten is druk met het netjes isoleren van de leidingen en ik heb mij voorgenomen om in de komende tijd de muren in de keuken een frisse lik verf te geven. Nu maar hopen dat het snel opgelost word.

zaterdag 12 oktober 2019

Onze inkomsten en een kleine hypotheek update

Vandaag keek ik weer even in mijn hypotheek-aflos-document en we hebben weer een leuke mijlpaal gehaald. Wij hebben inmiddels net iets meer dan € 60.000,- afgelost! We begonnen in juli 2013 met € 92.000,- aan hypotheek en inmiddels is daarvan nog maar € 31.175,-over. We hebben onze hypotheek nu voor 66% afbetaald, en (omdat we een aanbetaling van eigen geld hebben gedaan) zijn nu voor 70% eigenaar.

Ons stekje afgelopen zomer

Eigenlijk hebben we in totaal al € 65.000,- afbetaald, omdat we in 2013 begonnen met een kleine familielening van € 5.000,-. Die hebben we als eerste afbetaald.

Het is maar goed dat we elk jaar zo veel mogelijk hebben afgelost. Ten eerste omdat we maar €4.500,- per jaar extra boetevrij mogen aflossen, en anders duurt het veel langer. Ten tweede omdat ons inkomen inmiddels weer een stuk lager is, op dit moment is het voor ons heel erg moeilijk om die € 4.500,- per jaar bij elkaar te sparen.

Ons netto gezamenlijk inkomen heeft door de jaren heen flink geschommeld. Ik heb het voor de grap even nagekeken:
  • 2014 - € 22.100
  • 2015 - € 35.400
  • 2016 - € 26.600,-
  • 2017 - € 20.500,-
  • 2018 - € 20.200,-
  • 2019 - € 17.000,-

Halverwege 2013 zijn wij hier komen wonen, dus dat tel ik even niet mee. Maarten werkte toen eerst nog in Nederland terwijl ik hier op zoek was naar werk.

Begin 2014 waren we allebei werkloos, en in de loop van dat jaar vond ik eerst een slecht betaald (rot)baantje en later een goede baan, Maarten vond toen ook goed werk.

En in 2015 werkten wij allebei volledig en verdienden wij ook goed.

In 2016 zie je het weer zakken omdat ik toen zwanger werd en beviel van vera, dus mijn inkomen werd lager omdat ik overging van gewoon loon naar ouderschapsverlof met bijbehorende uitkering. Ook is Maarten vanaf begin 2016 overgegaan naar 32,5 uur per week i.p.v. 40 uur per week.

In 2017 zat ik het hele jaar in ouderschapsverlof. Maarten werkte 4 dagen per week.

In 2018 stopte mijn ouderschapsverlof en werd ik ontslagen. Ik kreeg nog een maand mijn "normale" oude loon omdat ze mij niet direct na het ouderschapsverlof mochten ontslaan. Ik vond gelijk een minijob, wat wel heel leuk is maar weinig verdient. Net voordat ik ontslagen werd had Maarten zijn contract veranderd waardoor hij nu nog maar 3 dagen per week werkt. (nee, mijn ontslag zagen we niet aankomen ;))

2019 Dit is wat we nu ongeveer standaard verdienen. Ik heb een seizoen gebonden mini baan (met mini salaris) en Maarten werkt maar 3 dagen per week. We redden het op zich goed, maar het sparen van de € 4.500,- om extra af te lossen is een uitdaging.


Maar, het is een bewuste keuze van ons. We zouden meer kunnen werken, maar we willen nu veel thuis zijn voor Vera. We vinden het fijn tijd te hebben voor elkaar, en zoals nu om te klussen in huis zodat we dat niet hoeven uit te besteden. We hebben genoeg.

Het kan zijn dat we in de toekomst weer wat meer gaan werken, dat sluiten we niet uit. We krijgen het in elk geval ruimer als we in de zomer van 2022 onze hypotheek afgelost hebben. Dat scheelt ons dan € 600,- per maand!

donderdag 26 september 2019

Waarom wij (mede) op hout gaan stoken

Gisteren vroeg 'opnieuw beginnen' terecht hoe het nu zit met stoken op hout, want dat is toch niet milieuvriendelijk? Nu hebben wij hier natuurlijk over na gedacht, want dat is voor ons een belangrijk aspect.


Hoe zit het met de uitstoot?

 

Hier in Duitsland zit het allemaal wat anders dan in Nederland, hier zijn regels omtrent het gebruik van houtkachels. De schoorsteenveger houd hier toezicht op. Ten eerste moet hij de installatie die je hebt goedkeuren, dit gaat over een cv en houtkachel omdat ze allebei uitstoot hebben. De uitstoot van je cv (gas of olie) word elke 2  jaar gemeten (elke 3 jaar bij nieuwere installaties) en zo word in de gaten gehouden of je installatie nog wel aan de wettelijke normen voldoet.

Zo zijn er ook regels voor houtkachels, in het Bundesimmissionsschutzgesetz staan regels voor de minimale afstanden van brandbare materialen en ook de regels over hoeveel fijnstof een kachel mag uitstoten. Mensen met oude kachels die niet aan de regelgeving voldoen moeten zorgen dat ze de hoeveelheid uitgestoten fijnstof met een filter naar beneden krijgen of ze mogen hun houthaard niet meer gebruiken.

Daarnaast worden de schoorstenen verplicht geveegd door de schoorsteenveger. Hoe vaak dat moet gebeuren varieert van 1 tot 3 keer per jaar, afhankelijk van het soort kachel, wat je verbrand en hoe veel je hem gebruikt. Dit is voornamelijk voor de veiligheid, om schoorsteenbranden te voorkomen. Maar een schone schoorsteen zorgt er ook voor dat je betere trek (in tegenstelling tot een hele vieze) hebt en dus schoner kunt branden.

Onze nieuwe houtkachel is dus niet zomaar een houtkachel. Het is een moderne hoogrendementshoutkachel met dubbele verbranding. Hij voldoet ook aan de zwaarste eisen met betrekking tot fijnstofuitstoot en daarom word hij ook toegelaten door de schoorsteenveger.

Een aantal andere aspecten waar wij rekening mee houden om schoner te verbranden zijn:
  • Wij stoken alleen maar hout uit de tuin (geen papier/karton/afvalhout)
  • Wij zorgen ervoor dat het hout goed droog is
  • Wij zorgen ervoor dat de kachel genoeg zuurstof heeft en letten op dat het vuur de juiste kleur vlammen heeft
  • Wij steken het vuur aan volgens de ‘Zwitserse methode’
  •  Wij stoken niet als het windstil is

Waarom op hout stoken? 


Een van de belangrijke redenen dat wij op hout stoken is omdat we daarin zelfvoorzienend kunnen zijn. Het hout komt van  van ons eigen terrein. Wij weten waar het vandaan komt, en het hoeft niet ergens ver weg uit de grond gehaald te worden. Bomen gebruiken zonne-energie om te groeien en die zonne-energie zit dus opgeslagen in het hout. Door het hout later te verbranden komt die energie weer vrij. Het doel is dat we op ons terrein zorgen dat er steeds nieuw hout groeit zodat het bij blijft met ons verbruik.

Over het algemeen kappen wij bomen niet helemaal, maar wij zagen de stam op ongeveer een meter hoog boven de grond af. Vanuit dat punt groeien de bomen dan weer uit, met meerdere stammen. Na een aantal jaren kan je die stammen dan weer oogsten. In het Engels noem je dit coppicing, hier zie je een filmpje over hoe dat gaat. Natuurlijk worden sommige bomen hier ook echt gekapt, maar dat heeft dan een onderhoud functie. Bijvoorbeeld omdat ze op een verkeerde plek staan of omdat ze van binnen (deels) rot zijn. Het houtbeleid is erg belangrijk om het geheel duurzaam te maken.

Bijkomende voordelen zitten voor ons in het gebruiken van de kookfuncties, daarom kiezen wij voor een fornuis. In ons huis zit geen gasfornuis, koken gebeurt normaal op stroom. En in de zomer is dat ook prima, want dan hebben we veel zonneenergie. Maar in de winter hebben we dat natuurlijk niet. Dus nu kunnen we ons houtfornuis gebruiken om water op te koken, maaltijden te koken en ook de bakoven zullen we veel gaan gebruiken. Dit zal in de winter toch weer wat stroom schelen.


Toekomstmuziek

 

Graag maken wij onze installatie in de toekomst compleet onafhankelijk van fossiele brandstoffen. De installatie is nu ook zo gemaakt dat we daar de mogelijkheid toe hebben. We kunnen daarvoor later kiezen voor thermische zonnepanelen of gewone zonnepanelen die een elektrisch element in het buffervat voorzien van energie om daar met stroom het water voor te verwarmen. In het laatste geval word dan gebruik gemaakt van een regeling die er voor zorgt dat alle opgewekte zonnestroom die je niet gebruikt naar het element gestuurd word. Voor nu hebben wij besloten er nog even mee te wachten. Op dit moment is het een hoop extra geld en zijn er geen goede subsidies voor.

Maar het is niet slecht om even te wachten, nu kunnen we eerst kijken wat wij nu verbruiken en zo een betere inschatting maken van wat er aan (zonne-)energie nog nodig zou zijn. En over een paar jaar is die technologie ook weer wat betaalbaarder.

woensdag 25 september 2019

Midden in een kleine verbouwing

Sinds 17 augustus zijn wij begonnen met het project "nieuwe CV", dit is iets wat al lang op ons wenslijstje stond. Een aantal andere dingen waren belangrijker, maar nu we daar eindelijk klaar mee waren en we nu tijd en geld hadden was het eindelijk zo ver.

Het idee was vrij simpel: we vervangen de oude gas-cv (uit 2001) voor een nieuwe hr ketel. Daarnaast krijgen we in de keuken een houtgestookt fornuis met een waterzijdige aansluiting. Het houtfornuis verwarmt het water in een buffervat voor zodat de cv daarna alleen nog bij hoeft te verwarmen voor verwarming en warm tapwater. Doordat we de locatie van de cv installatie verplaatsen van de kelder naar een kleine ruimte naast de keuken gaan we veel kortere leidingen hebben, met minder warmteverlies.

En omdat het buffervat in de nieuwe situatie voor de cv zit en niet meer erachter, word er niet meer altijd 200 liter water warm gehouden. Natuurlijk betekend dit wat verlies van comfort (omdat je niet meer op 2 punten tegelijk warm water kunt tappen) maar dat is voor ons geen probleem. Blijkbaar zijn wij daarin een unicum (in Duitsland), want de installateurs die wij spraken leken het erg bijzonder te vinden. Gelukkig hebben we uiteindelijk iemand kunnen vinden die het zo wil (en kan) maken zoals wij het willen hebben.

Goedkoop is het niet, we verwachten in totaal zo'n € 13.000,- kwijt te zijn aan de installateur. Dat is voor de HR-gasketel, alle aansluitmaterialen, pomp, buitenvoeler en regeling, een buffervat van 800 liter met 2 warmtewisselaars (zodat we in de toekomst mogelijk nog extra solarthermie toe kunnen voegen). Ook is dat inclusief het materiaal en  de arbeid die nodig is om de gasleiding naar de nieuwe plek toe te leggen, de arbeid die nodig om het allemaal aan te sluiten (de cv en de watergevoerde kachel) en de demontage en het afvoeren van de oude cv installatie. Het houtgestookte fornuis kopen we elders en kost nog een keer € 3.400,-

Verder moet er nog een extra schoorsteen komen, die kan gelukkig gelijk via de buitenwand naar buiten en langs het huis omhoog. Via een offerte van de installateur werd al snel duidelijk dat we dat beter zelf konden doen, alleen de schoorsteen zou al € 1.100,- kosten, dan nog € 250,- voor de kernboring door de buitenmuur en dan nog de manuren. Dus in totaal al snel € 1.500,- Wij hebben nu voor € 700,- een hoge kwaliteit schoorsteen gekocht, dan nog een ladder voor € 300,- (hadden we toch nodig) en hebben het allemaal zelf gedaan. Zo hebben we zeker € 500,- bespaard en we hebben een goede ladder.

Omdat we de cv op een andere plek neerzetten hadden we ook nog wat andere dingen nodig, zoals leidingen enzo. Daarnaast moest deze kamer ook in orde gemaakt worden, de wanden waren enorm slecht onder de (10!) lagen behang. Dus deze moesten allemaal gestuct worden. En omdat de deur die daar in zat van hout was en te dicht bij de kachel zou komen, moest er ook een andere deur in van een niet brandbaar materiaal. Achter de kachel komen wandtegels en er moet nog een voormuur gebouwd worden (met latten en isolatie e.d.) Al deze dingen bij elkaar kosten ook nog ongeveer €2.000,-

Aan het eind van dit project zijn we dus zeker rond de € 20.000,- kwijt zijn. Wat een geld! Maar.... je krijgt momenteel toch geen rente op je spaargeld en hopelijk krijgen we er veel wooncomfort voor terug.

Inmiddels zijn we ongeveer halverwege denk ik:
De kamer waar de cv komt en de plek waar de kachel komt zijn leeggehaald.
De muren vrijgemaakt van behang en gestuct
De muur die bij het vrijmaken wankel bleek is gerepareerd (extern)
De oude deur is eruit en de nieuwe deur zit er in
De koude waterleiding is omgelegd zodat hij naar de nieuwe ruimte gaat
Er zijn al gaten geboord voor de aankomende waterleidingen naar de keuken
Er zijn al gaten geboord voor de aankomende gasleiding naar de nieuwe ruimte
Er liggen stroomleidingen naar de nieuwe ruimte
De luchtafvoer/toevoer pijp van de cv zit al door het dak
De schoorsteen zit er al in

Maarten gaat nu nog de achterwand in de cv ruimte isoleren en voorbouwen (is dat een woord?), en we wachten nog op de tegeltjes die achter de kachel komen. Dan zijn we zo ver dat de installateur kan komen en zijn ding kan doen, hij zou naar verwachting in een dag of 3 klaar kunnen zijn.

En nu wat foto's:
De hoek waar de kachel moet komen

De andere kant van dat stukje muur

Een andere muur in de nieuwe cv ruimte
Na het weghalen van behang bleek de muur uit elkaar te vallen

Diezelfde muur na reparatie

De muur in cv ruimte nog een keer, nu vrij van behang e.d.
De bijkeuken, vanuit de achtermuur komt de leiding uit de kelder

De bijkeuken, de leidingen zitten erin nu

De CV ruimte nieuw gestuct en de leidingen komen hier binnen


In dezelfde ruimte komt nu de cv aan en afvoer binnen



Vanaf een afstandje de cv ruimte

De nieuwe kachel is geleverd, muren gestuct
De schoorsteen is geplaatst

Het is toch nog een behoorlijk project alles bij elkaar, en wij zullen vreselijk blij zijn wanneer alles klaar is. Hopelijk duurt het nu niet lang meer, we komen dan nog een keer met een update!