zaterdag 26 april 2014

Doorhalen op koningsnacht

Afgelopen koningsnacht ben ik de hele nacht wakker gebleven, ik had namelijk nachtdienst. De hele week al overigens. De nachtdienst begint om half negen en gaat door tot we klaar zijn, meestal ergens tussen drie en half vijf. En juist op koningsnacht hadden we pech. er was veel werk dus wij waren bezig tot half vijf. Ik werk met veel Nederlanders samen, en die vinden dat natuurlijk erg jammer omdat ze eigenlijk niks van koningsdag willen missen. Wij grapten nog dat we meteen door zouden kunnen gaan naar een vrijmarkt, zodat wij daar als eerste bij zouden zijn.

Het tempo lag erg hoog, en de pauzes waren slecht verdeeld. De laatste 3,5 uren hebben wij aan een stuk doorgewerkt, en ik was gebroken (en ik was niet de enige). Ik stond deze week op de afdeling 'verpakking', hier wordt het vlees in de bakjes of sealverpakkigen gedaan en daarna in doosjes op een pallet gezet. Ik stond de hele week aan de verkeerde kant van de hakmachine, aan de kant waar het vlees nog niet ingepakt was. Wij moesten gemarineerde filets afwegen en in de bakjes leggen, waarna ze geseald worden. Het is op zich niet heel zwaar werk, maar het staan en het constante voor je uit reiken is toch vrij zwaar voor je rug en schouders.

Het werk begint steeds meer te wennen, en ik heb er op zich niet zo heel veel problemen mee. Wat ik jammer vind is dat er, naar mijn mening, niet genoeg naar het personeel wordt gekeken. Met iets meer pauzes, en wat meer respect heb je al een heel andere sfeer. Ik vind het heel apart om te zien hoe leidinggevenden uit hun slof schieten, boos reageren en soms zelfs schelden naar personeel. Als je verteld dat je niet weet hoe iets moet omdat je nieuw bent, krijg je regelmatig een snauw. Heel erg raar en zeer respectloos. Helaas gebeurt dat regelmatig.

Het uitzendbureau is niet veel beter. Ik was voor aankomende week weer voor een nachtdienst ingepland. Hier kwam ik donderdag achter en ik heb gelijk die nacht een mailtje gestuurd, of ze daar niet iets aan kunnen doen omdat het voor mij te zwaar is. Twee weken achter elkaar nachtdienst trek ik gewoon niet, en dat was ook niet de afspraak.

Krijg ik een mailtje terug, of ik niet 'even de tanden op elkaar kan zetten'. En dat ik anders even moest bellen. Dus toen heb ik alsnog gebeld later, dat ik het toch echt een probleem vind. Ik krijg vooral de indruk dat ze mij moeilijk vinden, en dat ik niet moet zeuren. Jammer, want ik vond het ook moeilijk om mijn grens aan te geven. Maar ik moet voor mijzelf zorgen, want iemand anders doet het niet.

Een ding is voor mij duidelijk, ik voel geen enkele loyaliteit naar deze werkgever. Op het moment dat ik wat anders vind ben ik weg. Natuurlijk houd ik mij netjes aan het contract, maar ik zal ook niet meer dan dat doen. Erg jammer dat ze op die manier met de mensen om gaan, uiteindelijk denk ik dat ze vooral zichzelf er mee hebben. Er zijn maar weinig zelf-respecterende mensen die zich zo laten behandelen.

24 opmerkingen:

  1. He bah wat vervelend. Bewaak je grenzen lieverd. Hoop dat je snel wat beters vindt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe zeker mijn best om mijn grenzen te bewaken, is gelijk een goede les voor mij ;)

      Verwijderen
  2. Er werken hier waarschijnlijk alleen mensen die het werk-lees inkomen-heel hard nodig hebben......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Veel Nederlanders die hier werken zijn hier door het UWV heen gestuurd. Daarnaast werken er veel Polen, en ongeveer een kwart van de mensen zijn Duitsers.
      Een Duitse vrouw vertelde laatst gefrustreerd dat zij het idee had dat haar (uitkeringstrekkende) buren haar uitlachten, omdat zij zo hard werkt voor haar schamele loon terwijl zij gewoon niks doen en hetzelfde inkomen krijgen.

      Verwijderen
  3. Bah wat vervelend dat ze zo doen!
    Goed dat je aangegeven hebt dat je niet nog 'n week nachtdienst wilt, voor jezelf zorgen is heel belangrijk inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook een hele nare smaak van in mijn mond. Maar gelukkig krijg ik ook bijval van vriend, hij bevestigd dat ik inderdaad niet gek ben :) Voor mij is het in elk geval een goede les in grenzen aangeven.

      Verwijderen
  4. Krijg je nog toeslag voor de nachtdienst ?
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wij krijgen 10% toeslag. Bruto komt dat neer op € 0,91 per uur. Maar de nachtdiensten zijn vaak korter, ongeveer 6 uur. Dus € 0.91*6 = € 5,46 bruto. Netto is dat ongeveer € 3,30 meer per nacht. Persoonlijk vind ik die € 15,- extra per week niet opwegen tegen mijn ontwrichtte privĂ©leven en slaapritme :)

      Verwijderen
  5. Waar jij tegenaan loopt,zijn de problemen van werken onder je opleidingsniveau.Daardoor zie je te goed,wat er in organisatie en bij de leiding beter zou kunnen. Ik hoop,dat je kunt leren te "zien en zwijgen".,zonder dat het te veel stress oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessante theorie, daar had ik nog niet over nagedacht. Momenteel heb ik vooral problemen met het de houding van het uitzendbureau, het is heel duidelijk dat het hen niet om ons gaat maar om hun eigen centen. Jammer.

      Verwijderen
  6. 't Is duidelijk dat de 'voor jou 10 anderen' mentaliteit van de werkgevers hoogtij viert, erg genoeg, (en ook de uitzendbureaus doen daaraan mee)
    sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en het rare is dat ze nog zeker 100 mensen nodig hebben. Er zijn een aantal productielijnen nog niet eens opgebouwd. Er zijn zat mensen die het maar een of twee dagen volhouden, mede door de respectloze houding naar mijn mening. Dom vind ik dat!

      Verwijderen
  7. Ben je al lid van de vakbond?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je lijkt me heel geschikt om zelf leidinggevende te worden en in ondernemingsraad te gaan zitten, dan kan je echt een stem hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief! Ik denk dat ik mij dat soort dingen te veel aan zou trekken :) Maar aan de andere kant lijkt mij dat ook wel leuk, ik ben ook iemand die snel het voortouw neemt.

      Verwijderen
  9. Heb zelf ook twee jaar zelfs in zo'n rotsfeer gewerkt, ook alleen voor het geld om studieschuld af te betalen en een eigen huis te kunnen kopen. Daarna, toen ikzelf de keuze had en niet mijn portemonnee, alleen maar leuk werk gehad in een fijne sfeer. Probeer vol te houden voor de verdiensten en kijk ondertussen uit naar iets beters. Hopelijk ben je vlug succesvol hierin en kun je hier weg. Je bent dus zeker de enige niet die zoiets meemaakt. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Fijn voor je dat je inmiddels fijn werk hebt gevonden! Ik vind het erg jammer dat het op zo'n manier gaat bij dit bedrijf, zeker omdat er zoveel mensen werken. Triest!

      Verwijderen
  10. Volgens de deskundigen (?) kan de economie echt niet zonder het nul-uren flex contract principe. Het, vaak, respectloze gedrag van managers ten opzichte van werknemers, de vrij lage beloning en de onzekerheid over het aantal te werken uren zijn slechts een paar voorbeelden. En dat daardoor een behoorlijk deel van de werknemers kompleet afknapt, lijkt niets uit maken. Onze zoon werd pasgeleden met spoed opgeroepen, moest z'n hele planning omgooien en werd na tien minuten (toen hij al bijna op weg was) weer gebeld: je bent toch niet nodig. Hij heeft elke euro hard nodig en dus houdt hij vol, maar wij hopen dat hij snel iets beter vindt. En dat hoop ik ook voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het is toch ook respectloos om zo met mensen om te gaan! Ik hoop ook dat jullie zoon snel wat beters vind!

      Verwijderen
  11. Wanneer een werkgever geen respect heeft naar zijn werknemers lopen de werknemers continu met bosjes de deur uit. Ik hoop voor je dat je iets vind wat helemaal bij je past. Maar nog belangrijker, dat er een fijne sfeer is, want de mensen doen het hem toch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Dat is zeker waar. En doordat veel werknemers er vandoor gaan zodra ze wat beters vinden, heeft het bedrijf ook veel extra kosten. Eigenlijk heel dom.

      Verwijderen