woensdag 8 juli 2015

Update Zonnepanelen

De zonnepanelen leveren de laatste dagen echt goed veel stroom, de zomer is nu echt wel aan de gang. Op een goede zomerse dag leveren de panelen makkelijk 13 a 15 kWh op, afgelopen week hebben wij bijna 80 kWh teruggeleverd aan het net en ruim 90 kWh opgewekt!

In totaal hebben wij inmiddels meer dan  1125 kWh aan stroom opgewekt met onze panelen, 844 kWh hiervan  hebben wij teruggeleverd aan het net. Ons jaarlijkse stroomverbruik is ongeveer 1400 kwh dus dat hebben wij al bijna opgewekt, heel bijzonder! Natuurlijk wordt de opgewekte stroom niet met het verbruik verrekend, maar het is wel een leuke mijlpaal om te halen.

Als ik het even snel bereken hebben de panelen dit jaar al € 180,- aan stroom opgeleverd, en dat terwijl onze jaarlijkse rekening ongeveer € 350,-. Dat is toch al bijna de helft van onze kosten! Niet slecht! Ik ben heel benieuwd hoe de opbrengst gaat zijn in de komende maanden, maar voorlopig ben ik zeker niet ontevreden. Het blijft enorm leuk om je eigen stroom op te wekken!


Meer lezen over onze zonnepanelen?
Eerste post voor de plaatsing
Aansluiting aan het net
Update 10 weken
Update 14 weken
Update mei 2015
Update 20 weken

7 opmerkingen:

  1. Hier vinden we het ook zo leuk :-) Wij hebben sinds vorige maand panelen, 12 sruks met een vermogen van 300.
    We hebben nu al ongeveer 550 kWh opgewekt. Waarschijnlijk wekken we meer stroom op dan we verbruiken. Ik schreef al eerder dat ik dat overachot wil gebruiken om minder gas te verbruiken. Ik had een elektrische snelkookpan/slowcooker besteld maar die gaat retour. Helaas echt te klein in mijn gezin.
    De oven in ons nieuwe huis is dringend aan vervaning toe en dat willen we binnenkort doen. Dan gaan we vaker ovenschotels eten en ik wil weer gaan bakken. Dat deed ik altijd graag. Ik maak nu en dan een cake in de wonderpan, maar zelfgebakken koekjes zou wel weer eens leuk zijn. Glutenvrij, melkvrij en suikerarm is geen handige combi om lekkere koekjes te vinden zonder allemaal zooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij schijnen panelen te hebben met een vermogen van 260 (whatever). Het deel van dak waar ze op liggen is helemaal op het zuiden en dus heel gunstig.

      Verwijderen
    2. darom heb ik twee econoheats in de woonkamer. Decoratief en verwarmt verder gratis.

      Verwijderen
  2. Wij betalen gelukkig wel de uitkomst van verbruikte kwh minus zelf opgewekte. Ik dacht zo'n derde van ons verbuik zelf te kunnen leveren. Het is al meer,dankzij vele zonnige dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat gaat dat snel! Wat gaaf om te zien dat je al zoveel hebt opgewekt. Ik ben zelf nogal sceptisch over zonnepanelen, maar ik lees steeds meer goede verhalen, dus nu denken we er serieus over. Mede dankzij dit blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook, man wil met de tijd ook graag zonnepanelen maar ik ben er ook sceptisch over.
      Lees steeds meer goede berichten, maar ik vind ze lelijk en ook nog eens duur, voor je dat geld er weer uit hebt ben je al weer een hele tijd verder.

      Verwijderen
  4. Inderdaad niet slecht! En het lijkt me ook gewoon erg leuk om zo zelfstandig te zijn dat je je eigen stroom kunt opwekken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen