maandag 16 maart 2015

Leven Zonder Geld

Eerder schreef ik al eens een stukje over Raphaell Fellmer en de bijzondere manier waarop hij in het leven staat, hij is namelijk in (zoals hij het zelf zo mooi noemt) “ geld-staking”. Je kan zeggen wat je wil, maar ik vind hem een lieve, vrolijke jongen en zijn positiviteit is aanstekelijk. Raphaell is een duidelijk voorbeeld van het feit dat de wereld vol zit met leuke mensen!


Het leven zonder geld zoals hij doet zal niet voor iedereen weggelegd zijn, het vereist een radicale omslag in denken. Het principe lijkt een beetje op dat van een deel-economie met een vleugje ruilhandel in tijd en spullen, niet iedereen wil de hele tijd zo leven maar Raphaell laat zien dat het mogelijk is als je het wel wil. Ik vind het inspirerend en het maakt mij bewust van hoe vast bepaalde patronen en ideeën in mijn hoofd zitten, een leven lang westerse indoctrinatie doet dat met je. Door Raphaell ben ik mij meer bewust van wat er eigenlijk mogelijk is, en in hoeverre je eigen houding, positiviteit en inzet de wereld om je heen vormen. De wereld is mooi!

Om zijn ideeën uit te dragen en te delen met de wereld heeft Raphaell inmiddels een boek geschreven, het boek is gratis verkrijgbaar als PDF/EPUB/Kindle en ook in de apple store en google play store. Als je interesse hebt (en Duits kunt lezen) dan kan je het boek via deze links vinden:

Ben je ook geïnspireerd en wil je bijdragen aan een socialer systeem waarin we minder van geld afhankelijk zijn? Denk eens aan een deeleconomie  of wordt lid van een ruilkring (zie ook hier). In plaats van nieuw kopen kan je repareren. En in plaats van weggooien kan je weggeven. Alles wat je nodig hebt is al ergens, het moet alleen nog zijn weg naar je vinden!

5 opmerkingen:

  1. ..ik vind het altijd leuk om dergelijke mensen te volgen en geniet van hun manier van leven. Vroeger, toen ik jong was, geen kinderen had en in 5 jaar tijd een keer bij de huisarts kwam zou dat voor mij ook haalbaar zijn geweest. Helaas komt iedereen er op zeker moment achter dat behalve jijzelf, alle mensen mee moet doen want de tandarts, de chirurg etc. helpen je echt niet voor een mud aardappelen en 2 rode kolen, onbespoten, biologisch geteeld uit eigen moestuin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat altijd zo leuk he, zulke mensen! het zijn toch eigenlijk een beetje voorbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helemaal zonder geld leven is helaas niet meer haalbaar, je hebt een paspoort of een id nodig en die kosten geld, je bent verplicht verzekerd voor ziekte kosten en voor mensen die een rijbewijs en een auto nodig hebben voor hun werk, dat kost geld, gaat je kind naar school? ook dat kost geld en deze kosten kun je niet d.m.v. ruilhandel betalen.en om te betalen met groentes uit eigen tuin heb je een huis met tuin nodig en ook daarvoor heb je geld nodig hetzij voor een hypotheek, hetzij om de huur te betalen enz. enz. maar er zijn natuurlijk wel dingen die je met gesloten beurs kunt betalen d.m.v. ruilhandel en ook spullen repareren i.p.v. nieuw kopen kan in veel gevallen, ook met je vrienden of familie spullen gezamelijk gebruiken kan je veel geld besparen ,denk bijv. aan een ladder of grasmaaier die heb je echt niet elke dag nodig. verder spullen weggeven als je ze niet meer gebruikt ook dat is een mooie manier om met kostbare grondstoffen om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd leuk om zoiets eens te lezen.
    Het is misschien niet haalbaar maar je kan altijd ideeën opdoen.

    BeantwoordenVerwijderen