donderdag 18 oktober 2018

Herfst update

Ik had mij voorgenomen om hier maandelijks even wat te schrijven over hoe het gaat, maar zelfs dat blijkt moeilijk ;) Het gaat goed hier, heel goed. We leven ons leven, zijn gelukkig en ook druk met van alles. Je zou denken dat we tijd zat hebben omdat we allebei part-time werken, maar de dagen zijn nog steeds te kort. Misschien moeten wij onze ambities wat bijstellen :)

Een magisch uitzicht op onze voortuin

De zomer is inmiddels echt op zijn einde, en dat betekend dat de tijd van inmaken wel zo'n beetje voorbij is. Ik heb wel nog wat appels staan waar ik hoognodig wat mee moet doen, maar verder zijn we daar klaar mee. Afgelopen weekend heb ik weer wat tijd genomen in de moestuin en die staat er nu weer redelijk netjes bij. Momenteel genieten we vooral van de veldsla en spinazie maar er staat ook nog wortel, prei, radijs, knolselderij, bleekselderij, boerenkool, koolrabi, koolraap, zelfs nog een courgetteplant (op zijn laatste benen) en een wilde tomaat (1 plant van 4m2!). De pompoenen en aardappelen zijn allemaal binnen, die hoeven we alleen maar te eten nu. We hebben dit jaar ook weer veel kweeperen, maar daar doen we zelf niets mee. We verkopen ze, inmiddels hebben we al 40 kilo verkocht voor € 66,- dus daar zijn we blij mee. Er ligt nog wat, hopelijk verkopen we dat ook nog.

Onze jonge perzikenboom gaf dit jaar voor het eerst 4kg perziken!

De kweeperen zijn prachtig, en ruiken heerlijk!

De aardappeloogst van vroege- en middelvroege aardappels

We hebben vorige maand de buurtbarbecue bijgewoond, het was heel leuk en ik heb daardoor een buurvrouw van een eindje verderop beter leren kennen. Het klikt heel erg tussen ons en daar ga ik nu ook wel eens langs. Zij hebben ook een oudere resthof die ze verbouwen, en hun tuin is prachtig... ik waande mij in het bos op de veluwe. Ze hebben ook wat meer grond dan wij 10.000m2 en een deel is behoorlijk mooi verwilderd. Ze hebben geen moestuin meer (ze zijn wat ouder dan wij) maar nog wel veel fruitbomen. En ze zijn net als wij redelijk milieubewust en hebben lak aan status. Ik vind het heel fijn om wat meer gelijkgezinden in het echt te kennen :)

Door mijn bezoek aan hun ben ik nu vrijwel zeker dat ik dit huis toch niet wil slopen (Maarten liet het aan mij afhangen). Ik twijfel al een hele tijd, en ik kom hier overal 'perfecte' huizen tegen, misschien dat mij dat toch ook wat beïnvloed onbewust. Nu zag ik bij de buren dat het ook anders kan, dat het allemaal niet zo netjes hoeft. En ik herinnerde mij weer, dat het voor mij niet zo belangrijk is hoe het er uit ziet.

Daarnaast is het zo dat we steeds dichterbij ons hypotheekvrij-punt komen, nu nog minder dan 4 jaar. Ik heb helemaal geen zin om daarna (of al eerder) weer een nieuwe financiële verplichting aan te gaan. Ik kijk heel erg uit naar het hypotheekvrij zijn. We kunnen dit oude huis gewoon hier en daar een beetje lappen en het dan nog jaren uithouden. Hoewel ik droom van een ecologisch en autarkisch tiny house, denk ik dat het slopen van dit huis gewoon nooit eco is. En ik geef graag wat comfort op als ik daarvoor meer vrijheid heb. Hoe dan ook, mijn beslissing is inmiddels voor 97% gemaakt.. ik broed er nog even verder op :)

Vera is inmiddels steeds meer aan het praten, afwisselend in het Nederlands en het Duits. Ik vind het heel leuk om steeds meer mee te krijgen wat er in dat koppie omgaat. Ze helpt graag met alles en zit overal met haar neus bovenop, het liefste is ze de hele dag buiten en dan schept ze zand of verzameld ze steentjes. Ze is wel een behoorlijk handenbindertje, je moet haar constant in de gaten houden. Voor je het weet is je behang ingekleurd, neemt ze handen vol zand mee naar binnen, knuffelt ze met dode muizen/vogels, loopt ze naar de buurvrouw/speeltuin/het paard aan het eind van de straat, staat ze zichzelf te douchen met de tuinslang, trekt ze de keukenkastjes leeg, smeert ze alles onder de banaan..... Maar dat hoort bij de leeftijd denk ik. Wij genieten van haar onuitputtelijke ontdekkingsdrang, haar uitbundige vrolijkheid en haar schattige uitspraken.

Qua werk gaat alles zijn gangetje, ik geniet nog steeds heel erg van mijn werk op de 'boerderij' hier in de buurt. Ik heb de afgelopen tijd veel tijd in de tuin doorgebracht daar en had ook wat leuke bonussen. Zo heb ik een heleboel jonge aardbeienplantjes mee kunnen nemen, ze hadden zoveel uitlopers dat ze er op stonden dat ik ook mee nam. Het zijn allemaal bijzondere soorten "mieze schindler" "bruno's traum" "toscana" "alpen weiss" "alpen rot" en nog een paar. De aankomende zomer gaan we echt genieten van zoveel verschillende soorten, en we hebben nu ook veel planten dus ik hoop op een goede oogst. Verder heb ik veel bloemenzaden geoogst op mijn werk,  en ik kon veel groente en fruit voor niks meenemen. Had ik al gezegd dat ik heel blij ben met mijn werk? :)

De nieuwe aardbeienplantjes

12 opmerkingen:

  1. Wat leuk om weer een post te zien en te kunnen meegenieten van jullie leven daar!
    En wat wordt jullie dochter ineens groot!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed toch: druk en gelukkig! Staat Vera met een dode muis? BRRRR, wat een kleine held.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ze vond deze zomer regelmatig dode muizen die waarschijnlijk door de kat achtergelaten waren.
      Ze komt dan enthousiast aan en ik krijg ze maar moeilijk uit haar handen omdat ik bang ben dat ze kapot gaan.

      Staat ze daar te aaien "lieb, mama guck!"
      En ik vervloek de kat weer omdat hij van alles rond laat slingeren :)

      Verwijderen
  3. Blij met je update! Blij dat alles gaat zoals je wenst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om een update te lezen! En wat tof van die plantjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha je dochter is wel een Columbus in de dop met haar ontdekkingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dode muizen horen ook bij het buitenleven, en soms ook levende... Wat een prachtige perziken. Heb je de boom gewoon buiten staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die boom hebben we uit Nederland meegenomen en staat op een redelijk beschutte plek op het zuiden.

      Het eerste jaar had hij het heel moeilijk vanwege de verplaatsing in de zomer maar hij is inmiddels goed bijgetrokken en had dus dit jaar voor het eerst vruchten.

      En ze waren zooo lekker!

      Verwijderen
  7. Leuk om weer eens wat van jullie te lezen! =)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een rijkdom aan voedsel wat jullie nu hebben. Ik denk nog wel eens terug aan het tientje per week wat jullie hadden in het begin. Vond dat zo knap dat jullie daarvan konden leven. Altijd leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Lege Zakken Vrouw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!
      Ja wij hebben nu een enorme rijkdom! Het fijnste vind ik wel het gevoel van zekerheid wat daarbij komt, wij hoeven ons geen zorgen te maken. Dat is zo fijn!

      Verwijderen
  9. Leuk om weer eens wat te lezen! Prachtig fruit hebben jullie geoogst.

    BeantwoordenVerwijderen