donderdag 12 januari 2017

Onze Saving rate: Het overzicht van 2016

Nu 2017 weer begonnen is vind ik het wel leuk om nog even terug te kijken naar onze Savings Rate van 2016. Het was qua inkomen een enorm turbulent jaar. Maarten heeft in januari en februari geen inkomen gehad en dat betekend dat we het met mijn inkomen hebben moeten doen. Daarnaast hebben we in mei natuurlijk een kindje gekregen en ben ik met verlof gegaan, die inkomensdaling zie je terugkomen vanaf augustus. Maarten heeft rond de geboorte ook twee maanden verlof gehad, wat ook voor lager inkomen zorgde en in het algemeen is zijn inkomen lager dan vorig jaar doordat hij nu minder contracturen heeft. Het valt ook op dat het heel wisselend is per maand, dit komt omdat we Maarten zijn Elterngeld voor  de periode van 21.05 tot 20.07 pas in oktober kregen. Wat het inkomensverlies een beetje compenseert is het feit dat wij vanaf juni maandelijks € 190,- kindergeld krijgen.

Nog even voor de duidelijkheid: Sparen is voor mij alles wat ik opzij kan zetten na onze vaste lasten. Ik reken onze standaard aflossingen op de hypotheek niet mee als sparen, en ook onze reserveringen voor verwachtte kosten reken ik niet mee. In de reserveringen zit bijvoorbeeld ook een potje voor huisonderhoud, dit beschouw ik als een vaste last. Alle extra aflossingen op de hypotheek beschouw ik als wel als sparen evenals het sparen voor woningverbeteringen. 

Januari

Savings rate : 19%
Inkomen totaal: € 1.604,-
Totaal Sparen: € 305,-

Februari
Savings rate : 28%
Inkomen totaal: € 1.707,-
Totaal Sparen: € 490,-

Maart
Savings rate : 54%
Inkomen totaal: € 3.167,-
Totaal Sparen: € 1.710,-

April
Savings rate : 59%
Inkomen totaal: € 3.909,-
Totaal Sparen: € 2.325,-

Mei
Savings rate : 52%
Inkomen totaal: € 3.258,-
Totaal Sparen: € 1.685,-

Juni
Savings rate : 60%
Inkomen totaal: € 3.862,-
Totaal Sparen: € 2.300,-

Juli
Savings rate : 43%
Inkomen totaal: € 3.310,-
Totaal Sparen: € 1.415,-

Augustus
Savings rate : 29%
Inkomen totaal: € 2.191,-
Totaal Sparen: € 645,-

September
Savings rate : 3%
Inkomen totaal: € 1.591,-
Totaal Sparen: € 50,-

Oktober
Savings rate : 58%
Inkomen totaal: € 3.796,-
Totaal Sparen: € 2.200,-

November
Savings rate : 16%
Inkomen totaal: € 1.930,-
Totaal Sparen: € 300,-

December
Savings rate : 58%
Inkomen totaal: € 3.789,-
Totaal Sparen: € 2.185,-


Totaal gespaard in 2016
€  5.600,- Sparen extra aflossing
€  5.340,- Sparen buffer
€     600,- Beleggingen
€  4.070,- Woningverbeteringen
€ 15.610,-

Ondanks de langzame start en het feit dat ik halverwege het jaar met zwangerschapsverlof ben gegaan hebben we dit jaar een gemiddelde Savings Rate van 40% behaald! Ik vind dit eigenlijk enorm indrukwekkend! Toen ik de Savings Rate van 2015 besprak (dat was trouwens 50%) voorspelde ik dat wij dit jaar een rate zouden hebben van 27%, dat is toch veel hoger geworden.

Het grote verschil tussen mijn voorspelling en de werkelijkheid komt door een aantal factoren. Ik heb in het begin van het jaar mijn overuren laten uitbetalen, daardoor hadden we toch wat meer inkomen. En we hebben een aantal meevallers gekregen die ik niet verwachtte, zo kregen wij in december van de Nederlandse belastingdienst nog € 1500,- voor de definitieve berekening over 2013. Ook kregen wij in april € 578,- terug van de gasaanbieder en ontvingen wij in juni ruim € 1000,- belastingteruggaaf over 2015. In het algemeen viel het inkomen van mijn Mutterschutz en Elterngeld positief mee, dus dat scheelde ook nog.

Wij zijn echt wel heel blij met het positieve resultaat van dit jaar, we hebben de aflossing van de hypotheek al weer gedaan en dat potje gaan we voor komend jaar weer vol goede moed vol storten. De buffer is afgelopen jaar netjes gegroeid tot bijna € 16.000,- en daarmee kunnen wij het (doordat onze lasten omlaag gegaan zijn) toch ruim een jaar uitzingen. Het potje woningverbeteringen gaat we nu alle extraatjes in stoppen het komende jaar, hoewel dit jaar toch echt wel wat minder vet zal worden. De prognose voor 2017 is een Savings Rate van 27% (ja, dit jaar echt).

Al met al hebben wij natuurlijk niets te klagen, zolang we lekker kunnen leven, genieten, onze gezondheid hebben en ook nog behoorlijk kunnen sparen behoren wij toch echt tot de rijkste mensen van de wereld!

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige cijfers! Neem mijn petje af voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijne cijfers. Toch een heerlijk gevoel als je veel kunt sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap! En wat goed dat je de hypotheek al zo ver hebt kunnen aflossen. Ik ga dat dit jaar ook doen. Ik ga mezelf een doel stellen om een bepaald bedrag af te kunnen lossen gedurende het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen