zondag 16 oktober 2016

Het Sokken-Dilemma

Bij Valhalla las ik laatst weer over haar verdraaid goede sokken, nooit meer sokken kopen en lekkere, fijne duurzame sokken hebben. Daar word een mens hebberig van. Nu wil het zo zijn dat ik kapotte sokken heb, alleen maar. Het is zelfs zo dat mijn visite laatst verbaast was dat ik geen gat in mijn sok had :)

Ik heb mijn sokken inmiddels al een jaartje of 9, het zijn thermosokken gekocht bij de dirk vd broek. Ik had niet verwacht dat ze zo lang mee zouden gaan, maar ze bevallen eigenlijk heel erg goed. Alleen zit inmiddels in elke sok een gat (of twee) bij de tenen, en word het dus tijd voor nieuwe.

Sok met gat

Hebberig besloot ik op het internet vast nieuwe sokken uit te zoeken, iets met bio wol, lekker warm, mooi kleurtje of neutraal zwart? En hoeveel heb ik er dan nodig? En dan, wat gaat mij dat kosten (oef!). Maar wat doe ik dan met mijn huidige sokken? Weggooien?

Sok zonder gat

En op dat punt steekt het, want er is niks mis met mijn sokken (behalve het gat natuurlijk). Eigenlijk vind ik het heel erg zonde om ze weg te gooien daarom. Dus ik heb maar weer de stopwol erbij gehaald, stel dat het mij lukt om elke 2 dagen 1 sok (ik leg de lat wat lager vanwege de baby) te stoppen dan heb ik over een maand weer 7 paar hele sokken. Dat lijkt me een mooi streven :) En ook lekker duurzaam!

23 opmerkingen:

  1. Goed zeg, je kunt dan nog even verder met je bestaande voorraad!
    Wist je dat je nieuwe sokken ook kunt verstevigen met extra sterk garen op de plekken die bij jou het snelste slijten? Zo kun je er langer mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind eigenlijk dat je jezelf nieuwe sokken moet gunnen.
    Daarbij komt nog dat gestopte sokken ook minder lekker dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gun mijzelf ook nieuwe sokken, maar later :)
      Ik loop nu al maanden met kapotte sokken dus gestopt zijn ze een verbetering.

      Verwijderen
  3. Toevallig vandaag een grote wasmand met oude sokken en ondergoed van vriend uitgezocht, Veel gaat naar kringloop en wat kapot is wordt als poetslap gebruikt, vooral sokken zijn hanig omdat je hele hand erin kan en dan meteen na gebruik weg ermee. Heeft Maarten ook niet vaak behoefte aan poetslappen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poetslappen hebben we nog zat, deels ook oude sokken van Maarten die heel erg stuk waren. Uiteindelijk komen ook deze op de stapel, als ze hierna weer stuk gaan.

      Verwijderen
  4. Ha, heel oude uitgelubberde sokken gaan hier weg. Maar andere speciale stop ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sokken stoppen kan ook met de naaimachine, dan kun je ook dunner garen gebruiken en voel je het minder bij het dragen. Wat ik wel merk over de lange tijd is dat sokken in de winkel van minder goede kwaliteit zijn, dus als ik nog eens nieuwe nodig heb, ga ik zeker voor kwaliteit. Als het elastiek in de boord z'n beste tijd heeft gehad kun je er met de hand elastiekgaren in rijgen, zo hoef je deze ook om die reden niet weg te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @anoniem, ik heb nog nooit gehoord van sokken stoppen met de naaimachine.... Welke steek gebruik jij daarvoor ? Zigzag of stopsteek ? Voelt de gestopte plek dan niet hard aan ?

      Verwijderen
    2. Voor het stoppen op de naaimachine moet je de transporttandjes laten verzinken naar beneden, je hebt er een speciaal stopvoetje voor nodig, en eventueel een stopring, maar dat gebruik ik nooit. Je stopt met een gewone stiksteek, waarbij je van voor naar achter stikt, dus niet dwars. Om ook in de dwarsrichting te stikken het werk draaien. Omdat de transporttandjes verzonken zijn is het nodig het te stoppen kledingstuk, of de sok, met de hand onder de naald door te bewegen. Het kan zijn dat de draadspanning aangepast moet worden. Het beste kun je even oefenen op een restlapje. Zie verder de handleiding bij je naaimachine, succes!

      Verwijderen
    3. @anoniem, ik heb een 'stopfunctie' op mijn naaimachine maar die heb ik enkel nog maar gebruikt om geweven stoffen te herstellen. Ik ga stoppen van een sok met de naaimachine toch eens uitproberen. Bedankt voor je info....

      Verwijderen
  6. Ik koop altijd dezelfde sokken : zelfde kleur, zelfde merk, zelfde type breiwerk.Als een sok dunne plekken begint te vertonen, dan verstevig ik die plekken zodat het geen gaten worden. Is een sok niet meer te herstellen, dan trek ik het breiwerk van het beengedeelte uit en ik heb stopgaren voor een volgende sok te herstellen. Voordeel : zelfde kleur, zelfde dikte garen en het stopwerk is haar onzichtbaar. Tegenwoordig is het moeilijk om goede stopwol te kopen en vaak verkleurt die na een paar keer wassen zodat de gestopte plek zichtbaar is. Door een versleten sok te recykleren als stopgaren heb ik dat probleem totaal niet : zelfde kleur, zelfde dikte. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaaap! en ondertussen in Aleppo....................

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, als ik het hier over Aleppo ga hebben wordt de situatie daar er toch niet beter op. Ik doe mijn best om de wereld een stukje beter te maken met de middelen die ik heb, als je iets spannends of dramatisch wil lezen moet je naar een nieuwssite gaan.

      Verwijderen
  8. Deze week bij Dirk in de aanbieding; thermosokken 4 voor €3,-...
    Groetjes Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel goedkoop maar jammer genoeg hebben wij hier in de omgeving geen 'Dirk'. Ik weet zelfs niet of dergelijke winkelketen in Belgie aanwezig is.liesbet

      Verwijderen
    2. Haha, je hebt best kans dat het dezelfde zijn :)

      Verwijderen
  9. Anoniem, de wereld is al zo negatief, oorlog en ellende, daar heb je gelijk in, maar ook nog negatief doen over de blog van iemand, maakt de wereld echt niet leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is niet gelijk negatief doen over iemands blog. Gewoon een beetje relativeren... dat moet kunnen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Positief blijven = niet hetzelfde als alles goed vinden. Dat mag je best laten blijken. Maar ondertussen op jouw manier een steentje bijdragen aan het tegengaan van verspilling vind ik super. Ik "stop" ook sokken en ook bij mij worden het uiteindelijk poetslappen en bij een leuk patroon of kleurtje ook wel eens een handpop. Vindt je dochter over een tijdje ook vast leuk. Fijne dag, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier gaan kapotte sokken naar de hond haha!
    Balletje erin, knoopje, terugslaan, nog een knoopje etc. Liefst een paar sokken zo doen en dan is hij er een week zoet mee om het sokkenspektakel om de bal weg te slopen.
    Scheelt flossen kopen =D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja leuk, deed ik vroeger ook.
      Een aantal sokken in een sok maakt ook een leuk balletje, kost niets en hond is weer een tijdje zoet. Maar we hebben geen hond nu, en om er nu een voor te nemen is verkeerde zuinigheid ;D

      Verwijderen