zaterdag 14 januari 2017

Zero Waste Zaterdag; Oordopjes

Een ding wat ik al jaren gebruik zijn oordopjes, inmiddels al wel een jaar of 10 zeker. Ik gebruik die wasbolletjes van Ohropax en gebruikte ze (in tegenstelling van wat op de verpakking word aanbevolen) meerdere keren per paar. De reden? Ik slaap niet lekker naast een snurker 😉.

Hoewel ik nog redelijk lang deed met een doosje, is is het zonde van het geld en natuurlijk creëert het ook veel afval. Steeds dat plastic doosje en die bolletjes, zo zonde. Maar wat is het alternatief? Oordopjes laten maken is vreselijk duur en doe je ook niet snel voor een luxeprobleem als een snurkende bedpartner.

Toen zag ik ergens online dat er ook zelf te maken oordopjes zijn, van silicone. Je vind verschillende merken als je zoekt op "custom moulded earplugs', blijkbaar kan je hiermee duurzame oordopjes op maat maken voor een schappelijke prijs. Ik kocht (na lang twijfelen) een verpakking voor € 18,50 en wil graag mijn ervaring met jullie delen.

De verpakking en inhoud

Natuurlijk is het in eerste plaats toch weer vervuilend door de verpakking, in een kartonnen doosje zit een zwart tasje om de oordopjes in te bewaren, een plastic spateltje, en twee kleine plastic doosjes met de twee componenten die later de silicone maken. Ik besloot secuur te werk te gaan en woog de inhoud van de bakjes vooraf, het was ongeveer 12 gram per bakje. Volgens de verpakking kan je uit deze hoeveelheid 2 a 3 paar oordopjes maken, ik ging er van uit dat ze overdreven en besloot een kwart van elke kleur af te halen om het eerste oordopje te maken.

Het gaat zo: Je neemt van elke kleur dezelfde hoeveelheid, mengt het snel door elkaar en duwt het in je oor zodat het goed zit. Daarna moet je 10 minuten wachten tot het uithardt. Op de verpakking staat dat je het 30 tot 40 seconde goed moet mengen voordat je het in je oor stopt, ik deed het zo (met stopwatch erbij) en dat ging niet goed. Tegen de tijd dat ik het stuk in mijn oor stopte was het zo hard dat het nog amper te vormen was, het eerste oordopje was mislukt.

Mislukt

Wat gelijk opviel was, dat het ook veel te veel was. Blijkbaar was het niet overdreven en kan je makkelijk 3 paar (6 oordopjes) uit deze verpakking halen. Ik besloot het nog een keer te proberen, deze keer met minder spul. Ik nam van elke kleur ongeveer 2 gram en mengde het korter door elkaar, slechts 20 seconden voordat ik het in mijn oor stopte. Dit ging beter, ik kon het nog goed vormen. Voor de zekerheid liet ik het er 12 minuten in zodat het goed uitgehard was (let op dat je niet praat, of je kaak beweegt anders sluiten ze later niet goed af). Gelukt! Deze waren prima! Je ziet wel dat de kleuren niet helemaal goed gemengd zijn maar ze zijn prima uitgehard.

Jaaa gelukt!

Maar hoe bevallen ze in de praktijk? Ik ben heel tevreden, ze werken qua geluidreductie heel vergelijkbaar met de wasbolletjes die ik eerder gebruikte. Wel zijn ze misschien toch nog een heel klein beetje te groot omdat ze iets harder zijn, je voelt ze dus soms als je op je zij/oor ligt. Maar dat komt ook door mijn kussen. Ik gebruik ze nu al een maandje en ze zijn nog helemaal mooi, ze vervormen niet en je kan ze onder de kraan wassen. Uiteindelijk denk ik dat het een duurzamere oplossing is voor mensen die toch oordopjes willen gebruiken. Ook loont het om even rond te shoppen, want de prijzen variëren echt enorm en volgens mij is het allemaal hetzelfde spul. Ik ben wel benieuwd, zijn er hier meer mensen die oordopjes gebruiken? En zo ja waarom?

10 opmerkingen:

  1. Dat is wel een goed idee zeg! Ik gebruik ook soms oordopjes. 'Tegen' hijgende/rochelende baby's of andere bed/slaapkamer-partners. Mij staat het wegwerp onderdeel ervan me ook zo tegen dat ik ze (te) lang gebruikte, als in: niet te vaak, maar over een te lange tijd uitgespreid. Ik ga het overwegen. Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij laten al jaren oordopjes maken bij de hoorwinkel. De kosten hiervan zijn 15 euro. Ze worden dan op maat gemaakt en zijn flexibel, waardoor je niet voelt dat je ze in hebt. Geluid komt niet meer binnen. Voor volwassenen zou je er heel lang mee kunnen doen, voor kinderen moet je elk jaar nieuwe laten maken ivm groeien. En het voordeel is de service, als er wat mee is dan ga je terug en ze maken kostenloos nieuwe of ze helpen je op een andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor de tip. Ik wist dit niet

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad heel voordelig!
      Deze zijn ook wel flexibel, je voelt ze niet zitten. Enkel een beetje wanneer je er op drukt.

      Verwijderen
    3. Welke hoorwinkel is dit? Ik gebruik ook op maat gemaakte, maar die zijn stukken duurder! Heb nu drie paar gebruikt de laatste jaren, doe er dus wel lang mee. Ongeveer 3,5 jaar per set

      Verwijderen
  3. Voor mijn zoon laat ik zogenaamde zwemdopjes maken bij de audicien i.v.m. buisjes. Kosten circa 20 euro
    Ik doe veel zelf. Maar daar ga ik niet voor knutselen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik Ohropax ook en zou graag een andere permanente oordop willen. Al vele geprobeerd maar die bevielen niet, ze irriteerden allemaal. Ik gebruik ze maar 1 keer maar doe wel zo’n Ohropax rolletje doormidden. 1 is voldoende voor mijn twee oren. Dit wordt afgeraden in de gebruiksaanwijzing maar nog nooit problemen mee gehad.

    misty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik elke nacht alpine soft oordopjes. Deze filteren gesnurk enzovoort, maar je hoort wel de bel, telefoon, enz. Geen idee hoe lang de aanbevolen maximale gebruikstijd is, maar ik gebruik ze jaaaaren per paar. Af en toe schoon maken onder de kraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi, heb je al eens onderzocht waarom maarten zo snurkt, daar ligt misschien ook een oplossing, groet Dirkje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, ja ik gebruik al ruim 20 jaar oordoppen. Steeds weer wat anders geprobeerd. Nu heb ik die geel/groene van de Xenos en Hema. Na een paar nachten was ik ze in een bakje koud water met baking soda. Op deze manier krijg ik van de resten oorsmeer geen oorontsteking.

    BeantwoordenVerwijderen