dinsdag 19 januari 2021

Hoeveel kost onze auto per Maand

Ik ben een beetje een spreadsheet-nerd. Ik hou allerlei overzichtjes bij, ons energieverbuik, onze begroting en ook onze autokosten.  En ik vind het nog heel leuk om te doen ook :)

De kosten van onze auto hou ik bij in een flink gedetailleerd bestand. Hierin heb ik de aanschafprijs, de verwachtte levensduur, de kosten van de verzekering, wegenbelasting en ook hoeveel benzine we getankt hebben (en voor welke prijs). De huidige auto hebben we nu sinds de zomer van 2017, dus ongeveer 3,5 jaar. Het is een Daihatsu Cuore uit 2006. Hiervoor hadden we ook een Daihatsu Cuore, ik vind het fijne auto's. Ze zijn vrij zuinig in gebruik en voordelig qua wegenbelasting.

Wij gebruiken de auto vooral voor het woon werk verkeer van Maarten. Hij rijd 3 dagen per week, totaal ongeveer 150km. Ik gebruik de auto dan nog 1x per week om naar de supermarkt te gaan, totaal voor 20 km per week. Verder gebruiken wij hem natuurlijk voor afspraken naar dokters, tandarts, af en toe op bezoek gaan. De laatste jaren komen we op een jaarverbruik van tussen de 12.000 en 13.000 kilometer.

Ik zou de auto graag nog minder gebruiken, of zelfs de deur uit willen doen. Maar daarvoor wonen we gewoon te landelijk. Het openbaar vervoer is hier niet noemenswaardig. En de dichtstbijzijnde huisarts zit hier 7 km vandaan, tandarts 10 km, ziekenhuis, 20 km. En familiebezoek in Nederland natuurlijk, dan is een auto ook enorm handig. Het is misschien wel mogelijk dat Maarten kan carpoolen in de toekomst, met een collega. Op dit moment rijd de collega nog met Maarten mee, maar als hij een bedrijfsauto zou krijgen dan kan Maarten met hem mee rijden. Dat zou ons zo de helft van onze kilometers per jaar schelen.
 
Dus nu de kosten, dit is het overzicht van 2020

 
Dit jaar hadden we relatief weinig onderhoudskosten, omdat we de keuring in 2019 hadden. Die zit er dus in 2021 weer aan te komen. Vorig jaar hebben we nieuwe 4 winterbanden gekocht, dat kostte ons € 155,- en in de zomer hadden we een klein euvel laten verhelpen voor € 40,-. De onderhoudskosten in 2019 waren behoorlijk hoog, omdat er veel moest gebeuren voor de keuring. Toen kwamen we op € 660,-. Maar de eerste anderhalf jaar dat we de auto hadden, hadden we geen onderhoudskosten dus daardoor valt het gemiddeld aardig mee.
 
De totale kosten voor onze auto (dus benzine, afschrijving, verzekering, onderhoud e.d.) kwamen in de afgelopen 3,5 jaar op gemiddeld € 148,- per maand. 
Hiervan waren gemiddeld:
  • € 70,- brandstof, 
  • € 21,- onderhoud en 
  • € 57,- voor de verzekering/wegenbelasting en afschrijving
 
Alles bij elkaar vind ik de kosten behoorlijk meevallen, ook al is het toch een behoorlijke smak geld. Ik reserveer ook maandelijks een vast bedrag wat ik in een digitaal 'potje' stop. Hiermee spaar ik voor het onderhoud en voor een 'nieuwe' auto (voor ons nieuw 😉). Dat is een fijn gevoel, omdat het geld dan gewoon klaar staat als je het nodig hebt.

Ik ben wel heel benieuwd hoe de komende keuring uit gaat vallen, over een paar maanden moeten we weer. Gelukkig hebben we hier in het dorp een fijne Werkstatt, met eerlijke prijzen. Als de auto goed door de keuring komt, moeten we ook nog een set zomerbanden kopen. Dus € 200,- zijn we sowieso kwijt aankomend jaar.

21 opmerkingen:

  1. Meer door minder19 januari 2021 om 13:39

    Zeker als je zoals jullie landelijk wonen is een auto fijn en als de kosten dan ook nog redelijk zijn is het zeker een uitstekende keuze.
    Afhankelijk zijn van openbaar vervoer, buurtbus, taxi en/of anderen is ook niet gratis. Je koopt als het ware een stukje vrijheid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Toen we een jaar of 2 geleden rond middernacht naar de eerste hulp moesten, was ik maar wat blij dat we een auto voor de deur hebben.

      Verwijderen
  2. Tipje: cross climate banden? Ik heb die van Michelin, zijn erg goed en hoef je niet meer te wisselen.

    Ik ben met hetzelfde aantal km's wel iets meer kwijt, maar dat zit 'm vooral in het formaat/gewicht waardoor wegenbelasting een stuk hoger is en ook onderhoud prijziger. Ik vind het een veiliger gevoel nu ik wat meer auto om me heen heb.
    Wij wonen ook ietsje landelijker, maar wel gewoon in een dorp. Ik zou 'm niet snel weg doen. Ik wil niet afhankelijk zijn van OV (wat bij ons minimaal is) of van anderen. Vrijheid kost in dit geval toch echt geld.
    Maar ik ben gek op m'n Alfa en op autorijden, dus het is het voor mij waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hier ook een excel-nerd, heel herkenbaar :)

      Verwijderen
    2. Volgens mij zijn in Duitsland winterbanden verplicht.

      Verwijderen
    3. Volgens mij ook. Normale "all season" banden zijn volgens mij bij winters weer niet toereikend.

      Verwijderen
    4. We rijden al jaren all season banden. Geen omkijken naar en acceptabele prestaties en verbruik. Ook all season banden met het kenmerk M+S (MUD AND SNOW)zijn in D toegestaan als winterband. Maar veruit de meeste AS banden hebben dit keurmerk inmiddels.

      Verwijderen
    5. aanvulling: alleen all weather banden met een sneeuwvlok symbool zijn in D toegestaan! (dus naast de aanduiding M+S). Overigens voldoen vrijwel alle nieuwe AS banden hier tegenwoordig aan (ook de goedkopere varianten). Maar dus wel iets om op te letten bij aanschaf!

      Verwijderen
  3. Wat een goede prijs. Spotgoedkoop gekocht, en uiteindelijk 14 cent per kilometer. Heel goed, jouw verhuizing naar Duitsland is een geweldige beslissing geweest. Zeker nu met de gestegen prijzen in Nederland.
    Ik ben een stuk duurder uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Daihatsu Cuore is ook gewoon een hele voordelige keus. In Nederland was ik een vergelijkbaar bedrag kwijt. Daar was de wegenbelasting wat hoger, maar de verzekering weer goedkoper.

      Verwijderen
  4. Ik kan je staatje niet goed lezen maar wat ik me nog afvroeg of Maarten een reiskostenvergoeding krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat krijgt hij niet. Is ook niet gangbaar hier.

      Je kan wel (een deel van) je reiskosten van de belasting aftrekken. Zodat je nog een klein beetje ervan terugziet.

      Verwijderen
  5. Wij wonen ook heel landelijk(de dicht bijzijnde buur (700 meter verderop).Ik heb naast een auto die bijna niet word gebruikt alleen voor afspraken een E-Bike.
    Ik vind deze fiets voor mij een handige oplossing,want ik ben zo in de stad/dorp/werk.Ik zit niet met parkeren,en ik kunt overal vliegensvlug heen.Vooral in de stad.
    Alleen met boodschappen moet ik rekening houden,dat ik niet te veel mee kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo deed ik het in Nederland ook. Ik kocht een e-bike voordat ik mijn rijbewijs haalde (met 28) en heb die lang gebruik voor werk (15km), boodschappen (1km) en bezoek (tussen de 1 en 20km).

      Dus op zich zou het hier ook wel op de fiets kunnen (deels iig). Alleen ik merk dat ik het met een klein kind niet zo praktisch vind.

      Als ik naar de supermarkt zou gaan met het kind in de fietskar ben ik zo 45 minuten onderweg voordat ik er ben. Geloof dat het kind zich dan al kapot verveeld en vervelend gaat worden in de supermarkt. En dan moet je nog terug :)

      Ik vind het het geld ook wel waard, om met de auto boodschappen te doen. Het spaart mij toch al snel anderhalf uur :)

      Maar ik hou er wel rekening mee, dus ga maar 1x per week naar het dorp waar de supermarkt is en combineer ook zo veel mogelijk.

      Naar de kindergarten (en later ook de grundschule) kunnen we wel weer de fiets nemen. Dat is hier in ons dorp. Gelukkig, want ik vind het eigenlijk heerlijk om te fietsen.

      Verwijderen
  6. Voordat we naar HU emigreerden kocht ik in NL een Opel Ampera Een gebruikte ex lease auto, het oudere hybridemodel. Deze rijdt 70 km op alleen batterijkracht. Daarna springt de benzine hulpmotor aan. Prachtige techniek die nu heel betaalbaar is!

    Omdat 90% van onze ritten binnen de 70km zijn en we zonnepanelen hebben liggen, hebben we vrijwel geen brandstofkosten meer. Ook het onderhoud is minder duur omdat de brandstofmotor veel minder draait (olie en filters hoeven minder vaak vervangen te worden).

    Dat helpt ons enorm om de vaste lasten te drukken, en in zekere zin maakt het ons ook zelfvoorzienender (auto rijdt grotendeels op zelfopgewekte energie). Want zoals je al schrijft is en auto een vrij grote kostenpost. Een idee om de Cuore t.z.t. door te vervangen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel iets wat we overwegen als deze auto "op" is.

      Ik wil hierna waarschijnlijk een honda of een toyota. Omdat daihatsu helaas niet meer in europa levert, onderhoud en onderdelen zijn hier in Duitsland lastig te vinden hiervoor.

      Maar we moeten tegen die tijd bekijken hoeveel km we per jaar rijden. Want de hogere aanschafprijs van een hybride moet je er ook weer uit kunnen halen.

      Wij kopen nu auto's van rond de 2000€. Maar als we eventueel geen woon-werkverkeer meer hebben met onze auto, en dus nog maar 6000km per jaar rijden lijkt het mij lastig om een aanschafprijs van rond de €5000,- te verantwoorden (naar mijzelf).

      Ik zeg het wat onhandig geloof ik. Maar het is een overweging waard, tzt 😅

      Verwijderen
    2. Onze zonnepanelen zijn trouwens geen factor hierin. Omdat we een kleine installatie hebben. Dus de stroom zouden we voor 97% van het net moeten kopen.

      Verwijderen
    3. Als je ook een stap in zelfvoorziening wilt zetten qua mobiliteit is elektrisch rijden denk ik een must. Vooral als volgende auto. Of een auto lenen als je echt heel weinig rijdt kan natuurlijk ook(snappcar bijv). Maar ik denk dat je dan al snel duurder uit bent.

      Gelukkig komen er steeds meer betaalbaardere e-auto's. Ook steeds meer gebruikte uit de lease, zoals het (oude model) Ampera. Bedenk dat je met zo'n auto veel brandstofkosten bespaart op jaarbasis. En ook onderhoud is (veel) gunstiger in vergelijk met een brandstofmotor exemplaar.

      De Total Cost of Ownership wordt dan belangrijker dan enkel de aanschafprijs. Als excel specialiste kun jij dat vast snel uitrekenen ;-)

      Verwijderen
  7. Het zelfvoorziening argument gaat natuurlijk alleen op als je zelf de stroom opwekt. (En de aanschaffing, het onderhoud en overige kosten even buiten beschouwing houdt.)

    Even een beetje rekenen met onze situatie..

    Onze zonnepanelen wekken per jaar rond de 1700 kWh op, waarvan we rond de 500kwh zelf verbruiken en de rest terugleveren aan het net. Dan zou er theoretisch 1200kwh 'over' zijn wat we in een hybride of elektrische auto kunnen 'tanken'

    Maar, en dat is een grote maar, die stroom wekken wij natuurlijk overdag op. Met de piek rond de middag. En de auto is dan waarschijnlijk niet hier om opgeladen te worden. Die komt pas tegen 18uur thuis, wanneer de zonnepanelen niet zo veel meer opwekken. ( Een terugtel-meter of een accu zou hier van voordeel zijn, maar dit hebben wij niet)

    Daarnaast geld dit alleen in de zomermaanden, dus april, mei, juni, juli en augustus. In deze maanden wekken we 70% van onze totale zonnestroom op. In de rest van het jaar zouden we sowieso niet op eigen zonnestroom kunnen rijden.

    In het geval dat Maarten een auto van de zaak zou hebben, en wij rond de 6000km per jaar zouden rijden, zou ik geen € 5000,- aan het auto uitgeven. Hij mag dan wel zuiniger zijn, maar omdat je zo weinig kilometers maakt zou de terugverdientijd zo veel langer zijn dat het niet uit kan.

    Als we daarentegen toch veel woon-werk kilometers zouden maken zou ik het zeker overwegen om een auto te kopen die (deels of volledig) elektrisch rijd. Maar niet van het idee van zelfvoorziening, maar alleen omdat (en als) de Total Cost of Ownership onder de streep goedkoper is. Dan komt er inderdaad een mooi excel bestandje om het uit te rekenen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een (semi) elektrische auto van de zaak is natuurlijk het summum!

      Overigens hebben vol elektrische auto's een steeds groter bereik (nieuwe tot rond de 500 km). Je hoeft ze dus niet meer elke dag op te laden en je kunt ze dus ook standaard in het weekend overdag opladen!

      We vinden het een heel fijn gevoel dat we 'gratis' toertjes kunnen maken zonder dat daar kwalijke uitlaatgassen bij vrijkomen.

      Verwijderen
    2. Dat kan ik mij voorstellen, lijkt mij ook gaaf!

      Verwijderen