zondag 10 juli 2022

Onze Begroting nu ons Huis afbetaald is

We hebben er lang naar uitgekeken (en veel voor gespaard) maar nu is het eindelijk zo ver, onze hypotheek is afbetaald. Daardoor veranderd er veel in onze begroting. Waar we voorheen toch aardig moesten beknibbelen, hebben we het vanaf nu ruim. Zeker omdat Maarten met ingang van juni ook nog een loonsverhoging gekregen heeft op zijn nieuwe werk.

Volgens mij horen wij officieel nog altijd bij de armste 10% van Duitsland, maar wij voelen ons niet arm. Maarten werkt 3 dagen in de week, dat zijn per maand tussen de 12 en 15 werkdagen. Zijn salaris wisselt dus, afhankelijk van het aantal werkdagen. Maar gemiddeld komen we daarmee op € 1670,- (netto) per maand.

Ik zelf werk altijd nog in een soort "bijbaantje". Bij de boer werk ik in de sier en moestuin, in de maanden april tot en met november. Ik werk maar ongeveer 8 uur per week, afhankelijk van het weer en seizoen. Bij slecht weer in april of november kan het ook minder zijn. Het is nogal verschillend.

Ik verdien het minimumloon daarvoor, dat is met ingang van 1 juli € 10,45 per uur. Omdat het een 450€ job is, hoef ik geen belasting daarover te betalen. Vanaf 1 oktober zal het minimumloon in Duitsland naar € 12,- stijgen, dat scheelt weer wat.

Ik verdien niet veel, maar ik heb zo veel plezier in mijn werk. Ook krijg ik regelmatig dingen mee, zoals plantjes, groente en fruit. Dat is een klein extra voordeeltje.

En nu onze lasten:



De hypotheek is makkelijk, daar betalen we niks meer voor!

Gas is ook hier duurder geworden, ons maandbedrag is van € 30,- naar € 59,- gegaan.

Elektriciteit is lager geworden, omdat we een nieuwe zonnepanelen installatie hebben.

De levensverzekeringen lopen nog tot januari 2024, die waren ivm de hypotheek.

De gemeentebelastingen, afvalkosten en waterschap belastingen zijn allemaal nog laag hier. Vanaf 2024 gaat het bedrag voor de gemeentebelastingen waarschijnlijk omhoog, omdat het systeem op de schop gaat. Ik ben heel benieuwd, en een beetje bang, wat het gaat worden.

We betalen momenteel vrij veel voor ons internet, daarvoor hebben we de eerste 6 maanden van het abbonnement niks betaald. Gemiddeld komen we op ongeveer € 25,- per maand uit, over 2 jaar. Veel goedkoper is hier op het platteland niet mogelijk. Maar sinds een jaartje ofzo hebben we hier inmiddels ook 100mb internet ipv 4 mb internet.

Maarten en ik hebben allebei een pre-paid sim kaart, daarvoor zetten we maandelijks een klein bedrag in een 'potje' en daar halen we dan geld uit als we tegoed kopen. Met €6,50 per maand redden we dat wel.

Onze autokosten zijn wat omlaag gegaan. We geven minder uit aan brandstof omdat Maarten nu zijn werkauto voor woon-werk verkeer gebruikt. In de laatste 6 maanden gaven we gemiddeld €75,- per maand uit aan benzine. Vooral omdat we ook tripjes naar NL gemaakt hebben.

 

De wegenbelasting is al jaren gelijk. De verzekering heb ik dit jaar overgesloten naar een goedkopere aanbieder, dat scheelt toch weer zo'n €5,- per maand.

Kijk en luistergeld is een plicht, daar komen we helaas niet onder uit. 

Het boodschappen geld heb ik begin dit jaar omhoog gezet, ik kwam niet meer uit met de €250,- per maand. Het gaf mij ook stress om steeds te proberen het bedrag laag te houden, ik voelde mij echt arm daardoor. En aangezien we niet echt arm zijn, hebben we het bedrag verhoogd naar €300,-. Daar kom ik tot nu toe prima mee uit. In de eerste 6 maanden van dit jaar heb ik gemiddeld €279,- per maand uitgegeven aan eten, drinken, schoonmaakmiddelen, kattenvoer en verzorgingsproducten.

Zakgeld is €20,- per persoon. Ik spaar het meestal op, koop zelden wat. Maarten vind het fijn om wat kleingeld in zijn portemonnee te hebben om uit te geven aan wat lekkers hier en daar.

Reserveringen zijn potjes waarin in spaar voor kosten die er zeker weten aankomen. In het engels noemen ze dit "sinking funds". Ik heb hiervoor een excel overzichtje waarin ik per potje bijhoud wat het saldo is en wat er in of uit gaat. Meestal heb ik een maximaal bedrag bedacht, als het potje vol zit dan komt de maandelijkse bijdrage te vervallen. 

Misschien een van de meest bijzondere reservering is die voor "kosten kerst". Hier spaar ik voor zodat december niet duurder is dan elke andere maand. Soms gaan we op familiebezoek, dus ik houd rekening met een volle tank benzine, en een hotelovernachting, wat extra lekkere boodschappen en cadeautjes. Met € 240,- redden we dat prima,

Alles bij elkaar zijn onze vaste lasten nu heel laag geworden, zo zonder hypotheek. En gemiddeld kunnen we 48% van ons inkomen sparen. Dat is mooi, want met het geld wat we sparen kunnen we hier nog wat projecten uitvoeren die nog op onze lijst staan. Zo willen we nog een nieuwe voordeur, een regenwater systeem maken, van het oude vervallen "schuurtje" in de tuin een kippenhok/tuin gereedschap plek maken, de vijver vernieuwen, wat oude stallen neerhalen en de asbestdaken op de stallen laten verwijderen. Dus dat geld komt wel op.

Al met al zijn wij heel tevreden met onze inkomsten en uitgaven. Wij hebben het gevoel dat wij ons in een enorm bevoorrechte positie bevinden, en wij genieten bewust van de rijkdom en vrijheid die wij hebben.



10 opmerkingen:

  1. Vind het zo leuk weer van je te lezen...en wat gaat het goeoeoeod. ;-)
    gr. M.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meer door minder10 juli 2022 om 18:03

    Zoals met de meeste dingen in het leven is het niet van belang hoeveel je verdient maar hoe je met het geld wat er binnenkomt omgaat. Fijn dat jullie de balans tussen leven en werken zo goed voor elkaar hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zeg je goed. Die balans is heel persoonlijk, en het voelt goed als je hem vind voor jezelf.

      Verwijderen
  3. Dat is een mooie begroting, jullie kunnen veel sparen. Wij hebben jaren geleden op de kapschuur een asbestdak laten verwijderen en een nieuw dak laten leggen. We kregen een paar duizend euro subsidie. Ik hoop voor jullie dat dat in Duitsland ook gebeurt.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Nederland mag je een beperkte hoeveelheid asbest, op de juiste manier, zelf aanbieden bij de milieustraat. Dan zijn de kosten extreem laag.
    Wij hebben twee jaar geleden de asbest onder de oude dakpannen laten saneren. Dat kostte rond de 3500 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat zoiets hier ook geld, maar wij hebben wel veel asbestplaten hier. En omdat ze heel oud en begroeid zijn, ben ik ook wel een beetje bang dat ze breken als we er zelf mee gaan slepen.

      Verwijderen
  5. Wat zullen mensen jaloers zijn op jullie. Weinig werken, afgelost huis en nu ook groot onderhoud. Ik lees je blog graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de meeste mensen niet aan onze levensstijl kunnen zien dat we zo 'rijk' zijn. Zeker niet als we aan komen rijden in onze roestige kleine Daihatsu :D

      Verwijderen