woensdag 26 maart 2014

Kruidentuintje

Het is inmiddels wel duidelijk dat wij de laatste dagen druk aan het tuinieren geslagen zijn. Een van de dingen die wij gedaan hebben is een plek maken voor de kruiden. Nu heb ik al verschillende plekken waar kruiden (kunnen) staan, maar er zijn een aantal kruiden die bijzonder van de warmte houden en deze wil ik graag een goed plekje geven.

Ik heb er flink over na moeten denken, maar het moest natuurlijk op het zuiden komen. Daarnaast wilde ik niet in de schaduw van bepaalde bomen komen. En toen had ik het, ik zou een deel van de originele border rond het huis opofferen.

Zo zag het hoekje eruit

Het idee was om stenen tussen de planten te leggen, zodat het een soort rotstuintje wordt. De stenen nemen op een zonnige dag warmte op, en deze stralen ze weer uit naar de planten. Hierdoor wordt een warme plek nog net iets warmer. Nu hebben wij heel veel geluk, want wij hebben achter op ons terrein natuurstenen gevonden. Blijkbaar heeft de vorige bewoner deze ergens tussen de rommel gegooid, wij hoefden ze alleen maar te vinden en te verslepen.

Een hoop (natuur) stenen klaar voor gebruik

We hebben de border eerst met karton gemulcht en daarna een laag compost erover verdeeld. Toen heb ik de stenen verdeeld over het stuk grond. Ik besloot een soort van vakjes te maken, zodat de verschillende kruiden hun eigen plekje hebben. Ik heb er ook voor gekozen om de vakjes in hoogte te laten variëren in verband met de hoogte van de groei van de verschillende planten die erin komen.



Ik ben zelf echt enorm tevreden en blij met het resultaat. Het is wel 'gemaakt' maar niet te, het blijft natuurlijk ogen. Ik ben nu meteen aan het uitzoeken welke kruiden ik hier ga zaaien, ik gelukkig nog heel veel zaden. Dat is een leuk en licht klusje wat ik een deze dagen even tussendoor kan doen.

Aan het einde van de dag voelde de stenen al wat warm aan, dus het gaat zeker een lekker warm en zonnig plekje worden voor de kruiden. Ik verwacht in elk geval bossen met basilicum en tijm deze zomer!

21 opmerkingen:

  1. wauw zeg, wat zijn jullie hard aan het werk geweest. En het resultaat mag er zijn !!!
    Wat leuke ideeën heb je ook steeds. Ik wens je een super oogst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Wij zijn ook helemaal moe van al het werken, maar als je dan door de tuin loopt is het het helemaal waard!

      Verwijderen
  2. Wat en goed gebruik van alles wat aanwezig is.
    Fijn ook dat je er nu de tijd voor hebt. Werk begint toch volgende week?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij doen goed ons best om zo veel mogelijk te doen met materialen die we al hebben. Ik moet zeggen dat het aardig lukt :)
      Het werk begint inderdaad volgende week, nog even afwachten welke dag precies.

      Verwijderen
  3. Wat leuk ziet dat er uit! Hopelijk komt er een mooie oogst in :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik kan ook niet wachten tot het er groen en kruidig uit ziet!

      Verwijderen
  4. handig hoor: vorige eigenaren die allerlei mooie materialen voor jullie hebben verstopt :)
    Je kruidentuin ziet er erg mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vinden wij ook! Het is een groot terrein natuurlijk, en wij hebben gezegd dat ze het niet op hoefden te ruimen. Er ligt dus ook echt van alles, voor ons is het echt schat zoeken :)

      Verwijderen
  5. Dat gaat in een sneltrein vaartje daar bij jullie. Mooi plekje voor je kruiden, leuk en knap gedaan met die stenen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wij hebben echt bergen werk verzet in de laatste dagen. En eerlijk gezegd ben ik ook doodop, maar het is het zeker waard!

      Verwijderen
  6. Kun je niet als tuinarchitect aan de slag ;-) echt Superleuk idee

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Handig om op deze manier van de zon te profiteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superleuk! Ben eigenlijk heel jaloers dat ik geen tuin heb. Heel veel blogs gaan nu natuurlijk over de moestuin en dat lijkt me echt leuk om ook te gaan doen.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat niet is kan nog komen! Vorig jaar woonde ik nog in een appartement met een balkon van 2 m2 waar nooit zon op kwam. Ik tuinierde toen wel in de tuin van vriend, maar dat is toch niet het zelfde :)

      Verwijderen
    2. Ja precies. Volgende huis wordt er zeker 1 met een tuintje en dan kan ik helemaal losgaan haha.

      Verwijderen
  9. Jullie zijn op zo'n leuke en creatieve manier op de goede weg naar zelfvoorziening. Ik heb je als voorbeeld genoemd in mijn blogje over het feit dat besparen mensen creatief maakt.
    De manier waarop jullie die kruidentuin hebben aangelegd vind ik geniaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. salie, rozemarijn en lavendel houden ook van een warm plekje! van alledrie kun je ook stekjes nemen ipv zaaien (van tijm ook trouwens), dus als je buren hebt die deze toevallig al in de tuin hebben staan kun je zo weer wat geld uitsparen! oregano/marjolein zou ik er zeker ook bij zetten, maar dan best wel in een ingegraven pot waar de onderkant van afgesneden is. Marjolein spreid zich nl makkelijk uit via wortelstokken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips! Grappig dat het het zegt, vorig zomer heb ik in de border (nu naast de rotstuin) al lavendel en salie neergezet. Ik vind dit hele leuke planten! Verder heb ik al het zaad liggen, dus extra kosten heb ik hier niet aan :)

      Verwijderen