zondag 15 januari 2017

Een kleine Besparing op de Zorgverzekering

Hier in Duitsland is zorgverzekering anders geregeld dan in Nederland, het lijkt meer op hoe het vroeger was in Nederland. Hier gaat de verzekering via de Krankenkasse en word de premie van je bruto loon afgehaald. In Nederland werd er ook een deel van je loon word afgehaald (inkomensafhankelijke bijdrage) maar nu word dat geloof ik gelijk door de werkgever betaald (6,95% dacht ik) zelf betaal je de premie maandelijks netto aan je zorgverzekeraar en dan heb je ook nog het verplichtte eigen risico. 

In Duitsland kunnen ze er ook wat van qua onoverzichtelijkheid. Hier betaal je een wettelijk bepaalde allgemeine Beitragssatz van 14,6%  waarvan de helft door de werkgever betaald word (dus 7,3%). Daarnaast mogen Krankenkassen nog een Beitragssatz heffen, in 2017 variĆ«ren die tussen de 0,59% en 1,6%. Deze Beitragssatz komt volledig voor je eigen rekening. Je betaalt als werknemer dus 7,3% + de Beitragssatz. Dus om je een indruk te geven, als je € 2.225,- bruto verdient, betaal je ongeveer € 187,- per maand aan de Krankenkasse en hou je na aftrek van belasting en sociale premies (voor werkloosheid, ziekte en staatspensioen) zo'n € 1.500,- per maand netto over.

Je betaald best veel premie dus, een voordeel is wel dat je hier samen op een polis kan. Dus stel dat ik werk en Maarten niet, dan is ons hele gezin verzekerd voor dat geld. Maar als je beide werkt betaal je ook beide. Een klein voordeel is dat je de betaalde premie wel als aftrekpost op kan geven bij je belastingaangifte. Dus hoeveel je nu echt betaald is totaal onduidelijk ;) Ik vermoed dat het Duitse systeem socialer/gunstiger is voor de lagere inkomens, maar heb het niet echt vergeleken.

De regeling van de variabele Beitragssatz is vrij nieuw, vroegah (ik meen 2 jaar geleden) was het overal even duur. Nu kreeg ik een mailtje dat de tarieven weer gewijzigd zijn en dat ik kog kan wisselen. Reden voor mij om even te kijken hoeveel dat scheelt. Ik kan het alleen voor Maarten wijzigen omdat ik in mijn verlof een soort uitkering krijg die gebaseerd is op mijn netto loon. Door te wisselen van Krankenkasse kunnen wij dit jaar € 185,- besparen, niet slecht dus. De vergoedingen zijn grotendeels wettelijk geregeld en deze verzekeraar bood nog wat extra dekking hier en daar dus dat zag er prima uit. Aangezien wij wel eens voor minder overgestapt zijn hebben wij besloten te wisselen. 
Vele kleintjes maken toch een grote!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten