donderdag 20 februari 2014

De werkelijke kosten van wasbaar toiletpapier

Inmiddels maak ik al weer ongeveer een half jaar gebruik van het wasbare toiletpapier, tijd voor een update over de kosten en het gebruik. De kosten zijn namelijk anders dan ik in eerste instantie gerekend had, hier ging ik nog uit van eén 60 graden was in de week, speciaal voor de doekjes.

In de praktijk komt dat anders uit, ik was ongeveer een keer in de tien dagen en ik combineer het met andere was. Waar ik voorheen een 40 graden was draaide is dat nu dus een 60 graden was met de toiletdoekjes erbij. Hierdoor komen de kosten voor het wassen van de doekjes alleen op het prijsverschil van de wasbeurten.

Een 40 graden was koste mij 0,30 kWh en 34 liter water.
Een 60 graden was kost mij 0,73 kWh en 39 liter water.
Het verschil per wasbeurt is dus 0,43 kWh en 5 liter water.
Uitgaande van een wasbeurt per 10 dagen, doe ik 37 wassen per jaar.
Dus de kosten voor de stroom zijn 0,43 x 37 = 15,91 Kwh, zeg 16 x € 0,26 = € 4,16
En de kosten voor het water zijn 5 x 37 = 185 liter, water kost hier € 0,50 per m3, voor het gebruik van water reken ik gemakshalve 1m3 dit komt dus neer op € 0,50
Hiermee komen de kosten voor het wasbare toiletpapier op € 4,66 per jaar.

De doekjes heb ik gemaakt van restjes stof, dus ook daar heb ik niets voor betaald. Voor gasten heb ik nog gewoon toiletpapier in huis, maar zelf zou ik niet anders meer willen. Het comfort van de wasbare doekjes is vele malen hoger dan dat van toiletpapier.

Ik combineer de toiletdoekjes nog altijd met een flesje water om mij te wassen, en daardoor voel ik mij ook veel schoner. Een bijkomend voordeel is dat de doekjes gewoon niet echt vies worden, zie het als een handdoek waar je je gewassen handen aan afdroogt. De doekjes bewaar ik nog altijd in een afgesloten bak, zonder water erbij. En er komt eigenlijk vrijwel geen geur vanaf.

Als het tijd is om te wassen kiep ik het bakje om in een waszakje en gooi ik deze in de wasmachine, dus ik raak het ook nooit aan verder. Al met al ben ik nog steeds heel erg tevreden met de wasbare doekjes en voor mij is het een grote verbetering. Ik geloof ook echt dat het milieu-technisch een enorme besparing oplevert,  maar het mooiste is dat we op dit gebied nu zelfvoorzienend zijn!

26 opmerkingen:

  1. Ik vind het knap dat je dit doet maar voor mij zou dit een stap te ver zijn. Ik ga dan toch voor het gemak van papier. Al denk ik wel dat jouw optie wel schoner is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik zover was. Maar ik heb bijvoorbeeld wel altijd bedacht dat ik in de toekomst wasbare luiers zou gaan gebruiken, en toen bedacht ik mij dat er eigenlijk geen verschil was :)

      Verwijderen
  2. heel lang geleden was er voor zover ik weet geen toiletpapier en gebruikte mensen oa kranten.denk dat als veel mensen dit op jouw manier deden het gelijk ook afgelopen zou zijn met de belachelijk hoge prijzen van toiletpapier,het is de vraag wat de prijs opdrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens, en het moet vooral nog dikker en nog zachter. Er is niks zachter en dikker dan stof :D

      Verwijderen
  3. Super! Ben het zelf ook aan het overwegen. Het mooie eraan vind ik dat je ook geen toiletpapier meer door spoelt. Ik gebruik nu ook regenwater om te spoelen en dan merk je pas hoeveel water nodig is om het papier weg te spoelen. Zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens! Wij hebben geen aansluiting op het riool, al het papier komt dus in ons eigen driekamersysteem. Dat is voor ons ook een zwaarwegend argument!

      Verwijderen
  4. Heel goed van je en dat het zo weinig kost had ik niet gedacht. Ik kan gewoon niet wennen aan het idee GEEN wc-papier.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt mij ook erg mee, toch voor de financiële besparing hoef je het niet te doen. Het scheelt slechts tientjes op jaarbasis. Ik doe het echt voor de milieuwinst. Maar ik kan mij voorstellen dat het je net iets te ver gaat ;)

      Verwijderen
    2. Elke euro is er een. Ik bespaar op allerlei dingen een euro per week, een paar euro per maand, of zelfs maar tientjes per jaar. Laatst alle besparingen een maand lang naar de spaarrekening gedaan.. Als elke maand dit oplevert houd ik er in twee jaar tijd ruim 6 weken loon aan over. Vele kleintjes maken toch uit.
      Petra

      Verwijderen
    3. Klopt, dat is ook mijn mantra.
      Maar ik begrijp dat veel mensen dit een enorm grote verandering vinden. En veel mensen vinden dat die paar tientjes niet waard.
      Voor mij zit er veel meer waarde in het milieuvoordeel, mede daarom doe ik het graag.

      Verwijderen
  5. Een van de luxe producten die vrij snel uit de schappen als een economie instort of bij een oorlog, is wc-papier. Gelukkig weten we dankzij jou dat er dan alternatieven zijn.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Er zijn online ook veel preppers te vinden die daar vergelijkbare alternatieven voor hebben gevonden.

      Verwijderen
    2. De preppers die ik ken sparen vooral pakken toiletpapier. Volgens mij kan je een huis aardig isoleren als je die pakken langs de muren zet :)

      Verwijderen
  6. Super!
    Ik gebruik doekjes alleen na het plassen, verder nog gewoon toiletpapier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb al wel geprobeerd met water maar kennelijk heb ik erg plakkerige ontlasting want het heeft totaal geen effect, papiertje ziet er hetzelfde uit als zonder. Dan zou ik dus ook erg vuile wasdoekjes hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan natuurlijk per persoon verschil in zitten, ik kan mij voorstellen dat dat uitmaakt.

      Verwijderen
  8. Ik vind dat zo knap, ik zou wasbaar maadverband willen gaan gebruiken, maar durf de stap nog niet echt te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou hier zit wasbaar toiletpapier er niet in...partner vind zelf gemaakt wasmiddel al helemaal niets...soms is het wel lastig als je zelf graag best ver wil gaan met bezuinigen of anders leven en je gezin wil dat niet...en ik weet niet of ik het wasbaar toilet papier zelf ook zie zitten...maar het wasmiddel ga ik er nog wel doorheen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die van mij weet van niks. Ik vul steeds de grote 5 literflacon. En ik heb zo'n mooi gekleurd flesje met wasverzachter. Als drie jaar hetzelfde flesje..
      Hij heeft niks gemerkt! Ik heb het een maand getest en hij heeft niks gezegd. Als iemand erover begint is hij heel erg tegen, omdat de was niet schoon wordt, en niet lekker ruikt en omdat het gewoon gekocht hoort te worden.

      Verwijderen
    2. Slim! Zo zie je maar hoe mensen soms volhouden aan vooroordelen.

      Verwijderen
    3. PFFF herkenbaar! Als ik alleen zou zijn zou er ook een heel andere, vrij extreme zelfvoorzienende wind waaien, maar ja.....

      Verwijderen
  10. Is een kuub water niet 1000 liter? Dus euh zeg 20 cent aan water.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het waterverbruik is dus eigenlijk 1/5 kub. Maar omdat het om een relatief klein bedrag gaat, had ik geen zin om moeilijk te doen.

      Verwijderen
  11. ik gebruik een product om je darmflora enorm te verbeteren en na een paar weken is mijn ontlasting zo verbetert dat ik geen toiletpapier meer nodig heb !! [en mijn voeding word optimaal verbruikt en mijn lichaam krijgt meer voeding !!]

    BeantwoordenVerwijderen