vrijdag 1 januari 2016

De autokosten in 2015

Sinds vorig jaar houd ik de werkelijke autokosten bij in een speciaal excelbestand, hierdoor heb ik een duidelijk overzicht van de tankkosten, het onderhoud en alle andere vaste kosten. Natuurlijk heb ik ook een gewone begroting waar een deel van deze posten weer op te zien zijn, maar de werkelijke autokosten komen daar niet zo duidelijk naar voren.

Ik zet maandelijks een vast bedrag opzij voor onderhoud en afschrijving, uit deze spaarpot betaal ik het onderhoud en in de toekomst een nieuwe auto wanneer dat nodig is. Voorlopig spaar ik door totdat ik het bedrag voor een nieuwe auto bij elkaar heb, daarna zet ik de inleg stil totdat het saldo daar weer onder komt.

De autoverzekering en wegenbelasting betaal ik jaarlijks, ik vind de autoverzekering vrij duur hier. Ik heb pas sinds een jaar of 4 mijn rijbewijs en in Nederland betaald ik ongeveer € 17,- per maand aan verzekering terwijl dat hier bij de goedkoopste aanbieder € 27,- per maand is (en dat is met 3 extra schadevrije jaren). Een behoorlijk verschil! De wegenbelasting is echter (veel) minder, die zakte van
€ 15,- per maand naar € 6,- per maand. Uiteindelijk scheelt het mij dus weinig met Nederland.

Een bijkomend voordeel dit jaar was de lage benzineprijs. Betaalde ik in 2014 nog gemiddeld € 1,55 per liter was dat dit jaar slechts € 1,36 per liter! Een aanzienlijk verschil! Wij hebben dit jaar ook meer kilometers gemaakt, ongeveer 37% meer. Dus de lagere benzineprijs maakt een groot verschil.

De extra kilometers komen doordat ik dit jaar het hele jaar gewerkt heb, terwijl ik vorig jaar de eerste vier maanden werkloos was. Wij ontvangen geen reiskostenvergoeding van onze werkgever, voor zover ik dat kan inschatten is dat hier ook niet standaard. Je kunt hier wel reiskosten van de belasting aftrekken, dat geld voor € 0,30 per kilometer voor een enkele reis. Het maakt hierbij niet uit hoe je naar je werk gaat (grotendeels). Vorig jaar kregen wij ongeveer € 1.000,- terug enkel voor de reiskosten, ik verwacht dit jaar ongeveer € 1.200,- terug te krijgen.

Het overzicht voor dit jaar ziet er als volgt uit:



Ondanks de 'hoge' onderhoudskosten dit jaar komen wij op een bedrag van € 0,12 per kilometer voor dit jaar. Vorig jaar hadden wij € 30,- aan onderhoudskosten en € 0,13 per kilometer. Dit komt deels doordat het natuurlijk goedkoper wordt naarmate je meer rijd, omdat je de vaste kosten dan kunt verdelen over meer kilometers. Maar de lage brandstofprijs heeft hier zeker ook mee te maken.


De totale kosten voor het autogebruik in 2015 zijn dus € 2.635,- wat neer komt op gemiddeld € 220,- per maand. Een flink bedrag! Als je de (verwachtte) teruggaaf daar vanaf haalt kom je op € 1435,- per jaar, ofwel € 120,- per maand. Nog steeds heel veel geld maar op dit moment is het (helaas) een kostenpost waar we niet onderuit komen.

Volgend jaar verwacht ik gelukkig veel minder te rijden, omdat ik vanaf april met zwangerschapsverlof ga en daarna dat jaar niet meer werk. Maarten heeft de auto niet nodig dus dan gebruiken wij hem alleen maar privé. Ons privé gebruik van de auto is erg weinig, een tripje naar Nederland af en toe en momenteel regelmatig naar de gynaecoloog. Ik ben benieuwd wat dat voor effect gaat hebben op het kostenplaatje, voor het milieu gaat het in elk geval alleen maar goed zijn!

10 opmerkingen:

  1. Ik las laatst op een consuminderblog over de auto af en toe verhuren aan particulieren. Zo "verdien" je wat van de vaste lasten terug. Zou dat wat voor jullie zijn?
    Als de baby er is en je doet boodschapjes, doe je dat dan met de fiets en een babykar erachter? Of heb je op loopafstand ook wat winkels voor de basic boodschapjes?
    Zelf fietste ik met kind in de draagzak...zou ik nu niet meer doen, maar toentertijd waren er nog geen babykarretjes achter de fiets of maxicosy voor achterop de fiets en de eerste maanden kon ze nog niet in het fietsstoeltje.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In theorie vind ik het autodelen dmv verhuur aan particulieren een leuk plan, maar ik weer niet hoe dat zit met je verzekering. Bovendien zal je geen Duitser kunnen vinden die in deze auto gezien zou willen worden ;D

      Ik ben inderdaad van plan om te fietsen met de baby. De dichtstbijzijnde supermarkt is ongeveer 7 km hier vandaan. Vandaar dat ik inderdaad ook zat te denken aan een kar achter de fiets, lijkt mij erg praktisch.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Deels, het is geïnspireerd op een overzicht wat ik ooit zag. Ik vind het ook echt ideaal!

      Verwijderen
  3. Vindt de kosten echt heel laag,maar als de kleine er is komt er dan een grote veilige gezinswagen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het is juist de bedoeling dat wij zo min mogelijk autorijden. Er komt een goede fietskar zodat ik alle boodschappen met de fiets kan doen. De enige verwachtte ritjes zijn naar Nederland maximaal 1 keer per maand en af en toe naar de dokter/kinderarts voor standaard bezoekjes.

      Verwijderen
  4. Een mooi helder overzicht. Zo gedetailleerd houden wij het niet bij, althans niet met van die mooie overzichten :-) Wel leggen wij net als jullie elke maand een bedrag opzij voor onderhoud en afschrijving.
    Dinsdag a.s. schrijven wij zelf over onze autokosten over 2015, in ons wekelijkse thema 'Budgetkeuzes'.
    BespaarBalans / www.bespaarbalans.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi overzicht! het zet aan tot zelf maken van zo'n overzicht! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed dat je zelf zo'n overzicht maakt. Wel gelukkig voor jou dat de benzineprijs dalende is. Daarmee bespaar je een hoop kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Slimme aanpak moet ik zeggen! De brandstofprijzen bijhouden en implementeren in eigen kostenoverzicht zorgt er wel voor dat je een secuur beeld hebt. Altijd fijn natuurlijk. Netjes!

    BeantwoordenVerwijderen