vrijdag 19 juni 2015

Weer verder met de Kas

Wij zijn weer een stapje verder met de Kas, inmiddels heb ik er een mooie werktafel in staan. Ik besloot er een te kopen omdat wij het al druk genoeg hebben en voor € 60,- had ik er een thuisbezorgd. De tafel is 120cm breed en 40cm diep, de werkhoogte van het blad is 85cm, ik wilde graag een wat bredere oppottafel omdat ik de standaard breedte van 85cm nogal smal vind.

De tafel gebruik ik voor het verpoten en opkweken van plantjes, het opruimen van gereedschap en als standplaats voor jongere plantjes die nog in hun pot staan. Ik vind het zelf ideaal en het staat nog leuk ook! Foto's maken blijft een beetje lastig in de kas, maar ik heb mijn best gedaan:




Voor de oplettende kijker komen er 3 buizen uit de grond, de grijze achter wordt later verlengd en daarmee zuigen wij dan warme lucht uit de nok naar de warmteopslag onder de grond. De kleine in het midden met de rode dop is de ventilatie voor de warmteopslag, deze wordt nog verkort zodat hij in het pad valt. De gele buis helemaal voor is het hommelnest, deze is slechts tijdelijk en zal volgend jaar weg zijn. Het pad zal uiteindelijk gewoon helemaal begaanbaar en ononderbroken zijn.

De planten doen het heel erg goed, hoewel ik enorm laat was met het uitzetten van de planten heb ik goede hoop. De tomaten maken een flinke inhaalslag en sommige zijn al verdriedubbeld in grootte! De kas is ook een heerlijke plek om te zijn het is altijd comfortabel warm en windstil en het ruikt lekker naar de tropen, ook is het enorm licht en de planten maken het gezellig. Het zal je dan ook niet verbazen dat wij ook standaard een stoeltje in de kas hebben staan :)
Man, wat is het toch genieten hier!!

7 opmerkingen:

  1. Dat wordt vast een meditatie-plekje voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat een mooie kas! Dat is wel even wat anders dan dat ding van de Lidl dat wij hadden...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooie kas, handig ook zo'n grotere werktafel.
    Ik lees het Engelse blog van Sue van Our new life in the Country http://ournewlifeinthecountry.blogspot.nl/ en die heeft het altijd over een polytunnel. Zou dat ook niet iets voor jullie zijn? Zij woont in Wales, waar het héél vaak regent en hard waait, dus moet zoiets op het vasteland ook mogelijk zijn, lijkt me.
    Ook zij is helemaal 'gek' van (moes)tuinieren en zelfvoorzienigheid, net zoals jullie, alleen hebben zij en haar man een half dierenasiel en jullie niet, als je de bijen niet meerekent natuurlijk :-)
    Op haar blog staan heel veel foto's, misschien leuk om een kijkje bij haar te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, die kas is echt geweldig! En die werk- c.q. oppottafel is echt fantastisch. Lekker hoog en breed. Hier ga je veel plezier aan beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie kas en eigenlijk kan je daar ook s'winters van genieten er zijn groenten die het daar prima in doen als je in het najaar zaait. Op de volkstuin hadden we een kleine kas van mijn schoonvader , inmiddels is die gedemonteerd en mee naar Roemenië gegaan .Wat het ook goed doet in een kas zijn komkommers . Oftewel er is veel mogelijk, heel veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh dit zal zo'n fijne plek worden voor je! Wat prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen