vrijdag 25 april 2014

Boodschappen en menu week 16 en 17

Menu
25-apr   vrijdag Linzensoep en brood
26-apr   zaterdag Nasi met ei (portie in de vriezer)
27-apr   zondag Boerenkoolstamppot met vlees, extra in vriezer
28-apr   maandag Rode kool, aardappel en hamburger
29-apr   dinsdag Maaltijdsalade met penne en avocado
30-apr   woensdag Maaltijdsalade met penne en avocado
1-mei   donderdag Nasi met ei (portie uit de vriezer)
2-mei   vrijdag Gegrilde wortel, gepofte aardappel en hamburger
3-mei   zaterdag Gewokte tarwe met ananas en ei (portie in vriezer)
4-mei   zondag Groentestoofschotel met kikkererwten (extra veel)
5-mei   maandag Ragu a la bolognese (uit de vriezer)
6-mei   dinsdag Groentestoofschotel met kikkererwten
7-mei   woensdag Gewokte tarwe met ananas en ei (portie uit vriezer)
8-mei   donderdag Boerenkoolstamppot met vlees, portie uit vriezer


Boodschappen
Soort aantal artikel  bedrag   totaal 
Zuivel 2 Melk halvol biologisch 1L   0,99   1,98
1 Kaas 500 gr.   2,25   2,25
1 Huttekase   0,49   0,49
1 Magere roomkaas   0,66   0,66
Fruit 1 Sinaasappelen biologisch 1 kg   1,59   1,59
1,78 Bananen biologisch en fairtrade   1,79   3,19
Groente 0,876 Paprika rood 3 stuk   2,29   2,01
1 Wortelen Bio 1 kg   0,99   0,99
1 Aardappelen biologisch 1,5 kg   1,79   1,79
0,364 Courgette   0,99   0,36
2 Boerenkool 450 gr uitlekgew.   0,65   1,30
1 Ananas Bio in glas   1,95   1,95
2 komkommer   0,45   0,90
1 Appelmoes biologisch   1,45   1,45
1 Avocado   0,99   0,99
1 Kikkererwten gedroogd 500gr   2,19   2,19
2 Rode kool biologisch pot   0,99   1,98
1 Citroengras 100gr   0,99   0,99
Vlees 1 Bio - Bierworst 100gr (afgepr.)   1,04   1,04
1 Bio Schinkenbraten 100gr (afgepr.)   1,83   1,83
1 Bio Lyoner worst 80gr (afgepr)   0,76   0,76
1 Bio achterham 80 gr.   1,75   1,75
1 Bio braadworst 4 stuks klein   2,19   2,19
1 Bio Nackensteak 0,268gr   2,41   2,41
Brood e.d. 1 Havervlokken bio 500gr   1,15   1,15
1 Tarwe bio 1 kg   1,25   1,25
3 Bio volkorenmeel 1kg   1,25   3,75
3 Penne rig. Bio Volkoren 500gr   0,89   2,67
2 Spaghetti Bio Volkoren 500gr.   0,89   1,78
1 Lijnzaad gebroken, Bio 400gr   1,65   1,65
1 Zonnebloempitten Bio 500gr.   1,75   1,75
1 Pompoenpitten Bio 500gr.   2,65   2,65
1 Gist   0,59   0,59
Overige 1 Kattenvoer brokjes 1 kg   0,89   0,89
1 Mosterd potje 250gr Bio   1,29   1,29
1 Tomatenketchup fles Bio   1,58   1,58
1 Mayonaise   0,89   0,89
Lekkers 1 Pindaflips 250 gr   0,59   0,59
1 Zoute stokjes 250 gr   0,39   0,39
totaal 59,91

Omdat wij nu allebei werk hebben heb ik het budget voorzichtig wat verhoogd, van  € 50,- naar € 60,- per twee weken. Ik heb hier wel even over gedubd, want het is natuurlijk niet zo dat we gelijk zwemmen in het geld. Maar voor mij weegt het heel zwaar dat ik op deze manier meer volgens mijn eigen (onze) principes en idealen kan inkopen. En dat heb ik dus ook gedaan, ik heb van alles de biologische variant gekozen voor zover ik deze kon vinden.

Hier en daar was het echt wel even een knop omzetten, de biologische producten waren soms tot wel 3 of 4 keer duurder. Bij de kassa werd ik zelfs nerveus, of ik wel genoeg geld bij mij had. Maar ik heb het gered, ik heb zelfs ook nog wat voorraad aangevuld. Mijn pasta (penne en spagetti) was bijna op, hier heb ik gelijk meerdere pakken van meegenomen. De lijnzaad eet ik graag door de pap, wat ik al een tijd niet deed vanwege financiële redenen. De zonnebloempitten en pompoenpitten zijn voor door het brood. Ik heb veel vleeswaren gekocht, voornamelijk omdat de pakjes zo klein waren. Omdat ze kort houdbaar zijn heb ik een deel hiervan gelijk ingevroren. Daarnaast waren mijn sauzen (bijna) op, dus heb ik mosterd en tomatenketchup gekocht. Wat ik heel jammer vond is dat ik geen biologische mayonaise kon vinden, maar dat komt vast een volgende keer wel.

Achteraf ben ik heel erg blij met de boodschappen. Ik heb grotendeels 'verantwoorde' boodschappen gedaan, en ben toch binnen budget gebleven.
Ik voel mij hier een stuk beter bij!

27 opmerkingen:

  1. Mooi lijstje.
    Ga jij ook vaak naar de DM drogist? Als ik in Duitsland ben ga ik daar altijd graag inkopen doen. Veel goed betaalbare biologische producten (in vergelijking met NL) en natuur cosmetica.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er eigenlijk nog nooit geweest. Verkopen ze daar ook eten en/of drinken? Want ik gebruik eigenlijk geen verzorgingsproducten of cosmetica, dus daarom kom ik er niet :)

      Verwijderen
    2. Ja, veel bio producten die echt goedkoper zijn dan hier of die ze hier niet hebben: havermout, citroensap, krakelingen, jam, meel, cacao, kokosmelk, chocola, wasverzachter, shampoo, gepofte dinkel met honing, honing, crackers, enz...

      Verwijderen
    3. Ik zal eens kijken, ik ben benieuwd of het goedkoper dan de kaufland is.

      Verwijderen
    4. Geweldig de DM drogist voor bio voeding, ik kom hier geregeld en het scheelt echt veel geld.

      Verwijderen
  2. Ze verkopen er biologische thee, koffie, pitten, gedroogd fruit, havervlokken, dat soort spul. Ik sla altijd flink in als ik in duitsland ben. Biologisch houdbaar, zeep en shampoo en allerlei voor de helft. Ik hou van Duitsland! Sinds ik dit zo doe ben ik een derde tot de helft minder kwijt aan boodschappen.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, ik zal eens kijken. Ik haal dat soort dingen nu meestal bij de k.aufland, daar is het ook voordelig. Dat deed ik ook al toen ik nog in Nederland woonde, wat scheelt dat veel zeg!

      Verwijderen
  3. Veel bio voor relatief weinig geld! Goed bezig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elke zaterdag is markt in Meppen (ik zag dat je in Haren werkte dus neem aan dat je de kaufland in Meppen bezoekt) daar staan ook boeren die zelf de groenten verbouwen voor een klein prijsje. Misschien een keer leuk om te kijken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik in de buurt ben zal ik eens kijken. Ik ga normaal naar de kaufland in Papenburg, dat is dichterbij voor mij. Ik heb zulke rare werktijden dat ik na mijn werk meestal geen boodschappen kan doen, bovendien ben ik meestal doodop :)
      Ik heb online een website gevonden van een bioboer hier in de buurt, daar ga ik binnenkort ook nog eens kijken.

      Verwijderen
  5. Ik vind het knap hoe je met zo'n klein budget je boodschappen kunt doen en zulke lekkere en voedzame maaltijden kunt maken.
    Je groentenstoofschotel ga ik binnenkort uitproberen, lijkt me lekker!
    Groetjes, Christina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Wij hebben ook zeker niet het gevoel dat wij iets te kort komen. Ik kan niet wachten op een goede oogst uit de moestuin dit jaar, al die verse groente hmm!

      Verwijderen
  6. Ik blijf je bewonderen, de levenskracht en de energie die je bezit om een klein budget toch zo groot te laten zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De appelmoes viel me op, kan je niet beter appels kopen en zelf appelmoes maken? In porties invriezen of in potjes wecken gaat prima, of ga je dat pas doen met eigen appeloogst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het zeker wel goedkoper is om appels te kopen en daarvan moes te maken, maar op dit moment heb ik er gewoon de tijd en puf niet voor. Ik was het inderdaad wel van plan met mijn eigen appeloogst deze zomer.

      Verwijderen
  8. Gelijk heb je dat je het budget nu wat verhoogd hebt.
    Fijn dat je dan weer meer volgens je eigen principes kan eten nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn dat het je toch elke keer weer zo lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mayonaise is heel makkelijk zelf te maken. Eitjes heb je genoeg (volgens mij) en ook de rest van de ingrediënten kun je dan zelf bepalen! En het is ook nog eens super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit gedaan heb, maar ik ben erg nieuwsgierig! Ik maakte mij altijd zorgen vanwege de rauwe ei die er in gaat. Maar nu je het zegt zal ik eens online gaan zoeken naar recepten.

      Verwijderen
    2. Ok, ik heb even gekeken. Ik wist niet dat het zo simpel was! Dat ga ik zeker doen voortaan. Bedankt!

      Verwijderen
    3. Ik maak altijd de speedy mayo van Annabel Langbein. Als je hierop goochelt, vind je het recept. Lukt altijd!!! Veel succes.

      Verwijderen
  11. Ik denk dat je absoluut de juiste keus hebt gemaakt door je budget te verhogen en dan bio te kunnen kopen. Ik verbaas me wel over hoe goedkoop het is! Ik ben ongeveer dat bedrag per persoon per week kwijt. Wij eten wel iets anders maar toch.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik denk dat het veel scheelt dat wij weinig vlees eten. Ook drinken wij geen frisdrank, alcohol of koffie. En natuurlijk zijn bio producten in Duitsland over het algemeen veel goedkoper, daarom haalde ik voorheen al veel dingen uit Duitsland.

      Verwijderen
  12. Citroengras 100gr € 0,99 € 0,99

    Koop een plantje 'lemongrass' kost een tweetal euro, maar je kan er het hele door van oogsten. wel beschut zetten.

    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze citroengras heb ik op water gezet zodat het wortels vormt, zo heb ik voor € 0,99 een plantje :)

      Verwijderen