dinsdag 22 december 2020

Hoe wij kerst vieren

Het is al weer bijna kerstfeest! Hier in Duitsland is de kerst  HET decemberfeest, en word er flink uitgepakt. Toen wij nog met zijn 2-en waren, deden wij er eigenlijk niet veel mee. We hadden wel altijd een boom staan, maar gaven elkaar geen cadeautjes. Echt kerst eten deden wij ook niet aan, meestal aten we gewoon wat wij lekker vinden.. nasi of boerenkoolstamppot o.i.d.

Maar nu hebben wij een kindje, en daardoor veranderen wij onze gewoonten een beetje. Zeker nu Vera ouder word en om zich heen ook mee krijgt dat andere mensen cadeautjes krijgen. En natuurlijk is kerst een feest van bezinning en samenzijn, toch vind ik het feestelijke van cadeautjes onder de boom ook heel leuk voor een kind.

Maar kan je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Het beste van de kerst periode is toch de gezelligheid. Dus we beginnen met samen de boom opzetten en versieren (onze kunstboom is inmiddels al weer 20 jaar oud 😮). Dan een paar keer samen kerstkaarten knutselen voor de opa's en oma's en ze op de bus doen, dat brengt niet alleen Vera veel plezier maar de opa's en oma's ook. We laten Vera ook helpen met het inpakken van de cadeaus (niet die voor haar natuurlijk), dat vind Vera ook heel leuk (en het helpt haar snappen dat de kerstman niet bestaat). Wat ook heel gezellig is, en niet mag ontbreken is het bakken van kerstkoekjes en samen (kinder-)kerstfilms kijken.

 

De adventskalender

Wij hebben ook een adventskalender, daar ben ik vorig jaar mee begonnen (voorheen vond ik haar nog te klein). Ik maak er zelf een met kleine cadeautje, dit jaar met Playmobil. Hier in Duitsland zijn de Playmobil adventskalenders die je kant en klaar kunt kopen heel populair, dat betekend ook dat je op ebay kleinanzeigen (onze "marktplaats") de gebruikte set uit een adventskalender voor weinig op de kop kunt tikken. Omdat Vera nogal paardengek is, koos ik een set met paarden. 
Daarvoor betaalde ik inclusief verzendkosten € 8.- Aangezien ik nog enorm veel kerst inpakpapier heb liggen heb ik daarvan 24 zakjes gemaakt en de spulletjes daar in verdeeld. En toen alles opgehangen aan een touwtje met wasknijpers. Het is een grote hit hier, Vera is elke dag vroeg op om haar cadeautje open te maken. 

 

De inhoud van de adventskalender met diorama

Voor kerst hebben we ook tweedehands cadeautjes voor haar. 

  • Ik had eerder dit jaar een puzzel voor haar gekocht bij de kringloopwinkel, 3x 49 stukjes van een tekenfilmfiguur wat ze leuk vind. Prijs was € 2,- 
  • Ook kocht ik een Playmobil setje met eenhoorns en feeën, iets wat ze zeker heel leuk gaat vinden. De set is niet meer origineel compleet, en was daardoor ook veel goedkoper. Ik mengde er nog een klein setje met bosdieren bij en was zo in totaal ongeveer € 15,- kwijt voor het grote cadeau.
  • Verder krijgt ze nog een mooie winterjas, ook tweedehands gekocht. Maar wel speciaal iets uitgezocht wat ze heel mooi gaat vinden. Met roze 😍.  En setje met 2 paar sokken van een tekenfilmfiguur wat ze heel leuk gaat vinden.
  • Als kleinigheidje krijgt ze nog een doosje waterverf, omdat haar huidige doosje zo goed als leeg is. En een rol om haar potloden in te bewaren. En zo hebben we 6 cadeautjes in totaal voor haar.

Dat is eigenlijk nog meer dan ik gepland had, maar er zitten ook twee kleding-dingen bij dus ik vind het wel goed zo.

 


Omdat ik het raar vind ook haar wel cadeautjes te geven en ons niet, hebben we ook voor ons zelf wat dingen onder de boom. Maar dat zijn deels dingen die we echt nodig hebben zoals sokken, en wat dingen die heel nuttig zijn (zoals gereedschap) en die ik al langer wil maar de aankoop aan het uitstellen was (keukengerei). Daarbij kijken we vooral naar aantallen (iedereen evenveel) omdat Vera waarde niet in kan schatten. 
 
Alles bij elkaar hebben wij € 131,- aan kado's uitgegeven, 
€ 31,- aan kleding (Winterjas voor vera en sokken voor iedereen)
€ 50,- aan nuttige dingen die we toch zouden kopen en 
€ 50,- aan speelgoed en luxe/"niet noodzakelijke" cadeaus. 
Zo hebben we toch nog een behoorlijke stapel cadeaus, ik moet nog kijken of het niet toch te veel is 😅

 

In tegenstelling tot de meeste mensen hier in Duitsland pakken wij die niet uit op "heiligabend" (de avond van de 24e), maar lekker rustig op 1e kerstdag na het kerstontbijt. Zo hoeft Vera niet de hele dag te wachten tot het zo ver is, en kan ze daarna lekker nog de hele dag spelen. En we hebben zo alle tijd, zonder met bedtijd rekening te houden.

Verder gaan we normaal nog 1x naar Nederland op bezoek bij familie. En  eten we simpel eten wat we lekker vinden. Dit jaar 1 dag boerenkoolstamppot en een andere dag een simpel soepje met stokbrood en wat salades/ kruidenboter. Ik heb nog wat kerst chocolaatjes en een stol, en dat is het wel. Dus veel extra uitgaven hebben we daar niet aan.

 

Voor de kerst reserveer ik normaal maandelijks een klein bedrag, zodat december niet duurder is/lijkt. Ik houd rekening met ongeveer € 15,- per maand. Dat komt neer op € 180,- per jaar en heb ik genoeg voor cadeaus, een volle tank benzine voor familiebezoek naar Nederland en een klein beetje extra om aan het boodschappen budget toe te voegen voor wat extra lekkers.

Wat mij ook helpt om het betaalbaar te houden is om op tijd de cadeaus aan te schaffen. Dit jaar had ik half november alles al binnen. Dat is best vroeg, maar zeker als je spullen tweedehands koopt moet je soms iets beter zoeken totdat je vind wat je hebben wil. En dit jaar was ik erg blij dat ik alles op tijd binnen had.

Dit jaar zijn we vooral blij om lekker samen thuis te zijn. In de vakantie nog wat laatste klusjes in huis af te maken. Samen gezellig een spelletje doen/ filmpje kijken of niksen. We zijn gezond en samen, dat is het beste cadeau!


3 opmerkingen:

  1. Grappig die basis Playmobil had mijn dochter ook zo'n 40 jaar geleden maar met andere figuren die toen trendy waren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Playmobil is wat dat betreft echt duurzaam. Ik heb er als kind ook nog mee gespeeld.

      En het meeste playmobil gaat meerdere kinderen mee. Dat vind ik fijner dan sommige goedkope action/china troep die na 1x spelen al kapot is. Scheelt veel afval en milieu belasting.

      Verwijderen
  2. Ik heb al jaren een cadeautjeskast waarin ik het gehele jaar door goedkoop (maar wel duurzaam) dingen verzamelt van de kringloop,aanbiedingen, acties enz. grootste voordeel is dat je niet op het laatste moment duur iets moet kopen.Daarnaast duurzamer daar veel pareltjes 2e hands zijn. Met kerst hou ik het altijd simpel, deze keer de ene dag stampot en de andere iets van wraps. Hierdoor nooit last van inkoop en kerststress.

    BeantwoordenVerwijderen