dinsdag 4 juni 2013

Op de kosten letten tijdens het verhuizen



Verhuizen kost al snel meer dan gepland. Toen ik eerder verhuisde was dat binnen onze stad en was het allemaal te regelen met een geleende auto met trekhaak en aanhanger. De kosten waren toen minimaal. Echter nu moeten al onze spullen bijna 200km verderop gebracht worden. Het is nu qua tijd en brandstof niet efficiënt om meerdere keren heen en weer te rijden met een kleine aanhanger.

Na enig wikken en wegen hebben we besloten om twee keer een kleine vrachtwagen te huren. Hier kan 18m3 in en hij beschikt over een laadklep, ook is deze met een gewoon rijbewijs te besturen. Dit hebben we nu één keer gedaan, en gaan we over 2 weken nog een keer doen. De kosten voor de eerste keer waren € 220,- voor de huur en € 70 aan brandstof, toch een flinke kostenpost. Daarnaast was ik € 12,- kwijt aan broodjes, drinken en lekkers voor de hulptroepen. De hele dag verhuizen en de helft van de spullen al op locatie voor iets meer dan  €300,-.

Over twee weken staat de volgende (en laatste rit) gepland. Dan gaan we nog een keer een kleine vrachtwagen huren, en ook een aanhanger lenen van een kennis. Alle meubels en dozen gaan (hopelijk) in de vrachtwagen passen, en alle tuin spullen en planten in de aanhanger. Ik moet nog wat hulptroepen regelen en weer boodschappen halen. En het ziet er naar uit dat ik dan weer € 300,- armer ben, maar als het goed is zijn we dan klaar met het sjouwen en staat alles in ons nieuwe huis.

Als bijkomstigheid van het verhuizen heb ik mijn adreswijziging doorgegeven aan de belastingdienst. En vanwege het samenwonen willen ze nu alle zorgtoeslag terug hebben. Dat is voor ons beiden samen € 370,-. En ook het internet op het nieuwe adres brengt extra kosten met zich mee, de aansluitkosten zijn € 50,- Daarnaast moeten straks natuurlijk mijn auto en vriend zijn (elektrische) scooter goedgekeurd worden voor het Duitse verkeer, ik verwacht daarvoor samen toch zeker € 300,- kwijt te zijn.

Zo tikt het toch flink aan, bovenstaande kosten tellen op tot ruim boven € 1.300,-.Gelukkig kunnen we dat opvangen. Maar het is nooit leuk om het geld zo de deur uit te zien vliegen natuurlijk. Hebben jullie nog goede tips om geld te besparen als je verhuisd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten