dinsdag 15 april 2014

Het dak

Vanaf dat wij dit huis kochten hebben wij een klein plat dak wat niet meer in orde is, in eerste instantie groeide er bomen op! De ruimten eronder zijn ook veel te vochtig en je ziet op plekken dat het gelekt heeft. Van alle dingen had dit voor ons de hoogste prioriteit om op te lossen. Omdat wij niet zo veel geld hebben, en vriend erg handig is, hebben wij besloten om dit zelf te doen. Op 16 januari schreef ik dat de materialen voor het dak binnen gekomen waren, inmiddels is vriend er eindelijk aan toe gekomen om het dak te repareren. Hij heeft het helemaal alleen gedaan, en ik ben heel erg trots op hem. Het is super mooi geworden, en wij kunnen weer rustig slapen als het regent! Natuurlijk kon de update niet uitblijven. Dus hier een verslag van hoe het gegaan is.

Zo beginnen we, het dak is gestript en schoongemaakt

En de andere hoek..

De balken die vriend voorbereid had worden geplaatst

Dit zorgt ervoor dat het een soort bak wordt

Hier zie je het van de onderkant af

In de bak worden bouwzeil en isolatieplaten geplaatst

De houten balken worden bewerkt zodat ze waterdicht zijn

Ook de naden en schroefplekken worden extra aangestipt

Daarna volgt de primer voor de EPDM

En de EPDM lap wordt uitgelegd, deze moet even rusten

Daarna kan hij verlijmd worden met lijm en een roller

Er worden aluminium profielen geplaatst om de randen af te werken

Het resultaat, een nieuwe daklaag

Een EPDM dak gaat makkelijk 40 jaar mee, dus voorlopig geen zorgen!

Vriend heeft hier heel veel werk in gestoken. Voordat hij kon beginnen moest natuurlijk het dak gestript worden van alle oude materialen. Hij heeft alle oude, zeiknatte isolatieplaten eraf gehaald en alles schoon moeten maken. Ook de balken heeft hij nog flink wat werk aan gehad, maar dit heeft hij allemaal vooraf kunnen doen. Het leggen van de EPDM zelf is hij twee dagen mee bezig geweest.

Wat kost dat nu? Wij hebben er voor gekozen om zelf EPDM te leggen en het niet te laten doen. Dit kan je een hoop geld schelen als je handig bent. Wij hebben online EPDM en andere materialen besteld en dit thuis laten bezorgen. Hieronder een overzicht van de kosten die wij gemaakt hebben.

Artikel    Aantal      Prijs     Totaal
EPDM dakbedekking 3,90 x 4,80 incl lijm ( m2) 18,72    12,22   228,78
PIR isolatieplaten 50 mm (in m2) 15,12    11,92   180,21
Bevestigers isolatie beton 75 mm 80      0,90     71,63
Daktrim 60x60mm 10      3,03     30,25
Schroeven t.b.v. Daktrim 30      0,24       7,26
Kit t.b.v. Daktrim   10,29     30,86
Verzendkosten dakmateriaal   60,50     60,50
Koperen afvoer van dak   40,00     40,00
Bouwzeil   15,00     15,00
Primer voor EPDM   20,00     20,00
Dakdicht, vloeibare dakdichting   35,00     35,00
Pur schuim, kleine bus     5,00       5,00
Aluminium latjes voor afwerking     5,00     20,00



 € 744,48

Het dakoppervlak is ongeveer 15 vierkante meter, de EPDM is iets ruimer besteld vanwege de opstaande rand en de verwerking. Wij hebben ook een compromis gemaakt met de isolatieplaten. Wij wilden natuurlijk het liefste een milieu- vriendelijke isolatie maar je zit toch met geld, en op het moment dat wij het bestelden zaten wij zeker niet ruim. Vriend wilde zelfs nog dikkere platen, maar ook daar moesten wij een middenweg vinden. Een aantal kosten zie je niet naar voren komen, zoals bijvoorbeeld de balken en de schroeven waarmee de aluminium profielen zijn vastgezet. Deze materialen hadden wij nog liggen. Ik denk dat wij het heel netjes gedaan hebben qua prijs, en ik ben enorm blij dat het dak in orde is! Nu kunnen de muren en ruimtes eronder in de komende zomer lekker goed drogen, en wat zal dat een koude schelen in de volgende winter! Wij hebben in elk geval weer een zorg minder!

32 opmerkingen:

  1. Daar hebben wij de term "gouden handjes"voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, ik zal het aan hem zeggen. Zal hij vast leuk vinden om te horen!

      Verwijderen
  2. Geweldig, zoals jullie het allemaal aanpakken! Ik volg je wel en reageer eigenlijk nooit, maar: respect hoor, voor wat jullie doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zit het dan met regenwater. Ik zie een afvoer die uitkomt op het platte dak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die afvoer die daar op uit komt is (waarschijnlijk) van een oud kraanpunt in een slaapkamer die daar achter zit. De vorige bewoners hadden daar een wastafel staan.
      Het regenwater loopt weg via het koperen afvoergat.

      Verwijderen
  4. Ik zag een foutje in je berekening 30 schroeven รก 0,24 is geen 308,55 maar alleen 7.20.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch zeg, dat ziet er keurig uit. Wat een luxe als je zo'n handige man in huis hebt ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er mooi uit... Mag ik vragen waarom plastieken dakzeil geplaatst werd ? Ons platte dak (roofing) was 30 jaar en we hadden nog geen lekken maar vorig jaar beslisten we om het platte dak te laten isoleren met 12 cm isolatieplaten en daarna epdm van Resistrix erbovenop. De dakwerkers eerst de dakranden opgehoogd met bakstenen zodat de kuip dieper werd. Dan werd de oude roofing schoongemaakt, de enkele blaas die erin zat opengemaakt en gedicht. De ioslatieplaten werden erop gelegd en dan werd die speciale lijm ? primer ? voor de epdm in banen aangebracht op de isolatieplaten. Product moest een tijdje inwerken en dan werd de epdm eropgelegd. Een plastiekfolie werd bij ons niet gebruikt....De dakwerkers zeiden dat een dampscherm bij ons niet nodig was omdat de oude bestaande roofing als gesloten dampscherm fungeerde.... liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij geef je gelijk antwoord op je eigen vraag. Bij jullie was de bestaande roofing dicht, en kon deze als dampscherm fungeren. In ons geval was de bestaande roofing zo lek als een mandje, en hadden we een nieuw dampscherm nodig. Wij hebben besloten dit met folie te doen.

      Verwijderen
    2. In elk geval hebben jullie heel veel bespaard door het zelf te doen. Mijn man is er niet aan begonnen omdat er 2 vrij grote koepels zitten (werden ook vervangen) en er staat ook een schouw op dat dak dus al die 'doorgangen' vereisen toch wel speciale afwerking.
      Ik stle me wel de vraag of onze epdm door de dakwerkers goed gelegd is want het vreemde is dat hij soms zo goed als volledig vlak ligt en dan andere dagen zitten hier en daar blazen die daarna wel terug weer verdwijnen. De blazen zijn ook niet altijd op dezelfde plaats maar 'verplaatsen' zich. Als ik op die blazen duw, voel ik geen weerstand dus ik denk dat daar gewoon lucht onder zit. Waar komt die lucht vandaan en waar gaat hij terug naar toe als de blazen verdwijnen ? Misschien weet je handige man daarop het antwoord ?

      Verwijderen
    3. Ik heb even online gekeken en stuitte op dit forum:
      http://bouwinfo.be/forum/threads/135423-Plat-dak-EPDM-amp-luchtbellen

      Hier wordt gesproken over de mogelijkheid dat er gassen uit je isolatie omhoog komen en niet weg kunnen. Deze zouden dan op minder goed verlijmde plekken de EPDM om hoog kunnen duwen. Misschien is dat het?

      Verwijderen
    4. Wat eventueel ook blazen kan laten ontstaan is warme lucht.
      Warme lucht zet uit. Waar die lucht naar toegaat als de blazen verdwijnen is waarschijnlijk om dat het weer kouder word.
      een beetje lucht onder je EPDM hou je altijd.

      Verwijderen
    5. Onze epdm ligt er nu meer dan een jaar en de blazen komen en gaan naar gelang het warmer of kouder weer is. Ik heb de dakwerker gecontacteerd en hij is komen kijken en gaf me dezelfde uitleg als hierboven : uit de isolatie komen gassen die door de epdm niet 'weg' kunnen en daardoor de epdm omhoog duwen. De epdm die hier gebruikt werd is partieel verlijmd net om de epdm 'te laten leven' en de mogelijkheid tot uitzetten en krimp toe te laten. 't Is wel raar : de ene keer ziet de epdm er netjes vlak uit, op andere dagen verschijnen hier en daar blazen die bij het afkoelen van de temperatuur weer wegtrekken liesbet

      Verwijderen
  7. Het vakwerk en de aandacht ervoor straalt eraf!
    Deze man moet je niet wegdoen.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat het klaar is, het ziet er goed uit! En zo'n handige man is altijd handig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook erg blij dat het af is, wij hebben ons veel zorgen gemaakt over al het vocht dat naar binnen lekte door het oude dak. Die zorgen zijn nu voorbij!

      Verwijderen
  9. Hallo!

    Volg nu een tijdje je blog en wil even zeggen dat ik het super leuk vind om je zo te volgen. Ook hier druk bezig met groenten verbouwen, meer zelfvoorzienend willen leven. Wij zitten alleen in een huurwoning (met huidig inkomen is kopen onmogelijk, denk ik, en of we meer gaan verdienen ooit (of willen) weten we niet). Wel twee-onder-een-kap en een leuke tuin erbij, dus groenten verbouwen gaat hier prima! Ik houd zelf ook een blog bij, waarin ik mijn ervaringen deel. Kom gerust een keer kijken!

    Mooi dak trouwens! Handig, een vriend die goed kan klussen! Zuinig op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jij er ook mee bezig bent! Dat gaat natuurlijk ook prima met een huurwoning. Wij konden trouwens ook niet kopen in Nederland, dat is een van de redenen dat wij naar Duitsland verhuisd zijn.

      Verwijderen
    2. Ja daar zijn de huizen natuurlijk een stukje voordeliger. En zijn de banken daar dan ook coulanter?? Ik vind het wel een interessante!

      Verwijderen
    3. Wij hadden nooit verwacht dat wij een Duitse hypotheek zouden kunnen krijgen, maar het bleek de Nederlandse bank die moeilijk deed. Dus wij hebben een Duitse hypotheek met bijbehorende lage rente. Ik vond de website http://immopool.de/ altijd leuk om huizen te kijken, kijk eens rond zou ik zeggen ;)

      Verwijderen
  10. Zo, dat ziet er goed uit. Het is te zien dat hij er veel zorg en aandacht aan heeft besteed. Ik denk dat een vakman het niet beter zou hebben kunnen doen. Fijn hรจ, zo'n handige man? En je bespaart behoorlijk op de kosten op deze manier!
    Groetjes, Christina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is heel fijn om zo'n handige man te hebben, ik ben ook heel gelukkig met hem! Ik wil hem voor geen goud missen!

      Verwijderen
  11. Is het nog een optie om zo'n groen dak (met gras mos en kleine plantjes enzo) te maken op dit dak? Is ook een milieuvriendelijke isolatie ;)
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een optie waar wij over na denken. Maar ik wil in de toekomst hier graag nog een zonnecollector op dit dat plaatsen en ik weet niet in hoeverre dat samen gaat, dus dat zoeken wij nog even uit.

      Verwijderen
  12. Ziet er hardstikke goed uit. Je mag inderdaad trots zijn op zo'n man. Ik ben ook al zo'n 30 jaar "in het bezit van" zo'n fantastische alleskunner ;-) en dat is heel fijn. Het is leuk om je blog te volgen en volgens mij doen jullie het samen echt goed. Het plezier spat er ook van af. En dan wil ik ook nog wel even zeggen dat ik het heel knap vind hoe jij omgaat met het feit dat het lastig is om een leuke baan te vinden. Je pakt gewoon alles aan en dat zonder klagen. Vind ik ook een compliment waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Wij hebben het samen ook heel fijn, en wij leven echt onze droom. Ik probeer voor mijzelf altijd prioriteiten te stellen, en het belangrijkste voor mij is dat wij hier kunnen wonen. Daar doe ik echt alles voor ;)

      Verwijderen
  13. Vraagje uit nieuwsgierigheid : de houten balken hebben nu geen bewerking ondergaan aan de onderkant waarom niet?

    BeantwoordenVerwijderen