zaterdag 28 januari 2017

Tuinplannen: De Moestuin

De afgelopen jaren hebben we de moestuin een beetje halfslachtig aangepakt. In het begin vanwege geldgebrek en afgelopen zomer vanwege mijn zwangerschap, maar nu gaan we het eindelijk goed aanpakken! De moestuin vind ik erg belangrijk omdat het een bron is voor gezond, lokaal en biologisch eten, zeker met Vera die nu ook steeds meer mee eet vind ik het extra belangrijk.Ook vind ik het leuk om te doen én leerzaam voor Vera.

Het plan is om te gaan moestuinieren in verhoogde bakken, eerst dachten we aan bakken van steen (metselen) maar ik denk dat het opzetten hier van tijdrovend is en het is dan gelijk zo permanent. Dus nu hebben we er voor gekozen om de bakken van hout te maken, wij kozen voor lariks hout omdat het duurzaam is door het hoge aandeel aan hars. We zijn wel van plan om de binnenkant van de bakken nog extra te beschermen door het aanbrengen van laag hars, zo moet het jaren mee kunnen gaan.

De bakken worden groot, 4 meter lang en 1,25 meter breed en ook hoog, ongeveer 80 cm. We maken 4 bakken van deze maat met ertussen een pad van houtsnippers. Om te zorgen dat er geen ongedierte in de bakken kan komen maken we ze aan de onderkant dicht met kippengaas. Van het extra kippengaas maken we klimrekjes voor de planten.

Het hout ligt al in de schuur!

Om de zonuren op de plek van de moestuin te verbeteren gaan we wat bomen langs de erfgrens weghalen, deze bomen zijn nu nog relatief klein dus dat gaat redelijk makkelijk. Zo hebben we gelijk weer materiaal om te versnipperen (en natuurlijk wat extra brandhout).

We hebben ook gelijk plannen om onze composthoop goed op te zetten, momenteel gaat dat nog heel officieus op een hoop achter in de tuin maar dat werkt niet zo goed. De nieuwe plek komt in de buurt van de moestuin en dan gelijk mooi opgezet met drie overschep plekken naast elkaar. Iets waar ik ook erg naar uit kijk.

En om de moestuin makkelijk te voorzien van regenwater hadden we al 3 1000l tanks bemachtigd waarmee we een mooi systeem kunnen bouwen. Al het hout is al besteld en inmiddels ook binnen gekomen, evenals de rvs schroeven, de extra kruiwagen en het kippengaas. Nu moeten we nog de overige dingen regelen en een planning maken zodat we de hulptroepen kunnen uitnodigen 😃.

Het is veel werk maar we hebben er echt zin in, en hopelijk gaan we een heel eind komen nu Maarten in zijn elternzeit zit! Met een beetje geluk kunnen we het nieuwe moestuinseizoen gelijk goed beginnen in de bakken!

11 opmerkingen:

  1. Mooi werk. Dan heb je een aardig beginnetje. Wat vind je van muizengaas?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe bedoel je muizengaas?
      Wat ik onder de bakken plaats moet alle knaagdieren en gravers uit de bakken houden, lijkt mij vrij lastig om de hele bakken af te dekken met gaas?

      Verwijderen
    2. Muizengaas houdt alles echt weg. In mijn huis heeft een muizenvanger alles dicht gemaakt. Echt alles. Mijn huis is nu gegarandeerd muissvrij.

      Dit gaas bijvoorbeeld. https://www.gardendiscount.nl/anti-muizengaas-verzinkt-6-4-x-6-4-100-cm-hoogte-25-m-lengte.html

      Verwijderen
  2. Mooie plannen! Ik zie al voor me hoe mooi groen het zal worden, super!
    Groetjes Thimo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben houten fruitkisten gekocht en die komen volgende maand in onze achtertuin op het gras te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet uit ervaring,dat knaagdieren niet alleen van de onderkant komen.Als ze van de bovenkant naar beneden gaan hoe los je het dan op?Ik heb al ettelijke malen ratten en muizen bij ons de schutting op zien klimmen,en die is zonder groeven.
    Dus ik denk niet dat je ongedierte kunt voorkomen.
    Maar het idee van verhoogde bakken vind ik wel er goed.Hoef je niet steeds te bukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een van de grootste redenen voor het gaas zijn ook de mollen hier :) Qua ander knaaggedierte moet het vooral demotiverend werken ;)

      Verwijderen
  5. Even een vraagje, welke aarde ga je gebruiken in de bakken, is het dezelfde mulchen grond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gebruiken een combinatie van gewone aarde en compost, eventueel voeg ik nog wat vermiculiet toe als het budget het toe laat.

      Verwijderen
  6. Ik moet binnenkort ook maar in de slag in onze stadstuin, zodat ik kan stadstuineren. Vorig jaar heb ik al 2 lei fruit (appel) bonen geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen