zondag 8 januari 2017

Tuinplannen: De Voortuin

Ik heb er zo'n zin in, de tuinplannen die klaarstaan. Het is iets wat ik al langer wil doen maar waar we nog niet eerder aan toegekomen zijn. Zulke dingen zijn er meer, je kunt natuurlijk niet alles tegelijk. We hebben nu eenmaal beperkte vrije tijd en budget.
Maar nu gaan dit er eindelijk van komen!


Hier op de foto zie je een stukje voortuin, het ligt tussen de weg en ons huis aan de oostkant van het huis. Op dit moment ligt er gras, en dat vinden wij maar niks. Veel onderhoud en je krijgt er weinig voor terug. Dus wij hebben er andere plannen voor.


Doordat het aan de oostkant ligt krijgt het stukje niet veel zon, alleen in de ochtend voornamelijk. Het is dus geen goede plek voor een moestuin, dus het word eetbare siertuin. Een beetje lage en halfhoge begroeiing is de bedoeling, want we willen geen hoge planten zo dicht langs het huis. We willen het gras omzetten naar siertuin door middel van sheet mulching, dus met karton bedekken en daarna een laag compost en mulch. Daarna komen er planten naar wens in, op mijn verlanglijstje staan tot nu toe:

Hazelnoot
Slanke sleutelbloem
Daslook
Kruisbladwalstro
Hopklaver
Matrozensla
Mitsuba (rode)
Hondsdraf
Mierik(swortel)
Zuring
Munt
Dovenetel
Aardpeer
Munt 

De aardpeer en  munt wil ik er alleen inzetten als ik ze in een bak ofzo ingraaf zodat ze niet gaan woekeren. Ook wil ik nog een of twee heesters stekken, maar ik weet nog niet welke. Gelukkig staan er al veel verschillende hier dus is een kwestie van kiezen. Het grootste deel van de planten heb ik hier ook al en worden dus gestekt of vermeerderd. Alleen de hazelnoten wil ik kopen zodat ik weet welke soort ik heb, liefst een met een goede opbrengst. Ik heb er al drie uitgezocht, vanaf die planten ga ik weer vermeerderen voor elders op het terrein. 

Wat we nog nodig hebben voor dit project:
  • Veel karton, Maarten neemt de komende tijd grote stukken mee van zijn werk.
  • Compost, we zijn hier mee bezig want we hebben nog meer nodig voor het moestuinproject. Ik ben nog aan het uitzoeken wat we doen, eventueel halen we het hier weer bij  de afvalstort. Daar maken ze compost van het groenafval en dat kan je redelijk voordelig halen.
  • Mulch, we willen voor houtsnippers gaan. Het idee is om een dagje een versnipperaar te huren en een flinke zooi tuinafval te versnipperen.
We zijn wel van plan om eerst de moestuin te doen, dus ik weet niet precies wanneer het gaat gebeuren. Maar ik hoop voor het voorjaar, ik hou jullie op de hoogte!

Heeft er iemand nog leuke tips qua (eetbare)planten voor een schaduwrijk plekje?

22 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een goed doordacht project! Ik ben benieuwd naar de uitvoering en de foto's van het eindresultaat. Succes met de voorbereidingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! En idd hazelaars kopen. Je hebt een mannetje en een vrouwtje nodig. Onze eenzame hazelaar draagt geen vrucht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor zover ik begrijp zijn er hazelaars die zelfbestuivend zijn maar de meeste hebben een maatje nodig. Ik heb daar inderdaad al op gelet met uitzoeken.

      Verwijderen
  3. Klinkt goed. Wat een leuk lijstje ook! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zal ik eens kijken of ik wat blåbær en frambozenstekjes voor je uit kan graven in de lente en opsturen. Allicht slaan ze aan in je schaduwtuintje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Munt heb je 2x genoemd :) of is dat bewust...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Jaa daslook ga ik er heel veel inzetten en ik was nog vergeten te zeggen dat ik al twee cranberry-struikjes in pot klaar heb staan. Great minds :)

      Verwijderen
  7. Mooi plan! Hopelijk wordt het net zo mooi als in jullie gedachten. Ik zat ook nog aan bessenplanten te denken.
    Groetjes Thimo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, goed punt. Ik heb ook nog een paar struiken klaarstaan (als ze de winter in de kas overleven).

      Verwijderen
  8. ik zag deze link nog, misschien heb je er iets aan?
    http://www.edible-landscape-design.com/
    groet anna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien nog wat meer kruiden? Kun je deels in bloei laten schieten voor mooie bloemen. En is fijn, zo dichtbij huis. Of wil je de kruiden liever in de moestuin!
    Lavendel, tijm, bieslook, citroenmelisse ( woekeraar) enzovoort. Verder ben ik oa dol op goudsbloemen en viooltjes als eetbare planten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kruiden heb ik normaal inderdaad meer in de moestuin, maar ik kan het lijstje nog eens doorlopen als ik nog een lege plek heb ;)

      Verwijderen
  10. Misschien nog een paar rozenbottel struiken? Voor jam en gedroogd om thee van te zetten, rijk aan vitamine C. Ik weet dat de struiken veel licht nodig hebben, maar of ze ook veel zon nodig hebben weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben wat rozenbottelstruiken aan de erfgrens waar het zonniger is, deze voortuin is volgens mij ook niet heel licht omdat er grote bomen boven staan.

      Verwijderen
  11. wat een interessante plannen. Wij zijn pas verhuisd naar een huis met een grote tuin. Daar wil ik ook zoiets aanleggen. Heb je een speciaal adres waar je alle planten gaat aanschaffen?
    Succes in ieder geval en ben benieuwd naar de resultaten.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik heb geen vast adres voor de planten. Een deel heb ik al in mijn tuin en vermeerder ik, en een deel probeer ik via via te ruilen. Wat overblijft zoek ik via onlineshops met een breed assortiment in bio zaden en planten.

      Ik overweeg nog half om naar reclaim the seed te gaan dit jaar, maar vind het wel erg ver rijden.
      https://www.reclaimtheseeds.nl/

      Verwijderen
  12. Bedankt voor je antwoord. Wie weet woon je in de buurt en kunnen we ook eens ruilen!
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke plannen! Heb je al smeerwortel, lievevrouwebedstro, judaspenning, hop, knotweed (woekert vreselijk maar de scheuten zijn heerlijk), vrouwenmantel, rode klaver, plantaan, duizendblad, bos aardbeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke tips! Niet alles, er zitten goede suggesties tussen. Ik heb in elk geval al klaver en duizendblad, de rest niet bewust ik zal eens zoeken!

      Verwijderen