Posts tonen met het label Boodschappen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Boodschappen. Alle posts tonen

woensdag 3 februari 2021

Onze Begroting

Het is volgens mij al weer een flinke tijd geleden dat ik inzicht gaf in onze inkomsten en uitgaven. Een van de redenen waarom ik zo fanatiek ben met het boodschappenbudget is omdat we momenteel niet al te ruim zitten qua inkomsten. Alle posten zijn vrijwel op hun minimum en alles wat ik kan besparen is mooi meegenomen.

Nu is het ook altijd goed om naar de inkomsten te kijken. Op dat front laat ik het vooral afweten, tja zal er maar eerlijk over zijn. Mijn werk is seizoenaal en ik kan van te voren niet weten hoe veel ik ga werken dit jaar, daarom heb ik het helemaal niet meegenomen in het overzicht. Ik heb met mijn werkgever gesproken en zij gaf aan dat zij mij dit jaar meer nodig gaat hebben, dat zou mooi zijn. In de afgelopen jaren heb ik slechts 6 van de 12 maanden gewerkt, voor een paar honderd euro per maand. Meer is beter :)

Wat ik wel doe is zelf wat zaden verkopen over het internet, ik heb veel tomatenzaden en wat paprika, bloemen, kruiden, erwten- en bonenzaden en daarmee verdien ik een klein zakcentje. In januari heb ik hiermee € 105,- bijverdiend.

Ik wil in de toekomst kijken of ik mijn inkomen verder kan vergroten, maar ik heb mij eerst voorgenomen om een jaartje pauze te nemen van alle projecten en voor mijzelf te zorgen. Dus ik hou mijzelf in, en blijf op mijn koers ;)

De begroting ziet er momenteel zo uit, hierbij heb ik voor de zekerheid helemaal geen rekening gehouden met mijn inkomen. Ik beschouw het maandelijks als een meevaller.
 
Hypotheek, is een standaardbedrag, nog maar 16 maanden!!
 
Elektra, gas en water zijn samen € 86,50. Dat lijkt mij prima voor een enorm grote, vrijstaande oude boerderij ;)
 
Dan hebben we een boel kleine verzekeringen; inboedel, aansprakelijkheid, scooterverzekering (ik rijd meestal op de elektrische scooter naar mijn werk). Daar zijn we weinig geld aan kwijt. 
 
De opstalverzekering is prijzig, maar dat komt omdat we ook verschillende oude gebouwen op ons terrein hebben staan. De levensverzekeringen zijn i.v.m. de hypotheek en lopen door tot 2024. Er staat geen zorgverzekering in de lijst, omdat dat hier in Duitsland direct van je loon af gaat (ziekenfonds).
 
De kosten voor gemeentebelasting/ozb en afvalheffing vallen mij hier ook heel erg mee. Die betalen we per kwartaal en komen samen op net iets meer dan € 20,- per maand. 
 
Waterschapheffing betalen we 1x per jaar ongeveer € 40,-
De kosten voor het internet en de vaste lijn vind ik hier wel heel duur, omdat wij op het platteland wonen moeten wij standaard een toeslag van €5,- per maand betalen bovenop een normaal abonnement. Dus wij betalen € 25,- voor 4mb internet :)
 
 
Mobiele telefoon gebruiken wij zelden, daarvoor zet ik maandelijks € 4,- in een potje. Als we tegoed kopen dan haal ik het uit dat potje.
 
De wegenbelasting is echt weinig hier, voor onze kleine daihatsu. En de autoverzekering begint eindelijk wat lager te worden nu we meer schadevrije jaren hebben. Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs, en Maarten had in Nederland een auto van de zaak. Dus we zijn hier begonnen zonder schadevrije jaren. Het brandstofverbruik verschilt nog wel eens per maand, het is voornamelijk voor woon-werk verkeer. Hiervoor krijgt Maarten geen vergoeding van zijn werkgever.

Het kijk en luistergeld blijft echt een doorn in mijn oog, die € 18,36 per maand zou ik graag ergens anders aan uitgeven. Maar het is helaas verplicht.

Dan het boodschappengeld, het staat in het gemiddelde overzicht op € 225,- per maand. Ik mag van mijzelf tot € 250,- uitgeven in maanden met meer inkomen. Maar minder is beter natuurlijk :)

Zakgeld, is € 10,- per persoon per maand. Stelt weinig voor natuurlijk. In maanden waarin het inkomen hoger is door mijn loon komt hier soms wat meer heen. Ik geef zelf vrij weinig uit, ik spaar het op en koop af en toe een boek of een plant ofzo.

De post reserveringen bestaat uit verschillende potjes, waarvoor ik maandelijks spaar.
  • Onderhoud Auto € 30,-
  • Onderhoud Fiets € 5,-
  • Kosten huis onderhoud € 100,-
  • Reservering witgoed e.d. € 50,-
  • Kerst uitgaven € 15,-
  • Kosten Kind € 30,-
  • Kosten schoorsteenveger € 10,- (ook verplicht hier)
  • Kleedgeld € 15,- (alleen voorde volwassenen)
 
We hebben eigenlijk zelden 'overige uitgaven' omdat ik overal potjes voor heb ;)
 
En de bankrekeningkosten zijn van onze Nederlandse bankrekening. In Duitsland zitten we bij een gratis bank.

Omdat we begin 2022 nog 1x een grote aflossing van de hypotheek willen doen moeten we het potje "extra hypotheek aflossing" nog vol krijgen. We hebben hier al aardig wat geld in zitten, daarom sparen we dit jaar nog maandelijks € 65,- en dan zijn we er. Fijn gevoel!

De potjes 'sparen' en 'woningverbeteringen' worden extra gevuld als we meer inkomen hebben. Het potje woningverbeteringen heeft ook al een standaard reservering van € 100,- per maand (zie reserveringen) voor het standaard huisonderhoud.

Beleggen, de 25€ per maand, gaat in een ETF spaarplan. Wij hebben al best veel spaargeld, en op de spaarrekening krijg je er helemaal niks meer voor. Vandaar dat wij wat meer met ETF's doen. Ik ben momenteel ook bezig om maandelijks een beetje geld van de spaarrekening in ETF's te stoppen. Wij doen dat via een spaarplan zodat er geen extra kosten ontstaan.

Zo dat is onze begroting, het is momenteel geen vetpot maar wij komen niks te kort. En het vooruitzicht is dat we na mei 2022 dus € 600,- per maand over gaan houden als we de hypotheek afbetaald hebben. Daar kijken we echt enorm naar uit!

zondag 31 januari 2021

Maaltijd Inspiratie

Hier een overzicht van de maaltijden die wij hier in huis graag eten, ter inspiratie. Ik heb het een beetje gesorteerd op soort, zodat het wat overzichtelijker is. Sommige recepten heb ik gelinkt naar een andere site of een eerdere post op mijn blog.
 

Soep

Soep word hier altijd geserveerd met geroosterd brood of broodje gezond


Erwtensoep 
Vrij standaard denk ik, ik maak het zonder vlees en voeg soms een beetje worst in stukjes toe. Maar zonder vlees is het ook heerlijk.

Pompoensoep met sinaasappelsap
Simpel recept voor een licht soepje. Je neemt per kg pompoenvlees, 1 liter groentebouillon, 100ml sinaasappelsap, 1 uitje, wat gember, cayenne, komijn, zoete paprika poeder en zout en peper naar smaak. Eerst de ui aan fruiten, pompoen mee fruiten en dan de bouillon erbij. Als de pompoen gaar is de kruiden, geraspte gember en sinaasappelsap toevoegen en pureren. 1 kg pompoenvlees levert zo net voor 2 personen soep

Pompoen maaltijdsoep
Een pompoensoep met wat meer inhoud, uitje aan fruiten, stukjes pompoen erbij, maar ook wortel en (zoete) aardappel in blokjes. Water/bouillon erbij, aan de kook brengen en even doorkoken, nog wat rode linzen toevoegen en verder koken. Nu op smaak brengen zoals je zin hebt en als alles gaar is pureren.

Groente of tomatensoep 
 Groentesoep receptje onder de link.
Tomatensoep heel simpel, gewoon ui en knoflook fruiten, eventueel andere groente en wat kruiden kort mee fruiten en dan de gezeefde of gepelde tomaten erbij (verse kan ook). Mijn tomatensoep is elke keer anders, in de zomer gaat er wat courgette in, en sperziebonen. Meestal doe ik er ook een aardappel in kleine blokjes in en soms ook wat volkoren spaghetti in kleine stukjes gebroken (i.p.v. vermicelli)
 
Ook hier zijn er veel verschillende recepten te vinden, onder de link een recept van zwarte bonensoep
 

 

Gerechten met aardappel

Van aardappelen kook ik meestal wat extra om later in de week gebakken aardappeltjes te eten. Zelf voorgekookte aardappels zijn tot wel 5 dagen houdbaar in de koelkast, zorg wel dat ze goed uitgelekt zijn voordat je ze in een bakje doet.

Boerenkoolstamppot
Lijkt mij geen recept nodig, meestal neem ik een beetje worst wat ik in stukjes snijd en erdoor roer. Voor de liefhebber staat er appelmoes op tafel, maar ik eet er mosterd bij :)
 
Spinazie met aardappel, vega balletjes en/of gekookt eitje
Ook  zo simpel dat er geen recept nodig is denk ik. Als ik kies voor vleesvervangers en een gekookt eitje dan gebruik ik wat minder vleesvervanger.



Gebakken aardappeltjes met sla en vleesvervanger
Ik kook de aardappels voor en snijd ze in blokjes. Ik kruid ze met wat zout, gerookte paprikapoeder, (veel) knoflookpoeder en wat Italiaanse kruiden. Een eetlepel olie erover en dan op de bakplaat in de oven, met 20 a 30 min in de heteluchtoven zijn ze klaar. De vleesvervangers schuif ik dan op het einde mee in de oven.



Gerechten met rijst

Wij eten altijd volkorenrijst. Toen wij nog in Nederland woonden kocht ik altijd de goedkoopste soort, van euroshopper of lidl. Maar sinds ik hier in Duitsland woon (en flink moest zoeken naar volkorenrijst) heb ik ontdekt dat volkorenrijst nog veel lekkerder kan zijn. Er zit echt verschil in, die goedkope uit Nederland 'smaakt mij nu niet meer. Ik koop hier meestal de "Volkorn lankorn-reis" van de DM, de goedkoopste biologische rijst die ik kan vinden. Een pakje kost € 2,45 per kilo. Soms koop ik ook 'rundkornreis vollkorn' dat is ook erg lekker.
 
Nasi met tofu of ei
Ik heb verschillende recepten voor nasi. Een hele simpele is volgende: bak een eitje rul, fruit ui, met veel knoflook, als het glazig is dan voeg je een verkruimeld bouillonblokje en een paar el ketjap toe. Ik voeg ook altijd nog wat extra groente toe, wat geraspte wortel, doperwten uit de diepvries, kool geraspt met de kaasschaaf, net wat ik heb liggen. Of ik maak er sla bij, soms alleen wat komkommer, of een banaan. Net wat er in huis is. Wel altijd nog wat pindasaus.

 

Chili con Carne of Chili sin Carne met rijst
Fruit een ui (of 2) met veel knoflook, beetje sambal, wat geraspte wortel erbij, wat paprika erbij, beetje aanbraden. Dan beetje bouillon erbij en een blik (of weckpot in mijn geval) gepelde tomaten erbij. Lekker aan de kook brengen, en kruiden met  gerookte paprikapoeder, (veel) knoflookpoeder, beetje komijn, eventueel nog wat zout of suiker (even proeven voor de balans). Dan wat kidneybonen en mais toevoegen. (Ik gebruik meestal maar een half blikje mais, de rest vries ik in voor later). Ik gebruik vaak wat maiszetmeel om de saus in te laten dikken, en serveer met rijst (bij ons altijd volkoren).
 
Champignons, uien en doperwten in 'witte saus' met rijst en vega balletjes
Fruit een ui met veel knoflook, en bak ook champignonschijfjes mee. Voeg een eetlepel boter (olie of margarine gaat ook) toe en laat het smelten. Voeg dan een vergelijkbare hoeveelheid bloem (volkoren werkt ook, is alleen bruiner) toe en laat de bloem een beetje gaar worden. Voeg dan rond de 400 ml vloeistof toe (bijvoorbeeld half melk en half bouillon), laat het indikken. Voeg aan de dikke saus nog doperwtjes toe. Serveer met rijst en nepvlees.
 Hiermee kan je nog variëren, op de foto een versie met asperge uit eigen tuin :)



 
 
Rijst met pompoen,witte bonen, ui, peterselie en honing- mosterd dressing 
Dit is eigenlijk een soort salade, warm. lauw of koud te eten.
Neem afgekoelde rijst, pompoen in stukjes die al gaar is (door ze in de oven te grillen bijv), en gekookte witte bonen (bijv. uit blik). Maak daarbij een dressing van : een fijngesneden sjalotje (of uitje, sap van 1 citroen, lepel mosterd, lepel honing, peper en zout, verse tijm en peterselie en wat olijfolie. Alles mengen, klaar


Anders...

Macaroni kocht ik jarenlang gewoon biologische volkoren penne, maar Vera heeft liever de kleinere elleboogjes macaroni. Dus die "bestellen' we nu uit Nederland(neemt bezoek voor ons mee), want die heb ik hier nog niet volkoren (betaalbaar) gevonden.
 
Bulgur is bij ons favoriet omdat het volkoren is ( in tegenstelling tot bijvoorbeeld couscous), het is betaalbaar (in vergelijk met quinoa) en het is lekker en snel gaar. Ik koop het bij de Rossmann als ze daar de 20% korting op alle producten van het bio eigen merk hebben. Dan betaal je i.p.v. € 1,99 maar € 1.59 per 500gr.
 
Wraps haal ik ook altijd volkoren, momenteel gewoon bij de lidl. En bami eten we het minst omdat het niet volkoren is. Dat 'bestel' ik ook vaak bij bezoek mee, is in Nederland veel goedkoper.
 
Bami met tofu of ei
Bami is voor mij eigenlijk hetzelfde als nasi, maar dan met de mie. Dit doe ik minder vaak, maar vooral als het snel klaar moet zijn. Omdat de mie in 4 minuten klaar is, terwijl de rijst 23 minuten nodig heeft.
 
Bulgur pannetje met wortelgroente en sla
Dit is momenteel mijn favoriet, ik heb het vorig jaar ontdekt. Je kunt hier ook nog wat mee variëren.  Het is simpel maar heel smaakvol.
Je kookt de bulgur (250 gr voor 3 porties). Ondertussen fruit je 2 gesnipperde uien in een pan. Voeg als je wil nog wat champignons toe om even mee te bakken. Rasp rond de 300gr wortel (of pastinaak, of knolselderij, of een mengsel van de 3) en als de uien glazig zijn voeg je alle geraspte groente toe. Geef hier ook wat zout bij, zodat het vocht uit de groente komt. Voeg een flinke scheut ketjap toe en wat verse gehakte tijm.
Ondertussen neem je wat noten en zaden naar keus. Ik gebruik meestal 40 gr hazelnoten (grof gehakt) en 20 gram zonnebloempitten.  Roer dit erdoor en als de groente gaar genoeg is zet je het vuur uit. 
Nu kan je de bulgur erdoor roeren en het is klaar. 
Lekker met een salade erbij.
 

 
Macaroni met of zonder rundergehakt 
Als je vlees gebruikt begin je hiermee in de pan, anders begin je gelijk met de ui. Gehakt (100gr voor 3 porties) rul bakken, 1 grote gesnipperde ui, paar tenen knoflook toevoegen en glazig bakken. Ook een beetje sambal erbij. Dan nog flink wat champignons in stukjes erbij. Dan een blik (of weckpot in mijn geval) gepelde tomaten erbij. Als extra groente kan er nog wat geraspte wortel in, of wat diepvries doperwtjes, in de zomer courgette. Op smaak brengen met wat je voorhanden hebt, evt, 1/2 bouillonblokje of wat bouillonpoeder, knoflookpoeder (nooit genoeg knoflook), paprikapoeder, gemengde Italiaanse kruiden, en een beetje ketjap. Lekker laten pruttelen en evt binden met maiszetmeel. En daarbij gewoon pasta koken, afgieten en erdoor roeren.
 
Spaghetti met raggu alla bolognese
 
 

 
Gevulde zoete aardappel
Dit heb ik een paar jaar geleden ontdekt, in het Engels heet het een Loaded Sweet Potato. Het is echt heel lekker. Je neemt per persoon een zoete aardappel, prik er een paar keer in en bak ze in de oven tot ze gaar zijn en een beetje carameliseren (komt suikervocht uit) Ik gebruik meestal een soort chili sin carne vulling, dus dat heb je misschien van de dag ervoor of maak je. Je neemt de aardappel, snijd hem door midden, met een vork maak je de aardappel iets minder 'vast' en schep er een lepel chili sin carne in. Ik serveer dan met een lekkere salade erop/half naast. En ik maak het liefst een sausje erbij van geweekte cashewnoten, met een beetje water, mosterd en veel edelgistvlokken. De standaard vegan 'kaassaus'. Echt een aanrader dit.
 
Burrito's/ wraps
Ook dit kan je op veel manieren maken, maar meestal hier met bonen. Vaak ook (net als de zoete aardappel) gepland op een dag na de chili con (of sin) carne zodat je het kliekje kunt gebruiken. En dan lekker in de wrap met sla. Of juist dichtvouwen en nog even in de pan bakken. Keus genoeg.

Dal met zelfgemaakt naanbrood en yoghurt
Dit recept zag ik een keer bij een aflevering van "eating well for Less" bij de BBC. Hier vind je het recept als filmpje. Ik vind het echt heerlijk, ik pas het wel iets aan en maak het met droge linzen i.p.v. linzen uit blik.  Echt een smaakvol gerecht.
 

 

Toetjes

Wij eten lang niet elke dag een toetje, maar soms is het wel lekker.

En als toetje, lekker zelf chocoladevla maken. Gaat ook super met sojamelk of kokosmelk (uit pak, anders verdunnen). Plantaardige vla is super duur, dus zelf maken scheelt je veel geld.
 
Wat hier ook nog wel een favoriet toetje is, is rijstepap gemaakt met kokosmelk. Heel lekker :)

 

Nog een tip

Ik heb voor mijzelf de gewoonte om van een maaltijd die bijzonder goed smaakt een foto te maken. Die foto's bewaar ik in mijn telefoon in een mapje met 'maaltijden'. Als ik niet weet wat ik wil koken of inspiratie nodig heb dan kan ik het mapje doorbladeren en dan krijg ik vaak weer ideeën.

woensdag 27 januari 2021

Het boodschappenbudget nogmaals onder de loep

In november schreef ik over ons boodschappenbudget, dat ik het niet meer leek te redden met het bedrag wat ik hiervoor had staan. Ik had het voornemen om niet meer dan € 225,- per maand uit te geven aan boodschappen, maar kwam steeds hoger uit. In de periode van januari tot en met oktober van 2020 gaf ik gemiddeld € 250,- per maand uit, en dus besloot ik het budget maar omhoog bij te stellen naar € 250,- per maand.
 
Maar het zat mij toch niet lekker, omdat het boodschappenbudget een van de weinige posten in ons budget is waar wat ruimte in kan zitten. De meeste posten zijn al op hun minimum, en kunnen niet meer verder naar beneden.
 

Dus sinds November let ik weer veel beter op, en het heeft effect gehad. Blijkbaar zat er toch meer luxe in mijn boodschappenkar dan ik dacht, want ik zit nu weer ruim onder mijn originele budget. Ik gaf uit:
  • November € 205,-
  • December € 185,-
  • Januari € 139,-
 
Gemiddeld dus € 176,- per maand, en we eten er niet slechter om. Wat ik wel gedaan heb is extra op aanbiedingen gelet. Zo kocht ik deze maand bijvoorbeeld:
  • 10 kilo aardappels voor € 1,75 
  • een zak met 5 uien voor € 1,49
  • 2 kilo winterwortels voor € 1,10.
En dat aten we dus ook vaker dan voorheen, evenals andere voordelige wintergroenten. Uien en wortel zijn even veelzijdig als ze voordelig zijn. Ze gaan in (erwten)soep, nasi, macaroni, chilli, een bulgurpannetje en vele andere gerechten.

Ook kocht ik andere dingen enkel in de aanbieding, zoals de sojayoghurt die ik graag eet (maar eigenlijk te duur vind). Ik heb de ervaring dat het een maand na de tht datum op de verpakking nog prima te eten is, dus ik sloeg flink in. En ook de sojamelk (die ik veel gebruik) was in de aanbieding, daar heb ik nu nog 24 pakken van staan 😋.

Ik maakte ook nog wat dingen uit de vriezer en voorraad op, vooral 'rare' dingen die al langer stonde maar niet gebruikt werden. En ik kocht minder vleesvervangers, want zelfs de goedkoopste daarvan zijn toch nog flink prijzig. Maar wij kochten wel vlees, omdat wij dat tegenwoordig weer af en toe eten. Ik let wel op de kwaliteit, biologisch dus. Wij eten kleine porties vlees, meer als smaakmaker dan als hoofdgerecht. Zo koop ik een pak van 400gr biologisch rundergehakt (€ 3,59) en dat verdeel ik in 4 porties van 100 gram (daarvan gaan er dan 3 in de vriezer). Van zo'n portie gehakt van 100 gram maak ik bijvoorbeeld macaronisaus, chili con carne of een soort gehaktschotel met groenten in saus. Ik maak er meestal 3 porties van (1 kliekje, kleuter maaltijd tel ik niet mee) en dat gaat prima, het is genoeg vlees om  in elke hap wat te vinden en om smaak af te geven aan het gerecht. Wij eten eigenlijk nooit een 'stuk' vlees. Als ik bijvoorbeeld boerenkool stamppot maak, dan snijd ik de stukjes biologische worst en roer ik ze er door. Zo merk je minder dat het niet zo veel vlees is. We eten sowieso meestal maar ongeveer 2 keer per week vlees. En af en toe eten we ook een eitje, dat ook biologisch.

Fruit hebben we altijd genoeg in huis, maar alleen de simpele dingen dus sinaasappels, mandarijnen, appels en peren. Het is natuurlijk ook winter, dus de keus is sowieso wat minder. Dat meestal niet bio, omdat het zo veel duurder is. Diepvries bosbessen heb ik wel altijd in huis, lekker in de havermoutpap.
 
Een ander ding waar ik op gelet heb is de menuplanning. Op zondag bekijk ik de aanbiedingen  (en mijn voorraad) en maak ik een menu. Ik heb zo rond de 20 recepten die we graag en regelmatig eten in een lijstje staan ter inspiratie. Voor de aankomende week kies ik 7 gerechten, de gerechten hoeven niet perse op een vaste dag gegeten te worden, maar zo heb ik een indicatie dat ik genoeg in huis heb.

En ik ben gewoon een beetje strenger naar mijzelf. Dus ik hou € 40,- per week aan en daar 'mag' ik niet overheen zonder goede reden. Een goede aanbieding inslaan is een goede reden natuurlijk :) Door mijn budget op € 40,- per week te houden, hou ik elke maand ongeveer € 40,- over voor extra (aanbiedings)inkopen. Zo koop ik bij de Rossmann drogist altijd veel in als ze 20% korting geven op alle bio produchten, en een keer in de zoveel tijd koop in in Nederland bepaalde producten.

Ik ben erg tevreden over de uitgaven van de laatste maanden. Maar ik laat het budget voor nu wel op € 250,- staan. Aan het eind van de maand kijk ik dan hoeveel ik eronder zit en het verschil boek ik gelijk naar de spaar, dat is ook een lekker gevoel 😃

zaterdag 14 november 2020

Het boodschappenbudget

Dit jaar heb ik steeds meer moeite om mij aan ons voorgenomen boodschappen budget te houden. Waar ik in voorheen gemiddeld nog rond de € 215,- per maand zat (voor 2 volwassenen, een klein kind en een kat), zit ik voor dit jaar al op de € 250,- gemiddeld per maand. Onder het boodschappenbudget vallen voor mij alle etenswaren, kattenvoer, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen.

Ik heb niet het idee dat ik veel meer koop, ik doe echt mijn best om op te letten. Maar het lijkt moeilijker geworden. Misschien is veel gewoon duurder geworden. Natuurlijk word Vera ook steeds groter en zij eet ook steeds meer.

Ik doe eigenlijk maar 1 keer per week boodschappen, en als het even kan ga ik dan maar naar 1 winkel. Want ik vind boodschappen doen eigenlijk helemaal niet zo leuk. Mijn voorkeur heeft de Lidl, vooral omdat ze een ruime keuze hebben en fijn geprijsd zijn.

Een paar keer per jaar heeft de rossmann drogist hier een aanbieding waarbij al hun eigen merk bio producten 20% korting hebben. Dan bestel ik via hun site veel producten die ik regelmatig gebruik. Dingen als volkoren spaghetti, zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, bulgur, linzen en nog wat andere zaken. Daar heb ik altijd een voorraadje van.

Ook als ik andere goede aanbiedingen tegenkom sla ik in, wij hebben een grote voorraadkamer dus ruimte zat. Maar meestal zijn de producten die ik gebruik niet in de aanbieding, het zijn vaak toch de A-merken en die gebruiken wij eigenlijk niet.

Een aantal dingen halen wij nog uit Nederland, nou ja halen.... dat word dan meestal door bezoek meegebracht. Er zijn nu eenmaal dingen die hier niet of alleen heel duur te krijgen zijn. Dat zijn dan dingen als pindakaas, koffie, volkoren beschuit, volkoren elleboogjes macaroni, ketjap en sambal.

Door die bulkinkopen is ons uitgavenpatroon wat onregelmatig, maar mijn voornemen was eigenlijk om het met € 225,- per maand te redden. Nu ik alles nagekeken heb, heb ik voor  de komende tijd mijn budget maar opgehoogd naar € 250,- per maand. Zo houd ik rekening met een hoger bedrag, en als het mee valt kan ik altijd nog wat sparen.

zaterdag 22 april 2017

Zero Waste Zaterdag: Bulkbestelling Kruiden

De laatste weken heb ik wat minder op mijn zero waste voornemens gelet, met drukte en chaos kom ik sneller bij de supermarkt en daar is weinig zonder verpakking te vinden. Maar toen ik weer de plastic bak moest aanstampen besloot ik er weer wat meer op te letten.

Een van de dingen die ik mij al langer voor genomen heb is het doen van een grote bestelling van kruiden die ik veel gebruik. Tot op heden heb ik mij tegen laten houden door de hoge kosten vooraf, iets wat ik als zuinigaard moeilijk vind ;)

Flinke voorraad
Om mijzelf te overtuigen maakte ik een overzichtje van hoeveel geld het mij zou besparen op de lange termijn en hoeveel verpakkingen het mij zou schelen, dit was zeer overtuigende data en ik deed gelijk een bestelling. Ik kocht 1kg kaneel, 1kg gemengde Italiaanse kruiden (goedkoop te krijgen als pizza kruiden), 1 kg paprikapoeder, 500gr gerookt paprikapoeder, 500gr gemalen komijn, 1kg knoflookpoeder, 500gr kurkuma en 150gr laurierbladeren. De totale bestelling koste mij € 63,-.

Mijn Kruidenkastje
Ik gebruik veel kruiden en voorlopig heb ik genoeg in huis, heerlijk. Het fijnste vind ik dat het mij heel veel kleine verpakkingen scheelt, ik schat dat ik ongeveer 25 verpakkingen vermijd. En voorlopig grijp ik niet meer mis ;)

donderdag 5 januari 2017

Makkelijk gezond eten

Ik ben al een tijd lang bezig met 'gezonder' eten, voor mij betekend dat vooral veel groente en fruit eten. Na het lezen van het boek 'eat to live' van dr. Fuhrman ben ik overtuigd van de positieve invloed van een grote salade op je gezondheid. Maar de eerste tijd met een baby was ik al blij als ik een gezonde maaltijd per dag kon bereiden, laat staan dat ik in de middag ook nog even een salade maak. Inmiddels heb ik een goede oplossing om makkelijk én gezond te eten, een soort halve meal-prep.

Weer bij de bio boer geweest vandaag, heerlijk!

Toen ik nog werkte deed ik vaak de moeite om salade's voor te bereiden en mee te nemen, het scheelt werk als je in een keer meerdere salades voor bereid. Nu maak ik voor thuis een soort salade bar, ik bereid verschillende bakjes voor met rauwkost om later mijn salade sneller samen te stellen.  Ik was altijd bezorgd dat de voedingswaarde hierdoor flink achteruitging, maar dat schijnt reuze mee te vallen.

De broccoli snijd ik gelijk in roosjes en de steel in snippers

Speciaal hiervoor heb ik mijn koelkast weer aangezet en ik streef er naar ongeveer het volgende in mijn koelkast te hebben:
  • Gesnipperde rode ui of lente ui
  • geschaafde kool 
  • gesneden paprika
  • stukjes bleekselderij
  • broccoli roosjes
  • reepjes wortel 
  • maisstukjes
  • stukjes komkommer
  • gekookte bonen (kidneybonen, zwarte bonen of kikkererwten)
  • scrambled tofu en/of gebakken tofu blokjes
  • gekookte rijst, gierst of pasta
  • zelfgemaakte dressing 

Natuurlijk snijd ik niet van alles evenveel

Sommige dingen bereid ik gelijk voor na het boodschappen doen, en andere doe ik als ik het nodig heb. Niet alles is natuurlijk even lang houdbaar na het snijden, maar dat is ook handig want dat betekend dat ik elke dag maar 1 of 2 dingen hoef te snijden om mijn voorraad bij te houden.

Tegen lunchtijd pak ik dan mijn saladeschaal en gooi ik uit alle bakjes een beetje in mijn schaal, alleen de sla was en verwerk ik direct omdat het anders (afhankelijk van de soort) snel slecht word. Als laatste gaat er nog wat avocado of fruit of noten bij en dan ben ik klaar. Zo heb ik in een korte tijd een heerlijke gezonde maaltijdsalade voor de lunch!

De salade van vandaag

En ik deel graag ook nog even mijn huidige favoriete dressing, het is een recept van dr. Fuhrmann en blijft na bereiding zo'n 5 dagen goed in de koelkast. Neem een blender (oid) en doe hierin:
1/4 cup balsamico azijn
1/2 cup water
1/4 cup walnoten
1/4 cup rozijnen
1 theelepel mosterd
1 teentje knoflook
1/4 tl gedroogde tijm
Meng het allemaal tot het glad is en je bent klaar! Deze hoeveelheid is genoeg voor ongeveer 5 grote salade's. Echt goedkoop is het niet, maar wel super lekker!

Heb jij nog goede tips om makkelijk gezond te eten?

donderdag 17 november 2016

Tweedehands Aankopen

Omdat wij hier in de buurt geen kringloopwinkel hebben kan ik niet regelmatig even voorbij gaan om te neuzen, dat vind ik jammer want ik vond het altijd leuk en bespaarde mij veel geld. Nu probeer ik een bezoekje aan Nederland altijd te combineren met een bezoekje aan een kringloopwinkel, en hou ik een (mentaal) lijstje bij met dingen waar ik naar zoek.

Maar ja, soms heb je toch dingen nodig. Dus hier maak ik gebruik van ebay kleinanzeigen, een soort marktplaats. Ik was op zoek naar een kinderstoel, omdat ik binnenkort wil beginnen met bij voeden en keek ook rond voor een skipakje voor de (hopelijk) koude winter. Deze week heb ik voor beide dingen kunnen slagen en ik ben weer helemaal blij.

De kinderstoel vond ik in een dorpje naast ons, amper 10 minuten hier vandaan met de auto en tikte ik op de kop voor € 10,-. Ik wil het blad nog even afschuren en afwerken met een bijenwas finish zodat hij weer helemaal goed is. Ik kijk er naar uit om gezellig met zijn 3-en te tafelen!

En toen vond ik ook nog een mooi skipakje online, goede maat en met handige omslag voor handjes en voetjes, mooi paars en als nieuw. Ik moest daar toch in de buurt zijn en haalde het op voor € 4,-. Met goed zoeken vind je zo precies wat je nodig hebt. En eigenlijk gaat het net als bij de kringloop, je maakt je lijstje en neemt de tijd.
Alles is er al, het is een kwestie van vinden :)

woensdag 9 november 2016

Nog meer Wecken

Onlangs maakte ik een aantal potjes met kant en klare pastasaus, ideaal voor die dagen waarop koken er niet van komt. Zo heb je toch een lekkere, snelle, goedkope en gezonde maaltijd. Win-win-win en win. Helaas was ik al weer door mijn voorraadje heen, ik merk dat ik met een baby in huis toch wat minder georganiseerd ben. Maar het beviel goed, heel goed. Dus ik besloot meer te maken.

Gister begon ik 's ochtends met een grote pan met linzensoep volgens klassiek hollands recept, maar dan zonder vlees. Heerlijke maaltijdsoep vol met wortel, knolselderij, prei, knoflook, ui en aardappel. En linzen natuurlijk, lekker veel linzen. Ik maakte 5 liter, zette 1 liter opzij voor directe consumptie en deed de overige 4 in 4 grote weckpotten.


Daarnaast zette ik nog een pan op waarin ik  nog een keer de pastasaus maakte. Ook hiervan maakte ik 5 porties waarvan ik er vier weckte. Wel zo efficiënt om  met een wat vollere pan te wecken. Omdat het allemaal zonder vlees was hoefde het maar 30 min op 90 graden en voila.... weer 8 kant en klare maaltijden op de plank!


Ik heb eerder deze week ook al voor het eerst brood geweckt, handig om op de plank te hebben omdat ik geen afbakbroodjes meer in huis wil halen (vanwege plastic/zero waste). Ik maakte twee soorten, een zoete met kaneel en een 'gewoon' brood volgens mijn normale recept. Wat mij betreft is de test geslaagd, het zoete brood houd zich iets beter dan het volkorenbrood. Dat is een tikkeltje droog maar goed te eten en geroosterd helemaal lekker en leuk die ronde schijven.


Het wecken bevalt goed, een van de dingen die nog op de planning staan zijn kikkererwten. Ik heb meerdere kilo's gedroogde kikkererwten en ik zou het fijn vinden die gaar klaar te hebben staan. Dan zal ik ze eerder gebruiken om lekker hummus te maken, of kikkererwtensalade nu vergeet ik ze steeds in de week te zetten :)

vrijdag 16 september 2016

Bulk bestelling

Om mijn nieuwe zero waste voornemens kracht bij te zetten deed ik een bulkbestelling. Biologische volkorenrijst is hier lastig te krijgen en anders in kleine zakjes heel duur. Ik kocht twee zakken van 2.5kg voor € 6.99 per zak.

Gelijk een flinke voorraad

En ook havervlokken kocht ik daar, hoewel het eigenlijk 5-granenvlokken zijn. Hetzelfde eigenlijk als havermout maar doordat het uit 5 verschillende graansoorten bestaat is de voedingswaarde wat diverser. Hiervan haalde ik 3 zakken van 2.5kg, de prijs per zak was € 6.49. Het is duur in vergelijking met de goedkoopste havermout maar voor biologische 5-granenvlokken valt het reuze mee.  En ik heb hier al eens eerder besteld dus ik weet dat de kwaliteit super is.
Wat ik ook vaak gebruik zijn edelgistvlokken, en dat is meestal vrij duur. Bij deze winkel bestelde ik gelijk veel mee, 4 pakken van 200gr. voor 4.29 per pak . Daar heb ik voorlopig weer genoeg van.

Elders kocht ik ook al biologische soja granulaat in grotere verpakkingen. Goede kwaliteit voor een schappelijke prijs en in plaats van de 150grams zakjes in de winkel gelijk per 500gram verpakt. Als deze voorraad op is zal ik ze eens aanschrijven of ze niet ook grotere verpakkingen kunnen aanbieden. Wie niet vraagt zal niet krijgen ;)

Ik gebruik ook veel/regelmatig huishoudazijn en stoor mij aan de literflacons. Dus dat ga ik voortaan in 5-liter flacons kopen. Is wel wat duurder maar helaas.

Raar is dat eigenlijk, je zou denken dat bulk altijd goedkoper is. Maar ook de rijst kan ik (elders) goedkoper krijgen per kg in plastic verpakt. Misschien verschil in kwaliteit?

Al met al heb ik voor een dikke € 70,- aan voorraad ingekocht, de zuinigaard in mij vind dat toch best nog moeilijk. Zeker omdat we nu ook een wat lager inkomen hebben nu we niet meer beide voltijd werken. Maar ik vind het toch belangrijk om met mijn geld mijn stem te laten horen. En duurzame (re) producten, winkels en producenten te stimuleren. Omdat ik het kan, want toen wij hier op zwart zaad zaten was ik ook niet zo nobel ;)
 

donderdag 27 augustus 2015

Stappen in de juiste richting

Vandaag is een goede dag, vandaag heb ik echt het gevoel dat ik op de goede weg zit. Ik ben vandaag namelijk bij een lokale bio-boer langs geweest! In het dorpje naast ons zit deze redelijk kleinschalige bio-boer, ongeveer 11 km bij ons vandaan dus ik ben lekker op de fiets geweest.

Ik wist al langer dat deze boer daar zat, maar zijn winkeltje is alleen op donderdag van 9 tot 12 geopend, en tja voor de werkende onder ons is dat erg lastig. Nu is hij ook twee keer per week op een markt, maar dat is nog verder weg dus geen optie.

Voor mij is dit (voor zover ik weer) echter de enige bio-boer die een beetje in de buurt zit, en aangezien lokaal en biologisch eten voor mij echt een van de belangrijkste dingen die ik kan doen voor mijzelf en voor het milieu wilde ik toch echt weer een prioriteit van maken.

Nu is het ook zo wat om met je auto naar de bio-boer te gaan, zeker als hij zo dicht bij zit. Mijn fiets was compleet verstoft, omdat ik al tijden geen gelegenheid had om hem te gebruiken. Dus fiets uit de schuur gehaald, de lege banden opgepompt en het stof eraf geveegd... voila een bruikbare fiets!

Ik was vergeten hoe ik van fietsen hou! Vroegah in Nederland fietste ik overal naar toe. Ik woonde in Harderwijk en fietste naar mijn werk in Nunspeet, naar mijn ouders in Zeewolde, naar vrienden (en de leuke kringloop) in Ermelo en naar mijn oma in Putten. Ik heb mijn rijbewijs zelfs pas drie jaar geleden gehaald, en tot die tijd deed ik alles op de fiets. Dus, fietsen, leuk!

De rit naar de bio-boer was voor mij genieten (en wat inspannend wegens het heuvelachtige landschap) en ik vond zijn hof makkelijk. Het winkeltje was open en ik was aangenaam verrast, een behoorlijk assortiment groenten en fruit. Een groot deel produceren zij zelf, ik denk ongeveer 60% en de rest komt voornamelijk van bio-boeren uit de buurt. Ze zijn aangesloten bij een soort vereniging en werken samen om een grotere afzetmarkt te kunnen genereren voor hun producten. Hierdoor kon ik bijvoorbeeld biologische champignons kopen van een bio-boerderij die 50 km verderop ligt.

Wat ik ook super vind is dat het een echte zero-waste hemel is! Eigenlijk is alles onverpakt, heerlijk! Ik doe altijd mijn best om zo min mogelijk afval te genereren maar sta in de winkel altijd te dubben tussen bio met plastic of "normale" groente zonder plastic. Hier is dat niet aan de orde.



Hier een overzicht van wat ik vandaag kocht:
2 reuze champignons 237 gram
kleine champignons 240 gram
1 grote bleekselderij 990 gram
2 rode paprika's 329 gram
2 gele paprika's 512 gram
1 kleine rode kool 670 gram
1 kleine bloemkool 656 gram
1 prei 288 gram
aardappelen 2,5 kg

Voor al deze biologische (en lokale) producten betaalde ik € 23,-
Dat vind ik een redelijk prijs! Ik heb thuis nog veel courgette, tomaat, komkommer en sla dus hiermee kan ik een volwaardig menu maken. Meel e.d. heb ik ook nog, dus een broodje is zo gebakken. Zo heb ik veel eerlijke en heerlijke producten, ik voel mij rijk!


Ik vertelde de bio-boerin in de winkel dat ik graag boodschappen zou doen bij haar, maar dat ik wegens de openingstijden geen mogelijkheid heb om daar langs te gaan. Zij stelde voor dat ik voortaan op woensdag mijn bestelling doorbel en deze dan donderdags na mijn werk op te halen. Lijkt mij een prima plan! Dus nu kan ik elke week genieten van lokale biologische producten! Ik ben hierdoor helemaal blij, ik heb gelijk het gevoel dat ik weer meer op het juiste pad zit. Waar biologische groente al niet goed voor kunnen zijn :)

vrijdag 7 augustus 2015

Kiemen

Ik ben al jaren bezig met het zelf kiemen van kiemgroenten. Voorheen deed ik dat altijd met een pot  en een stukje gaas en dan op zijn kop ( zie ook deze post), maar dat werkt niet altijd naar behoren omdat het soms wat muffig gaat ruiken. Een paar maanden terug vond ik bij de aldi een klein kiemsetje met een zakje biologisch zaad in de afprijzingen bak voor € 1,-. Dit bleek een super hit! Het werkt echt als een tierelier, helaas is het bakje heel klein en moet ik natuurlijk steeds weer even wachten tot een nieuwe partij klaar was.

Toen kocht ik laatst bij de biowinkel nog een zakje biologisch alfalfazaad en dit kiemde ik ook een glazen schaaltje met een stukje keukenpapier. Lekker voor de afwisseling, maar inmiddels staat mijn halve aanrecht (licht overdreven) vol met allemaal verschillende schaaltjes en kiemen in verschillende groeistadia. Ik besloot het over een ander boeg te gooien en mijzelf te verwennen met een kiemtoren, iets wat ik eigenlijk al heeel lang wil hebben.

Ik kocht de sprossengarten van A. Vogel. Dit is een grote, driedubbele kiemschaal waarin je lekker veel kunt kiemen. Daarnaast ging ik helemaal los en kocht ik veel verschillende biologische kiemzaden. Ik kocht mosterdzaad, radijszaad, klaverzaad, alfalfazaad, tuinkerszaad en nog wat verschillende mixen. De hele bestelling werd hier voor iets minder dan € 50,- thuisbezorgd.

Ik moet zeggen ik ben er heel erg blij mee! De toren is mooi en werkt heel makkelijk, ik kan nu verschillende soorten tegelijk kiemen en zo heb ik altijd wat vers en klaar. In Nederland kon ik nog wel verse kiemen kopen bij de biowinkel, maar hier in de buurt kan je nog geen taugé kopen. Nu heb ik een goede kwaliteit verse kiemen vol vitaminen, super!

De kiemtoren op het aanrecht

Ik heb heel veel kiemzaden gekocht

Het kiemen gaat heel snel en makkelijk

Ik verheug mij al op een lekkere salade!

maandag 27 april 2015

Beste kliekjes recepten

Omdat ik deze week bewuster bezig ben met wat ik aan eten weg gooi bedacht ik hoe ik dat eigenlijk voorkom. Deels is het natuurlijk goede planning maar er zijn ook altijd een aantal handige recepten waarin je restjes kunt verwerken. Of je nu wat eten van gisteren over hebt, of wat groente die liggen te verleppen, er is altijd nog wat mee te doen (oke, bijna altijd). 

Een aantal leuke recepten voor het hergebruiken of opmaken van eten heb ik hieronder verzameld:

Pappa di Pomodoro
Een leuke manier om brood op te maken, weer eens wat anders dan een tosti. Broodsoldaatjes zijn ook altijd lekker, en wat dacht je van een broodquiche?. Als je niet te veel moeite wilt doen kan je er ook altijd nog paneermeel van maken.

Wraps doen het altijd goed hier
Wraps
Als wrap-vulling kan je veel verschillende kliekjes opmaken, van overgebleven sla, tot een kliekjes chili con (sin) carne, restjes groente, restjes vlees. En het is nog heel makkelijk ook.

Soep
Soep is ideaal om allerhande restjes groente en vlees op te maken. Of je nog nu een stukje prei hebt liggen of wat uitlopende wortelen, er is vast wel een lekker recept te bedenken. Ik ben zelf gek op soep en op internet zijn zoveel verschillende, originele en lekkere recepten te vinden. Een keer in de week een soepdag is ook een goede manier om je budget binnen de perken te houden.

Frittata of Tortilla
Dit is een soort omelet gemaakt met restjes groente, pasta, aardappel en evt. vlees met wat kruiden. De frittata is van origine italiaans en de tortilla is vergelijkbaar maar dan spaans. Deze beide gerechten zijn gemaakt om restjes op te maken en nog lekker ook!

Gember-Avocado Saus
Deze saus is een favoriet hier in huis en is heerlijk over gewokte groenten, rijst of als dressing bij een salade. Ook als je wat restjes pasta hebt en misschien wat sla, komkommer, paprika, en andere rauwkost dan wordt het een heerlijke maaltijdsalade met deze saus!

Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos, en ik ben dan ook heel erg benieuwd naar jouw favoriete restjes-recept. Hoe maak jij je restjes en kliekjes op?

vrijdag 24 april 2015

Uitdaging: Voedselverspilling

Om inzicht te krijgen in onze voedselverspilling heb ik besloten om eens twee weken lang bij te houden wat wij weg gooien. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel redelijk meevalt, hoewel er altijd ruimte is voor verbetering. Wij kopen passend in, gebruiken boodschappenlijstjes, hergebruiken restjes en eten kliekjes voor lunch.

Waar het bij ons vaak misgaat is met de houdbaarheid van sommige versproducten. Zo kocht ik afgelopen dinsdag een netje met biologische sinaasappelen waarbij er (ondanks zorgvuldige controle) er twee dagen later er al twee beschimmeld waren. Vaak snijd ik de schimmelplek er nog wel af en eet ik dan de rest nog op, maar soms is het al te ver heen en niet lekker meer.

Ik let altijd goed op hoe producten er uit zien en ruiken, en laat de (eventueel vermelde) houdbaarheidsdatum nooit leidend zijn. Zo heb ik ooit wel eens yoghurt gegeten die volgens de verpakking al drie weken over datum was, en die was nog prima! Tegenwoordig ben ik lang niet meer zo moeilijk als vroeger, mede omdat ik meer ervaring heb in het herkennen van bedorven eten. Zo eet ik een licht geel geworden broccoli (en de steel), rooster ik oud brood, snijd ik plekjes van fruit (wie niet?), als er een beetjes schimmel op de jam zit schep ik het er af (ik sneed vroeger ook altijd de schimmel van de kaas) en ik ben er nog nooit ziek van geworden.

Ook al gooi ik (in mijn beleving) niet veel weg, het lijkt mij goed om (nog) meer inzicht te krijgen in wat er hier wel verloren gaat. Op de site van milieu centraal zag ik de weggooitest met invulformulier en dat leek mij wel wat. Dus vandaar dat ik (wij) 14 dagen lang gaan bijhouden wat wij aan eten weggooien, ik ben heel benieuwd wat er uit komt. Gooi jij wel eens eten weg? En heb jij wel eens bijgehouden wat je aan eten weggooit?

donderdag 26 maart 2015

Boodschappen: gezond of goedkoop?

Ik ben de eerste om te beweren dat je lekker en gezond kunt eten op een budget, maar toch is het wel iets waar ik regelmatig mee worstel. Misschien is het juist omdat ik weet dat het voor een lager bedrag kan, dat ik mij schuldig voel als ik meer uitgeef.

Een ding is duidelijk, aan onze vaste lasten valt niet veel meer te tornen. Alles is onder de loep genomen en hier zijn eigenlijk geen besparingen meer op te halen. De variabele lasten zijn eigenlijk de enige plek waar speling zit, dat zijn dus alleen de kosten van boodschappen, kleding, zakgeld, tankgeld en geld voor leuke dingen. Voor deze posten samen geven wij in totaal ongeveer € 320,- tot
€ 350,- uit.Wij geven een minimaal bedrag per maand aan kleding en zakgeld uit, hier valt eigenlijk niets te halen. Dan het tankgeld, dat is rond de € 70,- tot € 100,- per maand, wij gebruiken de auto eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer dus ook hier valt niets te halen. En zo blijven alleen de boodschappen als potentiële bespaarpost over.

Het normale boodschappenbudget is € 160,- per maand en daarmee kom ik op een gemiddeld weekbedrag van € 35,-. Dit bedrag is voor eten, drinken, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen voor twee personen. Voor mijn doen is dit redelijk ruim, omdat ik het voorheen altijd met € 25,- deed. Maar de laatste tijd ben ik meer bezig met gezond(er) eten en eigenlijk wil ik mijzelf (en Maarten natuurlijk) ook wel wat meer verwennen.

Meestal koop ik heel veel fruit (deels biologisch) zo’n 2,5 kg bananen, 2 kg sinaasappels, 1 kg mandarijnen, 1 kg appels en/of peren en het liefst ook wat (diepvries) bessen/ frambozen. Daarnaast veel sla (binnenkort weer uit eigen tuin) veldsla, rucola, romaine sla en paprika’s, radijsjes, witte of rode kool, spruitjes en soms avocado, dit alles voor mijn dagelijkse salades. Daarnaast natuurlijk uien, (zoete) aardappels, champignons en wisselende groente zoals broccoli, bloemkool, wortelen e.d. Ook koop ik met enige regelmaat wat (biologische) tofu, zonnebloempitten, pompoenpitten, dadels, rozijnen, geplette haver, gedroogde bonen, volkorenmeel, volkorenroggemeel en volkorendinkelmeel. Ik merk dat vooral de ‘extra’ lekkere en luxe dingen er moeilijk afkunnen binnen het budget van € 35,- en vandaar dus dat ik overweeg het budget te verhogen, in eerste instantie naar € 40,- per week.

Toch vind ik het moeilijk, het is dubbel voor mij. Ik weet heus wel dat ik nu leef en dat ik ook nu moet genieten van wat ik eet, en dat kwalitatief goed voedsel bijdraagt aan mijn gezondheid en dus (gezondheids-)kosten bespaart in de toekomst. Maar ergens in mij leeft nog het idee dat ik zuinig aan moet doen, voor het geval dat. Ik vind het bijzonder dat die gevoelens nog zo lang door ebben, terwijl wij het eigenlijk al lang niet slecht meer hebben. Misschien moet ik mijn huidige uitgaven niet vergelijken met uitgaven uit financieel slechtere tijden.

Wij geven nu dus € 160,- per maand uit aan huishoudelijke uitgaven, met een eventuele verhoging zou dat € 180,- zijn. Volgens het nibud zouden wij (man per dag € 6,38 + vrouw per dag € 5,84=) € 12,22 per dag uitgeven, dit zou neerkomen op een bedrag van € 366,- per maand (uitgaande van 30 dagen) Als je dat zo vergelijkt dat doen wij het eigenlijk nog heel erg goed, en misschien zou ik daar meer naar moeten kijken. Nu ik dit zo schrijf is het voor mij ineens heel duidelijk geworden, met ingang van volgende maand verhoog ik mijn boodschappengeld met € 25,- per maand. Dat lijkt mij een prima investering die ik ook aan mijzelf kan verantwoorden. Daarna kunnen wij altijd nog kijken hoe het bevalt en of ik daarmee beter uit de voeten kan.

dinsdag 10 maart 2015

Fijn!


Omdat ik brood meestal zelf bak heb ik normaal gesproken veel meel en bloem in huis. Tarwebloem, volkorentarwemeel, volkorenroggemeel en volkorendinkelmeel, ik bak graag een veelzijdig broodje. Voorheen kocht ik dit altijd biologisch bij de kaufland, maar de kaufland is tegenwoordig erg uit de route. Ik probeer het dus te doen met de winkels in de plaats waar ik werk, en daar was het al lastig om gewoon biologische bloem te krijgen.

Maar daar is nu verandering in gekomen!! Bij de lidl vond ik afgelopen vrijdag nieuw in het assortiment: Biologische tarwebloem (in twee soorten) en biologisch volkorentarwemeel! Een pak van een kilo kost slechts € 0,95! Dat is zelfs goedkoper dan wat ik bij de kaufland betaalde, en ik ben daarom ook heel erg blij met deze ontwikkeling!

Wat mij betreft mogen supermarkten hier wel wat meer biologische producten in hun assortiment opnemen. De grote supermarkten doen het wel goed, maar vooral de discounters blijven wat achter. Toch blijkt hierdoor maar weer dat genoeg klanten het willen, en dat lidl daar gehoor aan geeft.

zaterdag 21 februari 2015

Anders boodschappen doen

Eind november schreef ik dat ik eens wilde proberen mijn boodschappen en bijbehorend budget anders aan te pakken, door meer te kopen in de aanbieding en daardoor meer te besparen. Ik houd inmiddels al weer 16 weken het budget bij en een aantal dingen vallen op.

1. De dingen die ik koop zijn niet vaak in de aanbieding.
Het zijn vaak de bewerkte producten die in de aanbieding zijn, pakjes en zakjes kant en klaar maaltijden en merkproducten. Deze dingen gebruik ik nu eenmaal niet, en de onbewerkte basisproducten die ik gebruik zijn nu eenmaal niet vaak in de aanbieding.

2. Ik vind het nog steeds erg moeilijk om geld uit te geven.
Ik stond een paar weken terug bij de aldi voor een grote bak met gedroogde peulvruchten, het was een koopje. Toch zat ik enorm te twijfelen over hoeveel ik mee zou nemen, want ik wilde eigenlijk niet "over budget" gaan. Hetzelfde "probleem" had ik bij een online bulkbestelling, ik vond het vreselijk om voor ruim € 50,- in te kopen. Raar hoe dat werkt, want uiteindelijk bespaart het mij geld.

3. Het werkt voor mij om te schuiven met boodschappengeld.
Ik geef mijzelf nog steeds ongeveer € 35,- per week als boodschappengeld, maar als ik wat over houd in een week leg ik het in een potje opzij. Het is voor mij makkelijker om vervolgens dit potje te gebruiken om goede aanbiedingen goed in te slaan. Ik maak in mijn hoofd onderscheid tussen "gewone boodschappen" en "aanbiedingen/bulk inkopen".

4. Mijn uitgaven zijn niet veranderd.
In de laatste 16 weken heb ik gemiddeld € 36,07 per week uitgegeven aan boodschappen. Uitgaande van mijn budget van € 35,- is dat niet echt veranderd. Hieronder een overzicht:


5. Mijn voorraad is enorm gegroeid.
Ik mag dan niet meer hebben uitgegeven dan voorheen, ik heb wel een enorme voorraad nu. Ik heb onder andere kilo's verschillende gedroogde bonen, kilo's havervlokken, een flinke partij pindakaas, veel rijst, pasta en bami. Oh en thee, veel losse thee. Ik vind het moeilijk in te schatten maar ik kan van mijn voorraad waarschijnlijk twee weken normaal eten, en dan zeker nog meerdere weken creatief eten. In geval van nood kunnen wij hier wel een paar maanden mee doen.

6. Groter inkopen is minder afval.
Doordat ik in bulk kan inkopen kan ik afval besparen. Ik vind het erg belangrijk om mij bewust te zijn van het afval wat ik "koop", maar budgetboodschappen en zero-waste gaan niet altijd samen. Door in bulk in te kopen heb je vaak minder verpakkingsmateriaal en dat is toch een groot voordeel.

Conclusie..
Tja, 16 weken is nog niet zo lang maar tot nu toe lijkt het goed te werken. Ik probeer mij niet te veel laten leiden door mijn zuinige kant, en toch verstandig te blijven met mijn uitgaven. Het is echt een proces voor mij. Ik merk dat ik door mijn goede voorraad soms bijna geen boodschappen nodig heb, en dat is zeker makkelijk. Ook kan ik op deze manier nog steeds binnen budget gezond en lekker eten. Ik denk dat het zeker voordelig is, en voorlopig ga ik nog een tijdje zo door.

zaterdag 7 februari 2015

Zelf muesli maken

Ik ontbijt graag met muesli, het is voedzaam en vult goed. Maar ik koop nooit kant en klaar muesli uit de winkel, meestal is het te duur voor de inhoud. Daarnaast zitten daar vaak ook dingen in die ik er helemaal niet in wil hebben, dus stel ik mijn eigen muesli samen. Hieronder mijn recept:


Het recept wisselt nog wel eens wat, soms gaan er wat andere gedroogde vruchten in of wat andere noten. Hoewel ik qua noten meestal vrij beperkt ben vanwege Maarten zijn allergie. Ongeveer keer per week maak ik een grote pot muesli en daarvan ontbijten wij dan. Meestal eet ik het koud als overnight-oats, dan maak ik het de avond ervoor klaar door het met wat water en een banaan te mengen. Vaak doe ik er ook nog een snufje kaneel door. Ik eet het dan 's morgens zonder iets er bij of met wat vers fruit zoals appel, mandarijn of bessen. Soms heb ik zin in wat warms, dan bak ik mijn overnight-oats  op alsof het roerei is. De banaan word zo lekker zoet als hij warm wordt, heerlijk! In de zomer eet ik het soms meer als muesli met een plantaardige melk erbij, dan doe ik er vaak ook nog wat vers fruit door. Wat mij betreft is het een perfect ontbijt waarmee je enorm veel kunt variëren,  het is voedzaam, gezond en houd je lekker lang vol!


De muesli is belangrijk in mijn dieet omdat ik grotendeels veganistisch eet. De verschillende noten, zaden en granen bevatten (onder andere) belangrijke eiwitten en vetten om ervoor te zorgen dat ik een ruim pallet daarvan binnenkrijg. Daarnaast eet ik ook veel verschillende bonen en af en toe wat tofu.


Een bijkomend voordeel van de (heerlijke) muesli is dat het ook erg voordelig is, een portie muesli kost ongeveer € 0,25 met een biologische banaan erbij (en wat water) kom je op € 0,55 voor je ontbijt. Een groot deel van mijn muesli ingrediënten zijn ook nog bio, dus het kan zelfs nog goedkoper. Ik denk dat ons muesli ontbijt ook voor een deel bijdraagt aan onze (redelijk) lage kosten voor boodschappen. Maar zelfs als het duurder was, vind ik het nog waard. Want de muesli is heerlijk en super-gezond! Waarmee ontbijt jij? En maak jij ook wel eens muesli?

dinsdag 20 januari 2015

Mijn eerste bulkbestelling!

Een tijdje geleden schreef ik dat ik mijn instelling ten opzichte van het boodschappen doen een beetje bij zou stellen en dat ik meer gebruik zou maken van goede aanbiedingen om groot in te kopen. Nu is het voor mij nog erg moeilijk om meer uit te geven dan ik per week begroot heb maar het begint te komen. Ik ben al een aantal goede aanbiedingen tegengekomen en ik heb daarbij groot ingeslagen, zo heb ik bijvoorbeeld 5 kg zwarte bonen, 8 kg witte bonen en 8 kg linzen op voorraad.

Daarnaast heb ik op internet gekeken op zoek naar goede aanbiedingen voor producten die ik veel gebruik. Een van die dingen is een 5 granen mengsel voor mijn zelfgemaakte muesli ik haalde dat altijd bij de DM of Rossmann een zakje van 500 gram kost daar € 1,69 (biologisch). Online vond ik een winkel waar ze zakken van 2,5 kg verkochten voor € 6,49. Per kilo is dat dus € 2,59 in plaats van € 3,38 een noemenswaardig verschil. De kwaliteit is hetzelfde, beide biologisch en het scheelt het ook veel verpakkingsmateriaal. Ik gebruik ongeveer 500 gram per week en besloot 6 pakken te bestellen, ik verwacht hier ongeveer een half jaar mee te doen.


Bij dezelfde winkel verkochten ze ook edelgistvlokken, die haalde ik tot op heden bij de biowinkel (in Nederland) voor € 4,29 per 175 gram. Bij deze winkel kostte ze € 3,99 per 200 gram. Dit was niet het goedkoopste aanbod maar als ik het apart zou bestellen zou ik door de verzendkosten duurder uit zijn. Ik besloot hiervan 3 pakjes mee te bestellen omdat ik het graag gebruik als kaas-vervanger. Mijn bestelling was precies € 50,91 en daardoor hoefde ik ook nog eens geen verzendkosten te betalen, super! En hoewel ik het eigenlijk heel moeilijk vond om zoveel (extra) geld aan boodschappen uit te geven ben ik er heel blij mee!


De 15 kg 5-granenvlokken bleek best veel te zijn om ergens op te bergen en kreeg ik niet meer in mijn kastjes gepropt, toen bedacht ik mij dat ik nog wat ongebruikte ruimte had. De vaatwasser heeft nu dus ook een nuttige bestemming gekregen.

woensdag 19 november 2014

Geld besparen door te kopen wat je niet nodig hebt

Laatst las ik iets vreemds in een interview, de beste man zei dat je vooral niet met een lijstje boodschappen moest doen. Zijn mening was dat als je iets nodig hebt dat je per definitie een slechte onderhandelingspositie hebt.
 

Nu ben ik normaal iemand van strenge lijstjes, en trok een wenkbrauw op bij deze bewering. Maar naarmate hij het verder uitlegde had hij een goed punt. Het idee is simpel, je zorgt er voor dat je een goede voorraad hebt waarmee je voor een redelijke periode gebakken zit. Hierdoor heb je wekelijks bijna niks meer extra nodig, hoogstens wat verse producten. Hierdoor heb je veel ruimte in je budget over wat je vervolgens kunt besteden om goede aanbiedingen groot in te kopen.

Het gevolg van deze strategie is dat je met veel producten zo veel inkoopt zodat je van aanbieding naar aanbieding kan leven, zo zou je voor veel producten nooit de volle prijs betalen en kan je je voorraad goedkoop op peil houden. Als je iets nodig hebt doe je dus eerst boodschappen in je eigen kast en bij de wekelijkse (of maandelijkse) boodschappentrip vul je je voorraad aan met koopjes.

Hoewel ik eigenlijk altijd met lijstjes en een vast budget werk, kan ik wel snappen dat dit werkt voor mensen.  De truc is natuurlijk om geen producten te kopen die je anders ook niet zou gebruiken. Dus geen luxe stazakken met soep kopen alleen omdat het in de aanbieding is. Maar bijvoorbeeld wel 10 kilo rijst omdat je het regelmatig gebruikt, of 10 potten pindakaas, er zijn veel houdbare dingen die je dagelijks of wekelijks gebruikt.  Dingen als  broodbeleg, rijst, pasta, granen, thee, koffie, conserven en misschien zelfs diepvriesgroenten als je een grote vriezer hebt.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of zo’n aanpak voor mij zou werken, ik heb de ervaring dat de dingen die ik gebruik niet vaak in de aanbieding zijn. Dingen van A-merken of kant en klaar verpakkingen zijn veel vaker in de aanbieding dan dingen als bloem, suiker of (c-merk) rijst. Daarnaast gebruik ik ook veel verse producten die je niet goed kan bewaren.

Maar toch ga ik mijn mening een beetje bijstellen over het boodschappenbudget. Waar ik vroeger nooit over budget wilde gaan (ook omdat er niet altijd ruimte voor was) zou ik nu een goede aanbieding gewoon groot inkopen. Ik heb het budget altijd als iets vasts gezien dus als ik € 35,- per week had dan bleef ik daar onder,  maar wat als ik het budget niet per week bekijk maar per jaar. Wij hebben genoeg financiële ruimte ervoor en daarnaast ook een grote voorraadkast, dus ik heb geen reden om het niet eens te proberen. Ik ben benieuwd of ik door deze nieuwe aanpak uiteindelijk nog wat kan besparen op het boodschappenbudget.

zondag 9 november 2014

Boodschappen & Menu Week 46


De aankomende week maak ik het mijzelf makkelijk wat koken betreft, wij hebben weer een drukke week dus ik eet gewoon elke keer twee dagen hetzelfde. Dit scheelt niet alleen tijd met koken maar ook tijd met het bedenken van het menu, omdat ik nu maar drie maaltijden hoefde te verzinnen. De wraps waren nog een kliekje van de dag ervoor, dus daar hoefde ik niets voor te halen. Hieronder vind je de boodschappenlijst voor de aankomende week inclusief de bedragen.