Mijn autootje |
Ik heb sinds een jaar mijn rijbewijs. En daarbij hoorde voor mij een autootje. Aangezien ik zo goedkoop mogelijk wilde rijden, raadde een bevriende auto kenner mij een Daihatsu Cuore aan. Zo komt het dat ik in het bezit ben van een in prachtige rode Cuore uit 2001, aanschafprijs € 1.200,- De dagelijkse kosten hiervoor vallen mij alleszins mee. Ik betaal voor wegenbelasting € 15,- en voor de verzekering € 17,90. Dat is dus € 32,90 voor een stilstaande auto.
Maar ik rijd
er natuurlijk mee, voornamelijk woon-werk verkeer. Ik rijd zo’n 650 km per week. Hiervoor
hoef ik maar een keer per week te tanken, ongeveer 30 liter benzine. Ik houd mijn
verbruik bij, en ik heb berekend dat ik meestal 1 op 22 rijd. Ik ben daar zelf
behoorlijk tevreden over. Het is zo dat ik natuurlijk mijn best doe om mijn verbruik
laag te houden. Dat doe ik
door niet te hard te rijden, ik rijd meestal tussen de 80 en de 90 km per uur. Daarnaast
anticipeer ik zo goed mogelijk op het andere verkeer, zodat ik zo weinig
mogelijk af hoef te remmen.
Ik wil mijn
autootje graag meenemen naar Duitsland en daar invoeren, maar ik weet niet of
dat verstandig is. Misschien kan ik beter mijn auto verkopen in Nederland, en
dezelfde auto in Duitsland opnieuw kopen. Ik ben het gaan uitzoeken, hieronder
mijn bevindingen.
Kosten in
Nederland: € 32,90 per maand
Wegenbelasting
voor deze auto in Duitsland komt op € 67,- per jaar
Verzekering
voord deze auto in Duitsland komt op ongeveer € 40 per maand ( v.a. € 460,- per
jaar)
Kosten in
Duitsland per maand € 45,50 per maand
Kosten voor
invoer zijn:
·
TüV keuring € 78,- tot € 250,-
·
Straßenverkehrsamt iets over de € 50,-
·
Kentekenplaten ca € 35,- voor twee stuks
·
“vrijwaringsbewijs” – uitschrijven in Nederland €
11,-
Dus kosten
zijn maximaal € 360,- voor het invoeren van de Daihatsu Cuore
Opbrengst
als ik auto zou verkopen €1.000,-
Kosten om dezelfde
auto in Duitsland te kopen: € 1.250,-
Als ik zo
redeneer ben bij invoer ongeveer € 350- euro kwijt, en bij verkoop/koop ben ik
€250,- kwijt. En zoals het
er nu uit ziet zal mijn auto in Duitsland iets duurder gaan worden per maand. Daarnaast is
de benzine in Duitsland een stukje goedkoper, tussen de € 0.10 en €0.20 per liter.
Na iets verder
te speuren leer ik dat er misschien een weg om de grote TüV keuring heen is. Aangezien
mijn auto van na 1996 is zou ik een CoC verklaring kunnen aanvragen. (Klik
voor info) Dit is een
door de fabrikant afgegeven blad, waarop het chassisnummer staat en alle
gegevens van het voertuig naar Europese richtlijnen. Dit
formulier zou rond de € 25,- euro kosten, en daarna mag er een gewone
"APK" keuring plaatsvinden om de auto toe te laten. Hiermee
zouden de totale keuringskosten tot maximaal € 100,- beperkt kunnen blijven. In dat geval
ben bij invoer ongeveer € 200- euro kwijt, en bij verkoop/koop € 250,- .
De kosten
van de keuring maken dus een groot verschil.
Ik ben erg
blij met mijn auto, en nu weet ik wat ik heb.
Ik weet
nooit precies wat in wat voor staat een nieuwe auto is.
Ik denk dat
ik mijn eigen auto aanhoud en meeneem naar Duitsland.
Wat zouden
jullie doen? Iemand nog ervaring of ideeën?
Toen ik mijn vriend leerde kennen had hij ook zo'n auto, en straks als ik mijn rijbewijs heb koop ik ook zo'n auto. Want ze zijn zo voordelig :)
BeantwoordenVerwijderenDat zijn ze zeker! En ze rijden heerlijk, ik vind het super fijn dat ik alles zo goed kan zien!
Verwijderen