dinsdag 21 juli 2015

Onze Saving rate: De eerste helft van 2015

Begin mei schreef ik een update over onze savings rate in de eerste vier maanden van het jaar , inmiddels is 2015 al weer voor de helft voorbij en vandaar dat het mij leuk leek nog een update te plaatsten. Het gaat goed met onze financiƫn, en dat is ook echt een opluchting! Ik heb het gevoel dat wij (eindelijk) alles echt lekker op de rit hebben, en dat is een fijn gevoel!

Laten wij maar gelijk beginnen met de cijfers. De Savings rate is voor mij alles wat ik opzij kan zetten na onze maandelijkse kosten. Geld wat ik op de spaarrekening zet als reservering voor (mogelijke) komende kosten of aflossingen op de hypotheek beschouw ik als vaste lasten en reken ik dus niet mee voor de savings rate. Feitelijk komt het neer op al het geld wat naar de buffer gaat, al het geld wat wij extra aflossen op de hypotheek en al het geld wat wij over hebben om in woningverbeteringen te stoppen gerekend worden als ‘ spaargeld’ en dus meetellen voor de savings rate.


Januari
Savings rate : 51%
Inkomen totaal: € 3.485,19
Totaal Sparen: € 2.805,00

Februari
Savings rate : 56%
Inkomen totaal: € 4.070,77
Totaal Sparen: € 2.260,00

Maart
Savings rate : 54%
Inkomen totaal: € 3.582,19
Totaal Sparen: € 1.932,00

April
Savings rate : 49%
Inkomen totaal: € 3.922,00
Totaal Sparen: € 1.925,00

Mei
Savings rate : 50%
Inkomen totaal: € 3.233,00
Totaal Sparen: € 1.620,00

Juni
Savings rate : 68%
Inkomen totaal: €5.857,00
Totaal Sparen: € 3.990,00

Totaal gespaard in periode januari t/m juni
€ 5.440,- Sparen extra aflossing
€ 4.452,- Sparen buffer
€ 4.540,- Woningverbeteringen
€ 14.432,-

De gemiddelde savings rate van het eerste halfjaar van 2015 is 55%! Wow, daar ben ik echt heel erg blij mee. In de eerste paar maanden hadden wij een hoop extra inkomsten zoals een grote teruggave van het gasbedrijf, een paar gulle giften van schoonvader en nog wat andere dingen, ik had niet gedacht dat dat in mei en juni ook nog zo zou zijn. Toch hadden wij in mei en juni ook nog extra inkomsten, zo kregen wij onder andere een sofortbonus voor het wisselen van gasleverancier en een enorme belastingteruggave! Vooral de belastingteruggave zorgt voor een groot spaarbedrag!

Onze maandelijkse uitgaven/kosten liggen rond de € 1.600,- en die zijn eigenlijk wel vrij constant. Dat is inclusief alles dus hypotheek, gas, elektra, water, belastingen, verzekeringen, boodschappen en brandstof. Eigenlijk is het zo dat wij alles wat er extra binnenkomt echt 'over' hebben en dus gelijk kunnen sparen. Hoewel ik er soms voor kies om sommige reserveringspotjes een extra handje te helpen, maar meestal verdeel ik extra inkomen over onze drie spaarpotjes.

Omdat wij voor dit jaar ons boetevrij aflossingsbedrag al voldaan hebben, zijn wij nu al weer aan het sparen voor volgend jaar. Het plan is om in januari gelijk het volledige bedrag af te lossen, zodat wij maximaal profiteren van de verminderde rente. Het openstaande hypotheekbedrag ligt momenteel net een beetje boven de € 74.000,- dus dat gaat de goede kant op!

Met de buffer gaat het ook echt goed, die staat inmiddels op een ruime € 7.600,- en ik verwacht het doel van € 10.000,- aan het eind van dit jaar ook zeker te halen. Super! Het gaat zelf beter dan verwacht door alle extra inkomsten. De huidige buffer is voor ons goed voor 5 maanden leven zonder enige vorm van inkomsten, en dat geeft toch een fijn en zeker gevoel.

Ik had eigenlijk de spaarbedragen van dit jaar nog niet bij elkaar opgeteld omdat het natuurlijk allemaal naar verschillende potjes gaat. Maar nu ik dat hier deed ben ik heel erg verrast, wat een geld! Wij hebben gewoon al meer dan € 14.000,- opzij gezet dit jaar, dat is echt heel indrukwekkend. Ik heb een beetje het idee dat wij aan onze 7 vette jaren zijn begonnen :)

11 opmerkingen:

  1. Wow zeg, dat is echt ontzettend veel. Wat heerlijk dat het zo goed gaat, verstandig omgaan met die vette jaren, daar kun je een leven lang plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch! Kan ik alleen nog maar van dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wouw jullie zijn heel goed bezig.
    Ik lees al vanaf het begin van je blog mee en ik weet nog hoe moeilijk jij en man het hadden met de centjes en kijk nu toch eens... (* dikke duim omhoog*)
    Dat hebben jullie toch maar heeeeeeeel goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wouw dat gaat echt super goed! In het begin hadden jullie het lastig toch, en nu gewoon zo veel gespaard :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien alvast nadenken voor komende winter om die hoge gasverbruik terug te dringen dmv betere isolatie en bv vloerverwarming en wat extra zonnepanelen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zit zeker in het achterhoofd, wij hebben plannen voor isolatieverbeteringen. Wij hebben ook al een spaarpotje hiervoor. Ik weet alleen niet zeker of het ons voor de winter gaat lukken.

      Verwijderen
  6. Goed hoor, jullie zitten al snel boven de 50%. De werkelijke waarde is ook heel goed. Een tikfoutje in de berekening voor januari denk ik, anders zou dit 80% zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In januari hebben wij een enorme teruggave op de gasrekening gekregen, maar omdat ik dat niet als inkomen maar als verminderde kosten reken vertekend dat het beeld van de savings rate. Daarom heb ik het voor januari anders berekend. De 'werkelijke' savings rate van januari was dus inderdaad 80%

      Verwijderen
  7. Wat leuk en goed van jullie !! Fijn dat je dit met ons deelt, dat geeft motivatie.

    WegWegschuld.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen