dinsdag 3 januari 2017

Andere prioriteiten

Een nieuw jaar is voor veel mensen de tijd om hun doelen en voornemens onder de loep te nemen. Persoonlijk heb ik geen echte voornemens maar doelen genoeg, die doelen hou ik regelmatig bij.  Vooral de financiële koers bekijk ik maandelijks als ik de administratie doe. Lekker alles invullen in mijn excel-bestandje, heerlijk vind ik dat 😉.

Doordat ik nu met verlof ben (en Maarten minder contracturen werkt) hebben wij ook behoorlijk wat minder inkomen, maar nog genoeg om rond te komen en te sparen. Toch betekend dit wel dat we niet alles kunnen, we moeten andere keuzes maken.

We hebben altijd drie grote spaardoelen gehad:
1. gewoon sparen, buffer voor nood en/of pensioen
2. sparen voor extra aflossingen op de hypotheek
3. sparen voor verbeteringen en onderhoud aan de woning

Meestal was dat ook een beetje de volgorde die ik aanhield, zeker toen de buffer nog wat later was. Nu staat de buffer rond de € 15.000,-  in nood (zeg zonder enige andere vorm van inkomen) kunnen we hier ruim een jaar van leven. Dat vind ik een mooi bedrag, en dat geeft heel veel rust!

Het extra aflossen op de hypotheek is echt een must voor ons, we hebben jaarlijks weinig ruimte om extra (boetevrij) af te lossen en daarom willen we het er van nemen. Het is ook maar een relatief klein bedrag van € 4.500,- en daarom gaat er maandelijks € 375,- in een potje zodat we in januari direct kunnen aflossen. Dit is eigenlijk wel prioriteit nummer 1 geworden, want als dit elk jaar lukt zijn we in de zomer van 2022 hypotheekvrij!!

Dus dan blijft over het sparen voor verbeteringen en onderhoud aan de woning, iedereen die wat vaker meeleest weet dat wij vol met plannen zitten. En plannen kosten natuurlijk (meestal) geld. Onze wensen zijn onder andere een nieuwe badkamer en cv installatie, de nieuwe deuren staan nog op de planning, we willen nog wat investeren in de tuin en mochten we later nog geld en tijd hebben willen we ook nog een rocket stove bouwen en het huis verder isoleren. Niet niks dus, en dat terwijl het potje huis steeds minder snel weer aangevuld kan worden door ons lagere inkomen.

Daarom hebben we besloten om vanaf nu het sparen om te gooien en meer in het potje voor verbeteringen en onderhoud aan de woning te stoppen. We sparen eerst nog altijd de extra aflossing voor het huis bij elkaar maar daarna gaat al het extra spaargeld (en alle eventuele extraatjes) naar dit potje in plaats van een 50/50 naar de buffer en potje woningverbeteringen . Dit zodat het niet eeuwig duurt voordat we ons potje voor woningverbeteringen hebben aangevuld, het gaat nog steeds niet zo snel als toen wij nog beide voltijds werkten maar het gaat in elk geval een stuk sneller zo.

Ik ben ook heel benieuwd hoeveel jullie als veilige buffer aanhouden of zouden willen hebben. En dan misschien niet alleen als bedrag maar ook als maanden omdat het per situatie veel kan verschillen. ( De buffer hier is trouwens exclusief al mijn reserveringspotjes zoals voor bijvoorbeeld een nieuwe auto/ autokosten/ zorgkosten/ eigen risico voor bepaalde verzekeringen, dit is echt 'extra' spaargeld.)

20 opmerkingen:

  1. Ik wil toch wel graag minimaal 10.000 euro als buffer hebben. Liever meer.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze buffer is 20.000 euro. Alles wat daar boven komt is voor het huis. 5.000 aflossen per jaar en van de rest investeringen (in het huis).

    Als er een goed moment voor iets is (zonnepanelen aanschaffen met gunstige regeling oid), dan wil ik wel even door de 20.000 heen. Maar aan het einde van het jaar zitten we altijd op de 20.000.

    Maar wij hebben verder geen andere potjes (ook geen auto trouwens).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn net begonnen, oud huis gekocht, aan het opknappen en helemaal aan het begin van de weg naar zelfvoorziening, dit twrwijl wij zelf toch al wat ouder zijn (48 en 50). Ons doel is aflossen tot 5000 per jaar en een buffer van 15000. Voorlopig is er alleen nog maar een koud maar practig his, een woeste tuin en schuld door de verkoop van ons vorige huis van 11000 euro. Maar op 1 januari hebben we voor het eerst de jaarbegroting in excel gezet. Wow wat een goed gevoel. En nu staap voor stap verder, met o.a. Deze webside als inspiratiebron en kennisbank. Oh ja we hebben ook geen auto, maar die komt er ook niet. Woningverbetering is ook voor ons nu toch belangrijker dan de buffer omdat dit op lange termijn anders problemen oplevert en nog meer kosten, denk aan lekkerij e.d. Fijne dagen, amarins en haary

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed van jullie dat jullie de stap gezet hebben, ik kan jullie uit eigen ervaring vertellen dat het hard werken js maar zoo de moeite waard!
      Woningverbeteringen leveren meestal ook geld op op de lange termijn doordat je ermee bespaard dus wat ons betreft ook een goede investering.
      Ik wens jullie veel succes!

      Verwijderen
  4. Op dit moment is onze buffer maar 1000 euro. We hebben een lening afgesloten voor een groot klusproject. Daarbij kost het ons elke maand ook een 1000 euro eigen geld om de klus af te kunnen maken. Ja de buffer is op het moment erg laag. Maar het geeft een goed gevoel om van ons bouwval een thuis te kunnen maken. Ik voorzie dat dit nog een jaar of 3 zal duren. Misschien wel langer. De lening word wel voor een deel versneld afgelost dit jaar met de belasting teruggave en het vakantie geld en daarvan gaat er ook 500 euro naar de buffer.

    Ik had een stuk minder ontspannen in deze situatie gezeten als ik niet zwart op wit had gehad dat mijn inkomen gegarandeerd is tot mijn 67e. Niet dat we daar van rond kunnen komen maar het zou met het verlies van de baan van manlief niet tot problemen komen.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me goed voorstellen dat die inkomensgarantie het een stukje rust geeft, anders word het wel een hele spannende tijd ;)
      Maar zo'n klusproject is ook wel weer lekker, even bikkelen en dan genieten van het resultaat!

      Verwijderen
  5. Goed idee om meer te investeren in het huis. Dit levert behalve meer comfort ook een lagere energierekening, waardoor je in de toekomst minder kosten hebt. Een buffer is ook belangrijk. Zelf heb ik wat scherp aan de wind gezeild omdat ik geen kinderen of partner meer heb te onderhouden. Begin van de maand boekte ik alles over naar de investeringsrekening van wat er overbleef na aftrek van vaste lasten en huishoudgeld. Nu ben ik daar wat voorzichtiger in geworden, ik hou een 100 tot 200 euro apart voor noodsituaties, zoals vorig jaar toen ik met mijn kat naar de spoedkliniek moest, en in 1 keer meer dan 200 euro moest pinnen. Mijn investeringen liggen voor langere tijd vast, en ik heb daar veel profijt van gehad in 2016, een bedrag waar ik een jaar lang van zou kunnen leven! Ik wens jullie en alle medelezers nog een heel gelukkig en duurzaam 2017.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed bezig! Hier zijn we onze buffer ook lekker aan het vullen. Hoewel het vanaf nu wat minder zal gaan, aangezien man zijn baan kwijt is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat is altijd even schakelen, maar goed dat je dan eerder lekker hebt kunnen sparen.

      Verwijderen
  7. Hier toch ook wel minimaal jullie bedrag, anders raak ik wat nerveus :o

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onze buffer is ongeveer het bedrag dat je in Nederland op je rekening mag hebben, zonder er belasting over te hoeven betalen. Dat is een flink bedrag, maar het voelt wel fijn. Mijn man is boven de vijftig. Als je je baan kwijt raakt op die leeftijd kan het best moeilijk zijn om weer wat te vinden. De ww uitkering is sterk versoberd en op deze manier hebben we wat meer zekerheid. Ook omdat mijn man het geld binnen moet brengen. Ik ben chronisch ziek en heb geen uitkering.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanaf een bepaalde leeftijd krijg je na afloop van je WW-rechten een IOAW uitkering waarbij je vermogen buiten beschouwing wordt gelaten, misschien is dit ook op je man van toepassing mocht hij zijn werk verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Die regeling bestond inderdaad, maar is afgeschaft voor iedereen die na 1963 geboren is.

      Verwijderen
  10. Oei, haha. Onze buffer.. Die was ongeveer €10.000. Tot we een huis kochten afgelopen zomer. Er is nog steeds wel een buffer, hoor, zo'n €1500 denk ik. Ook heeft m'n man een webshop waar hij nu nog geen inkomen uit haalt (sparen, en investeren in nieuwe producten en zo z'n aanbod dus vergroten), maar mocht het nodig zijn dan kunnen we zo'n €1750 netto per maand aan inkomen daaruit halen. Dus in die zin hebben we altijd wel wat achter de hand, zo lang de zaken goed lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Buffer van 12000€ met een doel van 20000. En dan een spaardoel van 6300 per jaar voor extra hypotheek aflossen. 2017 al gedaan, en nu nog 2000 bijsparen voor 2018. 5000€ staat als apart spaardoel voor ziekteverzekering, maximale eigen risico, en auto en huis reparaties. Daar betaal is bijv de wasmachine kraan reparatie uit die vandaag gaat gebeuren door een loodgieter. Ik ben zelf niet handig en heb ook geen gereedschap behalve een schroevdraaier en een hamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. We willen minimaal 8000€ in de buffer hebben. Daarnaast natuurlijk super veel potjes. De buffer vullen we iedere maand aan met minimaal 300€. Geeft een heerlijk rustig gevoel.

    Ons voldoende project is het dak volledig isoleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Buffer van 5000,-- maar geen te verwachten kosten. Aflossen jaarlijks 110000,-- Bij een modaal inkomen als alleen staande. Nog 111000,-- af te lossen op de hypotheek maar wil ook gaan sparen om over 4 jaar wanneer ik 62 ben minder te kunnen gaan werken dan fulltime. Gelukkig kan ik dan ook een deel van het pensioen gaan opnemen waar ik toch per maand ruim 325,-- voor betaal. Zodat ik hopelijk over 10 jaar van de hypotheek af ben. Mocht ik toch onverwacht voor hoge kosten komen te staan kan ik dit geld vrijwel altijd lenen van vrienden tegen 0% rente. Uiteraard gaat dan deze aflossing voor op de aflossing van de hypotheek.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Buffer van 25000€, dan nog 1000€ apart voor grote rekeningen en dan nog eens 5000€ voor woningverbetering/calamiteiten. Dat is het plan tenminste ;-) Das misschien veel geld, maar er is hier ook erg veel huis/apparaten dat het kan begeven, en ik wil ook liefst niet moeten lenen als we weer eens een lekkend dak oid hebben :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier is het streven om de privébuffer op 10.000 euro te hebben staan. Ons hoofdinkomen komt uit de éénmanszaak van man, hij zorgt ook daar voor een buffer van 10.000 euro. Wij hebben hoge kosten, mochten we zonder inkomen zitten dan kunnen we van de buffers ongeveer zeven maanden leven. We hebben niet echt doelen voor als er geld bovenop de buffers aanwezig is, maar we weten er altijd wel snel een bestemming voor te vinden ;)

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind minimaal €15.000 toch wel prettig. Toen ik nog een duurder huis had, ging ik voor €25.000. Nu heb ik dat geld ook wel, maar niet speciaal in het potje voor de buffer. Ik heb daarnaast ook een noodfonds van €1000, zeg maar die eerste stap van Dave Ramsey.

    BeantwoordenVerwijderen