donderdag 6 oktober 2016

Onze begroting met kind

Sinds we Vera hebben is onze financiƫle situatie enorm veranderd, gelukkig zagen we dat aankomen en hadden wij ongeveer 9 maanden de tijd om ons voor te bereiden. Vanaf mijn verlof viel natuurlijk mijn normale inkomen weg en heb ik een tijdje mutterschaftgeld gekregen, inmiddels is dat over gegaan in Elterngeld. Dit Elterngeld is lager omdat ik er voor gekozen heb om het over twee jaar te verdelen in plaats van over een jaar.

Veel dingen veranderen niet, maar ons inkomen is een stuk lager dan wat het eerder was. Niet alleen omdat ik nu Elterngeld krijg en niet werk, maar ook omdat Maarten nog maar 32 contracturen per week heeft. Het Kindgeld compenseert de boel weer een beetje. In totaal komt er maandelijks ongeveer € 1.969,- binnen.


Wonen

Het hypotheekbedrag is altijd hetzelfde.
Elektra is helaas wat omhoog gegaan nu ik vergeten ben het contract op tijd op te zeggen. Het maandelijkse bedrag ging met bijna € 10,- omhoog, slik. Goed op letten voor volgend jaar dus.
Het maandelijkse bedrag voor gas valt reuze mee, hier kan ik rond het eind van het jaar weer gaan shoppen voor de voordeligste aanbieder. Dat scheelt toch echt veel!


Verzekeringen

Voordat je denkt dat wij geen zorgverzekering hebben, wij zitten hier in Duitsland in de Krankenkasse. Het bedrag word van je loon ingehouden en zie je dus niet. Daarnaast betaal je eigenlijk vrijwel niets extra, maar voor de zekerheid hebben wij een potje van € 1.500,- voor zorgkosten (zie ook reserveringen).

De Levensverzekeringen zijn voor de hypotheek en lopen tot 2025 voor meer dan het volle bedrag van de hypotheek. Dit is zodat als een van ons overlijd, de ander het huis kan afbetalen.

De opstalverzekering vind ik prijzig, maar ik heb tot op heden helaas geen alternatief gevonden. Het is duurder omdat we een oude Resthof hebben met allerlei gebouwen die natuurlijk verzekerd moeten zijn tegen brand (in verband met opruimen van puin enzo). Niet elke verzekeraar bied dit aan. Ik zou nu moeten vergelijken en kijken voor een nieuwe aanbieder, maar heb nog niets beters gevonden.


Vervoer

De auto gebruiken we momenteel heel weinig, ik gebruik hem alleen een keer per week met boodschappen doen naar het dorpje hiernaast en af en toe met Vera op controlle. Als Vera wat groter is wil ik graag fietsen, maar dat vind ik nu nog te lastig. Ik verwacht dat we in de toekomst wel een keer per maand naar Nederland gaan, daarom staat het brandstof bedrag op € 35,- Momenteel komen we nog niet eens op € 20,- per maand.

Autoverzekering mag ik voor het eind van het jaar weer opzeggen/vergelijken. Ik hoop dat ik een voordeligere verzekering kan afsluiten. Vroegah in Nederland betaalde ik iets van € 17,- per maand en hier is het zoveel duurder. Vooral omdat ik nog niet zo lang mijn rijbewijs heb, ongeveer 5 jaar nu.


Boodschappen

Het bedrag voor boodschappen is inclusief eventuele kado's, leuke dingen, en verzorgingsproducten. Hier komen wij tot op heden nog goed mee uit.


Reserveringen

De bedragen op deze posten gaan in potjes die ik bijhoud in excel (alles gaat gewoon gezamelijk op een spaarrekening). Sommige potjes hebben een maximum, als deze bereikt is gaat het bedrag voor dat potje naar een ander potje wat nog niet vol is. Zo zijn de potjes auto (onderhoud en afschrijving) en zorgkosten momenteel vol, maar het saldo gaat dan bijvoorbeeld gewoon naar potje 'glasverzekering' (in plaats van een glasverzekering hebben we een spaarpotje voor zo'n situatie). Het is wel zo dat we het totale bedrag aan reserveringen wat naar beneden geschroefd hebben omdat ons inkomen wat lager is.


Overige uitgaven

Dit is een soort reservering 'voor de zekerheid'  zodat de begroting beter past.  Als ik niets extra's uitgeef kunnen we dit sparen.


Wat betreft het sparen, daar moeten we meer kiezen nu er minder geld is. We hebben drie potjes waar we in sparen. Wat voor ons prioriteit heeft is het sparen voor de extra aflossing op de hypotheek, €375,- per maand en dan in januari in een keer het maximale boetevrije bedrag extra aflossing.

Het overige bedrag verdelen we tussen sparen voor de buffer (voor nood/ werkloosheid/ pensioen) en sparen voor het huis (woningverbetering en onderhoud). Omdat de buffer inmiddels redelijk op peil is ( zo'n €15.000,- dat is dus 10 maanden leven indien nodig) hebben we besloten eerst verder in het huis te investeren. In dit potje zit al zo'n €7000,- maar we hebben nog een aantal wensen dus sparen we vlijtig verder voor o.a. een nieuwe badkamer en cv.

Ik ben eigenlijk heel erg tevreden met onze situatie. Natuurlijk was het lekker toen we samen bijna € 3000,- netto per maand binnen kregen, het is fijn om er warmpjes bij te zitten. Maar ook al verdienen we nu € 1000,- per maand minder, we zitten er nog steeds warmpjes bij en we zijn heel blij met onze situatie. Sommige dingen zijn nu een maal meer waard dan geld :)

4 opmerkingen:

  1. Netjes, vind het altijd zo knap dat jullie voor zo weinig geld kunnen eten. Lukt ons echt niet voor minder dan €300 per maand. We eten wel vlees en deels biologisch,mijn man is een grote eter, ons zoontje van 14 maanden lijkt ook zo te worden en ikzelf eet sinds ik borstvoeding geef ook echt meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wouw ik let ook altijd goed op de boodschappen uitgave maar met 175,- per maand gaat me niet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn om het zo goed voor elkaar te hebben! En voor zo weinig geld eten, wauw! Petje af. Fijn dat het zo goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie kunnen heel goed met geld omgaan en komen ook nu niets tekort. Sommige dingen zijn inderdaad belangrijker dan geld, het is toch hartstikke fijn om iedere dag bij Vera te zijn nu ze nog zo klein is. later kijk je op deze tijd met veel plezier terug.

    BeantwoordenVerwijderen