woensdag 25 januari 2017

Ons huis verduurzamen?

Naar aanleiding van de tips en ervaringen die wij kregen over het verduurzamen van je huis met financiële hulp in de vorm van subsidies heb ik hier eens gekeken hoe het nu zit. Voor zover ik kan zien zijn de subsidies hier niet heel hoog en ligt het er aan hoeveel je tegelijk doet/ tot aan welke standaard je vernieuwd. Het zit ergens tussen de 10% ( tot  € 5.000,- in geval van losse maatregelen) en de 30% (tot € 30.000,- in geval van voldoen aan de regels tot KfW-Effizienzhaus 55). Ik weet niet precies wat de regels voor zo'n KfW-Effizienzhaus 55 inhouden maar ik ga er eigenlijk van uit dat we dat niet gaan halen.

Wat wel interessant is zijn de kredieten die ze aanbieden, zoals Martina ook al opmerkte in de reacties. Blijkbaar is de rente heel laag (ik zag 0,75%) én hoef je niet alles terug te betalen. Ook hier is het weer afhankelijk van de maatregelen die je doorvoert maar het varieert tussen de 7,5%  tot 27,5%. Dit is niet helemaal te vergelijken met een subsidie omdat je nog rente betaald maar in mijn berekeningen met een lening van tussen de € 10.000,- en  €15.000,- die je afbetaald over 10 jaar betekend het dat je niet eens de volledige hoofdsom terug hoeft te betalen. Daarnaast zou je direct kunnen besparen doordat je minder energie gebruikt in huis, wat een groot voordeel is.

Dus dan kom ik bij mijn persoonlijke aversie naar schulden, natuurlijk is dit een schuld maar als wat is het verschil met maandelijks een bedrag sparen of lenen zonder rente? Is het echt zo slecht, of meer mijn gevoel? Ik denk dat het in dit geval zeker verstandig is om de mogelijkheden te verkennen en daarom hebben wij besloten een afspraak te maken met een onafhankelijke energieadviseur die ons kan helpen een goed plan te maken. Wat heeft het meeste zin? Is het meest rendabel? Hoe gaat het met het aanvragen van subsidie of krediet? Hiermee zou hij ons kunnen helpen.

Ik verwacht binnen een week of twee de afpraak te hebben, ben heel benieuwd wat daar uit komt. Wie weet kunnen wij dit deel van onze plannen dichterbij halen en direct een lagere energierekening hebben, ik zal hier zeker de uitkomst van het gesprek bespreken.

9 opmerkingen:

  1. KfW-Effizienzhaus 55 zie niet in waarom dit niet haalbaar is ? 40 dat is ambitieus :) En veel zaken kan bv Maarten zelf ook wel bv dak/muur vloer degelijk isoleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook benieuwd wat die rente is, als de rentetarieven wijzigen. Ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben met het intensief isoleren van je huis. Het is zo heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rente is voor 10 jaar vast, ik wil geen lening die zo groot is dat we het niet in 10 jaar af kunnen lossen.

      Verwijderen
  3. Hier ook benieuwd naar het advies van de onafhankelijk adviseur: het lijkt me dat jullie vrij veel te isoleren hebben, dus het is heel interessant om weten waar je werkelijk de grootste slag maakt tegen de relatief laagste kosten. Mijn eigen ervaringen: ik woon in een huurhuis uit 1918, zonder kruipruimte onder de vloer, waar al voorzetwandjes en dubbel glas in zitten uit de jaren 80, maar zonder isolatie van de vloer en van het dak. Vanwege groot onderhoud en wijzigingen in de gemeentelijke subsidieregeling konden ook huurders via de woningcorporatie van subsidie voor isolatie gebruik maken. Isolatie van m'n vloer bleek relatief duur, dus viel af. Isolatie van het dak leverde meer op, maar het goedkoopst bleek isolatie van de vloer van de ruimte tussen slaapkamers en dak. Dit kost mij omgerekend 2,77 per maand (de totale kosten minus subsidie waren 664.80 euro, en deze worden per maand doorberekend over een periode van 20 jaar). Zelfs als het me geen winst oplevert met verwarmingskosten, dan nog is er winst in de zin dat het huis boven ook zonder stoken behaaglijker wordt omdat de warmte minder snel weglekt. groet anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk geeft @ Ivy aan wat ik ook wil vragen, ik heb in diverse ook huurwoningen gewoond en er gaat niets boven nieuwbouw zeker als je van wooncomfort houd en geen dief van eigen portemonnee bent :)

      Verwijderen
  4. Hadden jullie bij de koop van de woning met dit soort investeringen rekening gehouden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar wij waren eigenlijk van plan om eerst te sparen en dan een klus uit te voeren. Zo hebben we het tot op heden gedaan en dat werkt prima. Echter deze manier is wellicht ook een goede optie.

      Verwijderen
  5. Wij hebben daar ook naar gekeken toen we ons huis uit 1930 in Meppen kochten. Wat me daarvan nog bijstaat is dat het verstandig is te letten op de regels omtrent installatie. Er staat mij iets van bij, dat het door een erkend vakman moet gebeuren omdat de gedachte achter de lening was: verbetering van wonen & verbetering van werkgelegenheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je vraagt je af of lenen voor zulke zaken verstandig is of juist niet. Met de voorwaarden die jij noemt zou ik er voor gaan. Soms is lenen een zeer goed idee, dit lijkt me zo'n situatie. Als je nu leent bespaar je het milieu, je portemonnee en heb je eerder meer geld beschikbaar om elders te investeren. En die tijd heeft een sneeuwbal effect, denk aan rente op rente. Wat je nu tegenhoudt is een idee, zoals sommige mensen last hebben van het idee dat financiële onafhankelijkheid of zelfvoorziening "toch nooit lukt". Goed dat jullie de stier bij de horens vatten en uit gaan zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen