zondag 6 april 2014

Nieuw leven!


Gisteren werden wij wakker met een verassing. Toen ik bij de broedse kip langs ging om te controleren hoe het met haar ging zag ik een klein zwart koppie naast haar staan. Natuurlijk waren wij razend enthousiast toen het er twee bleken te zijn! Wat een vreselijk schattige kleine pluizebolletjes.

Ze zijn heel schattig, en moeder kloekt er goed op los. Helaas heeft ze de andere twee eieren verlaten, dus in een laatste poging die uit te laten komen hebben we ze hier nog even binnen warm weggelegd. Maar ik heb er weinig hoop meer op.

Gelukkig had vriend toevallig de dag ervoor een kippenren gemaakt, dus nu hebben we de moeder met de kuikens gelijk op kunnen sluiten. Ook de andere kippen zitten daar voorlopig opgesloten, die laten wij er alleen uit als wij er bij zijn om ze in de gaten kunnen houden.

Wij doen goed ons best om de moederkip en de kuikens hand tam te maken, zodat wij ze in de toekomst gewoon op kunnen pakken als er wat is. En het is geen straf om heel even met zo'n schatje te knuffelen. En dan natuurlijk weer snel naar zijn moeder terug, want ze zijn nog zo klein!


24 opmerkingen:

  1. Ach wat schattig! Geniet ervan!
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij genieten er zeker van, wij gaan regelmatig even kijken. Ze zijn zo aandoenlijk!

      Verwijderen
  2. Wat super schattig, wel erg jammer van de andere twee maar wat een dotjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het ook erg jammer, maar bedenk mij dat het toch de natuur is. De sterken leven en de zwakken halen het helaas niet.
      Daarnaast probeer ik mij vooral op deze schatjes te focussen, en zij maken alles goed!

      Verwijderen
  3. gefeliciteerd, goed dat jullie een ren hebben dat is al wat veiliger. Wij hebben nu 3 kippen op een nest zitten en nog een week dan zou het eerste nest moeten uitkomen, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Het kwam ook mooi uit dat vriend precies een ren gebouwd had, was een leuke verrassing. Leuk dat jullie ook nestjes krijgen, het is toch heel bijzonder om te zien!

      Verwijderen
  4. Kan niet wachten op volgende week zaterdag moet alleen nog achter een bak aan. Vorig jaar had ik de kuikens in een groot aquarium in de woonkamer helemaal top voor mijn oudste dochter. Die hebben we helaas weggegeven nu dus er moet een andere oplossing komen nu. Hebben voor nood al een grote plastic bak klaar staan voor mama en d'r kroost maar zou toch liever iets hebben waarbij ze ook naar buiten kunnen lopen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ik kan mij voorstellen dat je graag wil dat ze ook naar buiten kunnen, dat zou wel ideaal zijn.

      Verwijderen
  5. Heb je niet nog een broedse kip? Dan kan die misschien de 2 andere eieren nog uitbroeden.
    Het zijn schatjes! Het lijkt me heel bijzonder om zelf jonge kipjes te hebben. Je weet zeker nog niet of het hennetjes of haantjes zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas geen andere broedse kip, dus dat gaat het niet worden. Wij hebben de eieren inmiddels ook opgegeven, ze waren niet levensvatbaar.

      Wij vinden het heel bijzonder om 'eigen' kleine kuikentjes te hebben, en genieten er met volle teugen van. Wij hebben nog geen idee of het hennetjes of haantjes zijn, afwachten. Voorlopig mogen ze even kuiketjes zijn ;D

      Verwijderen
  6. Ah, wat schattig!
    Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooh wat een snoepies!!! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach wat leuk, lijkt mij ook zo gezellig kippen en kuikens, het zal helaas nog een paar jaar moeten wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde het ook al langer en ik kan je vertellen, het is het wachten waard :) De kippen zijn super!

      Verwijderen
  9. Wat leuk zeg! Reageren de andere kippen en de haan ook goed op de kuikens?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat leuk!! Hier liggen weer eieren in de broedmachine (ja, toch overstag gegaan), dus als alles goed gaat hebben wij rond Pasen ook weer van die schattige kleine pluizenbolletjes.

    BeantwoordenVerwijderen