donderdag 12 september 2013

Kijk tip: Food Inc. van Robert Kenner


Onlangs heb ik een documentaire gezien die bij mij veel indruk heeft gemaakt, het gaat over de voedingsmiddelen industrie. Ik moest weer aan deze documentaire denken door de meest recente aflevering van Zembla die gaat over de vleesfraude.

Het is wel een lange documentaire maar als je de tijd hebt is het zeker de moeite waard. Het geeft op een duidelijke manier weer hoe de voedingsmiddelenindustrie de overheid en de consumenten beïnvloed. En bovenal hoe zeer de voedingsmiddelenindustrie waarde hecht aan geld boven het welzijn van mens, dier en aarde. Sommige beelden zijn schokkend en sommige gewoon zielig maar ik denk dat het een heel goed beeld geeft van wat er aan de hand is in onze samenleving op het gebied van eten.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat er een verandering komt in de manier waarop er nu met eten omgegaan wordt. Ik vind het heel erg triest dat er op zo'n respectloze manier met onze voeding en dus ook met ons als mensen omgegaan wordt. Deze documentaire geeft heel duidelijk weer hoever het helaas al is in de westerse wereld en het stimuleert mij alternatieven te zoeken. Het belang van lokaal en kleinschaligheid wordt voor mij heel duidelijk zo. En daarnaast stimuleert het mijn zoektocht naar zelfvoorziening.

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip, ik ga hem vanavond kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Food Inc. Is inderdaad een heel goede film. Naast het verhaal over de slachterijen en vleesindustrie vond ik ook de verhaallijn over die zaden met copyright erg fascinerend. Wat een wonderlijk systeem.

    Een andere film in hetzelfde genre die ik ook erg goed en en leerzaam vond is Fast Food Nation. Dit is een mocumentary (dus combi tussen documentaire en film, Bruce Willes speelt er bijvoorbeeld in mee) over de vleesindustrie in relatie tot de fastfood ketens, maar zeker realistisch. Wel hier en daar flink hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat vind ik ook belachelijk, het copyright op de zaden. Ik hoop niet dat het een wereldwijd systeem wordt!

    Die film waar jij het over hebt ken ik niet, maar ga ik zeker zoeken. *ik ben gek op bruce :)*

    BeantwoordenVerwijderen