zondag 29 maart 2015

Van start!

Gisteren is officieel het startsein gegeven voor de "bouw" van onze plantenkas! Wij hadden een werker met kleine graafmachine gehuurd om het onszelf wat makkelijker te maken. De levering van de kas verwacht ik in week 16 dus dat duur nog even, maar er zijn genoeg voorbereidingen te treffen.

Het grote gat voor de thermische massa hebben wij al laten graven, deze komt midden onder de kas. Onze kas heeft een oppervlakte van iets meer dan 9 m2 en de bak met thermische massa wordt ongeveer 1 m3. De bak wordt in het midden geplaatst om de vrijkomende warmte zo gelijkmatig mogelijk te verdelen. In de bak komt dan een buis die de warme lucht van bovenin de kas met behulp van een (gerecyclede) computerventilator naar beneden blaast.


Als thermische massa willen wij grind gebruiken. Toen wij onze zonnepanelen plaatsten hebben wij ook ons dak vernieuwd en daardoor is dat grind overbodig geworden, dit zou nu mooi van pas komen. Om het ventilatortje aan te sturen gaan wij gebruik maken van een klein zonnepaneeltje, hierdoor wordt het een volledig autonoom systeempje.


Voorlopig is het nog gewoon een groot gat en veel zand in de tuin. En blijkbaar zit er onder ons gazon wit zand, heel veel wit zand. Maar dat komt later wel weer van pas bij andere klusjes rond om het huis, en dat hoeven wij dus ook niet te kopen. Voorlopig kunnen wij (Maarten dus) weer verder, om te beginnen moet het grind gewassen worden en ook moet er een kleine fundering gemetseld worden voor onder het draagframe van de kas. Ik vind het echt een super gaaf project en kijk er naar uit om deze zomer tomaten in mijn eigen kas te kweken!

6 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk, het begint nu echt vorm te krijgen hé?
    Veel plezier met de voorbereidingen en voorpret!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wellicht dat jullie zouden kunnen kijken om glasscherven te gebruiken als thermische massa. Het rendement daarvan is vele malen hoger dan grind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Anoniem,

      Ik ken verhalen van thermische massa als glas, maar dan verpulverd.
      1m3 verpulverd glas krijgen lijkt me niet eenvoudig en goedkoop.
      En ik vroeg me af of dat rendement werkelijk zo veel is dus ben even gaan zoeken natuurlijk en vond dit:
      http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429.html

      Als ik dit leest dan lijkt het zelfs dat grind beter is dan glas.
      Alleen "glass Pearls" met 0,18 W/mK is heel netjes.
      Helaas gaan wij voor grind i.v.m. mogelijkheden en praktische kant van het verhaal.
      En elk geval is het goed om een warmte buffer te maken, of dat nou met water, glas of steen gemaakt is.

      Groet !

      Verwijderen
  3. Wat een goed idee, zo´n ventilatortje! Blijft de kas mooi koel(ig) in de zomer en minder koud in voorjaarsnachten. Mijn kersverse platte bak heb ik maar uitgerust met een heleboel vla-emmertjes met water om hetzelfde te bewerkstelligen. Jullie idee klinkt een stuk meer high-tech ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een project! Ben heel benieuwd hoe het straks bevalt en hopelijk een flinke oogst van tomaten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wouw wat goed idee, ben heel benieuwt hoe alles gaat zijn!

    BeantwoordenVerwijderen