zondag 31 januari 2021

Maaltijd Inspiratie

Hier een overzicht van de maaltijden die wij hier in huis graag eten, ter inspiratie. Ik heb het een beetje gesorteerd op soort, zodat het wat overzichtelijker is. Sommige recepten heb ik gelinkt naar een andere site of een eerdere post op mijn blog.
 

Soep

Soep word hier altijd geserveerd met geroosterd brood of broodje gezond


Erwtensoep 
Vrij standaard denk ik, ik maak het zonder vlees en voeg soms een beetje worst in stukjes toe. Maar zonder vlees is het ook heerlijk.

Pompoensoep met sinaasappelsap
Simpel recept voor een licht soepje. Je neemt per kg pompoenvlees, 1 liter groentebouillon, 100ml sinaasappelsap, 1 uitje, wat gember, cayenne, komijn, zoete paprika poeder en zout en peper naar smaak. Eerst de ui aan fruiten, pompoen mee fruiten en dan de bouillon erbij. Als de pompoen gaar is de kruiden, geraspte gember en sinaasappelsap toevoegen en pureren. 1 kg pompoenvlees levert zo net voor 2 personen soep

Pompoen maaltijdsoep
Een pompoensoep met wat meer inhoud, uitje aan fruiten, stukjes pompoen erbij, maar ook wortel en (zoete) aardappel in blokjes. Water/bouillon erbij, aan de kook brengen en even doorkoken, nog wat rode linzen toevoegen en verder koken. Nu op smaak brengen zoals je zin hebt en als alles gaar is pureren.

Groente of tomatensoep 
 Groentesoep receptje onder de link.
Tomatensoep heel simpel, gewoon ui en knoflook fruiten, eventueel andere groente en wat kruiden kort mee fruiten en dan de gezeefde of gepelde tomaten erbij (verse kan ook). Mijn tomatensoep is elke keer anders, in de zomer gaat er wat courgette in, en sperziebonen. Meestal doe ik er ook een aardappel in kleine blokjes in en soms ook wat volkoren spaghetti in kleine stukjes gebroken (i.p.v. vermicelli)
 
Ook hier zijn er veel verschillende recepten te vinden, onder de link een recept van zwarte bonensoep
 

 

Gerechten met aardappel

Van aardappelen kook ik meestal wat extra om later in de week gebakken aardappeltjes te eten. Zelf voorgekookte aardappels zijn tot wel 5 dagen houdbaar in de koelkast, zorg wel dat ze goed uitgelekt zijn voordat je ze in een bakje doet.

Boerenkoolstamppot
Lijkt mij geen recept nodig, meestal neem ik een beetje worst wat ik in stukjes snijd en erdoor roer. Voor de liefhebber staat er appelmoes op tafel, maar ik eet er mosterd bij :)
 
Spinazie met aardappel, vega balletjes en/of gekookt eitje
Ook  zo simpel dat er geen recept nodig is denk ik. Als ik kies voor vleesvervangers en een gekookt eitje dan gebruik ik wat minder vleesvervanger.



Gebakken aardappeltjes met sla en vleesvervanger
Ik kook de aardappels voor en snijd ze in blokjes. Ik kruid ze met wat zout, gerookte paprikapoeder, (veel) knoflookpoeder en wat Italiaanse kruiden. Een eetlepel olie erover en dan op de bakplaat in de oven, met 20 a 30 min in de heteluchtoven zijn ze klaar. De vleesvervangers schuif ik dan op het einde mee in de oven.



Gerechten met rijst

Wij eten altijd volkorenrijst. Toen wij nog in Nederland woonden kocht ik altijd de goedkoopste soort, van euroshopper of lidl. Maar sinds ik hier in Duitsland woon (en flink moest zoeken naar volkorenrijst) heb ik ontdekt dat volkorenrijst nog veel lekkerder kan zijn. Er zit echt verschil in, die goedkope uit Nederland 'smaakt mij nu niet meer. Ik koop hier meestal de "Volkorn lankorn-reis" van de DM, de goedkoopste biologische rijst die ik kan vinden. Een pakje kost € 2,45 per kilo. Soms koop ik ook 'rundkornreis vollkorn' dat is ook erg lekker.
 
Nasi met tofu of ei
Ik heb verschillende recepten voor nasi. Een hele simpele is volgende: bak een eitje rul, fruit ui, met veel knoflook, als het glazig is dan voeg je een verkruimeld bouillonblokje en een paar el ketjap toe. Ik voeg ook altijd nog wat extra groente toe, wat geraspte wortel, doperwten uit de diepvries, kool geraspt met de kaasschaaf, net wat ik heb liggen. Of ik maak er sla bij, soms alleen wat komkommer, of een banaan. Net wat er in huis is. Wel altijd nog wat pindasaus.

 

Chili con Carne of Chili sin Carne met rijst
Fruit een ui (of 2) met veel knoflook, beetje sambal, wat geraspte wortel erbij, wat paprika erbij, beetje aanbraden. Dan beetje bouillon erbij en een blik (of weckpot in mijn geval) gepelde tomaten erbij. Lekker aan de kook brengen, en kruiden met  gerookte paprikapoeder, (veel) knoflookpoeder, beetje komijn, eventueel nog wat zout of suiker (even proeven voor de balans). Dan wat kidneybonen en mais toevoegen. (Ik gebruik meestal maar een half blikje mais, de rest vries ik in voor later). Ik gebruik vaak wat maiszetmeel om de saus in te laten dikken, en serveer met rijst (bij ons altijd volkoren).
 
Champignons, uien en doperwten in 'witte saus' met rijst en vega balletjes
Fruit een ui met veel knoflook, en bak ook champignonschijfjes mee. Voeg een eetlepel boter (olie of margarine gaat ook) toe en laat het smelten. Voeg dan een vergelijkbare hoeveelheid bloem (volkoren werkt ook, is alleen bruiner) toe en laat de bloem een beetje gaar worden. Voeg dan rond de 400 ml vloeistof toe (bijvoorbeeld half melk en half bouillon), laat het indikken. Voeg aan de dikke saus nog doperwtjes toe. Serveer met rijst en nepvlees.
 Hiermee kan je nog variëren, op de foto een versie met asperge uit eigen tuin :)



 
 
Rijst met pompoen,witte bonen, ui, peterselie en honing- mosterd dressing 
Dit is eigenlijk een soort salade, warm. lauw of koud te eten.
Neem afgekoelde rijst, pompoen in stukjes die al gaar is (door ze in de oven te grillen bijv), en gekookte witte bonen (bijv. uit blik). Maak daarbij een dressing van : een fijngesneden sjalotje (of uitje, sap van 1 citroen, lepel mosterd, lepel honing, peper en zout, verse tijm en peterselie en wat olijfolie. Alles mengen, klaar


Anders...

Macaroni kocht ik jarenlang gewoon biologische volkoren penne, maar Vera heeft liever de kleinere elleboogjes macaroni. Dus die "bestellen' we nu uit Nederland(neemt bezoek voor ons mee), want die heb ik hier nog niet volkoren (betaalbaar) gevonden.
 
Bulgur is bij ons favoriet omdat het volkoren is ( in tegenstelling tot bijvoorbeeld couscous), het is betaalbaar (in vergelijk met quinoa) en het is lekker en snel gaar. Ik koop het bij de Rossmann als ze daar de 20% korting op alle producten van het bio eigen merk hebben. Dan betaal je i.p.v. € 1,99 maar € 1.59 per 500gr.
 
Wraps haal ik ook altijd volkoren, momenteel gewoon bij de lidl. En bami eten we het minst omdat het niet volkoren is. Dat 'bestel' ik ook vaak bij bezoek mee, is in Nederland veel goedkoper.
 
Bami met tofu of ei
Bami is voor mij eigenlijk hetzelfde als nasi, maar dan met de mie. Dit doe ik minder vaak, maar vooral als het snel klaar moet zijn. Omdat de mie in 4 minuten klaar is, terwijl de rijst 23 minuten nodig heeft.
 
Bulgur pannetje met wortelgroente en sla
Dit is momenteel mijn favoriet, ik heb het vorig jaar ontdekt. Je kunt hier ook nog wat mee variëren.  Het is simpel maar heel smaakvol.
Je kookt de bulgur (250 gr voor 3 porties). Ondertussen fruit je 2 gesnipperde uien in een pan. Voeg als je wil nog wat champignons toe om even mee te bakken. Rasp rond de 300gr wortel (of pastinaak, of knolselderij, of een mengsel van de 3) en als de uien glazig zijn voeg je alle geraspte groente toe. Geef hier ook wat zout bij, zodat het vocht uit de groente komt. Voeg een flinke scheut ketjap toe en wat verse gehakte tijm.
Ondertussen neem je wat noten en zaden naar keus. Ik gebruik meestal 40 gr hazelnoten (grof gehakt) en 20 gram zonnebloempitten.  Roer dit erdoor en als de groente gaar genoeg is zet je het vuur uit. 
Nu kan je de bulgur erdoor roeren en het is klaar. 
Lekker met een salade erbij.
 

 
Macaroni met of zonder rundergehakt 
Als je vlees gebruikt begin je hiermee in de pan, anders begin je gelijk met de ui. Gehakt (100gr voor 3 porties) rul bakken, 1 grote gesnipperde ui, paar tenen knoflook toevoegen en glazig bakken. Ook een beetje sambal erbij. Dan nog flink wat champignons in stukjes erbij. Dan een blik (of weckpot in mijn geval) gepelde tomaten erbij. Als extra groente kan er nog wat geraspte wortel in, of wat diepvries doperwtjes, in de zomer courgette. Op smaak brengen met wat je voorhanden hebt, evt, 1/2 bouillonblokje of wat bouillonpoeder, knoflookpoeder (nooit genoeg knoflook), paprikapoeder, gemengde Italiaanse kruiden, en een beetje ketjap. Lekker laten pruttelen en evt binden met maiszetmeel. En daarbij gewoon pasta koken, afgieten en erdoor roeren.
 
Spaghetti met raggu alla bolognese
 
 

 
Gevulde zoete aardappel
Dit heb ik een paar jaar geleden ontdekt, in het Engels heet het een Loaded Sweet Potato. Het is echt heel lekker. Je neemt per persoon een zoete aardappel, prik er een paar keer in en bak ze in de oven tot ze gaar zijn en een beetje carameliseren (komt suikervocht uit) Ik gebruik meestal een soort chili sin carne vulling, dus dat heb je misschien van de dag ervoor of maak je. Je neemt de aardappel, snijd hem door midden, met een vork maak je de aardappel iets minder 'vast' en schep er een lepel chili sin carne in. Ik serveer dan met een lekkere salade erop/half naast. En ik maak het liefst een sausje erbij van geweekte cashewnoten, met een beetje water, mosterd en veel edelgistvlokken. De standaard vegan 'kaassaus'. Echt een aanrader dit.
 
Burrito's/ wraps
Ook dit kan je op veel manieren maken, maar meestal hier met bonen. Vaak ook (net als de zoete aardappel) gepland op een dag na de chili con (of sin) carne zodat je het kliekje kunt gebruiken. En dan lekker in de wrap met sla. Of juist dichtvouwen en nog even in de pan bakken. Keus genoeg.

Dal met zelfgemaakt naanbrood en yoghurt
Dit recept zag ik een keer bij een aflevering van "eating well for Less" bij de BBC. Hier vind je het recept als filmpje. Ik vind het echt heerlijk, ik pas het wel iets aan en maak het met droge linzen i.p.v. linzen uit blik.  Echt een smaakvol gerecht.
 

 

Toetjes

Wij eten lang niet elke dag een toetje, maar soms is het wel lekker.

En als toetje, lekker zelf chocoladevla maken. Gaat ook super met sojamelk of kokosmelk (uit pak, anders verdunnen). Plantaardige vla is super duur, dus zelf maken scheelt je veel geld.
 
Wat hier ook nog wel een favoriet toetje is, is rijstepap gemaakt met kokosmelk. Heel lekker :)

 

Nog een tip

Ik heb voor mijzelf de gewoonte om van een maaltijd die bijzonder goed smaakt een foto te maken. Die foto's bewaar ik in mijn telefoon in een mapje met 'maaltijden'. Als ik niet weet wat ik wil koken of inspiratie nodig heb dan kan ik het mapje doorbladeren en dan krijg ik vaak weer ideeën.

10 opmerkingen:

  1. Meer door minder31 januari 2021 om 12:10

    Heerlijk zal er zeker een paar van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat uitgebreid gedaan, fijn zeg.....bedankt!
    Ik zie er heerlijke maaltijden bij die ik zeker zal maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen dank, ik besloot het toch wat meer uit te werken zodat je meer een beeld krijgt van de maaltijden.

      Verwijderen
  3. Jullie eten lekker, gezond en budget vriendelijk. Zal zeker verschillende recepten gaan proberen. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van je om zoveel gezonde recepten te delen!
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. https://www.realitytitbit.com/bbc/eat-well-for-less-lentil-dhal-recipe-and-step-by-step-cooking-instructions
    Hier het recept uitgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekkere recepten. Ik zie een grote voorraad peen:-)). Inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed idee om foto's te maken van maaltijden die goed gelukt zijn, dat vind ik echt iets om te onthouden en zelf te gaan doen. Het gebeurt me vaak genoeg dat ik iets lekkers kook en vervolgens vergeet het weer te maken.
    Dank je wel ook voor de recepten, altijd fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een boel ideeën! Dank je wel!
    Groet Kopka

    BeantwoordenVerwijderen