maandag 9 januari 2017

De autokosten in 2016

Had ik al verteld dat ik gek ben op excel schemaatjes? Helemaal op mijn mooie 'autokosten overzicht' die ik inmiddels al 3 jaar bijhoud. Zelf vind ik het heel interessant om te zien hoeveel het mij nu echt kost en wat de prijs per kilometer is van mijn autootje. Een ding word duidelijk uit het overzicht van dit jaar, hoe minder je rijd hoe duurder de auto per kilometer is. Toch hebben we een 'goedkoop' jaar gehad doordat we zo weinig gereden hebben. Ik had het al verwacht, want sinds mijn zwangerschapsverlof rijd ik niet meer elke dag naar mijn werk en weer naar huis en dat scheelt veel!

Het overzicht:

Even ter vergelijking:
In 2014 reden wij 15.844 km
In 2015 reden wij 21.288 km
En dit jaar dus maar 4.672 km! Een enorm verschil! (Dit zijn trouwens lang niet alleen woon-werk kilometers van mij, in 2015 heeft Maarten de auto ook veel gebruikt voor klusjes e.d.). Het is zelfs zo dat ik van mijn autoverzekeraar nog wat geld terug ga krijgen, omdat ik de kilometers te hoog had ingeschat. Hiervoor moet ik even een mailtje sturen met mijn kilometerstand en dan verrekenen ze het, ik ben heel benieuwd hoeveel ik nog terug krijg.

De maandelijkse kosten in een overzichtje

De totale kosten zijn dit jaar dus € 913,- wat neer komt op ongeveer € 76,- per maand. Dat is inclusief alles, verzekering, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en brandstof. De onderhoudskosten stelden dit jaar eigenlijk bijna niets voor, begin dit jaar heb ik de uitlaat laten lassen bij de garage hier in het dorp en in december deed mijn binnen lampje het niet meer en hebben ze een zekering (en het lampje) vervangen. Totalen kosten waren € 22,-

De brandstof was trouwens ook een stuk goedkoper dan voorgaande jaren, betaalden wij in 2014 gemiddeld € 1,55 per liter benzine, in 2015 was dat nog maar € 1,36 en in 2016 was het het laagst met maar € 1,27  per liter! Helaas lijkt de prijs weer wat omhoog te gaan, maar wij rijden zo weinig momenteel dat het niet echt een probleem is.


Doordat ik zo weinig gereden heb is de kostenverdeling trouwens ook heel anders,waar vorig jaar bijna twee derde van mijn kosten uit brandstof bestonden is dat dit jaar slechts een derde. En daardoor is de prijs per kilometer ook zo veel hoger, dit jaar 20 cent per kilometer en vorig jaar slechts 13 cent per kilometer. Toch vind ik het wel prima zo, ik rijd liever minder want het is beter voor het milieu en uiteindelijk ben ik toch goedkoper uit.

Ik ben benieuwd hoeveel kilometer we volgend jaar rijden, momenteel gebruiken we de auto eigenlijk bijna niet maar we zijn wel van plan om wat vaker naar Nederland te rijden. Soms overweeg ik met de gedachte om de auto weg te doen, maar ik denk dat het toch niet zo handig is hier op het platteland. Er is geen (noemenswaardig) openbaar vervoer in ons dorp en we willen eigenlijk ook nog een keer per maand naar Nederland rijden. Autoverhuur of autodelen is er in deze omstreken ook niet, dan moet je naar een grotere plaats toe. Wel overwogen om onze auto dan te delen maar ik denk niet dat er een Duitser is die in zo'n kleine japanner gezien wil worden 😉. Dus voorlopig doen we het maar zo.

Mocht je zelf ook graag je autokosten bijhouden, hier vind je het bestand wat ik ervoor gemaakt hebt.

9 opmerkingen:

  1. Het leuke van een excelsheetje is dat als je kijkt het 19 cent per kilometer lijkt te zijn, maar wonder boven wonder houdt excel rekening met afrondingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa klop, komt ook doordat ik hem heb ingesteld op 2 decimalen. Erg oplettend ;)

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar! Hier ook flink minder kilometers sinds ik gestopt ben met werken. Ik heb mijn autootje nog wel, maar woon in een stad die qua OV goed voorzien is. Hier rijst dus steeds vaker de vraag of we de auto niet beter kunnen verkopen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een stad zou ik het wel weten, ik heb tot mijn 28e zonder auto gedaan. Vroegah deed ik alles op de fiets en af en toe met het ov, scheelt veel geld!

      Verwijderen
  3. Een auto geeft zoveel vrijheid daar heb ik op het platteland wel wat voor over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker waar! Je zou maar een keer naar het ziekenhuis of een dokter moeten, dan is het fijn dat je een auto hebt staan.

      Verwijderen
  4. Bedankt voor je duidelijke excelsheet. Ik ga het voor dit jaar ook eens bijhouden. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij houden het ook bij en onze kosten zijn flink hoger. De motorrijtuigenbelasting is bij ons 127 euro per maand omdat we een diesel hebben. Die kochten we omdat mijn man elke dag ongeveer 250 km moest rijden van en naar zijn werk. Helaas geen lease auto. Nu we verhuisd zijn, rijden we een stuk minder. We hebben erover gepraat of we een andere, voordeliger auto zouden kopen. Dat zou betekenen dat we langer doen over het volledig aflossen van de hypotheek. Voor onze auto zullen we waarschijnlijk niet zoveel terug krijgen. Het is voor ons dus voordeliger om nog een paar jaar in deze dure auto te blijven rijden. Ook omdat we er allevier tegelijk inpassen. Wat bij weinig auto's kan omdat we heel lange zoons hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een vooruitgang! Knap dat je het aantal kilometers zo ferm kon inkorten en aansluitend besparen.

    BeantwoordenVerwijderen