zondag 20 oktober 2019

Zonnebloemen


Ik ben gek op zonnebloemen. Vorig jaar had ik ze voorgezaaid in trays en aan het eind van het voorjaar buiten geplant. Helaas had ik dat jaar stromulch, en daar bleken veel slakken in te zitten, en slakken bleken gek te zijn op jonge zonnebloemplantjes. Het gevolg was dat ik zo goed als geen zonnebloemenplanten had in de zomer van 2018.

Maar de aanhouder wint, dus dit jaar probeerde ik het opnieuw. Ik heb weer een tray vol met (verschillende) zonnebloemen gezaaid en uitgeplant aan het einde van het voorjaar. Maar zonder stro deze keer. En ze bleven staan! En ze werden groter en groter...

Op de voorgrond mijn kleine bloemenhoekje
Ik had een speciale plek in de achtertuin/moestuin waar ik wat bloemen had geplant, maar dat stond al helemaal vol dus ik heb ook nog tussen de pompoenplanten zonnebloemen gezet. Uiteindelijk had ik in dat (relatief kleine stukje) tuin ruim 25 zonnebloemen staan. En toen ze eenmaal begonnen te bloeien hebben we er zo van genoten, wat was het prachtig!

Rechts van het midden zie je de zonnebloemen, net voor de bloei

Hier Links de zonnebloemen, ze vormen ook een mooi zichtscherm

Op de voorgrond de aardappelen
In het begin van de bloei knip ik wel de uitgebloeide koppen eruit. Die laat ik even liggen drogen, in de zon bijvoorbeeld, en dan na een paar dagen kan ik de pitten er makkelijker uit halen. Die pitten leg ik dan op een fijn rooster nog een tijdje te drogen en zo bewaar ik nog wat voor de winter. Ik heb een flinke bak met zaden als vogelvoer voor de winter. Een bijkomend voordeel van de uitgebloeide koppen uitknippen is dat de planten minder zwaar zijn, en langer rechtop blijven als het harder waait.

De kleinere gele bloemen zijn van de aardpeer

De aardappelen zijn eruit, maar de zonnebloemen staan er nog goed bij


De hommels genieten er ook van

En wat ik ook zo leuk vind aan zonnebloemen, is dat ze aan het einde van het bloeiseizoen een enorm geliefde voedingsbron van de vogeltjes zijn. Vooral de koolmeesjes hier zijn er gek op. Ze hangen/vliegen half op zijn kop en eten er dan snel wat uit. Wij laten de zonnebloemen expres staan, ook al zijn ze niet "mooi" meer. Zo hebben de vogels (en insecten) er nog veel plezier van.


Van het www geleend



Van de zaden die ik bewaar als vogelvoer leg ik nog een grote hand apart, want volgend voorjaar ga ik zeker weer zonnebloemen voor zaaien. Hopelijk hebben we dan weer zo'n succes er mee :)

4 opmerkingen:

  1. Mooie bloemen/planten. Mijn moeder was er ook gek op en ik kocht ze vaak voor haar als snijbloemen.

    We eten op het moment veel pompoen, kan ik die zaden ook als vogelvoer geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het wel, maar het lijkt mij nog een klus voor de vogels om die schilletjes eraf te krijgen. Dus ik zou ze dan eerst drogen (of licht roosteren) en voordat je ze geeft eerst grof hakken zodat ze minder moeite hoeven te doen.

      Verwijderen
    2. Ik ga dat dan zo doen. Zal je laten weten of het gaat

      Verwijderen
  2. De zonnebloemen in mijn tuin deden het slecht dit jaar, de bloem bleef erg klein. Ik laat ze nu staan voor de vogels en koop volgen voorjaar nieuwe pitten.

    BeantwoordenVerwijderen