vrijdag 5 december 2014

Abonnementen op tijd opzeggen


In mijn begroting heb ik een tabblad met daarin mijn lopende contracten, hierin schrijf ik :
  • de startdatum
  • de einddatum
  • wanneer ik het moet opzeggen
  • en de voorwaarden voor het opzeggen.

Het overzicht sorteer ik vervolgens op datum  van opzegging zodat ik kan zien wat als eerste aan de beurt is om op nieuw te bekijken. Het ziet er dan zo uit:


Een overzicht als dit is echt nodig, zeker omdat in Duitsland de contracten al snel met een jaar verlengd worden. Helaas was ik er deze keer voor ons gas-contract net te laat bij, en deze loopt inmiddels weer 3 maanden door. En dat terwijl ik net had bekeken dat ik met een nieuw contract ongeveer € 400,- per jaar kan besparen! Het zal helaas nog even moeten wachten.

Natuurlijk zal niet elk contract ook echt opgezegd worden, maar ik wil mij wel bewust zijn van de opzegperiode en dan even kijken of ik nog steeds goede producten heb. In Duitsland is het momenteel zo dat de nieuwe-klanten-bonussen voor stroom en gas aanbieders enorm hoog zijn, hierdoor loont het bijna altijd om te wisselen van aanbieder.

Ons telefonie- en internetcontract zal na afloop overgaan in een duurder contract, deze moet dus zeker op tijd omgezet of opgezegd worden. De inboedel- en aansprakelijkheidverzekeringen zijn erg gunstig en ik verwacht niet dat overstappen daar loont, maar het kan geen kwaad om even te kijken.

De autoverzekering is inmiddels opgezegd en de nieuwe papieren zijn binnen, het wordt zelfs nog gunstiger dan verwacht. De jaarpremie is niet de beloofde € 290,- maar kwam volgens de nieuwste papieren op € 287,06. Hierdoor komen de maandelijkse kosten naar beneden van € 33,05 naar € 23,92. Dat scheelt gewoon € 10,- per maand, super! Vergelijken loont echt!

11 opmerkingen:

  1. Heel goed, ik schrijf die dingen ook altijd op want voor je het door hebt is de tijd alweer verstreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe krijg je het toch voor elkaar om een excel bestand te importeren in blog. Het lukt mij maar niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lukt mij ook niet. Ik gebruik momenteel het standaard knipprogramma en maak een foto van mijn bestand, deze plaats ik vervolgens als afbeelding.

      Verwijderen
    2. ik maak het in Exel (of een gelijkaardig programma )
      dan selecteer ik de gewenste tabellen deze kopieer ik en dan in de blog plakken , lukt mij aardig (zie mijn blog :)),werkt zoals tekst kopiƫren

      Verwijderen
    3. Ik deed dat voorheen ook, maar vaak moest ik dan handmatig nog veel aanpassen waardoor het erg tijdrovend was. Gewoon een foto maken vind ik nu handiger, veel minder werk!

      Verwijderen
  3. Zag dat je klant bent bij de LVM.. In het begin was ik daar ook klant, maar veel te duur..
    Niet alleen de einddatum van het contract in de gaten houden, maar ook tussentijdse premiestijgingen.. Dan mag je er namelijk ook vanaf, ook al zijn de 3 jaren nog niet om..

    Oh ja, en nog een tip, ga je eens verdiepen in een Riesterrente, ook omdat je pensioenopbouw nu gaten gaat vertonen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn autoverzekering bij de LVM heb ik al opgezegd, de woonhuisverzekering nog niet. Toendertijd was het het voordeligste aanbod uit 3, wij hebben natuurlijk een nogal bijzondere situatie. Op ons grondstuk staan meerdere gebouwen waarvan een deel bewoond, het verzekeren hiervan is anders dan bij een normaal woonhuis. Maar ik ga mij hier zeker nog eens in verdiepen.

      Ik zal eens kijken naar Riesterrente, heb er wel wat over gehoord maar weet er niet genoeg van. Is dat net zoiets als banksparen voor je pensioen in Nederland?

      Verwijderen
  4. Hier valt voor mij nog een slag te maken. gr Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad bijtijds abonnementen opzeggen , meestal onthoud ik het wel en anders is daar de agenda als geheugensteuntje. Ik heb de zorgverzekeringen ''even'' goed bekeken en de dekking uitgezocht , dat even is een rekbaar begrip want als je dat soort dingen goed wil doen ben je wel ff zoet. Wij hebben inmiddels een andere en dat scheelt ons zo'n 40 euro per maand x 12 maanden voor 2 personen is een heel bedrag en zo moet je eigenlijk steeds alles weer uitpluizen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zorgverzekeringen vergelijken in Nederland vereist zeker wat tijd, maar het levert ook veel op! Flinke besparing hoor!

      Verwijderen
  6. handige tip om dit in een exel tabel te zetten , ga ik zeker ook eens doen

    BeantwoordenVerwijderen