zaterdag 1 augustus 2015

Bladluizen bestrijden

Onlangs viel mij op dat bepaalde planten in mijn kas helemaal onder de bladluis zaten, zo erg dat ze eigenlijk helemaal niet meer verder groeiden. Het ging om een kleine paprikaplant, een pepertje en twee aubergine planten. Mijn moeder bespoot planten altijd met een zeep en/of zeep/spiritus oplossing, maar ik vroeg mij af of het ook anders kon. Tijd voor een experiment.



Ik 'moest' toch nog wat opbind stokken van bamboe kopen, en aangezien ik dat online deed kocht ik gelijk wat nuttige insecten.  Ik had namelijk de ervaring dat lieveheersbeestjes en hun larven enorm goed zijn tegen bladluizen. Het leek mij een leuk probeersel om wat van deze nuttige insecten te kopen, in het slechtste geval ondersteun je de lokale lieveheersbeestjesbevolking en ik het beste geval ben je van je luizen af. Als een echte consumerr-suckka lied ik mij ook nog verleiden tot de aankoop van gaasvlieglarven, omdat deze ook veel luizen zouden eten. Ach, geld genoeg :)


 
De insecten werden netjes tuis geleverd per briefpost, in kleine doosjes. En ik zette ze diezelfde dag nog uit. Het idee is dat gaasvlieglarven de eerst aanval doen, zou zouden snel veel bladluizen aanvallen. De lieveheersbeestjeslarven eten gestaagd door over een aantal dagen, en eten er dan ongeveer 50 per dag. In elk doosje zaten genoeg beestjes voor 10 m2. Ik betaalde in totaal € 11,99 per doosje ( vreselijk duur, ik weet het :) maar ik vond het echt leuk om te proberen.


De gaasvlieglarven zijn enorm klein maar gaan gelijk los op de larven, je probeert ze voorzichtig boven de aangedane planten uit de verpakking te tikken. Het verdelen gaat best makkelijk, maar je moet hard tikken want ze houden zich goed vast. Wij hebben lang zitten kijken, het was enorm leuk om te zien hoe ze de luizen te lijf gaan. Pak aan bladluizen!!



De lieveheersbeestjeslarven waren wat rustiger, zij moesten denk ik even wennen. Zij gingen rustig zitten en moesten even bijkomen van de reis. Ter info: ik koos voor het tweestippelige lieveheersbeestje, deze komen van oorsprong uit ons gebied en worden bedreigd door hun Aziatische soortgenoten. Om biodiversiteit te behouden is het belangrijk om te letten op de soort die je neemt.
Wij waren heel benieuwd of het zou werken!


De tweede dag waren er duidelijk minder luizen in de planten, en de derde dag waren de aangedane planten compleet vrij van luizen! Heel indrukwekkend. De luizen zijn wel wat meer door de kas verspreid, maar ik kan niet zeggen of dat komt door de roofinsecten of dat dat sowieso gebeurd zou zijn. Inmiddels zijn wij ongeveer twee weken verder en de luizenpopulatie is flink geminderd, er zitten nog wel wat luizen in de kas maar het is niet meer zo dat de luizen de planten domineren. Ik heb zelfs de eerste lieveheersbeestjes gezien!! Super leuk.


Conclusie: Het werkt! De insecten helpen echt tegen bladluis, maar het is echt wel heel duur om het op deze manier op te lossen. Persoonlijk vind ik het echter wel veel waard om de lokale biodiversiteit te vergroten en de lieveheersbeestjes uit te zetten. Dus voor een keer vind het het wel leuk, daarnaast is het ook heel erg leerzaam. Ik denk alleen niet dat ik voor elke luizenplaag een doosje insecten zou kopen, anders ben ik snel blut ;)

9 opmerkingen:

  1. Een heel goede. Gisteren zag ik lieveheerbeestjes bij de stokbonen. Vond ik heel wat dat die beestjes als uit het niets daar verschenen. Vroeg me af waar ze vandaan kwamen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de luis zelf eens proberen te verwijderen met zeep oplossing.... al m'n planten naar de filestijnen, dan kun je inderdd beter insecten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te zien! Wist niet dat je ze werkelijk zo kon kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat je in de tuin op lieveheersbeestjes "in het wild"moet wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je het zo opgelost hebt zeg. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zo :-)
    Wij hebben het 'voordeel' van een wespennest in de buurt (alles is relatief, en ik ga graag de positieve kant op ;-) ), en de wespen hebben waarschijnlijk mijnaprika- en aardbeienplantjes gered ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fijne oplossing!!! :-)
    Misschien is het een idee om in de buurt van de kas een mengsel te zaaien welke lieveheersbeestjes trekt? (Kun he ze zelf overplaatsen naar de kas ;-).)
    We hebben het zelf ook gezaaid en hebben inderdaad meer lieveheersbeestjes!
    Hopen op een goede oogst! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ook kunnen, normaal gesproken zie ik vaak lieveheersbeestjes opduiken waar veel luizen zijn. Maar hier vind ik heel weinig lieveheersbeestjes, dus vandaar dat ik het zo oploste.
      Hopelijk planten deze lieveheersbeestjes zich hier in de buurt voort en komen hun kinderen weer luizen eten hier :)

      Verwijderen