maandag 27 mei 2013

Autogebruik

Mijn autootje

Ik heb sinds een jaar mijn rijbewijs. En daarbij hoorde voor mij een autootje. Aangezien ik zo goedkoop mogelijk wilde rijden, raadde een bevriende auto kenner mij een Daihatsu Cuore aan. Zo komt het dat ik in het bezit ben van een in prachtige rode Cuore uit 2001, aanschafprijs € 1.200,- De dagelijkse kosten hiervoor vallen mij alleszins mee. Ik betaal voor wegenbelasting € 15,- en voor de verzekering € 17,90. Dat is dus € 32,90 voor een stilstaande auto.

Maar ik rijd er natuurlijk mee, voornamelijk woon-werk verkeer. Ik rijd zo’n 650 km per week. Hiervoor hoef ik maar een keer per week te tanken, ongeveer 30 liter benzine. Ik houd mijn verbruik bij, en ik heb berekend dat ik meestal 1 op 22 rijd. Ik ben daar zelf behoorlijk tevreden over. Het is zo dat ik natuurlijk mijn best doe om mijn verbruik laag te houden. Dat doe ik door niet te hard te rijden, ik rijd meestal tussen de 80 en de 90 km per uur. Daarnaast anticipeer ik zo goed mogelijk op het andere verkeer, zodat ik zo weinig mogelijk af hoef te remmen.

Ik wil mijn autootje graag meenemen naar Duitsland en daar invoeren, maar ik weet niet of dat verstandig is. Misschien kan ik beter mijn auto verkopen in Nederland, en dezelfde auto in Duitsland opnieuw kopen. Ik ben het gaan uitzoeken, hieronder mijn bevindingen.

Kosten in Nederland: € 32,90 per maand

Wegenbelasting voor deze auto in Duitsland komt op € 67,- per jaar
Verzekering voord deze auto in Duitsland komt op ongeveer € 40 per maand ( v.a. € 460,- per jaar)
Kosten in Duitsland per maand € 45,50 per maand

Kosten voor invoer zijn:
·         TüV keuring € 78,- tot € 250,-
·         Straßenverkehrsamt  iets over de € 50,-
·         Kentekenplaten ca € 35,- voor twee stuks
·         “vrijwaringsbewijs” – uitschrijven in Nederland € 11,-
Dus kosten zijn maximaal € 360,- voor het invoeren van de Daihatsu Cuore

Opbrengst als ik auto zou verkopen €1.000,-

Kosten om dezelfde auto in Duitsland te kopen: € 1.250,-

Als ik zo redeneer ben bij invoer ongeveer € 350- euro kwijt, en bij verkoop/koop ben ik €250,- kwijt. En zoals het er nu uit ziet zal mijn auto in Duitsland iets duurder gaan worden per maand. Daarnaast is de benzine in Duitsland een stukje goedkoper, tussen de € 0.10 en €0.20 per liter.

Na iets verder te speuren leer ik dat er misschien een weg om de grote TüV keuring heen is. Aangezien mijn auto van na 1996 is zou ik een CoC verklaring kunnen aanvragen. (Klik voor info) Dit is een door de fabrikant afgegeven blad, waarop het chassisnummer staat en alle gegevens van het voertuig naar Europese richtlijnen. Dit formulier zou rond de € 25,- euro kosten, en daarna mag er een gewone "APK" keuring plaatsvinden om de auto toe te laten. Hiermee zouden de totale keuringskosten tot maximaal € 100,- beperkt kunnen blijven. In dat geval ben bij invoer ongeveer € 200- euro kwijt, en bij verkoop/koop  € 250,- .
De kosten van de keuring maken dus een groot verschil.

Ik ben erg blij met mijn auto, en nu weet ik wat ik heb.
Ik weet nooit precies wat in wat voor staat een nieuwe auto is.
Ik denk dat ik mijn eigen auto aanhoud en meeneem naar Duitsland.
Wat zouden jullie doen? Iemand nog ervaring of ideeën?

2 opmerkingen:

  1. Toen ik mijn vriend leerde kennen had hij ook zo'n auto, en straks als ik mijn rijbewijs heb koop ik ook zo'n auto. Want ze zijn zo voordelig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn ze zeker! En ze rijden heerlijk, ik vind het super fijn dat ik alles zo goed kan zien!

      Verwijderen