zaterdag 27 december 2014

Bijna Duitse Scooter

Toen wij laatst in Nederland waren is het ons eindelijk gelukt om de scooter op Maarten zijn naam te zetten, super! Dus nu kon ik ook eindelijk de scooterverzekering en het kenteken wat je er bij krijgt regelen. Normaal gesproken zou je je scooter gewoon aanmelden waar je je autoverzekering hebt, maar onze (goedkope) autoverzekering bied geen scooterverzekering aan. En dat is misschien maar goed ook, want nu heb ik een goede en voordelige uit kunnen zoeken.

Blijkbaar lopen de scooterverzekeringen in Duitsland van 01-03 tot 28-02, ik heb geen idee waarom dat precies zo is. Maar ik sluit nu dus eerst een verzekering van 01-01 tot 28-02 en daarna moet ik het opnieuw bekijken. Van de verzekeraar krijg je ook je kentekenplaatje, dus daarvoor hoef je niet naar een aparte instantie. De scooterverzekering eindigt na een jaar vanzelf, waarschijnlijk omdat je dan weer een nieuw kentekenplaatje krijgt. Het kentekenplaatje is namelijk elk jaar een andere kleur zodat de politie makkelijk kan zien dat je verzekerd bent.

De prijs voor de verzekering viel mij reuze mee, het gaat om een elektrische scooter met een bestuurder van boven de 23 jaar in een rustig (niet stedelijk) gebied. Ik kwam hiervoor op een premie van ongeveer € 45,- per jaar wat neerkomt op € 3,75 per maand. Wij kozen er voor om geen (deel-) casco te nemen, en gewoon de meest simpele verzekering te nemen. De scooter is geen hoofdvoertuig en daarnaast kunnen wij redelijk wat financiĆ«le kosten zelf opvangen. Ook zijn wij niet te moeilijk, als er een kras op komt dan zit er een kras op, pech.

Wel ben ik in de begroting een nieuw potje begonnen voor eventuele kosten aan onderhoud van de scooter, op de een of andere manier was ik dat voorheen vergeten. In dit potje stop ik in eerste instantie een bedrag van € 30,- per maand, en dan kijken wij wel even hoe dit uitkomt. Voorlopig ziet het er naar uit dat wij vanaf volgend jaar een scooter met een Duits kenteken kunnen rijden, hoera!

1 opmerking:

  1. Wat heerlijk dat dit ook geregeld kan worden en zo kom je steeds een stapje verder en raak je meer en meer ingeburgerd.

    BeantwoordenVerwijderen